thoralf

Alla inlägg under maj 2016

Av Thoralf Alfsson - 31 maj 2016 22:54

Kalmar kommun har i ett brev som gått ut till vissa medborgare efterfrågat bostäder. Vilka kriterier man utgått ifrån när man skickat ut ca 1 000 brev känner jag inte till men vissa medborgare har blivit väldigt upprörda. I något fall kom brevet efter att en nära anhörig avlidit. Det uppfattades som att personen då kunde inte hade så stort behov av sitt fritidshus utan kunde hyra ut det till kommunen.


 


Jag ställer mig frågan hur dessa hyresavtal kommer se ut. Kommer Kalmar kommun se till att få full kostnadstäckning för sina kostnader eller skall Kalmar kommun rabattera hyrorna för de ”nya svenskarna”?


Oavsett vilket så är det ändå skattebetalarna som kommer att få betala hela notan! Antingen via etableringsbidrag, försörjningsstöd, bostadsbidrag eller kommunens subventioner.


I förra veckan skrev Östra Småland en artikel om att var femte kvinna på BB numera var en asylsökande. 20 procent av alla födslar är alltså asylsökande i Kalmar län. Dessutom kräver dessa personer dubbla resurserna i förhållande till svenskar enligt artikeln. Det innebär att mödravården och förlossningen tar ca 40 procent av de totala resurserna i anspråk för enbart asylsökande. Skulle vi sedan även lägga till de som redan fått uppehållstillstånd är det sannolikt mer än 50 procent av resurserna till denna grupp. Inte undra att man har personalbrist inom dessa verksamheter.

 

”Om de asylsökande kvinnorna står för 20 procent av förlossningarna användas alltså 40 procent av resurserna till samma grupp.

– Eftersom vi inte följt dessa kvinnor under hela graviditeten ställs det speciella krav på mödrahälsovården, säger Gunnel Lindell, verksamhetschef på kvinnokliniken vid länssjukhuset.”


Det visar samtidigt på en skrämmande utveckling i befolkningen. Men med tanke på hur många kvinnor med slöja man ser som samtidigt har en barnvagn och dessutom en gravid mage är jag inte det minsta förvånad över de uppgifter som framkommer i artikeln.


”Förutom språkproblemen ställer kulturskillnaderna till det.

– Det handlar om sådana saker som att vi i Sverige inte tar ambulans till sjukhuset för olika smååkommor, säger Gunnel Lindell. Det finns också skillnader när det gäller vart man söker sig för olika sjukdomar.”

 

Hur många kommer ihåg denna karikatyrteckning som väckte en del uppmärksamhet för ett antal år sedan?


 


PS


Bloggen fick lite gratisreklam i kvällens Aktuellt ;-)


http://www.svtplay.se/klipp/8901334/forskning-sajterna-polariserar-debatten-om-invandring?info=visa


Av Thoralf Alfsson - 30 maj 2016 19:52

Nu visar det sig att den fastighet som Kalmar kommun köpte för 8 miljoner kronor och som man sedan har anpassat för ensamkommande barn inte utnyttjas fullt ut. Enligt en artikel i Östra Småland idag framkommer uppgiften att endast 10 ensamkommande barn finns på boendet, som har plats för 70 boende.


”I dag finns 10 ensamkommande flyktingungdomar på Kolbodagården, med 70 bäddar. Kalmar kommun köpte semesteranläggningen under värsta flyktingkrisen i vintras för 8 miljoner kronor. Fyra dagar efter köpet infördes gräns- kontrollerna.”

 

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/10-unga-pa-hem-med-70-baddar/


När fastighetsaffären beslutades i januari var Sverigedemokraterna det enda partiet som ifrågasatta köpet av fastigheten och det trixande med att först Kalmarhem köpte den och sedan sålde fastigheten vidare till Kalmar kommun. 


 


Familjen som sålde fastigheten gjorde i varje fall en bra affär!

 

 

UPPDATERING!

 

Nasrin Sjögren går med i Sverigedemokraterna!

 

"Då återstår att spela med de kort som man som medborgare och väljare har för handen. Det vill säga: de partier som redan sitter i riksdagen i skrivande stund. Av dessa är det endast Sverigedemokraterna som överhuvudtaget äger någon som helst trovärdighet och relevans mot den ovan angivna bakgrunden.


Därför betalar jag in min medlemsavgift till Sverigedemokraterna i morgon och ställer mig därmed till förfogande för partiet där jag kan tänkas göra nytta för att bidra till att rädda Sverige för alla oss som älskar detta land, oavsett var vi en gång föddes och av vilka skäl vi nu lever här.


Jag räknar med att detta vägval kommer att få konsekvenser för mig såväl professionellt som privat, men som Astrid Lindgren så klokt formulerade en gång: det finns saker som man måste göra, annars är man bara en liten lort." 

 

Läs hela hennes blogginlägg.

https://kakorochkorstag.wordpress.com/2016/05/29/for-sverige-i-tiden/


 

Höjdpunkter från söndagens partiledardebatten. 

 




Av Thoralf Alfsson - 29 maj 2016 21:14

Är redan trött på hycklarna i partiledardebatten. Det tog bara två, tre minuter. Anna Hedenmo började med att avbryta Jimmie Åkesson redan efter fem sekunder.


För ett tiotal år sedan räckte det med 16 000 poliser. Idag räcker det inte med 20 000 poliser, trots en stor omorganisation inom polismyndigheten. Nu krävs det ytterligare 2 000 nya poliser i organisationen. Något som alla partier tycks vara överens om.


Vad är det som förändrats under dessa år? Någon som vet?

 

Jimmie tryckte dit Björklund rejält när det gällde invandringen. Bra jobbat av Jimmie.


Även bra när det gällde arbetsmarknaden. Riktiga jobb och småföretagarna!

 

En hel timma i partiledardebatten som i princip bara handlade om invandringen och dess konsekvenser. Hur mycket invandring tål Sverige ;-)

 

Jimmie Åkesson var min vinnare under första timman.

 

Den andra timman började med klimatet men handlade enbart om energiförsörjningen, inte klimatet. Jonas Sjöstedt menade att om Vattenfallet säljer kolkraftverken i Tyskland så går världen under eller rättare sagt jorden går under. En riktig klimatalarmist som inte vet vad hanpratar om.


Sedan var det dags för bostäder. Här missade Jimmie straffsparken då det är massinvandringen som skapat bostadsbristen och den överhettning som driver bostadspriserna. Men här började programledarna ransonera Jimmie Åkessons talartid.  För att mer eller mindre stryka Jimmie när skolan och lärarna kom upp i debatten. 


Vet i tusan om inte Jimmie skulle ha lämnat sin plats när han inte fick prata färdigt om skolan. Något han försökte flera gånger utan någon respons från programledarna.


Debattens bottennapp var utan tvekan Jonas Sjöstedts hatiska påhopp på Jimmie Åkesson i slutet av debatten. Än värre var att Jimmie Åkesson inte fick replikera på påhoppet för Anna Hedenmo. Bedrövligt av Hedenmo som inte avbröt eller ens försökte avbryta Sjöstedt i hans osmakliga försök att smutskasta SD och Jimmie Åkesson. Skandal!

Av Thoralf Alfsson - 29 maj 2016 09:37

Bollen ligger på straffpunkten. Hur kommer Jimmie Åkesson slå straffen? Blir det en Johan Neeskens straff eller en Beckenbauer straff? Eller blir det något annat.


Idag har jag förväntningar på vår partiledare att han visar var skåpet skall stå. Att han ger svar på tal. Det ligger inte bara en boll på straffpunkten. Jimmie Åkesson har många bollar han kan lägga upp på straffpunkten.


Som exempel kan man betänka allt som 7-klöverns partiledare kläckt ur sig från scenen i Almedalen under de senaste åren. I många fall har det varit riktat mot Sverigedemokraterna. Idag vet vi vem som har haft rätt och vem som haft fel. Det vill jag höra Jimmie Åkesson prata klarspråk om ikväll.

Av Thoralf Alfsson - 27 maj 2016 22:40

 


En helt annan historia! I torsdags satt jag hemma och jobbade med vår budgetreservation i Kalmar. Jag hörde några konstiga ljud som jag inte riktigt kände igen och efter en liten stund tittade jag upp emot köket. Den syn som mötte mig var allt annat trevlig. En stor svart orm ringlade längs sockeln på köksskåpen. Den var säkert ca en meter lång.


Jag började tänka vad gör jag nu. Är det en snok eller en jättestor huggorm? Men innan jag hann reagera kunde jag se ormen försvinna in under köksskåpen. Vips så var den borta men ändå inte borta! Vetskapen om att jag hade en orm under köksskåpen var påtaglig. Jag kan fortfarande rysa vid tanken.


Skulle jag riva köket för att hitta ormen? Vad fan skulle jag göra? Jag var dessutom tvungen att åka iväg på vårt gruppmöte inför kommunfullmäktige. Vågade jag sova i huset till natten om jag inte fått ut ormen? Eller skulle jag vakna till natten med en orm ringlande under täcket? Inte bara min egen ;-)


Efter gruppmötet letade jag och fotograferade med hjälp av mobilkameran i de skrymslen jag kom åt men ingen orm. Till slut blev jag tvungen att gå och lägga mig framåt 02:00 på natten. Jag överlevde dock natten men vaknade ändå med någon form av mardröm väldigt tidigt. Men ingen orm i sikte på morgonen.


Jag satte mig vid datorn och började jobba med vårt budgetdokument. Framåt lunch hörde jag dock något konstigt ljud. Funderade först om det var grannen som tvättade bilen och spolade vatten men det lät lite konstigt. Till slut beslöt jag mig för att kolla genom fönstret vad grannen höll på med. På väg till fönstret tvärstannade jag vid vedkorgen. Där låg ormen och fräste!


 


Sedan började en kamp med att få ner ormen i en kartong vilket misslyckades. Jag bytte ut kartongen mot en stor papperskorg och med hjälp av en sopkvast lyckades jag få in den i papperskorgen. Puuhhh…......  Adrenalinpåslaget var minst sagt högt nu!


Sedan bar jag ut den och släppte den i min damm vid huset.


 


Jag passade på att filma den när den sedan var uppe ur vattnet och begav sig ut i friheten och naturen igen.



   


Inatt hoppas jag att jag kan sova utan mardrömmar ;-)

Av Thoralf Alfsson - 27 maj 2016 12:51

Barometern skriver idag om att Kalmar FF skall möta Iraks OS-landslag i en match på Guldfågeln arena den 2 juli. Det kommer bli en spännande händelse när alla dessa nysvenskar kommer heja på Kalmar FF! Eller? Jag gissar att kalmarborna kommer få se ett riktigt exempel på den "fula" nationalismen.  Läs artikel i Barometern.


Det kommer nog också bli en tuff match för KFF!


Kommunstyrelsens arbetsutskott kommer på tisdag i nästa vecka kommer besluta om en förlusttäckningsgaranti på 300 000 kronor för Destination Kalmar som det står i underlagen. Jag uppfattar det som att det i princip innebär att kommunbolaget Destination Kalmar "hyr" Guldfågeln arena av Kalmar FF och tar på sig hela den ekonomiska risken. Kalmar FF får bara en intäkt och en bra matchmotståndare.


Nedan finns beslutsunderlaget till ksau.



”Förslag till beslut

Kommunstyrelsens arbetsutskott godkänner att kommunledningskontoret tecknar en förlusttäckningsgaranti om högst 300 000 kronor med Destination Kalmar AB gällande vänskapsmatch mellan Iraks OS-landslag och Kalmar FF.”

 

 

”Bakgrund

Irak är en av 16 nationer i herrarnas OS-turnering i fotboll i Brasilien sommaren 2016. Iraks OS-landslag kommer under perioden 27 juni till den 3 juli att vara på träningsläger i Kalmar och Färjestaden som en del i uppladdningen inför turneringen.

 

I samband med besöket kommer de att spela en träningsmatch på Guldfågeln Arena mot Kalmar FF. Matchen kommer att vara den 2 juli och Kalmar kommun har erbjudits värdskapet för denna match. Matchen arrangeras i samarbete med Kalmar FF och visst samarbete kommer också att ske med Mörbylånga kommun. Värdskapet innebär att Kalmar kommun åtar sig att stå för kostnader för kost, logi och lokala transporter m.m Kommunen åtar sig också att marknadsföra träningsmatchen.

 

I Kalmar län finns cirka 30 000 personer med utländsk bakgrund samt ytterligare cirka 10 000 personer på asylboenden. Iraks landslag samlar många kulturer så målgruppen för arrangemanget är därför mycket större än bara irakier. Vi bedömer att det finns stora grupper i södra Sverige som är intresserade av att följa Iraks OS-landslag och vår förhoppning är att med detta evenemang kunna bidra med en pusselbit i integrationsarbetet där idrotten är en viktig aktör.

 

Marknadsföring av matchen och aktiviteter på matchdagen kring Guldfågeln arena planeras i samverkan med föreningar samt kommunens invandrarservice och integrationsråd.

 

De totala kostnaderna beräknas till högst 400 000 kronor. Vid sidan om detta finns intäkter vid biljettförsäljning och lokala sponsorer vilket gör att netto-kostnaden för arrangemanget beräknas uppgå till högst 300 000 kronor.

 

Annette Andesson

Kommundirektör”

 

Man blir ju helt förundrad över hur Kalmar kommun använder skattemedel! Detta ingår inte i kommunens kärnverksamhet! Är det finansminister Magdalena Anderssons mutpengar till kommunerna som kommer användas i detta syfte


Hur stora säkerhetsarrangemang krävs inför denna match med Iraks OS-landslag? Jag har en känsla av att detta arrangemang kan kräva en hel del säkerhetsåtgärder, ganska kostsamma åtgärder. Det är ju ett konfliktområde med självmordsbombare mer eller mindre dagligen. Dessutom vet vi av de uppgifter som Säpo uppgett att mängder av IS-sympatisörer finns i Sverige som återvänt från Syrien.

Undrar om Kalmar kommun och Destination Kalmar överhuvudtaget övervägt detta? Vem skall stå för dessa säkerhetskostnader? Jag tvivlar starkt på att dessa kostnader ingår i de beräknade 400 000 kronorna.

 

http://www-prod.sydsvenskan.se/sport/supportrar-sprang-in-pa-planen/

 

Jag blir minst sagt förvånad och häpen över kommunens agerande.

 

PS

Jag kommer att se matchen och min kamera kommer givetvis vara med. Kan säkert bli spännande bilder ;-)


Av Thoralf Alfsson - 27 maj 2016 00:53

 


Sista veckorna har jag haft svårt att få tid att ge mig ut i naturen med kameran men ibland kan man ha stor tur när man bara tar en lunchpromenad. Bara en ren tur att kameran var med. Helt plötsligt var den bara där! Havsörnen!


 

 


 

Stenskvätta.


I Sverige har vi grundlagar om yttrandefrihet men faan ta dig om du tycker fel och dessutom råkar säga det offentligt! 



Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards