thoralf

Direktlänk till inlägg 19 december 2018

ETT HÄPNADSVÄCKANDE OCH SENSATIONELLT BREV FRÅN PARTISTYRELSEN

Av Thoralf Alfsson - 19 december 2018 18:15

Jag har nu fått det skriftliga beslutet om min uteslutning från Sverigedemokraterna. När jag fick det muntliga beskedet den 26 november skrev jag att det var sjukt på bloggen, efter att jag läst brevet blir det mer än helt sjukt. Det är ett sensationellt och häpnadsväckande brev eller rättare sagt så är innehållet i brevet helt sjukt. Jag trodde i min enfald inte att partistyrelsen och partiledningen skulle sjunka så lågt. Mattias Bäckström Johansson som sitter i verkställande utskottet står alltså bakom detta. Jag tar mig för pannan och undrar över tillståndet i partiledningen.


För det första visar brevet att Sverigedemokraternas medlemsutskott och partistyrelse har ett arbetssätt som är helt och fullständigt rättsvidrigt. Jag har tidigare publicerat brevet på bloggen som jag fått från Medlemsutskottet med anklagelser, vilket jag yttrat mig över i ett 20 sidor långt svar. Som jag har redovisat på bloggen.


I beslutet om uteslutning från partistyrelsen är det nu helt nya anklagelser. De tidigare anklagelserna i brevet från MU nämns överhuvudtaget inte i beslutet från partistyrelsen. Med andra ord har jag inte getts chansen att bemöta de nya anklagelserna. Helt sjukt och fullständigt rättsvidrigt!

 

För det andra så är de nya anklagelserna helt sensationella och kommer sannolikt skicka chockvågor inom Sverigedemokraternas medlemmar, sympatisörer och väljare misstänker jag!


Här kommer några citat från brevet med anledningarna till att jag utesluts från Sverigedemokraterna. Hela brevet finns i slutet av blogginlägget. (Ni får bortse från den dåliga svenskan i brevet från partistyrelsen).


”Ni har även varit aktiv med att skriva ett flertal blogginlägg där ni är kritisk till islamiseringen som ni anser sker i Sverige men även utvecklingen av samhället som ni beskyller på individer med en annan bakgrund än svensk, är oerhört omdömeslöst som representant för Sverigedemokraterna.”

 

Jag var tvungen att läsa meningen om och om igen. Det uppstod någon form av misstro om min egen läsförståelse, så jag blev tvungen att lägga ifrån mig brevet och ge mig ut på stan och handla. När jag kom hem läste jag meningen om och om igen. Jag utesluts alltså för att jag varit kritisk mot islamiseringen i Sverige och utvecklingen med t.ex skjutningar, något som Dagens Nyheter beskrev i en artikel, begicks till 90 procent av personer av personer med utländsk bakgrund.

Att kritisera islamiseringen i Sverige som Sverigedemokrat är enligt partistyrelsen ”oerhört omdömeslöst”. Jag tar mig för pannan. Men det fanns mer i brevet!


”och uttrycker er väldigt negativt med en generalisering att det sker en islamisering av Sverige.”

 

Jag måste nypa mig i armen när jag läser även denna mening. Är islamiseringen positiv för Sverige enligt partistyrelsen i SD? Är det fel att vara negativ till islamiseringen som pågår i mitt land. Eftersom ungefär samma formulering finns på två olika ställen i brevet kan det knappast vara ett misstag. Om man skall tro vad partistyrelsen skriver i brevet så är det även ”ett ideologiskt avvikande beteende” och rasistiskt.


”Ni visar på ett ideologiskt avvikande beteende och bryter mot vår nolltolerans princip mot rasism.”

 

Det här borde sända chockvågor inom partiet och dess medlemmar, sympatisörer och väljare. Har man fullständigt förlorat förståndet i partistyrelsen eller är det de liberala krafterna som nu fullständigt tagit över partiet. Jag bara undrar om det är så illa.


Nu blev jag tvungen att skicka brevet till en god vän och Sverigedemokrat sedan ca 10 år. Han blev fullständigt chockad och det första han sa. ”Det är ju därför jag är med i Sverigedemokraterna och röstar på SD. Jag är emot islamiseringen i Sverige och vill stoppa den negativa utvecklingen i landet när det gäller t.ex brottslighet.”

 

 Ja, jag är öppet kritisk till islam och den islamisering av Sverige som pågår, med halalslaktat kött, separerade badtider i simhallar för kvinnor och män, barnäktenskap, heltäckande klädsel och slöjor för små flickor, tjejer i grundskolan och kvinnor, böneutrop, att män och kvinnor skall delas upp och därmed inte behandlas lika, personer som inte kan handhälsa på motsatta könet o.s.v Och alla andra krav/önskemål om särbehandling. För att inte tala om islamistisk terrorism och fundamentalism.


Genom att jag har dessa åsikter har jag ett för Sverigedemokraterna ”ideologiskt avvikande beteende”.

 

Jag kan tyvärr inte tolka brevet på något annat sätt! Läs brevet! Hur tolkar du brevet?

 

 

 

 

 

 När det gäller anklagelsen angående bilder med Nordfront så gäller det bara en bild och en mycket harmlös bild där jag visar något som media undanhåller. Läs blogginlägget om missa inte vad jag skriver under bilden.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/09/09/11476718-bara-1-500-gick-i-prideparaden-i-kalmar/


När det gäller bild på taxichaufförerna så har partistyrelsen och medlemsutskottet fullständigt missuppfattat det hela. Det är inga taxichaufförer på bilden! Det är två misstänkta islamistiska terrorister på bilden. Läs blogginlägget.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2014/01/31/10516822-bidrag-lon-regeringens-nya-lofte/


Här kommer några länkar på exempel hur Mattias Karlsson och Richard Jomshof uttryckt sig om islam och islamiseringen i Sverige men först ett citat från Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet 2009, angående mångkultur och islam.


”Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år.”

Jimmie Åkesson i Aftonbladet 2009 om islam och mångkulturen.


Mattias Karlsson liknar koranen vid Mein Kampf

https://www.expressen.se/nyheter/har-liknar-sd-toppen-koranen-vid-mein-kampf/

https://www.svd.se/motstand-mot-islam-del-av-sds-program

http://www.smp.se/vaxjo/mattias-karlsson-sd-boneutrop-ar-ett-tecken-pa-islamisering/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mattias-karlsson-islamism-storre-hot-an-nazism


Richard Jomshof om islam

https://www.expressen.se/kultur/ide/jomshof-sprider-rasistiska-myter/

https://www.youtube.com/watch?v=VjKf3DRTIgE

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vm9oB4/jomshof-islam-ett-storre-hot-an-nazism

https://nyheter24.se/nyheter/politik/847986-jomhof-nazism-islam-sverigedemokraterna


”Ser man inte islamiseringen som ett hot, då är man ganska korkad. Det är bara att titta på hur den muslimska världen ser ut. Ser man inte problemen är man antingen islamist själv eller väldigt naiv, säger Jomshof, och fortsätter:

 

 Det finns likheter med hur det såg ut när nazismen och fascismen växte fram. När det gäller islam förstår man inte vad som håller på att hända. Då fanns det många som varnade för hur det skulle gå. Andra tittade på Tyskland och sa "han har ändå fått ordning på det". Samma sätt att tänka genomsyrar sättet man pratar om islam, även om det inte är exakt samma sak, säger Jomshof till Nyheter24.”

 


Har partistyrelsen fått hjärnblödning eller man bara schizofrena?


 


 
 
Ingen bild

Pepparholm

19 december 2018 18:29

Nu förstår jag varför de andra partierna inte vill tala med SD.

 
Ingen bild

Von Kätting

19 december 2018 18:31

Herregud, man tror inte det är sant.
SD har begravt sej själv.

 
Ingen bild

Janne B.

19 december 2018 18:32

Vissa delar av brevet är så dåligt skrivet, att det verkar Googleöversatt?

 
Ingen bild

Nr

19 december 2018 18:36

Ett helt sjukt brev! Med de motiveringar för uteslutning som torgförs borde alltså Jimmy Åkesson, Richard Jomshof och Mattias Karlsson också uteslutas, då de svarat för likvärdig kritik av islam. Sedan, att kritik av islam ska betraktas som rasism? Man tar sig för pannan!

 
Ingen bild

Boris

19 december 2018 18:36

SatN vilken löjeväckande dålig svenska. Min 11-åriga dotter formulerar sig bättre. Det är uppenbart att någon/ några ville ha bort dig och hittar på vilka skäl som helst för att uppnå målet. Att SD gått och blivit islamister tror jag inte på

 
Ingen bild

Frholt

19 december 2018 18:53

Ömsom "duar" man Thoralf och ömsom "niar" man Thoralf i denna skrivelse.

Och för att fullfölja denna jämmerliga skrivelse, och detta allvarliga beslut, så undertecknar den som säger sig genomföra uppdraget med en kråka utan namnförtydligande.

Partisekreterare Jomshof, en rättskaffens man, har sannolikt av någon anledning varit långt, mycket långt borta från denna skrivelse.

Thoralf Alfsson

19 december 2018 19:00

Avsändare är ändå partistyrelsen och Richard Jomshof är partisekreterare. Jag förutsätter att någon i presidiet godkänner brevet innan det postas.

Annars kommer någon avskedas/sparkas!

 
Ingen bild

Yrsa Bernecker

19 december 2018 18:57

Fullkomligt vansinnigt ! Mejla brevet till Jomshof , Åkesson , Karlsson och Björn Söder och hör om de stöder det ang. islam . Be dem komentera det hela . De kanske är omedvetna om vad somliga inom MU håller på med .

 
Ingen bild

Åke Nordlöf

19 december 2018 18:58

Känns skönt att man har blivit medlem i AfS när man läser hur dom har behandlat dig

 
Ingen bild

Bengt

19 december 2018 19:00

Jag ångrar att jag la min röst på SD efter fått veta att du blivit utesluten. Varför lägger man massa energi för att få bort dig efter allting du gjort för SD. Jag tänker på valkampanjen du gjorde, du gav dig ut och slösade din tid för att SD skall få mer röster. Det verkar som personärendet öppnades samma dag som valdagen? Alltså var detta planerat av MBJ länge. Man vågade alltså inte peta bort dig innan valdagen.

Om jag ska rösta igen så blir min röst på Afs. Jag hoppas Thoralf kan tänka sig ansluta sig dit. Jag tror Afs har chans att nå 4% spärren inom 4-8 år.

 
Ingen bild

Uppgiven

19 december 2018 19:04

Mitt beslut att lämna detta parti mars 2017 framstår således som ytterst välgrundat.
SD är ett parti där toppskiktet består av narcissister, galningar och, visar det sig, Sverige-fiender.
AfS är numera den enda kraften som värnar Sverige.
Men det lutar åt exil.

 
Ingen bild

Rödhaken

19 december 2018 19:04

Man slås av den dåliga svenskan. Är dagens skola verkligen så dålig eller är det en praktikant som fått skriva brevet? Sen blir det löjligt när man nu kommer med helt andra argument för uteslutningen än det som skrevs av medlemsutskottet.

Att de insett att brevet från medlemsutskottet innehöll mycket svaga skäl för uteslutning är förståeligt, men att de skrivit ihop ett brev med de här argumenten är totalt obegripligt.

 
Ingen bild

Nils K

19 december 2018 19:11

Aldrig någonsin kommer misstaget att upprepas, jag mår illa över min röst på SD!
Nästa gång blir det M i riks o CD, sverigedemokraterna lokalt. Jag hoppas o tror att du startar ett lokalt parti!
Du är beundransvärd THor-Alf, du står för kvalite i alla delar!

 
Ingen bild

Bengt

19 december 2018 19:15

Thoralf, vem är det som undertecknat brevet utan namnförtydligande?

Thoralf Alfsson

19 december 2018 19:30

Det är Charlott Qvick

 
Nisse

Nisse

19 december 2018 19:16

Välkommen i klubben. SD's interndemokrati är urusel och de styrande är mycket väl medvetna om det :(

http://https://www.facebook.com/gbgviharettproblem

 
Ingen bild

Anders

19 december 2018 19:17

SD:s ledning är köpt av Soros.

 
Ingen bild

Annette

19 december 2018 19:17

Detta kunde jag aldrig tro om mitt gamla parti. Än en gång tackar jag mig själv att jag la min röst på Afs. Hoppas verkligen att Du Thoralf går med där.

 
Ingen bild

Ursus

19 december 2018 19:24

Tragiskt att mina farhågor angående SD, som jag fick efter att SDU uteslöts, verkar besannas, en efter en. Åtminstone blev mitt val att rösta AfS en röst mindre mot vad som verkar bli åttaklövern!

 
Ingen bild

Frholt

19 december 2018 19:31

Ja, jag har väl inte med det att göra, men jag har blivit förbannad, liksom många andra över den här händelsen.
Därför tycker jag bland annat att skrivelser av den här digniteten, som får sådan betydelse för den enskilde, bör undertecknas med namn och inte bara genom en signatur.

Skrivelsen, till sin utformning och till sitt innehåll förefaller vara så oseriöst hållet att det bekräftar de tidigare misstankarna om oseriös behandling av ärendet.

 
Ingen bild

Argus

19 december 2018 19:33

SD förtjänar inte Thoralf! Vilken vidrig behandling av fega personer som inte ens klarar av att formulera sig på mer än mellanstadienivå. Thoralf som alltid varit 100 % lojal och slitit för partiet på sin obetalda fritid. Thoralf kanske skulle fundera på att grunda ett eget lokalt parti? Skulle säkert få många röster i Kalmar. Thoralf behövs i politiken, mer än någonsin. Tack för ordet.

 
Ingen bild

Rune

19 december 2018 19:33

Det verkar som om det är några utomstående har tagit över partiet? Medlemmarna måste se till att en ny ledning kommer på plats och som reder ut hur partiet skall vara.

 
Ingen bild

Hacke

19 december 2018 19:33

Det var på flera sätt det mest hårresande jag läst på mycket länge.
Jag tror partiledningen gör klokast i att gå ut och förklara sig offentligt kring detaljerna i detta ärende/uttalande. Annars är risken överhängande att det blir massflykt av medlemmar och väljare från partiet.
Det här handlar ju om partiets kärnfråga och hela existensberättigande.
Vad är det egentligen som pågår i det som skulle vara det nya svenska folkrörelsepartiet?

 
Ingen bild

Nils K

19 december 2018 19:44

Thoralf jag ber om ursäkt För min namnskrivning! 19.11

 
Ingen bild

DuGamlaDuOFria

19 december 2018 20:03

Hur kan ett parti förändras så? Glad att inte längre vara medlem. Chockad av att läsa detta undermåliga brev. Anpassning till de övriga verklighets förnekarna antar jag, men varför behövs då SD?
Nej Tack. Blir ingen mer röst på SD.

 
Ingen bild

Den Allsmäktige

19 december 2018 20:15

Thoralf - har du verifierat att detta verkligen är skickat från partistyrelsen och inte från något troll?

Thoralf Alfsson

19 december 2018 20:28

Inte ens ett troll skulle kunna komma på ett sådant brev. Svenskan avslöjar dessutom brevskrivaren.

Men SD:s partistyrelse kan ju gå ut och förneka brevet ;-)

 
Ingen bild

lassese

19 december 2018 20:17

Du kanske får åka runt på din 3-hjuling och dela ut valmaterial för AfS framöver?
Där torde du vara välkommen!

 
Ingen bild

Pepparholm

19 december 2018 20:18

Att ha godkänt Mattias Bäckström Johansson i Verkställande Utskottet i landets tredje största parti minskar allvarligt förtroendet för partiledaren. Det här brevet torde vara mumma för betalmedia.

 
Ingen bild

Frholt

19 december 2018 20:50

@lasses 20:17 Det är nog inte så enkelt som exempelvis "antingen eller". Senast så försökte ju 20000 AFS-väljare att lätta på trycket, men det missade målet och därmed påverkade de inte Mississippi det minsta.

 
Ingen bild

C Andersson

19 december 2018 20:59

SD och SSU. Samma skit fast i olika högar.

 
Ingen bild

Österlenbo

19 december 2018 21:06

Fullständigt sinnesjukt.

Jag har sagt det tidigare, och säger det återigen. För min del är det AfS som gäller i fortsättningen (jag är nationalist, inte socialkonservativ).

 
Ingen bild

Ibbe

19 december 2018 21:14

Islam är inte kompatibel med västerländsk demokrati. Inställningen numera hos partiledningen i SD till islam är mycket illavarslande för människor som har demokratiskt sinnelag. Tenderar SD att bli ett demokratiskt hot i ett öppet samhälle? Partiledningen har en hel del att förklara. Svaret ska naturligtvis ha en god språklig kvalitet. Det vi sett här på bloggen från centralt håll i skrivelser är urusel behandling av det svenska språket. Obegripligt är ett milt uttryck.

 
Ingen bild

Grutt

19 december 2018 21:21

Du fick en kommentar från SDare i Stockholm, han var garanterat genuin. Jag kollade även andra kommentarer som verkar verklighetsfrämmande men genuina. Det behövs ett nytt SD. Du borde göra ett utspel och få det publicerat i de stora media.

 
Ingen bild

Grutt

19 december 2018 21:24

Glömde skriva det onödiga men självklara:

Du har hela svenska folket bakom dig, alla i de röda stugorna är på din sida.

 
Ingen bild

Frederik

19 december 2018 21:25

Som medlem i Sverigedemokraterna drog jag iväg ett meddelande till mitt lokala parti samt till Sverigedemokraterna själva med en enkel fråga om man kan räkna med att få fortsätta vara medlem om man är kritisk till islamiseringen, eller om man måste byta parti till AfS för en ljusare framtid. Får se om det blir något svar.

 
Ingen bild

Backstusittarn

19 december 2018 21:43

Det förklarar väl lamheten när det gäller SD:s hantering av migrationsavtalet. De vill inte längre uppfattas som motståndare till mer invandring eller islamisering. Alla ska inkluderas. Antingen beroende på en bakomliggande agenda (ulv i fårakläder), eller att de helt enkelt bara bryr sig om socialkonservatism utan migrationsaspekten. Det luktar även lite konservativ katolicism om vissa partirepresentanter.. Det är oerhört svårt att veta vad man får om man röstar på SD.

 
Ingen bild

Observer

19 december 2018 21:48

Jag läser:
"...Kommenterar bilder på bloggen med ett rasistiskt klang.."

-Ett sekretariat som inte kan stava!!?
Inte heller meningsuppbyggnaden är rätt.
Kanske ligger det ändå någonting i det att de andra vill stänga ute Sverigedemokraterna från inflytande?

 
Ingen bild

Observer

19 december 2018 21:53

Vilka jävla svartfötter partistyrelsen måste vara -De har valt platsen vid köttgrytorna och vänt väljarna ryggen!

 
Ingen bild

Frösöbo

19 december 2018 21:55

Det är faktiskt enbart ditt arbete för SD som gjorde att jag röstade på SD. Tyvärr måste jag säga att utvecklingen i och med din uteslutning kommer att resultera i att SD inte kommer att få min röst i ett eventuellt extraval.

 
Ingen bild

Grutt

19 december 2018 22:01

Jag ska gå ur SD och gå med i AfS. De verkar betydligt ärligare. Hoppas de inte blir infiltrerade av globalistsvin.

 
Ingen bild

Observer

19 december 2018 22:07

Jag undrar över en sak. Nämligen dennna:
HUR HAR JOMSHOF OCH ÅKESSON NU TÄNKT SIG ATT PARTIET SKALL KUNNA UTVECKLAS FRÅN DETTA TILLSTÅNDET MED BÅDE ÖVERGIVNA VÄLJARE OCH SINA EGNA PARTIMEDLEMMAR

DETTA MINA VÄNNER ÄR DEN STORA FRÅGAN!

 
Ingen bild

alf

19 december 2018 22:14

Att motiveringarna för din uteslutning är godkända av IRM och EXPO kan jag väl förstå, men är de godkända av partiledningen hoppas jag och tror att SD hamnar under strecket vid näta val.
Med sådana vänner behöver SD absolut inga fiender.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

19 december 2018 22:16

"Från kontot har flera kvinnoförnedrande kommentarer skrivits, bland annat om hur man drogar kvinnor för att våldta dem. Kontot kallar också kvinnor för "sliddjur", "hyndor" och "horor"."

https://www.expressen.se/nyheter/sd-ledamoten-spred-kvinnofornedrande-rykte-om-riksdagskollegans-sambo/


Bröt Jonas Millard mot SD:s värdegrund? Följde han inte ”kommunikationsplanen”?

....och SD utesluter Thoralf?

 
Ingen bild

Grutt

19 december 2018 22:23

Detta är inte första spadtaget i att gräva sin egen grav. Men fler lär nog gå samma öde till mötes innan SD förpassas till soptunnan. Folk är arga över att du uteslöts. Jag arbetar på en icke PK arbetsplats och alla är chockade, mållösa och heligt förbannade på SD. De känner sig lurade och tycker du förestår partiet bättre. Min fru gråter över det som hänt men det löser ingenting.

 
Ingen bild

Anna Nilsson

19 december 2018 22:26

Hur SD kan göra så här mot dig Thoralf är helt ofattbart!
Men vi borde ha förstått den nya linjen när de kastade Kent Ekeroth "under bussen" och när de accepterade att Björn Söder ersattes av en kommunist.

Åkesson är energilös, oengagerad och agerar dörrmatta åt M/KD.
Bieler klarar jag knappt av att lyssna på längre.

Så sorgligt när många av oss såg SD som en av få sunda röster i en galen tid.
Sverigedemokraterna går mot 15%. Därefter 10.
"Vi blev som dom andra"

 
Ingen bild

Stig Rydmark

19 december 2018 22:27

Sitter och skriver en längre text som helt plötsligt försvinner. Så tråkigt!

Thoralf Alfsson

19 december 2018 22:46

Skriv i anteckningar eller word och kopiera in eller gå till blogg på wordpress och skriv där

 
Ingen bild

RättsPatos Småland

19 december 2018 22:27

Detta brev från partistyrelsen måste bli utdelat av Afs som valmaterial i nästa val. Att Åkesson står bakom denna infantila brevskrift gör, att SD kommer att tappa stort i ett redan vacklande förtroende.

Har lämnat SD sedan flera år och gav min röst till Afs i protest. Men - Afs behöver visa en större värdighet mot invandrare, som lurats hit av svenska politiska globalister utan lärdom av historien.

Löfvens godkännande av FNs Migrationspakt är ett Landsförräderi, precis som Macron i Frankrike.

Alfson bör få en ledande position inom Afs!


 
Ingen bild

Molle

19 december 2018 22:43

Ja, man tar sig för pannan. Det är ju just på den politiken de kom in i riksdagen. Det är ju därför de fått 1,1 miljoner röster för att stoppa islameringen och kriminella invandrare och nermonteringen av vårt samhälle.
Nu kan de lägga ner sitt skitparti. Samma förädare som 7-klövern
Jag mår illa......

 
Ingen bild

PG

19 december 2018 22:45

Jag är SD medlem och har nu ikväll mailat dem och frågat vad de håller på med samt hänvisat till denna artikel. Skulle det visa sig allt va sant så finns ju ingen vits med SD

 
Ingen bild

HM

19 december 2018 22:53

Detta är fullständigt obegripligt!! Är det infiltratörer som är i farten? Jag vägrar att tro att brevet är autentiskt och godkänt av partiledningen. Den stackars tjänsteman som skrivit under kommer naturligtvis vara märkt för all framtid.
Så trist, Sd hade kunnat vara ett parti som gjort skillnad men efter detta går det nog bara utför. Partiledningen räknar nog kallt med att även framgent få stöd av oss som tidigare troget gett SD vår röst men vårt tålamod med sådana här övergrepp är inte oändligt.

 
Ingen bild

Lena1

19 december 2018 22:54

Detta är fullständigt orimligt och detta kunde jag aldrig tro om Sd, som så ofta uttalat sig om att islamiseringen. Varför har inte partisekreteraren själv skrivit under detta brev? För endast en månad så höll att ett anförande i riksdagen "Sverige är vårt", det rimmar så illa med detta brev. Är det säkert att inte ett "troll" skrivit det? Vem är Charlott Quick? Flickvän/sambo med Oscar Sjöstedt? Jag tror inte mina ögon, måste smälta detta.

 
Ingen bild

O.N.

19 december 2018 22:56

Om det är någon eller några som borde uteslutas för "partiskadlig verksamhet", så är det ju de som ligger bakom uteslutningen av dig Thoralf. Det om något är partiskadligt, eftersom partiet kommer att tappa många röster p.g.a din uteslutning.

Dessutom är den motiveringen helt uppåt väggarna fel, du har garanterat värvat många röster till partiet, och med det seriösa och idoga arbete du lagt ner borde du istället för att uteslutas tillhöra partiledningen.

Den nuvarande inger inte förtroende när man godkänner en uteslutning på dessa felaktiga grunder, och till råga på allt låter en person som inte kan skriva riktig svenska formulera uteslutningsbrevet.

 
Ingen bild

Ericson

19 december 2018 23:07

I egenskap av jurist häpnar man vid åsynen av brevet. Är brevet äkta kan vi lika så väl slippa Sverigedemokraterna. Detta eftersom vi inte torde vilja ha ett statsbärande parti framöver vars myndigheters dokument lika gärna kan tas för ett falsarium.

 
Ingen bild

Jimmy

19 december 2018 23:07

Som flera andra så misstänkte jag att denna utveckling skulle komma inom SD när de skapade det nya ungdomsförbundet, som dessutom är helt lamslaget, man hör inte ett ord ifrån dom, när Kasselstrand hade SDU så var de flitiga på att jobba

 
Ingen bild

Håkan

19 december 2018 23:08

Som enda oppositionsparti av betydelse är det väl otroligt obegåvat att tona ner kritiken mot det politiskt korrekta och t om stryka "rätta värdegrundens" sektledare medhårs?
Det är ändå inga andra partiföreträdare som accepterar kritik mot demokraturen ens i utspädd och vag tappning, så det vinns inget på att avradikalisera ståndpunkterna i samma utsträckning som det folkliga stödet ökar! Islamisering är inte önskvärt hos allmogen av flera skäl utan att ha någonting med rasism eller fobier att göra! Av förekommen anledning så vill normala människor inte ha samma samhällsstruktur som i länder många flyr från, åtminstone inte om de flyende implementerar samma värderingar och lagar i tillflyktsorten,
Det är mer än sjukt att kräva respekt för teologisk förankrad rättsskipning och samhällsstruktur med värderingar oförändrade sedan medeltiden. Det fungerar helt enkelt inte att utöva traditioner med djurplågande, kvinnoförtryckande och spädbarnsstympande inslag i ett modernt och utvecklat samhälle! Att utesluta någon som inte är neutral eller positivt inställd till en religion som är rättesnöre i en mängd oroshärdar och förtryckarstater till länder är rent skrämmande!

 
Ingen bild

Egon

19 december 2018 23:13

Hej Thoralf!
SDs hållning i frågan är obegriplig.
Vad har MBJ gjort ?
Ingenting.
SD underskattar gräsrötterna.
Jag har större förtroende för Alfsson än alla andra SD politiker på riksdagsnivå.
Vart är SD på väg?

 
Ingen bild

Tobbe S

19 december 2018 23:33

Det var det jävligaste! Bomba alla partidistrikt med kopior av brevet! Jag kommer inte att rösta SD mer.

 
Ingen bild

Björn

19 december 2018 23:35

Börjar kännas som att detta är den sista spiken i kistan för Sverige. Alla vi som röstat på SD och som anser att islam och moskeér inte hör hemma i Sverige, att den stora invandringen starkt har bidragit till den ökande grova brottsligheten, att skola och vård har försämrats pga allt för stor och okontrollerad invandring, mm mm. Var ska vi nu lägga våra röster.

Vi hade hoppats på SD . Vi har sett och hoppats på SD som det enda parti i Sveriges riksdag som ska kunna rädda landet. Men jag tror de flesta följare av Alfssons blogg, nu har börjat tvivla.

Personligen tror jag inte att de skäl som redovisats i brevet är de som egentligen är orsaken till själva uteslutningen. Tror att det istället handlar om personliga maktkamper. Någon/några ser Alfsson som en för stor utmanare som tar alldeles för många egna beslut och som inte helt vill rätta in sig i ledet.

 
Ingen bild

Karl

19 december 2018 23:42

Detta var slutet för SD från mig, nu blir det sofflocket. Inget att rösta på mer om inte Thoralf startar eget parti.

God Jul

 
Ingen bild

Per

19 december 2018 23:48

Detta brev skrämmer mig och gör mig bedrövad. Vilken inkompetens! Vad är det för människor som nu sitter i PS? Jag tänker att mitt beslut att lämna partiet efter 16 års medlemskap var helt rätt. Jag kan inte ställa upp på detta.

 
Ingen bild

Inge Sandén

19 december 2018 23:48

Skicka brevet till Jimmie och säg att vi är tusental som vill veta om han känner till vad som skrivits och just detta om islamiseringen.
Det är ju motståndet mot islam som är huvud orsaken till att man röstar SD.
Detta får inte tystas alla vi som varit med från början vill veta om det är sant som skrivits.Måste skicka då det försvinner det jag skriver efter en stund.Hör av mig på telefon om inte annat funkar.

 
Ingen bild

Inge Sandén

19 december 2018 23:57

Skriver korta inlägg då det försvinner efter ett tag det som skrivits.
Detta är mycket allvarligt och får inte tystas.
Vi är många som vill veta om partistyrelsen känner till vad en otydlig signatur som undertecknat skrivelsen
Jag tror att det är en förfalskning av något slag.
Det du anklagas för är ju själva grunden för att vi rösta SD.
Läran islam är ju orsaken till allt elände som hänt med vårt land.
Du som är duktig på att organisera börja med en namninsamling och skicka den till Jimmie.
Om detta är sant har det ju hänt något som vi SD-röstare inte känner till.Skickar igen.

 
Ingen bild

Mikael Karlsson

20 december 2018 00:08

Mycket märklig skrivelse av partistyrelsen. Måste vara ett skämt. Eller har jag fel?

 
Ingen bild

Stockholm

20 december 2018 00:32

Vilket pinsamt brev! Rent ut sagt uselt!
Och dessutom i sak helt obegripigt.

Har de ingen i MU/partiledningen med godkänt betyg i svenska från grundskolan? Ni/ert/ditt/du i en salig blandning... jösses.

Vore kul om du kunde avslöja vem du tror/vet har författat detta alster.

Thoralf Alfsson

20 december 2018 06:32

Underskrivet av Charlott Qvick

 
Ingen bild

Gustaf

20 december 2018 01:08

Man kan ana vad rödspättan och övriga partiers företrädare kommer att säga när man tagit del av skrivelsen.
Tror inte mina ögon när jag läser vad som plitats ihop av sekreteraren
för Sverigedemokraterna.
Falsarium förhoppningsvis ?

 
Ingen bild

en småländska

20 december 2018 01:13

En bedrövlig inlaga, både språkligt och innehållsmässigt. Hela behandlingen av Thoralf har en "nu skjuter vi oss i foten"-stämpel över sig. Vem är Charlott Qvick, hon borde få respass asap.

 
Ingen bild

Nitor

20 december 2018 01:40

SD är ett oseriöst parti med majoriteten lågbegåvade människor.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

20 december 2018 01:54

En polis skriver till Patrik Engellau:

”Fredrik har en poliskompis i Malmö. Kompisen jämte en kollega gjorde för en tid sedan ett ingripande mot två personer. Det blev kaos. Ingripandet skedde i närheten av en moské. Poliserna blev attackerade av 30 – 40 personer som kom från moskén. Även imamen var visst på plats. Poliserna fick sedan mottaga hot.

Fredriks poliskompis bor nu i norra Skåne i en lägenhet. Avdelningen för personskydd uppgav att avdelningen inte kan skydda Fredriks kompis eftersom familjen som stod bakom hoten har alltför stort våldskapital. Fredriks kompis hade ändå tänkt lämna Malmö, men nu blev det lite snabbare än planerat.”

Samhället kollapsar. Gruppvåldtäkter, dagliga skottlossningar, handgranater och sprängdåd, rån och misshandel, sjukhuspersonal hotas och misshandlas av muslimer och araber, bilmålvakter och assistansbedrägerier i miljardklassen, muslimska terrordåd, knivattacker på skolor, dagliga bilbränder. Skolan, vården och polisen kollapsar vilken dag som helst.

Allt detta beror på att Sverige har invaderats av muslimer, araber och ”afrikaner”. Det är dessa människor som är orsaken till kollapsen. Det är dessa människor som är orsaken till att svenskar har tappat allt framtidshopp. Om inte gränsen stängs och repatriering genast påbörjas har vi snart krig i VÅRT land.

Det får man tydligen inte kommunicera om man är medlem i SD.

Vad fan ska vi då ha SD till?

 
Ingen bild

Maja Dacke

20 december 2018 02:23

Brevet är inte skrivet av en ursvensk.
Stilen är svulstig på ett utrikiskt sätt, kanske mer asiatiskt än europeiskt sätt.
Och mycket slarvigt, ogenomtänkt, upprepande.
Så tänker jag på SDs första valvinst - flaggorna på en viss publicerad bild ... ...

 
Ingen bild

Laglydig

20 december 2018 04:26

Ja, hur fan kommenterar man det här???

Jag är fortfarande i chock! Och jag trodde åtminstone att jag hade en del insyn i ärendet...

Vad fan vill SD Riks? Fattar dom inte att partiet består av ytterst lojala organiserade gräsrötter?

Kanske kan man slipa den oslipade diamanten AfS... Det behövs dock ett totalt avståndstagande mot antisemitism där, så är partiet helt OK.

Jag har mailat alla SD:s förtroendeval i min kommun (inte så svårt eftersom det finns en intern lista) om vad jag anser...

Och om någon vill utesluta mig så tar jag det i det närmaste som en komplimang!

 
Ingen bild

En som vet

20 december 2018 06:16

Jag är helt lamslagen jag gick med SD för att stoppa alla gangster och islamister som kom in i vårt sköra land. Är detta SANT ????????

 
Ingen bild

Svenne

20 december 2018 06:46

Hur ska Åkesson/Karlsson/Jomshof slingra sig ur detta?`Helt sinnessjukt!

 
Ingen bild

Pepparholm

20 december 2018 07:24

Nu har jag läst brevet ytterligare några gånger. Jag begriper fortfarande inte vad man menar.

Man kunde lika gott skrivit: Vi vill inte ha en gammal gubbdjävel som åker omkring på motorcykel och delar ut reklam för oss på sin hemort.

 
Ingen bild

jag

20 december 2018 07:30

Börjar starkt misstänka att hela familjen här, har röstat på fel parti. Blir så otroligt ledsen för dig och Sveriges skull.

 
Ingen bild

Traktorgrävarn

20 december 2018 07:48

AFS nästa val

 
Ingen bild

Avhoppad medlem från Norrköping

20 december 2018 08:13

Oj men inte förvånad.SD är som en fackföreningar, en förljugen organisation. I Norrköping är det rena ramma maffiametoderna som försegår. Tycker du inte lika som styrelsen mm blir mobbad eller utslängd på konstiga grunder mm. Har skrivit till partistyrelsen om detta men som väntat möttes av total tystnad..

 
Ingen bild

Svenne

20 december 2018 08:15

Det finns en lösning.

Avbön/Vi visste inget/Thoralf rehabiliteras/Ett antal tjockskallars huvuden offras.

Men det är en dröm.

 
Ingen bild

KS

20 december 2018 08:16

Två vanliga tomma brevpapper från Sverigedemokraterna, resten nedplitat på en dator, samt en "kråka" som är mycket lätt att plagiera. Så var det med "trollbrevet"!

 
Ingen bild

Rune

20 december 2018 08:25

jag 07:30
Nej det är inte fel parti! Däremot har partiet fått något slags fel i styrmaskineriet. Rätta till felet så kommer nog partiet upp på vägen igen.

 
Ingen bild

MagnusH

20 december 2018 08:47

Dom tror förstås att dom andra partierna ska samarbeta med dom om dom blir positiva till islamisering och massinvandring. Dom gör vad som helst för att få regeringsinflytande och sitta vid köttgrytorna, och drar sig inte för att sälja ut Sverige. Men dom bedrar sig. De andra partiernas ovilja att samarbeta med SD beror inte på deras åsikter. Det är bara ett svepskäl. Orskaen är att de andra partierna inte vill ha någon konkurrens om platsen vid köttgrytorna.

 
Ingen bild

SM811

20 december 2018 08:53

Här har de avslöjat sitt odemokratiska sätt och uteslutningen har ingen substans.
Helt vidrigt beteende.
Efter nyår kommer min familj att gå ur SD och även mina bekanta.
Anledningen kommer de få reda på.
Var rädd om dig Thoralf. Vi är många som står bakom dig.

 
Ingen bild

SD4Ever

20 december 2018 09:07

SD gone PK?
En bedrövlig soppa, Om det blir nyval så kommer jag rösta på AFS.
Med SD kommer inte landet överleva.

 
Ingen bild

Robban

20 december 2018 09:12

Känns tyvärr som att Ekeroth hade rätt när han spekulerade i om SD var infiltrerat/övertaget av liberaler!
Tex SDs nya migrationspolitiska program!
Tror ytterst få vet att allt det som en gång fick folk att börja rösta på SD nu är borta! Kommer ihåg när Bieler kommenterade det nya programmet med att det inte alls var några radikala ändringar.. Eller hur!
Var tvungen att läsa om brevet du fått flera gånger! Inte nog med att de skäl som angetts och som du bemött, nu har helt försvunnit! Det är också numera förbjudet att som SDare vara emot islamisering, oavsett om den är upplevd eller verklig! Om man inte sitter i partiledningen...
Nej, det här, med hur Åkesson flera gånger sista året har kommit med konstiga åsikter om ex att han inte behöver bry sig om gräsrötter eftersom vi ändå inget förstår mm gör att jag nog får titta lite närmare på Kasselstrands projekt!
Hoppas givetvis på att ett mirakel ska ske, men det känns allt längre bort!
Doften från, de inom räckhåll stora köttgrytorna, blev antagligen oemotståndliga för de svagare och inte ideologiskt motiverade i SDs ledning!
Är ju iof bra att de kommer ut ur garderoben innan ett ev extraval!
Det gör ju allt så mycket enklare!

 
Ingen bild

alf

20 december 2018 09:16

https://www.youtube.com/watch?v=haQh5NXO0GQ

Läge för ny uteslutning!!!!

 
Ingen bild

Elisabeth F

20 december 2018 09:38

Jag fick ett liknande brev från SD där jag skulle så långt som till räfst och rättartinget hos SD. Jag hade på den tiden blåsippan på min bild på FB. Det gillades inte att jag skrev om islam, våldtäkter mm på det sätt som jag beskrev vad jag tyckte om detta. Jag gick ur SD omgående. Jag anser att jag måste få säga min mening även som SD-ansluten.

 
Ingen bild

Tony

20 december 2018 09:38

Styrs SD helt av Expo dårarna idag? Man kan ju undra, när kritik
av Islam blir föremål för uteslutning, hela SD s existens bygger ju på den famösa invandringen av Islam och Islamister, där många välkomnas hit efter att varit med om att mörda bland annat kristna och civilpersoner. Jaha, då har vi alltså fått en åtta klöver, tur att man klippt sina band med partiet!

 
Ingen bild

Tony

20 december 2018 09:49

Det är ändå märkligt att personer som byggt upp ett förtroende mot allt fler väljare kan agera så, jag tänker på Jimmie,Rickard c björn Söder,
Mattias Karlsson däremot liknar jag vid en Orm

 
Ingen bild

Lars

20 december 2018 09:53

SD ledningen börja använda rasist stämpeln som övriga pk-partier.
Undrar om ledningen för SD varit ut i förorter som den jag bor i.
Källarmoskeer i var och vartannat hyreshus. Det är bara att besöka förorten någon timme innan fredagsbönen, då är det en befolkningssammansättning ute mer påminnande om söder om medelhavet

Att inte denna utveckling skulle påverka Sverige i en islamsk riktning är rent av naivt. Finns det inga vuxna i ledningen för SD.

 
Ingen bild

GG

20 december 2018 10:00

"muslimsk falang har de senaste åren kuppat och tagit över styret i SSU Skåne" kunde man läsa som "nyhet" för några veckor sedan.

Man kann ju undrar vem har kuppat och tagit över styret i SD.

 
Ingen bild

Stig Rydmark

20 december 2018 10:16

Hur får vi SD att förklara sig inför ett ev. nyval?

 
Ingen bild

Svenne

20 december 2018 10:18

Tänk om SD en gång blir ledande men hoppas man inte får uppleva det. Här finns likheter med Orwells 1984. Övervakning och kontroll, sanning idag lika med lögn i morgon. Lägg av Åkesson o Co.

 
Ingen bild

Tony

20 december 2018 10:25

SD kan ju glädja sig i uppgången i opinionen, för det är kanske
sista gången den är i stigande, ifall behandlingen av partimedlemmarna fortsätter på detta viset`.

 
Ingen bild

Pim

20 december 2018 10:48

SD:s interna partikultur verkar helt sjuk. Enligt Kasselstrand går partiföreträdare runt på riksdagskansliet med ljudinspelare för att ha bevis om någon skulle ange dig för partistyrelsen.

SD verkar ha slagit in en linje på att försöka ha noll träffytor i media, vilket tyvärr sammanfaller bra med Åkessons hälsotillstånd då han efter sjukskrivningen säkert vill undvika alla typer av konflikter i offentligheten.

 
Ingen bild

Sven

20 december 2018 10:57

Du har inget att förlora på att skriva till Åkesson om detta är hans åsikt också. Om inte annat så skulle det vara intressant att se hans svar, om han nu svarar förståss.

 
Ingen bild

Laco

20 december 2018 10:58

Islam och demokrati kan inte samexistera.
Så är det i hela världen och Sverige är inget undantag.
Att kalla det för 'rasism' är ofantligt okunnigt.

Jag ångrar djupt att jag röstade på SD i senaste valet.

 
Ingen bild

Rödhaken

20 december 2018 11:32

Hittade en kommentar i kommentarsfältet på ledarsidorna.se som jag tycker stämmer väldigt bra in på SD idag:

"Det är inget fel på SD förutom att de är för timida, saknar interndemokrati och styrs av ett litet kotteri kring Karlsson och Åkesson och att toppstyrningen och nepotismen i SD slår det mesta i svensk partipolitik. De böjer sig för mycket för media och är urusla på opinionsbildning och har inte uppdaterat sin migrationspolitik på ett årtioenden trots att enormt mycket hänt sedan dess."

Det borde vara "öppet mål" när inget av de andra partierna beskriver verkligheten som den ser ut idag. Men SD gör ingenting.

Det enda hopp i mörkret som finns nu är de demonstrationer som kommit igång i Stockholm, Göteborg och andra städer. Där är det enskilda personer som tagit initiativ. På sikt kanske det kan bli upptakt till den folkrörelse som SD borde ha blivit, men aldrig blev. En folkrörelse som byggs upp underifrån och inte med början från toppen.

 
Ingen bild

Rödhaken

20 december 2018 11:40

Det blir ju en ledig SD-plats i Riksdagen nu, efter att Jonas Millard lämnar. Så nu väntar vi bara på att Jimmy Åkesson vaknar till på Thailands-semestern och meddelar att uteslutningen av Thoralf var ett misstag och att Thoralf ersätter Millard i Riksdagen från 1 jan. 2019.

Det vore en fin julklapp.

 
Ingen bild

Calle

20 december 2018 11:43

@ Thoralf
Gjorde tydligen rätt i att säga upp mitt och familjens medlemskap
efter din uteslutning. Känner inte igen det parti jag stöttat sedan början av 2000

 
Ingen bild

Inge Sandén

20 december 2018 12:20

Stefan Torssell har lagt ut brevet på Facebook och det är full fart på kommentarerna.SD-ledningen måste gå ut och dementera eller bekräfta sanningshalten i brevet.

 
Ingen bild

Observer

20 december 2018 12:22

12.00 Torsdag, Och fortfarande ingen klarhet i det språkligt felstavade och felformulerade brevet från Sveriges näst största partis sekretariat.

Mes stor bedrövelse konstaterar vi att parti efter parti runt om i Europa o i synnerhet Sverige som är i opposition imploderar av infiltration, Demokratin förtvinar!

...Är det därför som folk drar på sig GULA VÄSTAR ute i Europa?

Är det så man vill ha det?

 
Ingen bild

Micke

20 december 2018 12:27

Jag har inget generellt emot invandrare, men jag är väldigt rädd för de framtida konsekvenserna av den islamisering som sker i en rasande takt. Om nu SD menar att dess företrädare inte får kritisera islamiseringen så ser jag ingen vits med att rösta på SD längre. Om de inte ändrar policy så kommer jag inte att rösta på SD vid nästa val. Då kan jag lika gärna rösta på något annat parti så KD kommer att få min nästa röst.

 
Ingen bild

G.

20 december 2018 12:42

Karriäristerna, som anslöt sig till partiet på senare tid, tycks vara på väg att ta över SD.

 
Ingen bild

Onkeln från stan

20 december 2018 13:14

Pratade med judinnan Paula Bieler om det som hänt och stödet du fått på din blogg. Hon hånskrattade och sa att nya vindar blåser i Stockholm och lantisarna får rätta sig efter det eller dra dit pepparn växer. Hon hade enligt egen utsago ersatt dig i Stockholm vilket jag inte känner till. Hon hade 3 favisar i Kalmar. Mattias Bäckström och paret Kirchberg. Obehaglig typ och lååååååååååångt ifrån det parti jag röstade för. De har spårat ur rejält.

 
Ingen bild

alf

20 december 2018 13:29

Har vi månne fått ett nytt parti i Sverige?
Salafist-Demokraterna!

 
Ingen bild

Inge Sandén

20 december 2018 13:50

Till G
Där träffade du huvudet på spiken.

 
Ingen bild

AB

20 december 2018 13:55

Åkesson ligger som en stor padda på playan Thailand. Bild i Aftonhoran.

 
Ingen bild

Gunnar

20 december 2018 14:00

Jag blir fullkomligt mållös efter att ha läst detta skämt till brev från SD:s partistyrelsen, försöker de avsiktligt sänka partiet till botten?

För den som inte redan läst denna artikel på Pettersons blogg, gör det!!

https://petterssonsblogg.se/2018/12/20/muslimerna-vart-storsta-utlandska-hot-hapnadsvackande-uteslutning-av-sverigedemokrat/#more-271369

Gunnar

 
Ingen bild

Cosmik Debris

20 december 2018 14:03

Stefan Torssell om uteslutningen av Thoralf:

https://tinyurl.com/y7vdglav
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2219206484961374&id=100006161327235


"Jag tror 100 % av SD:s väljare är emot islamiseringen av Sverige.
Nu har SD snart gjort sig av med varenda person som vågar säga sin mening."

 
Ingen bild

Oliver

20 december 2018 14:04

Hur ska pampen Johan Persson klara julen? Hans från kom bara trea i grankampen. Måste vara jobbigt för hans ego. Lite som Lööf.

 
Ingen bild

Gammal Sverigevän

20 december 2018 14:24

SD har anpassat sig till Moderaterna; Abdirizak Waberi & Fredrik Reinfeldts parti. En konsekvens av att många moderater gick över till SD på sistone?!

 
Ingen bild

Cosmik Debris

20 december 2018 14:29

Muslimer i Marocko har halshuggit en dansk och en norsk kvinna. Muslimerna har även dokumenterat halshuggningen. På Snaphanen står att läsa:

"Videoens ægthed er nu bekræftet af danske myndigheder. Den kan downloades her."


https://tinyurl.com/yahjbogx
http://snaphanen.dk/2018/12/19/maren-og-louisa-blev-draebt-paa-isis-facon/#more-192880

..och SD utesluter Thoralf som är kritisk till islam?

 
Ingen bild

Jimmie

20 december 2018 14:50

Sitter i Thailand och precis avnjutit en underbar middag i goda vänners lag. Det slår mig att jag borde kommentera din uteslutning från partiet. Du uteslöts för att du inte hänger med längre. Ett partis partiprogram kan inte och får inte vara skrivet i sten. Vi har nya mål som du vägrar se och arbeta för.

 
Ingen bild

Viveka

20 december 2018 15:01

Man häpnar över brevet. Har man inte större förmågor i partiet så att man kan skriva mer välformulerade brev. Och motiveringen? Är inte SD kritisk mot massinvandringen, böneutrop och halalslakt samt niqab och burka på kvinnorna, ja då har jag fått allt om bakfoten. Det var därför jag röstat på SD i flera val.

 
Ingen bild

Galne Gunnar

20 december 2018 15:12

Hej!

Är brevet en form av avancerad ironi?

God jul! Thoralf och alla som följer bloggen.

Thoralf Alfsson

20 december 2018 15:30

Ställ den frågan till partistyrelsen och partiordförande Jimmie Åkesson

 
Ingen bild

Hacke

20 december 2018 15:23

Givande läsning i väntan på den offentliga förklaringen/ursäkten från sd-ledningen (som vi sannolikt inte får se röken av av).
Katerina Janouch prickar på kornet när hon formulerar samlingsbenämningen på tillståndet i landet: "Reinfeldteffekten".
http://katerinamagasin.se/reinfeldteffekten-de-brinnande-granarnas-land/

 
Ingen bild

Iceman

20 december 2018 15:25

En mycket klok person berättade en fabel om en bonde och ett hönshus. Bonden hade skaffat sig eft fint hönshus med hönor. Varje morgon hittade han döda hönor eftersom någon låst upp dörren till hönshuset och släppt in räven. Var detta rävens fel? Nej, en räv kan inte lastas för sin natur. Var det hönornas fel? Inte var det det. Ansvaret låg naturligtvis på den eller de som låste upp dörren och släppte in räven.

Vem/vilka vill ha kaos i vårt land??

 
Ingen bild

Frholt

20 december 2018 15:30

Vid sammanträde vid mitt köksbord förliden natt, när klockan slagit tolv, började vi undra över om Charlott Quick är sambo med Oskar Sjöstedt och hans hund? Vi la våra pannor i djupa veck och när klockan passerat ett på natten var vi klaar med vårt beslut och med höga röster kunde vi delge grannarna vårt enhälliga beslut som inte gick att överrösta:

"Dom får inte vara med i våran syförening mer
Ja, vi säger bara det, så har vi ingenting sagt
Dom får inte vara med i våran syförening mer
Och vi utesluter vidare i boogie-woogie-takt"

 
Karpstryparn

Karpstryparn

20 december 2018 16:21

Det här är bara ytterligare ett bevis på att SD blivit mer och mer PK, snart är det inte mycket kvar av partiet om denna liberalisering fortsätter.
I och med detta brev så tar man ju bort en av SD:s viktigaste frågor, nämligen motståndet mot islamiseringen. Det motståndet är ju orsaken till att de allra flesta som röstar på SD just röstar på det.
Jag tar mig för pannan jag också.

http://www.karpstryparn.blogspot.com

 
Ingen bild

Hockeymask

20 december 2018 16:27

Man vill alltså från partistyrelsens sida bli av med dig av andra skäl än de som anförs i uteslutningsärendet (både det förstaoch det andra). Frågan är vad det kan vara för skäl?

I övrigt tycker jag det är otroligt dålig stil att kicka ut någon som jobbat länge och väl för partiet med en så uselt skriven text. Personen som författat det klarar ju inte ens av att uttrycka sig på ordentlig svenska.

 
Ingen bild

Glenn Soros

20 december 2018 16:30

Partiet borde byta namn till Sorosdemokraterna.

 
Ingen bild

Viveka

20 december 2018 16:54

Ju mer jag funderar över formuleringarna i brevet du fått så undrar jag om det inte ändå är fake? Att man skall ha skickat ut ett så uselt formulerat och dåligt underbyggt brev från partihögkvarteret, ja då tycker jag det är verkligt allvarligt. Kan det verkligen vara så?

Thoralf Alfsson

20 december 2018 17:11

Jag önskar att du hade rätt men tyvärr så är det "på riktigt" som SD brukar uttrycka det.

 
Ingen bild

Edward

20 december 2018 17:16

***** VIKTIGT! *****
Om man googlar på "Charlott Qvick Sverigedemokraterna" så kommer blamd andra upp denna bild.
https://www.google.com/imgres?imgurl=x-raw-image%3A%2F%2F%2F19781a8ec3cc9cae6ec4eeee2312d7e364eb5848170e76f4de2b0ffeb5dfa446&imgrefurl=https%3A%2F%2Fsd.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Fld_kallelse2.pdf&docid=A0VYyDoPlrP2MM&tbnid=rpzMw44aeBmVXM%3A&vet=10ahUKEwiZvp214K7fAhUDWiwKHeChDX0QMwhuKCMwIw..i&w=191&h=105&bih=503&biw=936&q=Charlott%20Qvick%20Sverigedemokraterna&ved=0ahUKEwiZvp214K7fAhUDWiwKHeChDX0QMwhuKCMwIw&iact=mrc&uact=8
Den finns alltså på internet så att vem som helst kan komma åt den.
Vad jag kan se så är den bilden identisk med signaturen i ditt brev.
Tjockleken på linjerna, i-pricken m.m

Vem som helst kan alltså ha skapat brevet till dig.

1. En skämtare med dålig uppfattning om vad som är roligt.
Typ Bosse Ringholm och Inga-Britt Ahlenius.

2. Någon som vill justera partisympatierna inför ett eventuellt extraval.
Att döma av kommentarerna här finns det många som tänker lämna SD.

Thoralf Alfsson

20 december 2018 17:59

Tror du att jag skulle lägga upp brevet om jag misstänkte att det skulle vara fejk? Skärp dig.

Efter ett beslut om uteslutning skickar partistyrelsen ut ett skriftligt beslut.

Detta är det enda jag fått sedan den 26 november då partistyrelsen beslutade om uteslutningen.

Jag är rädd för att du faktiskt tvingas konstatera att brevet är på riktigt.

Kontakta istället Mattias Karlsson eller partisekreterare Richard Jomshof så att de kan bekräfta brevets äkthet!

 
Ingen bild

Glenn Soros

20 december 2018 17:26

Viveka, ja det är sant. Vi är fler som fått sådana brev, formulerade på samma sätt, med samma intellektuellt ihåliga och undermåliga resoenemang, författade av Charlotte Qvick.

 
Ingen bild

Riffi

20 december 2018 17:35

Du förstår ju också att det kokar ner till att de inte tycker om ditt bloggande. De är inte intresserade av någon konkurrens. Ian Wachtmeister har lärt dem att inte tåla någon som helst konkurrens. Men detta med bl.a din affär har gott för långt. Peak SD har just inträffat

Thoralf Alfsson

20 december 2018 18:01

"Alla passerar zenit någon gång. Sedan blir bara skuggan längre och längre".

 
Ingen bild

Observer

20 december 2018 17:50

@Viveka Ja, det är säkerligen därför som de andra i riksdagen inte vill släppa fram SD. De har säker också upptäckt dessa missförhållanden och bristfälliga interndemokrati.
Man kan tyvärr inte ha sådana som styr ett land som inte ens kan formulera en viktig skrivelse. Så enkelt är det!
JAG SKULLE INTE HELLER SÄLPPA FRAM SD NU NÄR JAG INSER VAD DET ÄR FRÅGAN OM!

 
Ingen bild

Björn

20 december 2018 18:18

Iceman
Torsdag 20 dec 15:25

"vem/vika vill ha kaos i vårt land"
En bra liknelse med dörröppnaren. Jag tror att de allra flesta här i landet har svårt att få in att det finns folk som vill ha kaos. Framförallt folk i partiledande ställningar. Det är nog därför det får pågå.

 
Ingen bild

Björn

20 december 2018 18:21

I all bedrövelse så måste det väl i alla fall kännas skönt, Toralf, för all den uppbackning och stöd du har fått. Och inte bara från Kalmar, utan från hela landet.

 
Evert Larsson

Evert Larsson

20 december 2018 18:29

Allt tyder på någon from av kupp eller infiltration. Brevet är den rykande pistolen. Vad har hänt? detta måste bli ett föremål för utredning. Finns ingen möjlighet att resa frågan om extrakongress eller vad nu stadgar kan ge för möjlighet. Kan möjligen brevet vara ett rop om en reaktion från medlemmar? Om så så måste alla SD se till att ta brevet som förevändning att reagera till SD:s försvar och räddning. Utan tvekan är det så att SD behövs, Stå på er SDare och för Sveriges folks skull låt inte ert parti gå oss förlorat. Jag är inte medlem i SD men har röstat SD de senaste två valen. Lycka till

http://klyvnadenstid.se

 
Ingen bild

Svensk Språkpolis

20 december 2018 18:30

"Ett rasistiskt klang", står det i brevet!
En klang, heter det.
Kan det vara en sk nyanländ SFI-elev som har författat brevet, månne?!

 
Ingen bild

Ulf Sawert

20 december 2018 18:33

Allt är bara ett spel Thoralf! De bara hittar på några anledningar till att få bort dig. Partiets ledning har spårat ur totalt och fungerar idag som någon form av maffiaorganisation där folk knivhugger varande i ryggen hela tiden. Det är dom driftiga och dugliga som idag sorteras bort, allt för att ge ledningen total kontroll. Pengarna och makthungern har förstört partiet.

 
Ingen bild

BarbaraLernerSpectre

20 december 2018 18:35

Thoralf, du vet mycket väl vilka som styr fartyget. Du har varit en marionettdocka för duvetvilka och nu behövs du inte längre.

 
Ingen bild

Tony

20 december 2018 18:39

Ifall PAULA BIELER UTTALAT SIG SÅ SOM NÅGON HÄR PÅ BLOGGEN skriver, så kan både hon och övriga partiet följa hennes råd, att dra dit pepparn växer.

 
Ingen bild

Pepparholm

20 december 2018 18:47

Nu gick det uppe ett ljus för mig. Det är ju för tusan Charlott Qvick som har undertecknat både brevet från Medlemsutskottet och brevet från Partistyrelsen. Hon som är sambo med Oscar Sjöstedt enligt Google från Almedalen. Hon som klippte och klistrade det usla brevet från Medlemsutskottet. För att sedan författa det usla brevet från Partikansliet.

Den här soppan början verkligen stinka.

 
Ingen bild

Nisse

20 december 2018 19:03

Thoralf, du är en bricka i ett spel, en bricka SD är villiga att offra för att ta en plats i en kommande regering. För att blidka en Allians måste eftergifter ges, en del efter krav, en del som “goodwill”. Detta brev betyder absolut inget annat, glöm alla “incidenter” eller vad jag skall nu kalla det. Du har offrats, punkt slut. Sen kan man naturligtvis ha synpunkter på det.
Hoppas allt går bra för dig, Mvh.

 
Ingen bild

Johan

20 december 2018 19:26

Kan du representera Afs i kommunpolitiken?

 
Ingen bild

Quo Vadis

20 december 2018 19:31

Detta uteslutningsärende har varit en skenprocess från början till slut. Precis som Stalins omtalade så kallade moskvaprocesser. Även om SD:s partisyrelse kastade ut Thoralf i kylan, lär han förhoppningsvis slippa lägren Sibirien...Stå på dig Thoralf, du har många anhängare. Lämna inte politiken!!

 
Ingen bild

Observer

20 december 2018 19:51

SD=ETT JÄTTEFIASKO FÖR BÅDE VÄLJARE OCH GRÄSRÖTTERNA!

1. En dysfunktionell interndemokrati.

2. Partiledningen har byggt vattentäta skott runt sig.

3. Partiledningen svarar ingen via mail.

4. Åkesson ligger i Thailand och solar.

Ja, Hej & hå, det var det partiet och 10 bortkastade år. FY FAN!



 
Ingen bild

Observer

20 december 2018 19:57

"Nya vindar blåser nu" Säger man visst hånfullt i Stockholm hos SD.
Då får vi väl hoppas att de håller i sig rejält nu när man inte har några verkliga stöttepelare kvar längre ...eller fotfolk kvar, så lär de blåsa bort som gamla torra asplöv med tiden.

 
Ingen bild

Patrik

20 december 2018 20:30

Känns skönt att man inte röstade på det skitpartiet. Gå med i det sanna motståndet Toralf!

 
Ingen bild

Robban

20 december 2018 20:48

Eftersom många, liksom jag själv, uttryckt en viss skepsis mot vad SD idag har för riktning!
Betänk att inget parti i 7klövern löser eller ens adresserar de problem vi vill ha lösta! Som ex tar vi KD som får ett allt större stöd! Vad många missar är att KDs ledning har diametralt andra åsikter rörande ex massinvandring än vad KDs gräsrötter har! Lite som med hur SD utvecklats alltså!
Vill man "göra motstånd", så finns det alltså inget alternativ i 7klövern!

 
Ingen bild

calle

20 december 2018 21:31

Robban 20:48

instämmer. det verkar vara en maktpyramid och gräsrötterna har ingen talan längre. en modern form av diktatur, som blir en global diktatur. intensiv hjärntvätt och lockelse av personlig förmögenhet förblindar förnuftet

 
Ingen bild

Laglydig

20 december 2018 21:54

@Pepparholm
Torsdag 20 dec 18:47

Tack för infon! Oscar Sjöstedt tillhör de där uppkomlingarna som definitivt drar SD åt fel håll.

PS Har läst "uteslutningsbrevet" ännu en gång idag och undrar hur många riktiga Sverigevänner som sympatiserar med SD:s nya villkor (d v s ta avstånd från att Sverige håller på att islamiseras) för att vara med i partiet? DS

 
Ingen bild

Oscar

20 december 2018 22:24

Hatar att säga "vad var det jag sa" men måste tyvärr säga det nu.
Har försökt förklara detta för folk enda sedan 2015 då alla vi i ungdomsförbundet blev uteslutna pga att vi valde "fel" ordförande.

Inte hela sanningen kanske men en del av den är att dom helt enkelt var rädda för Kasselstrand och Hanhes kompetens. Ett hot mot partistyrelsen och dess poster. Ser samma mönster i Thoralf fall.

Är du duktig, vältalig med huvudet på skaft så anses du som ett hot.
Sitter du inte i Herr Karlssons knä och tackar o bugar så blir du bortsållad direkt.

Gick ur SD 2015 i och med uteslutningen av SDU.
Har länge letat efter ett bra och seriöst alternativ så jag blev överlycklig när AfS lanserades.
Precis det jag letat efter, nästan lite som SD var för 10 år sen.

 
Ingen bild

Bengt Karlsson

20 december 2018 23:13

SD Med Åkesson i spetsen har tryckt in choken lite för tidigt, Motorn stannar nu.
Man har blivit stora på sig och trott att SD är ett självspelande piano, Men det är det inte. Det var ett stort misstag.
Nu finns det snart ingen som vill spela längre.

 
Ingen bild

Henrik

20 december 2018 23:42

Thoralf, du blev aldrig riktig varm i kläderna när du satt i riksdagen enligt barometern.
Kände du dig motarbetad? Ledningen har försökt få bort dig sedan 2012. Källa: chris dulny.

 
Ingen bild

Teddy

20 december 2018 23:57

UK i Aftonbladet:

"Ulf Kristersson tror fortfarande att det blir han som får leda nästa regering.
För att få med sig Centern och Liberalerna poängterar M-ledaren att hans regering kommer att ha integritet – och inte ge efter för Sverigedemokraternas krav.

– Om SD till exempel skulle kräva att vi ska ifrågasätta det svenska EU-medlemskapet skulle jag säga ”glöm det”, säger M-ledaren."

 
Ingen bild

Blåsippan

21 december 2018 00:03

Jag ångrar inte att jag gick över till AFS och lade min röst på dem i valet i höstas. Synd att inte fler gjorde så.

 
Ingen bild

Evert

21 december 2018 00:12

Det är med stigande förvåning man betraktar sd-ledningens totala arrogans.
Det är till yttermera sällsynt korkat av densamma att när partiet behövdes som bäst så pass luta sig tillbaka i självgodhet vilken spillt över i högdragenhet mot egen personal och partivänner vilket lett till en sällsynt blindhet över vad som sker i partiet. I denna kritiska tid med nyval för dörren dessutom.

Förvånande är den tondövhet herr Åkesson har för den summariska och fullkomligt usla hantering av Thoralf Alfssons ärende som gått viralt över internets alternativmedia.
Åkesson verkar föga begripa vad det innebär att Alfsson har mera än 40.000 följare och är en relativt stor opinionsbildare. Säg att dessa följare proklamerar i polemik med tio stycken vänner vardera så ger det inte mindre än 400.000 personer som hör Alfssons budskap.
Detta borde räcka för att Herr Åkesson skyndsamt skulle avrunda sin solsemester, komma hem och personligen be Thoralf Alfsson om ursäkt. Om han seriöst vill ha en fortsatt tillväxt av sitt parti vill säga.
Händer inte det kommer en halv miljon människor att vända sina ansikten bort från SD och det i sin tur kommer leda till att partiet backar och högst sannolikt kommer att få svårigheter med att rekrytera under lång tid när partiet egentligen behöver växa.


 
Ingen bild

Martin

21 december 2018 01:32

Hur usla SD blivit har egentligen varit tydligt ända sedan uteslutningen av Patrik Ehn och sen Åkessons nolltoleransmejl. Personligen förmådde jag inte att rösta på dem igen 2014, de hade bara blivit för hemska.
Tyvärr är svenskar som de är så SD kommer fortsätta få massivt stöd i tjugo år till innan dumsvenskarna fattar att de är förrådda.

 
Ingen bild

Thomas Törnqvist

21 december 2018 05:58

Bäste Thoralf,

Tack för allt och ett särskilt tack för Dina insatser i Kalmar och inte minst Din eminenta BLOGG!
Trots allt, ha en GOD JUL och ett trevligt GOTT NYTT ÅR!

 
Ingen bild

Gustaf

21 december 2018 07:35

Evert.
Intressant aspekt på den uppkomna situationen.
Mycket besviken på partiet som skulle utgöra hoppet om en ny inriktning för politiken.




 
Ingen bild

GG

21 december 2018 07:36

En bra beskrivning av situationen,instämmer fullt ut.
Förhoppningen som månge av SD väljare har är att SD är det parti som sätter stopp på den nuvarande utveckling i Sverige och har därför givit Åkesson sin röst.
Dom måste känner sig grundlurade i dagsläget när dom läser brevet.
Om Åkesson inte vill eller kan rätta till det inträffade så är denna uteslutning den första spiken i SD,s kista.Man avskaffa sig själv så att säga.



 
Magnus Johansson

Magnus Johansson

21 december 2018 07:51

Janne B: "Vissa delar av brevet är så dåligt skrivet, att det verkar Googleöversatt?"

Intressant misstanke! Har ett djävulsbarn (se Johannes 8:44) skrivit originaltexten på hebreiska eller engelska och sedan använt Google Translate?

http://cyberord.wordpress.com

 
Ingen bild

Frholt

21 december 2018 08:48

Jag har läst "uteslutningsbrevet" om och om igen och bekymras allt mer för varje gång jag läser det. Det är ju synnerligen märkvärdigt och t o m torftigt till sitt innehåll och utformning.

Hade det skrivits på ett annat brevpapper skulle jag avfärdat det som en fyllegrej. Men så lätt går det trots allt inte.

 
Ingen bild

Martin

21 december 2018 08:58

@GG
Den första? SD har betett sig precis så här i åtta år?!?!?

 
Ingen bild

Quo Vadis

21 december 2018 09:01

Troligen var det Thoralfs framgångsrika personvalskampanj som fick bägaren att rinna över. Thoralf hade en reell chans att komma in i riksdagen trots att han placerats på icke valbar plats. Det ogillades säkert skarpt bland tongivande personer i SD:s innersta krets!

Thoralf Alfsson

21 december 2018 09:03

Du har så rätt. Om ni bara visste hur jag motarbetades under valrörelsen.

Men det kommer jag beskriva i detalj i min bok.

 
Ingen bild

Roger

21 december 2018 09:21

Vidrigt hur de behandlat dig och många andra lojala, samt hela SDU-grejen de var droppen för mig. Har röstat på SD sen Lars Vilks blev attackerad, eftersom jag vill värna yttrandefrihet och våra traditioner, men aldrig igen, makt korrumperar tyvärr alla. Om jag röstar får de bli på KD eller AFS.

 
Ingen bild

Tony

21 december 2018 10:47

Var det inte en annan partiledare i Stockholm som uttryckte att Stockholmare var så mycket smartare än lantisar? Då kan ju SD se om det räcker med enbart Stockholmare till sitt parti, det är ju för fan dom utifrån som gjort att partiet växt?

 
Ingen bild

Nisseork

21 december 2018 11:37

Dags att begära utträde ur partiet.

 
Ingen bild

Fredrik

21 december 2018 11:44

Det är ju så kallade "svepskäl". Eftersom de inte har några verkliga skäl tillgriper man det man kan. Det är uppenbart att t. o. m. Mattias Karlsson ser islamiseringen som ett hot, kom ihåg hans inlägg efter valet om "segra eller dö". Så detta är någon form av maktkamp som ledningen ägnar sig åt. Det var av den anledningen jag röstade på AFS i riksdagsvalet. Dels SD:s interndemokrati som stinker, dels deras retorik, som är alldeles för mesig och inte vågar säga saker och ting rakt ut längre.

 
Hans Erling Jensen

Hans Erling Jensen

21 december 2018 12:44

God Jul Thoralf.
Youre not alone - men det är grabbarna i bunkaren snart!

http://hanserling.com

 
Ingen bild

Tony

21 december 2018 12:49

Skulle inte förvåna ifall Mattias är köpt av Expressen/Expo gänget,

 
Ingen bild

Öyvind Fredriksson

21 december 2018 17:07

En kapning av partiet har ägt rum och du borde lämnat för flera år sedan. Kapningen bär liberal och judisk prägel. Jag minns möten med fler israelflaggor än svenska. De personerna har kontakter och antagligen blev ledningen smickrad + såg en chans att nå mäktigare kretsar än vad som är det vanliga för nationella. Antagligen. Hemskt för Sverige. SD får ju rösterna.

 
Ingen bild

Ludvig

22 december 2018 08:06

Det är ju helt löjliga anklagelser. Hur kan partistyrelsen nedlåta sig till detta.

 
Ingen bild

Leif Heimerby

22 december 2018 08:36

Då får väl Åkesson förklara det hela först.

 
Jonas

Jonas

22 december 2018 18:08

När jag läser det hela så får jag mer en känsla att det är skrivet av en vänsterextremist som inte vill rädda Sverige från att gå under.

http://*

 
Ingen bild

Cuurt Age

26 december 2018 23:51

Sverige islamiserats snabbast av alla länder i EU, vi har sämst integration i områden med muslimsk population, högst andel bil- och skolbränder i områden med muslimsk population, flest socialbidragstagare i områden med muslimsk population, flest IS-jihadister per capita i hela EU, flest återvänder som får beskydd av staten, i hela EU, osv osv...vad i h-vete händer med SD? De går alltså inte att rösta på längre?

 
Ingen bild

Joakim

27 december 2018 18:05

Jag skickade mejl till informationavdelning och partiledning.
https://prnt.sc/m08v03

idag fick jag svar från informationavdelning. Min misstanke är partiledning ignorerar besvara mina frågor.
https://prnt.sc/m08ulm

Jag ångrade mig rösta på SD sedan 2005. Nästa val kommer jag att rösta på AfS.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards