thoralf

Alla inlägg under juni 2018

Av Thoralf Alfsson - 30 juni 2018 18:59

I veckan kom en rapport från Försvarshögskolan angående salafism och salfistisk jihadism i Sverige. En av de städer som omnämns i rapporten är Kalmar med kopplingar till uzbekiska grupper. Att det har förekommit både IS-propaganda och IS-sympatisörer i moskén på Storgatan i Kalmar råder det inte det minsta tvivel om enligt min mening. Jag har vid flera tillfällen pratat med ansvariga för denna sunnimoské och samtalen skrämmer mig. Vid förra årets Kalmar marknad stannade föreningens ordförande vid vårt tält och pratade en stund och han bekräftade på flera punkter att han hade en helt annan värdegrund än den som gäller i Sverige, inte minst när det gäller Sveriges rikes lag. Han följde sharialagar och ville leva efter sharialagar trots att han är bosatt i Sverige.


Läs mitt blogginlägg från förra året.  

http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/08/01/11465509-mardrommar/


 Jag har laddat hem rapporten och skall läsa den under sommaren, förhoppningsvis en skön dag på stranden i solstolen 😉


Sedan ett år tillbaka så samlar medlemmar in pengar för att kunna bygga en ny moské i Kalmar men jag gissar att insamlingen delvis är en täckmantel för att föra in pengar från SaudiArabien eller någon annan skurkstat i Mellan Östern. Det skulle i varje fall inte förvåna mig det minsta.


Jag tror dock att väldigt, väldigt många av Kalmars invånare nu har börjat reagera på alla muslimer i stadsmiljön, i det egna bostadsområdet och hur det påverkar andra människor. Skillnaden i kultur, levnadssätt och agerande är en ny upplevelse för gamla kalmarbor. Det framgår väldigt klart i de samtal som når mig. Ilskan över att 7-klöverns politiker inte reagerar och agerar växer hela tiden och jag gissar att det är det som överraskat moderaternas Christina Fosnes när de knackat dörr i Kalmar.


Jag tror, jag över övertygad om att många människor har fått upp ögonen för islamiseringen av vårt samhälle och de vill att politikerna agerar. Då kan de i dagsläget bara lita på Sverigedemokraterna.


I veckan debatterade Richard Jomshof finansiering av moskéer med Alice Bah Kuhnke. Jag anser att minsterna var minst sagt svarslös på Richard Jomshofs frågor.



Av Thoralf Alfsson - 29 juni 2018 23:21

 


Jag har ikväll tittat på SVT-filmen ”Almedalen – en bra vecka för demokratin”.  Den kan väl sammanfattas med Alice Bah Kuhnke show. Jag är dock inte det minsta förvånad över att SVT fokuserar på Miljöpartiets minister och modedocka.


Det visar med all tydlighet var sympatierna finns inom public service. SVT har filmat under tre år för att få fram material till denna film på en timma. Vilket misslyckande! Vilket självmål!


PS

Givetvis fick flera muslimska organisationer framträda i inslaget. De fick nog mer tid än vad SD och M fick tillsammans i filmen.


Filmen finns på SVT-play.

https://www.svtplay.se/video/18369122/almedalen-en-bra-vecka-for-demokratin


Av Thoralf Alfsson - 29 juni 2018 21:59

 


Igår undrade Johan Persson (S) i Barometern vem som egentligen är SD:s kandidat bakom Thoralf.


”Thoralf är ju väldigt tydlig, hans mål är att komma in i riksdagen, att samtidigt kandidera om en kommunalrådspost känns inte seriöst. Vem är egentligen SD:s kandidat bakom Thoralf?”

 

Moderaternas oppositionsråd Christina Fosnes anser att SD är ett enfrågeparti i en annan artikel i Barometern.


”SD är ett enfrågeparti utan direkta svar, varken i fullmäktige i Kalmar eller annars, säger Christina Fosnes.”

 

  


Liberalernas Carl-Henrik Sölvinger uttalar sig för Barometern och tror att SD kommer underprestera i kommunvalet i Kalmar.

 

”Carl-Henrik Sölvinger menar därför att SD inte kommer att gå fram i Kalmar, även om partiet skulle öka i riksdagsvalet.

– De underpresterade i förra valet, och det kommer de att göra i år också, säger han.”

 

Det svaret får Carl-Henrik Sölvinger på valdagen den 9 september. Klarar liberalerna 3-procent spärren?


Av Thoralf Alfsson - 28 juni 2018 23:31

Turbulensen fortsätter i Kalmar efter att SD av socialdemokraternas Johan Persson utpekats som huvudmotståndare i kommunvalet. Idag kom en ny artikel i Barometern där Johan Persson tvingas försvara sitt utspel.


”Strategin att inte blanda in Sverigedemokraterna i debatten, att låtsas som de inte finns, har testats under tio år nu. Den strategin har inte varit framgångsrik. Dessutom har vi ju en situation i Kalmarpolitiken att det inte är sannolikt att restallianspartierna kan få egen majoritet. Därför ser jag det som naturligt att jag går ut och upplyser väljarna om vad som gäller.

 

– En röst eller en proteströst på SD kan förändra utvecklingen för hela Kalmar. Ångerveckan för den rösten är fyra år lång, säger Johan Persson, som också är förvånad över att just Thoralf Alfsson toppar SD-listan i Kalmar kommun.

 

– Thoralf är ju väldigt tydlig, hans mål är att komma in i riksdagen, att samtidigt kandidera om en kommunalrådspost känns inte seriöst. Vem är egentligen SD:s kandidat bakom Thoralf?”

 

Flera intressanta aspekter i dessa ord från Johan Persson.


För det första tycks han tro att det handlar om strategi hur man bemöter Sverigedemokraterna. Jag kan upplysa Johan Persson att det inte handlar om strategi utan vilken politik man driver och om man förhåller sig till verkligheten och lyssnar till medborgarna och inte agerar vindflöjel som socialdemokraterna med Stefan Löfven i spetsen.


För det andra dömer han ut restalliansen (M, L och KD) i Kalmar.


För det tredje är det självklart att SD skulle förändra utvecklingen i Kalmar med en stram invandringspolitik och ett fokus på återvandring för de som inte vill anpassa sig till det svenska samhället och göra rätt för sig innan man kräver samhället på bidrag. Vi skulle dessutom utveckla

Kalmar betydligt mer varsamt än vad Johan Persson gör, som bebygger snart sagt vartenda grönområde och förstör därmed fina och anrika kulturmiljöer.


När han sedan tycker att det inte är seriöst att jag kandiderar både till riksdagen och kommunfullmäktige så blir det pinsamt. Han borde titta lite på hur det ser ut inom sitt eget parti. Jag vet att det finns riksdagsledamöter för socialdemokraterna som samtidigt är kommunfullmäktiges ordförande i hemkommunen.


Dessutom står jag på en ”icke valbar” plats på riksdagslistan, nämligen nummer 63 och jag måste därmed kryssa mig in i riksdagen. Menar Johan Persson att jag skall avstå från att kandidera till kommunfullmäktige för att jag hoppas kunna kryssa mig in till riksdagen. Är Johan Person helt dum i huvudet?


Om det skulle gå väldigt bra i valet den 9 september och jag lyckas kryssa mig in i riksdagen så kan jag säkert göra precis som socialdemokraten Patrick Björck från Falköping sitta både i riksdagen och kommunen.


Om det skulle gå så bra i båda valen att jag kommer in i riksdagen och att vi samtidigt tar en oppositionsrådsplats i kommunen så är det bara ett angenämt och fantastiskt roligt problem som uppstår men det löser vi med så många nya och duktiga medlemmar. Johan Persson behöver inte oroa sig för det.


Imorgon kommer vi "inviga" vår nya Vepa med tolv politiska budskap framför Stadshuset!

Av Thoralf Alfsson - 27 juni 2018 22:58

Reaktionerna har varit många på Barometerns artiklar och Johan Persson utspel att utse SD som huvudmotståndare i kommunvalet i Kalmar.


Både moderaternas Christina Fosnes och liberalernas Carl-Henrik Sölvinger är synnerligen irriterade om man skall döma efter deras reaktioner. De hävdar med emfas att restalliansen är huvudmotståndare i Kalmar.

http://www.barometern.se/kalmar/moderaterna-om-perssons-utspel-det-ar-valjarna-som-avgor/

http://www.barometern.se/kalmar/liberalerna-alliansen-ar-huvudmotstandaren-i-kalmar/


Jag skulle faktiskt vilja påstå att det inte finns någon restallians i Kalmar.


M, L och KD är nästan aldrig överens vid omröstningar i kommunfullmäktige. Det senaste exemplet är detaljplanen för den gamla brandstationen på Kvarnholmen där KD yrkade avslag på detaljplanen medan M och L röstade för bifall. Ett annat exempel är den viktiga detaljplanen för den stora skolan vid Tallhagen/Brofästet. Där röstar Moderaterna för att avbryta detaljplanearbetet medan L och KD vill bifalla detaljplanen. Om restalliansen skall framstå som ett alternativ bör de givetvis vara mer eniga. De har varit splittrade i nästan alla voteringar i kommunfullmäktige. De har heller inte någon gång presenterat en gemensam budget under denna mandatperiod.


Ledarskribenterna Martin Tunström på Barometern och Peter Akinder på Östra Småland har också kommenterat utspelet.


Martin Tunströms ledare är ganska tunn men han har nog inte vare sig förstått eller upplevt verkligheten i sin skyddade värld. Han har definitivt inte pratat med medborgare som jag gjorde idag vid Borgholms marknad. Det finns en ilska bland medborgarna för att partierna i 7-klövern mobbar SD och vägrar att tala med oss. Den ilskan går inte att prata bort med skrämseltaktik. Då kommer ilskan bara förstärkas och utvidgas till fler medborgare.


”Johan Persson utser Sverigedemokraternas Thoralf Alfsson till vad han kallar huvudmotståndare. Det är sannolikt hans ärliga avsikt att varna väljare för konsekvenserna av SD:s framväxt. Uppenbarligen finns det opinionsmätningar som visar hur SD äter in sig i Socialdemokratiska väljarled.”

 

Notera den sista meningen i Martin Tunströms artikel.


Peter Akinder är säkert lika okunnig om hur det låter ute i stugorna. Det sägs också att Socialdemokraterna gör lokala opinionsundersökningar och dessa undersökningar skall vara orsaken till Johan Perssons utspel. Peter Akinder har givetvis denna information och hur dessa opinionsundersökningar utvecklas. Det kanske är därför han skriver som han gör i sin ledare.


”Det är en verklighet där Sverigedemokraterna, sett till opinionsmätningarna och det politiska läget i kommunen, mycket väl kan bli residensstadens näst största parti i valet.

 

Det är inte uteslutet att detta obehagliga parti kan bli större än den så kallade restalliansen bestående av Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna.

 

Det är helt enkelt en verklighet där Sverigedemokraterna redan i höst kan bli en reell makthavare i Kalmar kommun och Alfsson kanske till och med den samlade högerns främsta företrädare.

Med ett växande högerextremt parti är det alltså långt ifrån självklart att det, vilket många tidigare trott, blir någon promenadseger för dagens styrande rödgröna majoritet i kommunalvalet i september.

 

Inför denna nya verklighet, de stämningar som finns och vad som nu faktiskt står på spel säger alltså Persson att det är Sverigedemokraterna som är hans partis huvudmotståndare.”

 

Det är inte utan att jag undrar över siffrorna i den undersökning som fått Socialdemokraterna att agera på det här sättet. Johan Persson svarade så här på en direkt fråga om opinionsundersökningar.


”Har ni gjort egna mätningar som tyder på det här i Kalmar?

– Vi gör mätningar, och rikstrenden finns där, men jag är förhindrad att prata om det.”

 

Men jag tror att Peter Akinders ledartext ger en fingervisning om vad som håller på att hända i Kalmarpolitiken.


Eftersom alla är plus-artiklar i Barometern så lägger jag upplänkar till dagens stora artiklar.

Framsidan

Sidan 4

Sidan 5

Sidan 6

Sidan 7

Av Thoralf Alfsson - 27 juni 2018 08:47


Socialdemokraternas starke man i Kalmar Johan Persson har kommit med ett utspel där han pekar ut Sverigedemokraterna och mig som huvudmotståndare i kommunvalet i Kalmar. Inte Moderaterna och restalliansen. När journalisten Mats Andersson ringde och berättade om utspelet blev jag faktiskt lite förvånad över att Johan Persson ville ge oss denna uppmärksamhet.


Utspelet retar säkert upp Moderaterna i Kalmar och i synnerhet oppositionsrådet Christina Fosnes.


Vad har då Johan Persson för syfte med detta utspel som får så stora rubriker i Barometern? När jag läser intervjun med Johan Persson så slås jag av tanken att han försöker skrämma väljarna med mig och SD. I Intervjun säger han att om opinionen står sig kommer SD bli största oppositionsparti. Det är också SD Calmars målsättning i kommunvalet.


Sedan övergår Johan Persson till skrämselpropaganda i intervjun. I synnerhet när det gäller min blogg som uppenbarligen är en nagel i ögat på Johan Persson. Det beror sannolikt främst på att han är medveten om hur många som läser min blogg och att ingen i pk-etablissemanget kan påverka vad jag skriver och de avslöjanden som jag har gjort och inte minst kommer att göra i valrörelsen.


Men uppenbarligen är Johan Persson väldigt orolig inför valresultatet den 9 september.


”Läser du den?

– Då och då, men den innehåller ju till väldigt stor del hets mot Kalmarbor som har ett annat ursprung än honom. Han är också känd för att fotografera människor som går i Pride-tåget, han är klimatförnekare. Han är något helt nytt.

 

Är det det som du vill tala om för Kalmarborna?

– Ja, så man inte vaknar upp dagen efter valet med Thoralf Alfsson efter att ha proteströstat lite för att röra om i grytan.

 

Vad proteströstar man i så fall emot?

– Följer man sociala medier, som jag gör, ser man att SD har varit oerhört skickliga på att bygga upp en nätmobb som bara skriver om hur illa allt är.

– Man bygger upp en stämning om att allt går åt helvete.

– Om jag gör ett inlägg om att Sverige inte hade funkat utan de utlandsfödda, att vi utan dem hade haft en extrem arbetskraftsbrist, då betraktas man som en fullständig idiot. Trots att man beskriver fakta från SCB. Skriver man att Kalmar är en av landets tryggaste residensstäder är man en jubelidiot.

– Jag vet politiker här i Kalmar som avstår från att göra inlägg om SD på grund av detta. Det är en otäck utveckling, tycker jag.

 

Handlar det också om att rösta mot ett etablissemang, som även du är en del av?

– Ja, det är klart att det är så. Det måste man förhålla sig till, och vara ödmjuk inför.”

 

Men Johan Persson har inte mycket att komma med. Jag är tydligen ”klimatförnekare” för att jag lyfter fram statistik från SMHI. Där faller Johan Persson lite på eget grepp om man fortsätter läsa intervjun. Jag har fotograferat Prideparaden i Kalmar men hu så fruktansvärt hemskt. Läs mitt blogginlägg från förra årets prideparad och bedöm själva vad som är så fruktansvärt hemskt.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/09/09/11476718-bara-1-500-gick-i-prideparaden-i-kalmar/


Sedan kommer beskyllningen att SD har byggt en nätmobb! Det Johan Persson uppenbarligen inte förstår är att människor reagerar på händelser och uttalanden från politiker inom etablissemanget. Det kallas för yttrandefrihet och åsiktsfrihet men som säkert alla vet gillas det inte av Johan Persson och etablissemanget, i synnerhet Socialdemokraterna och LO som varit vana att kunna styra det mesta tidigare.


Sedan erkänner Johan Persson att det finns politiker i Kalmar som inte har någon ”ryggrad” och vågar stå för det som de tycker och därmed avstår från att skriva insändare eller på sociala medier. Han försöker få dem till något slags "offer" och gråter ut för deras skull. Pinsamt!

 

”Var går skiljelinjen i den lokala sakpolitiken mellan S och SD, enligt dig?

– De föreslår skattesänkningar samtidigt som statsbidragen ska minska. Hur det ska få omsorgen att gå ihop, det förstår jag inte. Sedan har de varit emot ett antal bostadsprojekt, till exempel de 200 ungdomsbostäderna vid Kungsgårdsvägen. Och de var emot Linnéuniversitetes etablering i hamnen, precis som solcellsparken ute vid flyget.”

 

Med tanke på att invandringen till Kalmar kostade minst 300 miljoner kronor under 2017. Så borde det finnas utrymme för en skattesänkning om invandringen dras ned till en minimal nivå. Då finns det också mer resurser till omsorgen men det tycks Johan Persson inte förstå.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2018/04/06/11526463-kalmar-kommun-bruttokostnader-for-invandring-2017-minst-320-miljoner-kronor/


Att vi vill bevara grönområden i Kalmar istället för att bebygga de flesta är ingen nyhet och knappast något som Johan Persson skrämmer väljarna med. Det är även ett av våra viktigaste vallöften till väljarna.

Att vi förordade att Linnéuniversitetet skulle placeras vid Brofästet är helt sant och det står vi fortfarande för idag


Att vi sedan anser att elproduktion med sol och vind får alldeles för stora subventioner och att de är problematiska elenergislag som kräver andra energikällor när det inte blåser eller när det är molnigt/natt har kanske alla inte förstått ännu men jag är övertygad om att den insikten kommer så småningom när hushållen drabbas av elbrist på grund av den politik som de rödgröna driver.


”Vilka är Thoralf Alfssons bästa egenskaper som politiker?

– Ja du, säger Johan Persson och funderar en lång stund.

– Han är duktig på att formulera sig, framför allt skriftligt, även om jag inte håller med om vad han skriver. I fullmäktige är han ganska städad, och dominerar inte alls debatten.

Johan Persson kritiserar främst Thoralf Alfssons blogg och alla kommentarer som släpps igenom. Själv har han haft en blogg sedan 2008, men menar att han aldrig tidigare varit med om ett sådant tonläge på nätet som nu.

– Jag tar väck kommentarer som är rasistiska eller förolämpande, men Alfsson lever på dem. Han uppmanar människor att skriva, ju hetsigare, desto bättre. Någon skrev till exempel att jag skulle utvisas ur landet.

 

Tycker du att Alfssons blogg är rasistisk?

– Ja, absolut, säger Johan Persson.”

 

Sedan kritiserar Johan Persson min blogg för att vara rasistisk. Argumentet som alltid kommer när argumenten tryter. Samtidigt säger han att jag är duktig på att formulera mig. Lite motsägelsefullt.

Med tanke på hur många som håller ögonen på min blogg för att vid minsta lilla möjlighet hänga ut mig och säkert anmäla mig för hets mot folkgrupp eller liknande så kan inte min blogg beskrivas som rasistisk. Att lyfta fram kostnaderna för invandringen eller de problem som uppstår i samhället på grund av invandringen är knappas rasistisk.

Ett exempel på detta är alla partiers motvilja mot att ge BRÅ uppdraget att ta fram en ny rapport angående brottslighet bland svenskar och invandrare. När vi har motionerat om detta i riksdagen sedan 2010 har det kallats ”rasistiskt”. Idag står både S och M bakom det förslaget.


Jag tror Johan Persson misslyckas med att skrämma Kalmars väljare och medborgare med detta utspel. Medborgarna ser utvecklingen i Kalmar varje dag, när de rör sig i staden. Det styr deras uppfattningar och val mer än skrämselpropaganda från Johan Persson!

 

Här finns artiklarna från de 4-sidiga reportaget som jag tycker är neutralt och inte direkt vinklat.


http://www.barometern.se/kalmar/johan-persson-valet-star-mellan-mig-och-thoralf/

http://www.barometern.se/kalmar/thoralf-alfsson-positivt-att-vi-far-mer-uppmarksamhet/

http://www.barometern.se/kalmar/valfakta-socialdemokraterna-vs-sverigedemokraterna-i-kalmar-2014/


Av Thoralf Alfsson - 26 juni 2018 20:08

Intervjuades igår av ett team från Barometern. Idag ville Barometern ha fotografering vid stadshuset av mig och Johan Persson (S). Om allt funkar på Barometern så kommer det imorgon ett fyra sidor stort reportage i tidningen. Jag tror det kommer väcka en del uppmärksamhet. Skall bli intressant att läsa hur Barometern vinklar det och vilka som fått kommentera uppgifterna. Jag hoppas att journalisterna och Barometern är objektiva.


Men jag kommer självklart kommentera artiklarna och hela reportaget på bloggen så snart jag kan läst dem på morgon.


Efter Barometerns fotografering idag har jag ägnat mig åt min personvalskampanj. Varit i Mönsterås med min trehjuling och delat ut ca 1 800 foldrar med information om migrationen i Mönsterås och dess kostnader och att det finns mer information att läsa på min blogg.

Kan bara konstatera att Mönsterås har drabbats hårt av nyanlända de senaste åren. Det ser inte bra ut i vissa områden. Min bedömning är att väldigt många svenskar är väldigt missnöjda med utvecklingen i sina bostadsområden. I synnerhet de som bor i hyreslägenheter och som tvingas leva med det mångkulturella i sin egen trappuppgång. Det syns så väl när man kommer till ett hyreshus vilka som bor där. Det syns utanför och det syns i fönstren, nedfällda persienner i varje fönster, inga gardiner eller växter i fönstren.


Nu återstår en dag då Fliseryd och en del mindre orter skall få besök och foldrar i sina brevlådor. Om allt annat funkar kan det bli på fredag. I så fall har 5 000 hushåll i Mönsterås kommun fått information och hur de hittar till min blogg. Sedan kommer jag satsa på Öland under juli månad efter Almedalsveckan.


Ett stort tack till de som har gett ett bidrag sedan jag skrev blogginlägget före midsommar. Det har kommit in ca 2 000 kronor sedan dess. Det innebär att jag kan trycka upp ytterligare drygt 5 000st 4-sidiga foldrar.


Imorgon onsdag kommer jag vara med en stund på Borgholms marknad. Någon timma eller kanske några timmar runt lunchtid.

Av Thoralf Alfsson - 25 juni 2018 22:40

Min debattartikel om havsnivåer och hur det fungerade att debattera havsnivåer i Kalmar kommunfullmäktige publicerades idag i Barometern. Jag skrev om detta på bloggen i förra veckan.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2018/06/19/11541871-jag-och-donald-trump/


Men jag kände att detta ämne borde nå en större andel av befolkningen i Kalmar. Inte minst med tanke på att journalisterna hade svårt att återge vad som sas i kommunfullmäktige under min interpellationsdebatt om framtida havsnivåer i Kalmarsund. Så jag skrev en debattartikel.

http://www.barometern.se/debatt/smhi-levererar-kalla-fakta/


De fakta och den statistik/grafer jag redovisade i Kommunfullmäktige och som baseras på mätdata från SMHI finns här.


   

Detta är sanningen och verkligheten.


 



Tabellen visar en gissning om framtida havsnivåer baserat IPCC worst case scenario RCP8.5 för olika mätstationer i Sverige.


Till 2050 väntas havsnivå sjunka med 40mm i Stockholm (15cm-19cm=-4cm). För Oskarshamn blir det en hvsnivåhöjning med 100mm (24cm-14cm= 10cm)


Du kan själv beräkna gissade framtida havsnivåer med hjälp av tabellen. Kom bara ihåg att dessa siffror är det värsta scenario som kan inträffa. Vilket innebär att det är väldigt osannolikt. Utan den verkliga havsnivåökning kommer med stor sannolikhet vara betydligt mindre.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards