thoralf

Alla inlägg under juli 2016

Av Thoralf Alfsson - 31 juli 2016 09:21

 


En rubrik till en artikel om hysterin kring Pokémon Go men den är minst sagt aktuell i många fler sammanhang. Inte minst politiskt och det som vi till vardags kallar för politisk korrekthet. Det finns ju även ett ordspråk som säger "att vända kappan efter vinden".


”– Vi får inte glömma att vi älskar att göra som alla andra. Det har rent historiskt varit en stark framgångsfaktor. Det är en överlevnadsinstinkt både fysiskt och socialt.”


Nu gick till och med Ebba Busch Thor i Prideparaden! Jag tror knappast att det blir en framgångsfaktor för Kristdemokraterna.


Jag lyssnade till programmet Människor och tro igår när jag satt i bilen. I programmet pratade man om terrordådet i en fransk kyrka där islamisterna skar halsen av en präst, halshuggning. Men i programmet undvek man att säga att gärningsmännen var muslimer, islamister eller jihaddister. Inte ett ord om IS/ISIS/Daesh, helt horribelt! Istället fick vi höra en massa floskler om att religioner skall stödja varandra och att islam är ”fredens religion”. Påven har sagt att det inte är ett krig mellan religioner utan religionen används som ett medel i ”kriget”.


Det jag hörde i P1 under en dryg timma från strax före 17 till ca 18:15 igår gör att man blir väldigt upprörd. Den naiva flathet som präglar dessa ”vi älskar göra som alla andra” kommer att rasera hela tryggheten i samhället när islam och islamister tillåts ta över mer och mer i vårt samhälle medan vi bara vänder andra kinden till.


Uppriktigt sagt vad fan sysslar Svenska kyrkan med?

 

Jag läste i veckan att i genomsnitt lämnar 3 000 personer Svenska kyrkan varje månad men under juni var det hela 13 000 personer.

 

När skall sjukdomsinsikten nå företrädarna för Svenska kyrkan? Svenska kyrkan skall fan i mej inte rulla ut röda mattan för islam och islamister!

 

Jag hoppas att Sverigedemokraterna verkligen gör en storsatsning på nästa års kyrkoval! Bara det nu finns några medlemmar och sverigevänner kvar i Svenska kyrkan som får rösta.   

Av Thoralf Alfsson - 29 juli 2016 20:28

 


Full dag på Kalmar marknad. Om någon missat oss så fick vi en plats på Storgatan alldeles vid sidan av Kvastenhörnet. Vi kommer finnas där också under lördagen.


Väldigt mycket folk på marknaden, många hittade även till oss.


Jag har gjort en powerpoint presentation med lokalt material men även lagt in videoklippet med Jimmie Åkesson Tid för Sverige. Och givetvis även klippet med handfängsel från Almedalen. Presentation står och rullar runt automatiskt på en bildskärm hela dagarna. Många som dröjer på stegen när de går förbi eller lite diskret köper en fika på Black Coffee mitt emot och sitter och tittar på alla fakta som rullar förbi.


Det mest chockartade idag var en person som starkt ogillade Jimmie Åkessons raljerande över rikspolischef Dan Eliassons ”tafsa inte armband” i sitt Almedalstal. Han var polis i Stockholm med 33-års erfarenhet från Husby. Det finns uppenbarligen även poliser som stödjer Dan Eliasson och hans "projekt".


Vi hade också skaffat lite egen rekvisita från en leksaksaffär till vårt marknadstält ;-) Vilket gav upphov både till skratt och frågor. Tack Mika för påhittet!


  


I morgon kör vi igen mellan 09:00 och fram till ca 17:00 om någon vill komma förbi.



Av Thoralf Alfsson - 27 juli 2016 23:02

 

Jag uppmärksammade idag något som liknade ett bråk när jag var på väg till Byxelkrok och passerade BödaBaden vid 18-tiden. Stämningen verkade uppiskad. En grupp människor med många barn satt på vägen och de väntade inte på bussen.


Några timmar senare ser jag att Barometern skriver om ett bråk vid BödaBaden och att polis är på plats. Jag åker tillbaka för att se vad som pågår. Jag tar fram kameran för att ta några bilder på BödaBaden för ett blogginlägg om det skulle vara något allvarligt som inträffat. Det dröjer dock inte många sekunder innan personal vid asylförläggningar kommer utstörtande.


 

En synnerligen otrevlig attityd från ansvariga Malin Sundelin så fort hon kommer fram till mig. Följande dialog uppstår. (jag återger inte allt)


Jag: Vad är det för bråk?

Malin: Det är inget bråk.

Jag : Men polisen är ju på plats.

Malin: Det är inget bråk eller problem.

Jag: Men Barometern skriver på nätet om ett bråk och att polisen precis kommit till Bödabaden.

Malin: Jag har ringt polisen för jag behövde prata om en privatsak.

Jag: Menar du att polisen åker från Kalmar (ca 85km) för att du vill prata om en privatsak en onsdagskväll utan att det är något bråk?

Malin: Ja.

Jag: Så det är inget bråk?

Malin: Jag ville prata med polisen om en sak. Jag vet vem du är!


Ikväll har Barometern följande nyhet.


 

 


Uppenbarligen anser Malin Sundelin att grov kvinnofridskränkning inte är något bråk eller problem!


Det polisen inte uppger eller Barometern inte skriver något om är att ambulans också var på plats. Vad jag såg var det en yngre flicka som var på väg att lastas in i ambulansen.


 


Men som Malin Sundelin sa, så var det inga problem vid hennes asylförläggning. Trots att jag såg flera saker så ljuger hon mig ändå rakt upp i ansiktet. Hur mycket tror ni de mörkar om allt annat som händer på deras asylförläggningar? Allt på grund av att de tjänar en jäkla massa pengar på asylsökande!


Och dessa personer driver den kristna Löttorps camping. De gillar givetvis inte att jag skrev om deras verksamhet för snart ett år sedan. Det är snart dags att göra en uppföljning när alla siffror finns för 2015 hos Skatteverket, Bolagsverket och Kronofogdemyndigheten.


Läs mitt blogginlägg från 2015 om campingen.


UPPDATERING!

 

Barometern har uppdaterat sin artikel och samtidigt mörkar man att det handlar om en asylförläggning och att den anhållne mannen är asylsökande. Meningen i tidigare artikel att Bödabaden är ett asylboende har helt enkelt tagits bort. Varför?

 

Nedan finns ny artikel i Barometern.

 

 

 

 

Samma artikel i Östra Småland nedan, som inte mörkar att det handlar om ett asylboende.

 

Exakt samma artikel men Östran skriver "asylboende", medan Barometern byter ut det till "camping" för att förvilla sina läsare då det finns minst fyra campingar i Böda. Fy fan så ruttet av Barometern. Dessutom är Bödabaden ingen camping idag, bara ett asylboende!

 

 

 


Efter mitt påpekande har nu Barometern ändrat sin artikel och ersatt camping med asylboende!

 

Sveriges Radio Kalmar döljer dock fakta i sin sändningar och artiklar. Men jag är inte det minsta förvånad över hur P4 Kalmar agerar.

 

 

Detsamma gäller artikeln på Ölandsbladets webbsida.


 



Av Thoralf Alfsson - 27 juli 2016 11:46

 

 

När jag i fredags läste artikeln där länsrådet och tillförordnade landshövdingen Malin Almqvist kallade mörkningen på Länsstyrelsen för ”tokigt” blev jag ganska upprörd och irriterad. Det handlar om minst tjänstefel!

 

När Malin Almqvist sedan uttalar sitt förtroende för den tjänsteman som mörkat och tystat hela affären och låtit skattebetalarna betala för Stefan Carlssons telefonsex blir det än mer bisarrt.

 

Har du fått någon förklaring från avdelningschefen varför han inte agerade?

”– Det stannar mellan oss. Vi har haft ett bra samtal där han har erkänt att det blev tokigt. Jag har förtroende för avdelningschefen och man gör fel. Man får göra fel bara man står för dem, och det gör han. Vi har lärt oss något av det här.”

Från artikel i Barometern.

 

”Det stannar mellan oss”. Jojo, det förstår nog alla läsare.

 

Egentligen borde det stå följande.

 

”Man får göra tjänstefel bara man står för dem”

 

Ja, Malin Almqvist det är ett tokigt uttalande! Du har så rätt.

 

Det är ett häpnadsväckande uttalande från Malin Almqvist. Med den inställningen tror jag inte mycket på de granskningar som Länsstyrelsen själva initierat. Inte ens den externa granskning man säger sig beställt. Det är ändå Länsstyrelsen som beställer och betalar. Men rapporterna måste ju bli offentliga handlingar så småningom.

 

 

I mitt blogginlägg den 4 juli, precis efter att det hela avslöjats skrev jag följande.

 

 

”Jag anser att det finns tjänstemän på Länsstyrelsen som begått tjänstefel. Om ingen anmäler både landshövding Stefan Carlsson för detta och Länsstyrelsen kommer jag själv göra en anmälan så att åklagare får undersöka vad som pågått på Länsstyrelsen.”

 

 

Efter att jag läst Malin Almqvist märkliga uttalanden i Barometern beslutade jag mig för att göra en anmälan av både Stefan Carlsson och den mörkande avdelningschefen Jonas Wendell. Anmälan lämnades in under tisdagen till polisen i Kalmar. Här nedan kan du läsa min anmälan.

 

 

Polismyndigheten
Box 931
391  80    Kalmar




Anmälan om misstanke om brott

Jag anmäler Kalmar Läns landshövding, Stefan Carlsson (P-nr) med anledning av misstanke om olovligt brukande enligt 10 kap 10 § brottsbalken. Anmälan avser att Stefan Carlsson olovligen brukat en av Länsstyrelsen i Kalmar län för honom tillhandahållen tjänstetelefon med abonnemang genom att ringa betaltelefonsexsamtal vid ett stort antal tillfällen under tid från i vart fall februari 2014 och fram till den sista augusti 2015 och för ett stort totalt belopp och därigenom orsakat Länsstyrelsen såväl ekonomisk skada som olägenhet i form av skada för det förtroende allmänheten bör ha för myndigheten.


Jag anmäler även tjänstemannen Johan Wendell (P-nr) vid Länsstyrelsen i Kalmar Län med anledning av misstanke om tjänstefel enligt 20 kap 1 § brottsbalken alternativt för tjänsteförseelse enligt 14 § lagen om offentlig anställning (1994:260). Alternativt får anses att Wendel gjort sig skyldig till medhjälp till olovligt brukande enligt 10 kap 10 § samt 23 kap 4 § brottsbalken alternativt skyddande av brottsling enligt 17 kap 11 § brottsbalken då han känt till de av Stefan Carlsson gjorda samtalen till betaltjänster under i vart fall 1 år utan att han satt stopp för det och utan att han eller någon under honom lydande tjänsteman krävt Stefan Carlsson på betalning för de utförda samtalen.


Beskrivning av ärendet

Efter att undertecknad fått del av uppgifter från personal på Länsstyrelsen i Kalmar län om att Stefan Carlsson använde sin telefon med abonnemang tillhandahållen för honom av Länsstyrelsen till att ringa frekventa samtal till betaltjänster, företrädesvis tjänster med sexuell innebörd, begärde jag att få ut listor över utförda samtal med Carlssons tjänstemobil. En första begäran insändes den 20 maj 2016 avseende landshövdingens mobiltelefon. Jag fick först ut telefonräkningar för tiden 2014-10-04 till 2016-04-07 avseende mobiltelefon och länsstyrelsen totala telefonfakturor. Jag gjorde ytterligare påstötningar efter diverse mail. Den 22 juni 2016 begärde jag ut fakturorna för den fasta telefonen på residenset, bilaga 5, varefter jag den 28 juni fick listor med fakturorna men där Länsstyrelsen utelämnat fakturaspecifikationen. Av fakturorna kunde ändå utläsas att kostnaderna för Stefan Carlssons telefonabonnemang stigit redan i början av 2013 varefter kostnaden sedan stigit, eller varit på ett mycket högre belopp än tidigare, ända fram till 1 september 2015, varefter det plötsligt stängs av. Fakturorna bifogas, bilaga 1. Jag har efter det begärt att utfå fakturaspecifikationerna men nekats detta av sekretesskäl den 1 juli 2016 något jag överklagat till Kammarrätten. Sekretessbelagda fakturaspecifikationerna bifogas, bilaga 2.


Efter min begäran om fakturorna för telefonabonnemanget på landshövdingens residens den 22 juni betalade helt plötsligt Stefan Carlsson tillbaka 20 514 kronor till länsstyrelsen den 27 juni (kvitto bifogas, bilaga 3).


Efter att Sveriges Radio P 4 Kalmar uppenbarligen fått reda på min begäran om att utfå uppgifterna om telefonabonnemanget begärde även Sveriges Radio P4 ut telefonfakturorna den 29 juni, efter att Stefan Carlsson betalat in 20 514 kronor till Länsstyrelsen Kalmar län. Sveriges Radio P 4 har efter den 1 juli intervjuat personal på Länsstyrelsen, bland annat Johan Wendell, varvid denne bekräftat vad det sekretessbelagda fakturorna innehöll för samtal och att Stefan Carlsson verkligen ringt betaltjänster. Att så var fallet ska ha uppmärksammats av Länsstyrelsens ledning av en husmor på Länsresidenset. Det har också framkommit att i vart fall 3 personer inom Länsstyrelsens ledning, Johan Wendell, Benny Jönsson och Pernilla Sampson, känt till detta under en längre tid, som det har framkommit av tidiga uppgifter från Länsstyrelsen, redan från i vart fall våren 2015, men att de inte stängde av telefonen förrän den 1 september 2015 och inte krävde Stefan Carlsson på betalning för samtalen förrän efter den 22 juni 2016 (bilaga 4 printscreen tidningsartikel) och länk.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/sexsamtalen-kanda-i-ett-ar/


Motivering

Jag anser att Stefan Carlsson brutit mot ovanstående lagrum genom att använda den till honom av Länsstyrelsen utgivna fasta telefonen med abonnemang på ett sätt som för Stefan Carlsson och alla andra måste vara självklart att han inte har befogenhet till. Av förarbetena avseende olovligt brukande framgår att en telefon är en sak som kan vara föremål för någon annans äganderätt. Att använda Länsstyrelsens fasta telefon till att ringa betaltjänster avseende sexsamtal är något som Carlsson måste ha känt till eller i vart fall förstått var utanför hans behörighet. Här torde Länsstyrelsen ha en policy för användande av myndighetens egendom, om inte annat så är detta något som för tjänstemän måste vara känt och självklart. Skada har uppkommit genom att Länsstyrelsen fått ta de kostnader för betaltjänsterna som uppkommit i vart fall fram tills dessa betalts av Stefan Carlsson själv, vilket dock sker först i juni 2016, ett år och mer efter dessa uppkommit. I vart fall har Länsstyrelsens orsakats en ränteförlust för de summor man har legat ute med. Av förarbetena framgår också att det räcker med en beaktansvärd fara för en slutlig förlust för den som drabbas av brottet. Varje gång som Stefan Carlsson ringt ett betalsamtal av denna typ måste anses utgöra ett brottstillfälle, varför antalet brottstillfällen torde utgöra ett mycket stort antal och pågått under en mycket lång tid, troligen under mer än 2 års tid. Varje tillfälle bör därför upptas som en brottsmisstanke.


Jag anser även att personalen på Länsstyrelsen, och då i vart fall Johan Wendell, som känt till detta under en längre tid och inte gjort något åt detta gjort sig skyldig till tjänstefel alternativt för brott mot lagen om offentlig anställning som inte kan anses som ringa, och/eller medhjälp till olovligt brukande och/eller skyddande av brottsling. Wendell har genom detta orsakat Länsstyrelsen skada som också förvärrats under tiden. Johan Wendell har en hög och ansvarsfull ställning inom Länsstyrelsen. Han har i sin egenskap som tjänsteman vid myndigheten uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller, och i vart fall, genom underlåtenhet åsidosatt vad som gäller för uppgiften. Avseende brott mot lagen om offentlig anställning så har han uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosatt sina skyldigheter i anställningen. Avseende medhjälp till olovligt brukande har Wendell, som haft möjlighet till detta, inte satt stopp för betalsamtalen, och efter att telefonen stängts av inte krävt Carlsson på betalning för samtalen vilket har förvärrat skadan för Länsstyrelsen. Avseende skyddande av brottsling har Wendell motverkat att brottet olovligt brukande, begånget av Stefan Carlsson uppdagats eller beivrats.



Thoralf Alfsson 

Baggensgatan 12b

392 30 Kalmar

Mobil 072-5179099

Mejl thoralf.alfsson@telia.com



 


Av Thoralf Alfsson - 26 juli 2016 23:10

Jag tror att många inte förstår vilka enorma summor med pengar/skattemedel som strömmar från Migrationsverket till kommuner och landsting. I mitt nya infoblad tar jag upp bland annat dessa kostnader för skattebetalarna under 2015.


Jag har NU också fått motsvarande kostnader för det första halvåret under 2016. Det visar sig att länets tolv kommuner och landstinget i det närmaste redan fått lika många miljoner kronor från Migrationsverket som under hela 2015. Närmare 500 miljoner kronor!


Emmaboda och Kalmar kommun har redan fått mer i ersättning under 2016 än vad kommunerna fick under 2015. Detsamma gäller för Kalmar läns landsting som erhållit närmare 100 miljoner kronor redan under 2016.


Det blir nya obehagliga rekord i samtliga länets kommuner under 2016. Dessa siffror får du dock aldrig läsa i lokalmedia. De har inget nyhetsvärde enligt journalisterna.


Här nedan finns en sammanställning och jämförelse kommun för kommun och landstinget. Alla siffror i miljoner kronor.


 

Av Thoralf Alfsson - 25 juli 2016 23:19

Lyssnade idag på lunchekot innan jag gick ner till stranden och badade. Jag behövde faktiskt kyla av mig lite efter att jag hört Sveriges Radios analys av den senaste veckans terrordåd i Tyskland. Ulrika Björksten som är Sveriges Radios utsända i Tyskland hade kommit fram till följande.


”Finns det nåt som binder samman dem så handlar det om framförallt psykisk sjukdom”

 

När sedan inslaget fortsätter så återger hon vilka förslag som Bayerns inrikesminister föreslår för att stoppa dessa terrordåd.


”Snabbare kunna utvisa flyktingar som bedöms kunna bli farliga eller vara farliga”.

 

”Skärpa gränskontrollerna till Tyskland”

 

Är det så man stoppar psykisk sjukdom enligt Sveriges Radio?


Ulrika Björkstens slutledningsförmåga är med andra ord under all kritik. Det som binder samman alla dessa terrordåd är att gärningsmannen i samtliga fall kommer från ett MENA-land. Ett MENA-land där islam är den härskande religionen och kulturen präglas av islam. Det är det som binder samman fallen!


Dick Erixon på Samtiden skriver idag också en bra ledare där han beskriver det som diktaturfasoner.


”Syftet är att kritiker mot den förda migrationspolitiken inte ska ”få vatten på sin kvarn”. Därmed frångår Sverige grundläggande regler för yttrandefrihet och ett öppet samhälle, det vill säga att alla fakta ska upp på bordet. Staten hemlighåller statistik och uppgifter som talar mot den politik som regeringen genomför. Det är inget mindre än diktaturfasoner.

 

Sluta använda signalement och brottsstatistik som politiska verktyg, sluta mörka fakta och aktuella uppgifter om kriminaliteten. Det är en ynkedom att regering och dess myndigheter gör allt för att undgå en i tiden helt central samhällsdiskussion.”

 

 

 

Som av en händelse har jag precis fått hem första tryckningen av 5 000 infoblad som riktar sig till befolkningen i Kalmar län och de 12 kommuner som finns i länet. Infobladet fokuserar på migrationskostnader och befolkningsutbyte på kommunal nivå. Jag tänker dela ut en hel del av detta infoblad under de kommande månaderna. Om någon skulle vilja dela ut infobladet i sin hemkommun i länet går det bra att köpa dessa infoblad av mig.

 

Jag bekostar dessa blad själv, utan något bidrag från Sverigedemokraterna! Min kostnad är ca 33 öre/st

 

5st   0 kronor (jag står för bladen och porto)

10st  15 kronor (porto 13 kronor + blad 3 kronor)

100st  80 kronor  (porto 49 kronor+ blad 33 kronor)

250st  130 kronor (porto 49 kronor + blad 80 kronor)

 

Vill du stödja eller beställa 10st eller fler infoblad kan du antingen använda Swish till 072-5179099 eller sätta in pengar på konto. Om du beställer infoblad glöm inte att skicka ett mejl med leveransadress och antal till thoralf.alfsson@telia.com

 

Konto

Thoralf Alfsson

Swedbank

Clearing nr.  83931

Konto nr.  2530030291

 

Så här ser det 4-sidiga infobladet ut.

 

Baksida                                                     Framsida

 


Mittuppslag

 

 

 

 

Av Thoralf Alfsson - 25 juli 2016 19:41

 


Vad vill Barometern säga med denna rubrik. Att de som bor i Kolboda är gruppvåldtäktsmän?


Eller är det så att tidningen vill peka ut Kolboda på grund av att Kolbodabaden är en asylförläggning året runt och att Kolbodagården köpts in av Kalmar kommun och som nu fungerar som boende för ensamkommande barn.



Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards