thoralf

Direktlänk till inlägg 24 december 2018

BILDCOLLAGE JULAFTON

Av Thoralf Alfsson - 24 december 2018 18:54

Har vandrat lite på de öländska strandängarna idag. Trots att det var julafton så mötte jag faktiskt några personer.


 

 

En av dagens tre havsörnar. Hade bara 200mm tele på kameran. Borde haft mitt 400mm tele med mig. Men det är tungt med två kameror att bära på.


 

Trots allt så tittade solen fram under några minuter. Det blir ett fint ljus när solen står så pass lågt.


 

   

Många små fiskebodar längs kusten. Resterna av en svunnen tid finns också kvar på sina ställen. Tiden har stått stilla.


 

Skarven en hatad fågel av många boende vid kusten.



 
 
Ingen bild

Sverigedemokrat!

24 december 2018 19:15

Ja ja.. vi får väll se! Det är ju naturligtvis inget annat än din personliga åsikt, den respekterar jag, men facit ser vi om ett par år när Jimmy sitter som statsminister! Endast då kan vi kolla oss i backspegeln och tydligt se vem som hade rätt och vem som hade fel!

/ M.T

Thoralf Alfsson

24 december 2018 20:57

Jimmie. Är du verkligen Sverigedemokrat?

 
Ingen bild

Molle

24 december 2018 20:47

Härliga och fina bilder som vanligt Thoralf.
Du levererar vad det än gäller. Mångkonstnär
Forsatt trevlig Jul.

 
Ingen bild

Göta

24 december 2018 20:48

Thoralf!
Jag minns hur häpen jag blev när jag för många år sedan upptäckte din blogg, strax efter att du hade börjat som riksdagsman. Glatt överraskad konstaterade jag att det faktiskt fanns en riksdagsman som skrev en blogg DIREKT TILL FOLKET och berättade en mängd intressanta detaljer om sitt parti och om sitt arbete i riksdagen plus en massa annat spännande och underhållande.

"En riksdagsman som beskriver för sina väljare hur hans vardag är! Precis så skall en riktigt bra riksdagsman vara", minns jag att jag utropade till min omgivning.
Sedan dessa har jag följt din blogg med ett aldrig vikande intresse och, mycket tack vare dig Thoralf, skaffat väljare till SD.

Åren har gått och SD har sedan dess vuxit och tyvärr också förändrats till det sämre på olika sätt. Väldigt tråkigt!

Men inget ont utan att det har något gott med sig. Nu kanske vi läsare av bloggen får njuta av ännu fler sådana här fantastiska foton ännu oftare.

God Julhelg önskar jag dig Thoralf och alla som skriver och läser här på bloggen.

 
Ingen bild

Grutt

25 december 2018 00:01

Vackert, fick mig nästan att glömma huggormen Mattias Bäckström Johansson för ett ögonblick. Han är en uppblåst nolla.

 
Ingen bild

Viveka

25 december 2018 00:56

God Jul och god fortsättning Thoralf och alla andra sverigevänner här på bloggen.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

25 december 2018 02:50

NRK: "Ny studie: Sjøisen i Arktis vokser raskere enn før"

"Det er romfartsorganisasjonen NASA som står bak en ny studie som viser at sjøisen i Arktis fryser raskere i vintermånedene enn tidligere, og at denne trenden vil fortsette i mange tiår fremover."

Undrar vad Rockström och Holmgren anser om studien? Jävla pajasar!

https://tinyurl.com/y75zrklv
https://www.nrk.no/nordland/sjoisen-i-arktis-vokser-raskere-enn-for-1.14354746

 
Ingen bild

Hoppalong

25 december 2018 08:32


@Sverigedemokrat.

Med tanke på alla fel i texten är det nog någon från SD-kansliet som är avsändare. Jimmy, väll????

 
Ingen bild

SM811

25 december 2018 08:49

Tack för att du delar med dig av dina fina bilder.
Fortsatt trevlig Jul.

 
Ingen bild

Pippi på foto

25 december 2018 09:34

God fortsättning på helgen Thoralf å tusen tack för dina fina foton!

 
Ingen bild

Sven

25 december 2018 09:45

Tänk om man kunde ha ett samhälle där folk kunde leva och tjäna sitt uppehälle i de små stugorna som jag ser på dina bilder. Är inte det en levande landsbyggd. Men det skulle kosta pengar antar jag - ngt som Sverige inte har idag. Eller som Sverige har men spenderar på annat.

 
Ingen bild

Ludvig

25 december 2018 09:47

Fantasiska bilder som vanligt!

 
Ingen bild

Hacke

25 december 2018 10:15

God fortsättning önskar jag Thoralf och övriga. Och tack för mycket fina bilder att vila ögonen på.

Läste inlägget som signaturen Göta skrivit och kan bara instämma. Genom Thoralf har jag lärt känna partiet och arbetet inifrån på ett mycket intressant sätt och inte minst Thoralf själv som människa och folkvald. Det var också så jag trodde att det nya folkrörelsepartiet ville verka. Nära väljarna och med öppna kanaler åt båda håll. Nu när denne verklige partisjäl på ytterst tveksamma grunder successivt tvingats ur partiet finns det ingen med dessa kvalitéer kvar. I viss mån hade också Jeff Ahl och Kent Ekeroth förmågan/viljan att på olika sätt kommunicera med väljarna men nu är också dessa borta från partiet. Ingen tillfällighet som jag ser det och ingen bra utveckling hos det parti som jag hade hoppats skulle leva upp till det ofta uttalade och i alla hänseenden positiva bemärkelsen ”inte ett parti som andra”.

Det kan aldrig vara bra att öppenhet, kreativitet och brinnande engagemang ratas till förmån för anonyma ja-sägare och värvade troféer med tveksam bakgrund i andra partier. Det är inte utveckling, snarare stagnation eller rentav tillbakagång i ängslighet att passa den omgivning som i olika grad ingår i det samlade landsförräderiet mot folket och landet.
Jag är mycket besviken på denna sd:s väg och inte minst på ledningens agerande som kommit i sådan för dem pinsamt avslöjande offentlighet som i fallet och sveket kring Thoralf. Ännu så länge upplever jag sd som det idag enda reella alternativet för påverkan på riktigt i sakpolitiken och därmed en början på räddning av det land vi kände.

Men mitt hopp är kraftigt i falnande när ledningen visar vad som kan beskrivas som förakt för de eldsjälar som skapat det och därmed också de många väljare som står just den elden i rörelsen närmast.

 
Ingen bild

Grutt

25 december 2018 11:11

Till Sven,

Sverige använder pengarna till mångfald och utrotning av den skötsamma ursprungsbefolkningen. Något som knappast folk har röstat fram. Det ligger inte i Svenskens intresse att bli utrotad så det måste vara andras intressen bakom.

 
Ingen bild

Sven

25 december 2018 11:47

Till Grutt


"En svensk är inte ämnad till att behålla någonting; han är skapad för att man skall ta det ifrån honom." Säger en irländare i en novell - nämnd i Gustav Sundbärg "Det svenska folklynnet".
Sundbärg skriver "...svensken öfver hufvudet är oförmögen att hålla på någonting, som är hands eget." (siodan49).

Sundbärg skrev delar av Emigrationsutredningen (till USA). Boken "Det svenska folklynnet"skrevs 1911.

 
Ingen bild

oveg

25 december 2018 12:39

Svenskarnas fel

Damen har kanske rest till Sverige itutad att det ska bli ett varmare klimat här. Men hon funderade nog inte över problemet med att ljuset påverkas av jordaxelns lutning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/man-ar-sjuk-hela-tiden

 
Ingen bild

Gustaf

25 december 2018 13:02

Sven.
Har också boken och man undrar hur Sundbärg kunde vara så "förutseende"
Det var illavarslande.



 
Ingen bild

Jarl

25 december 2018 13:52

Thoralf, stämmer det att du blev motarbetad av Mattias när du satt i riksdagen 2010-2014?

Thoralf Alfsson

25 december 2018 13:55

Svårt att svara på. Något stöd fick jag i varje fall inte. Tror faktiskt att vare sig Jimmie, Mattias eller Richard var på mitt arbetsrum någon gång under fyra år.

 
Ingen bild

Jarl

25 december 2018 14:06

Sjukt i så fall Thoralf! Jag väntar med spänning på boken du kommer skriva.

 
Ingen bild

Jarl

25 december 2018 14:27

Stämmer det att fanns kvinnor i "hucklen" som lagade mat på riksdagen?
Du behöver bara svara ja eller nej.

Thoralf Alfsson

25 december 2018 19:24

Ja, i brickrestaurangen

 
Ingen bild

Sveket

25 december 2018 14:56

Jag har just avslutat ett besök i Kalmar kommunfullmäktiges sammanträdeslokal. Naturligtvis på ”webben”, från mötet den 17 december i år. I ärende nummer 12 på listan, valärenden, förbryllas jag av att Kalmars SD-grupp röstade bort Thoralf från den nämndplats man tydligen diskuterat i gruppen att han skulle fortsätta att ha. Alla utom två stycken, Thoralf samt någon annan i gruppen? ansåg att en annan SD-företrädare tydligen skulle platsa bättre i samhällsbyggnadsnämnden. Den plats Thoralf med bravur innehaft under mandatperioden 2014 – 2018. Är det rädsla eller girighet som fick det resultatet? Naturligtvis har väl företrädare för distriktet hävdat att detta är en SD-plats och inte Thoralfs. Detta skrämskott fick alltså alla Kalmarföreträdare utom en? att rösta bort honom. För vad hade hänt om man istället valt just Thoralf? Vi behöver nog inte tveka om att samtliga hade missat sina SD-platser i fullmäktige och i de nämnder man nu kommer att sitta i. Även sina platser som nämndemän hade rykt. So what? SD har iallafall inte någon chans att hävda sina röster, inte ens i de nu ändrade förutsättningar man från Riks-SD använt för att utesluta Thoralf. Jag tycker detta är ett stort svek! Fullmäktigereferatet finns på Kalmar.se. Klicka sedan vidare tills ni hittar det.

Thoralf Alfsson

25 december 2018 19:30

Ja, jag upplevde det som ett svek. De andra hade inte förlorat någon plats om de lagd rösten på mig till Samhällsbyggnadsnämnden. Det handlade nog mest om rädsla för Mattias Bäckström Johansson

 
Ingen bild

Skorpion

25 december 2018 15:24

Maffiga bilder! Du borde blir kommunens fotograf, sämre bilder får man leta efter som de har på webben. Riktigt ful och amatörmässig hemsida överlag. :/

 
Ingen bild

Lena1

25 december 2018 15:41

God fortsättning Thoralf och alla Sverigevänner, och även tack för de fina vinterbilderna. Den bild som betyder mest är nog den där ljusstrålar bryter igenom de tjocka molnen, de betyder mest symbolmässigt. Solen finns ju där bakom molnen hur mörkt det än ser ut, kom ihåg det!

@Hackes inlägg är också betydelsefullt särskilt det är om "det samlade landsförräderiet". Men stirra er inte blinda på det, någon måste ju ta upp kampen mot det som är fel och det är som alltid de folket som reser sig. Det måste vi göra nu och det går faktiskt att peta bort en eller två onödiga "proppar" som aldrig kan föra saken längre framåt med de attityder de har.

 
Ingen bild

Maja Dacke

25 december 2018 17:07

UNDERBARA foton!!!
Tack för att du finns, Thoralf!

Julfriden bröts igår här i huset pga 'klanimporten' som ville provocera oss med oljud em och kväll. Många svenskar bortresta för firande men för resten, oss andra ... Eftersom hämnden är så god hos somliga vissa vågar inte vi gamlingar, mest kvinnor, utsätta oss genom att klaga.

Bara uthärda och vänta på femte kavalleriet ...

 
Ingen bild

Pepparholm

25 december 2018 17:48

Hacke - När jag läser ditt inlägg så finner jag att precis så känner jag det också. Mening för mening. Möjligen är mitt hopp ännu mer falnande när jag nu läser att ingen i partiledningen besökte Thoralfs tjänsterum när han satt i riksdagen. Tänk om jag skulle ha agerat på det sättet mot mina arbetskamrater när jag var aktiv. Deras agerande visar att de är inte värda att vara chefer och att röstas på.

Tack Hacke för dina ord!!!

 
Ingen bild

Hulda mk1

25 december 2018 18:56

God Jul, Thoralf och alla andra sverigevänner. Det är märkliga tider vi lever i. En av landets bästa sverigedemokrater har blivit utesluten. Något ingen i sin vildaste fantasi kunde tro. Sedan har vi ett antal riksdagspartier som leker sandlåda. Hur kunde det bli såhär...

 
Ingen bild

V

25 december 2018 19:20

https://detgodasamhallet.com/2018/12/25/gastskribent-lennart-waara-orwells-1984-och-sverige-2018/

Reaktionen på Trumps tillbakadragande i Syrien är kanske också ett exempel på detta: krig är fred.

Dessutom så gör ju Trump något så chockerande som att hålla vad han lovade sina väljare, han respekterar det demokratiska beslutet, det är ju så klart helt oförståeligt för pk-istiska globalister.


 
Ingen bild

Tony

25 december 2018 20:36

Men visst har man anat att allt inte stod rätt till, för trots Thoralfs hästjobb för partiet så har jag aldrig sett eller hört ett berömmande ord från partitoppen? Sorgligt!

 
Ingen bild

en småländska

25 december 2018 23:40

Kom att tänka på devisen "Enade vi stå söndrade vi falla". Trodde också att man arbetade tätt ihop och peppade varandra inom SD, inte minst 2014 när så många nya kom in i riksdagen.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

25 december 2018 23:50

Det är tydligen fler än jag som insett att Annie Lööf är fascist.

Stefan Sauk om Annie Lööf i Skavlan
https://tinyurl.com/y934od48
https://www.youtube.com/watch?v=9zhzBc_qvJU

 
Ingen bild

Thoralf A

26 december 2018 00:11

Jaså

Du har alldeles rätt! Jag godkänner inte dina kommentarer.

För det första har du inga kunskaper om vad som sagt eller lovats. Du vet med andra ord ingenting om detta.

Sedan får faktiskt människor kommentera uteslutningen och de som ligger bakom uteslutningen. Även om det inte passar dig och att ordvalet är olämpligt enligt dig.

Du behöver inte läsa min blogg. Jag förstår faktiskt inte varför du gör det, när du tycker så illa om mig och allt jag skriver.

 
Ingen bild

Jarl

26 december 2018 06:51

Thoralf, hur kommer det sig att MBJ vågade "gambla" på att ha kvar dig till efter riksdagsvalet? Tänk så att du kryssat in dig i riksdagen.
Hade du då blivit en politisk vilde i riksdagen?

Thoralf Alfsson

26 december 2018 08:35

Om jag kommit in i riksdagen hade jag inte blivit utesluten

 
Ingen bild

Me

26 december 2018 09:06

Kul att se att det fortfarande finns något som fortfarande ser normalt ut i landet, men det ska väl inte ta lång tid innan våra politiker gör om våra stränder till något PK. I Tyskland säger politikerna att kvinnor ska hålla en armlängd till andra människor för att inte bli våldtagna. Jag säger att man ska hålla 100 mil till Sverige för att inte bli nerdragen i sumpen och behöva betala för eländet.

 
Ingen bild

Johan

26 december 2018 09:08

Mattias skrev precis på facebook att det tredje brevet med de rätta grunderna för uteslutning är påväg till dig nu. Ska bli en intressant läsning.

Thoralf Alfsson

26 december 2018 10:26

Jag kan dock inte se något han skrivit.

 
Ingen bild

Läkaren

26 december 2018 10:29

Sverige går mot sitt slut.
Ekonomiska migranter från Afrika blir flyktingar (tjocka som välgöda grisar tär på sjukvården.
Diabetes). Afghanska män blir barn när dom kommer till Sverige, ingen gör något för att stoppa dessa utsugare. Varför? allt kostar.PENGAR PENGAR PENGAR PENGAR
vem ska man RÖSTA på??????????

 
Ingen bild

Tony

26 december 2018 11:02

Då har dom väl använt Julhelgen till att komponera ihop något snaskigt,
hade det funnits någon grund hade det kommit omedelbart!

 
Ingen bild

Tony

26 december 2018 11:12

Det vår Utrikesminister sa om Jordan B Petersson att han skulle krypa tillbaks under en sten stämmer ju med den politik man för, förkasta allt som är bra, och kryp tillbaks till medeltiden??

 
Ingen bild

Hans Lennart M..

26 december 2018 11:55

Hej, Har du och dina följare någonsin haft någon som helst lojalitet mot partiet? Om svaret är ja så bör ni ju ta och tänka om!!!!
Av att läsa så är det en hel del agg ni spyr ut trots att partiet gjort rätt för sig... Måste ändå säga att det känns väldigt skönt att slippa ha ett sånt jobbigt lass att bära på, SD 2019 kommer förmodligen ta över världen, nu efter nästa omval!! Vi syns!

Slutligen.. att skriva en bok om/med hemligheter vi gett dig... Ja, jag vet ju inte vad jag ska säga, tråkig utveckling du försatt dig in i!

Thoralf Alfsson

26 december 2018 12:20

Vi har uppenbarligen olika syn på lojalitet. Jag anser mig varit väldigt lojal med partiet. Den lojalitet du står för verkar innebär att man skall vara tyst och på sin höjd länka till vad partitopparna har skrivit på Facebook eller i någon intervju. Att tänka eget och fritt är illojalt enligt dig.

 
Ingen bild

Hoppalong

26 december 2018 12:47

@Hans Lennart M..,

Bli inte överraskad när SD efter ett extra val har tappat. Fler än du tror som reagerar på osakliga pungsparkar.

 
Ingen bild

Hans Lennart M..

26 december 2018 12:48

På vilket sätt är ordet lojal passande då man flaggar för att ”avslöja allt i en bok” ? Om vi nu bortser från det senaste där du fick lämna.. Är det här ett tack efter alla år du fått med SD? Själv tycker jag det är lite att vända kappan efter vinden! Vad ger det för signaler? Vad tycker du själv?

Thoralf Alfsson

26 december 2018 13:26

Vad menar du ”fått med SD”? Det enda jag fått, är att offra saker. Du tycks inte förstå vilket arbete och vilken tid jag lagt på SD. Under 14 års tid. Uppriktigt sagt så vet du inte vad du pratar om. Du har nog inte varit med så länge i partiet för då skulle du inte skriva som du gör.

 
Ingen bild

Tony

26 december 2018 12:54

Hans Lennart M...

Jag förstår att du efterlyser den Mähä mentalitet som präglar andra partier där partitoppen tänker, och resten håller käften?

 
Ingen bild

Hans Lennart M

26 december 2018 13:38

Jag har varit med ett tag... Så pass länge att jag idag vet att min stolthet INTE går före partiets intressen! Kanske något du/ni bör ta efter... ibland måste man ta ett steg tillbaka för ”the greater good”

Thoralf Alfsson

26 december 2018 14:26

Ett tag... 3 år, 4 år, det är ett tag.

Har du aldrig funderat på att vi är olika människor i ett parti. Människor som reagerar och agerar olika på händelser. Vill du att alla skall reagera och agera på samma sätt?

 
Ingen bild

Hans Lennart M..

26 december 2018 13:48

Tony.. det är ingen som påstår det heller! Men samtidigt har vi ju regler och riktlinjer inom partiet som jag tycker folk bör följa! Har vi bestämt oss för jobba utifrån en viss strategisk plan så är det kanske inte mycket begärt att be om lite lojalitet? Vi kan ju knappast tillåta en Anarki där var och en väljer sin egna väg!

@hoppalong va inte orolig över det, afs s anhängare som vi knappast har varit beroende av, är inget annat än skönt att slippa...

Thoralf Alfsson

26 december 2018 14:29

Tänk två varv till.

Skall partiet anställa en person som förskingrat partiets pengar och av den anledningen dömts till ett års fängelse?

Gäller inte regler och riktlinjer lika för alla partiets medlemmar?

 
Ingen bild

Ove

26 december 2018 13:53

Att ta bort Thoralf är en enorm förlust för SD. Vilket arbete Thoralf lagt ner på SD. Tänker på under valrörelsen som var. Vilket enormt arbete. Foldrar utdelade osv. Enormt mycket personröster.

Patrick Reslow och Fabio Ishaq är personer inom SD som borde fått kicken istället.

 
Ingen bild

Bamse

26 december 2018 15:21

@Skorpion

Ja, Kalmar kommuns hemsida är ett stort skämt. Ser riktigt amatörmässig ut. Jämför med andra
kommuner som t.o.m är minde än Kalmar och har bättre sidor. Skellefteå är ett exempel. Mycket informativ, smidig och snygg sida. Kalmar borde väl ha mer resurser än så här för en hemsida? Dessutom full med stavfel, svårnavigerad, dåligt med information m.m

 
Ingen bild

Hoppalong

26 december 2018 16:17

@Hans Lennart M..,

Vem har pratat om AfS, inte jag. Finns fler partier än AfS. Du verkar okunnig och outbildad som inte ens kan skriva ett namn riktigt. Du passar bra i Sd-toppen.

 
Ingen bild

P.Larsson

26 december 2018 16:30

Vad skönt att slippa leva under oket av den strategiska plan som Hans Lennart Mutter lever under.

Bohuslän hälsar också.




 
Ingen bild

Tony

26 december 2018 18:55

HANS Lennart M..

Och vilka riktlinjer är det han inte följt? Ni får ju kläcka ur er det
det förste klassar brev ni kommit med har snarare förvillat än förklarat?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards