thoralf

Alla inlägg under augusti 2018

Av Thoralf Alfsson - 31 augusti 2018 23:58

Längtar efter att skriva ett blogginlägg som jag haft på gång en längre tid. Nu är det snart dags.


Har idag fått flera otrevliga samtal på telefonen. Ett av samtalen innehöll ett hot som jag mer eller mindre omgående gjorde en polisanmälan av. Att döma av reaktionerna och aktiviteten hos polismyndigheten så tog man det även på högsta allvar. Personen hade missat att ringa med dolt nummer 😉


Mina annonser i media börjar dyka upp. Den här annonsen finns i Kalmar Läns Tidning som delades ut till samtliga hushåll i Nybro, Emmaboda och Torsås kommuner under torsdagen.


 


Lördagens Barometern.


   


Imorgon är det Jimmie Åkesson i Kalmar! Missa inte det!

 


Av Thoralf Alfsson - 30 augusti 2018 21:26

Med bara en dryg vecka kvar till valdagen så jobbar jag hårt med arbetsdagar på ca 15-16 timmar. Försöker driva min personvalskampanj på morgonen och kvällen. Har nu delat ut ca 9000-10000 foldrar i Kalmar kommun. Skall bli 15 000 innan valdagen.


Jag möts av så mycket positiv feedback att jag blir rörd vid vissa tillfällen. Jag tror jag fått väldigt många kryss på riksdagsvalsedeln redan från väljare som röstar på SD i riksdagsvalet. Träffade ett arbetslag där alla skulle rösta på SD. Jag tror att Socialdemokraterna kommer förlora väldigt många röster bland arbetare och pensionärer. Väldigt många som kommer rösta SD för första gången!


Känslan är att SD kan bli en stor skräll på valnatten för hela etablissemanget som tror att SD skall få ca 18 procent. Det kan bli betydligt mer!


Tyvärr så är det bara personer som bor i Kalmar län som kan sätta ett kryss för mitt namn på plats #63 på Sverigedemokraternas riksdagsvalsedel för Kalmar län..


Det skulle ändå vara lite intressant att veta om mina läsare av bloggen som också är skrivna i Kalmar län har kryssat mig eller kommer kryssa mig när ni röstar.


Svara gärna i min ”omröstning” i högermarginalen på bloggen.

 

 

Av Thoralf Alfsson - 30 augusti 2018 08:02

Idag publicerar Barometern en artikel där tjänstemän från Mörbylånga kommun uttalat sig om havsnivåhöjningar. Det är nog det mest horribla jag läst om havsnivåhöjningar och hur kommunala tjänstemän agerar klimatalarmister utan det minsta kunskap och uppenbarligen utan att ha läst rapporterna från SMHI.


”Forskare varnar för en havsnivåhöjning på nästan tre meter.

Nu planeras vallar i Färjestaden och Mörbylånga för att skydda mot havet.

– Vi kommer att behöva valla in hela samhällen, säger Cajsa Lindberg, utredare.”

 

”När polarisarna smälter väntas havet stiga rejält. I Mörbylånga kommun pågår ett intensivt planeringsarbete för att skydda öborna mot havet.

– Vi måste valla in befintliga bostadsorter. SMHI:s klimatprognoser varnar för en havsnivåhöjning på 2,8 meter. Vi behöver ta höjd för det, säger Gunter Ruchatz (M), ordförande i miljö- och byggnadsnämnden i Mörbylånga.”

 

För den som håller sig till de SMHI:s prognoser om havsnivåhöjningar i vår region så är prognoserna helt annorlunda. Om man först förhåller sig till Parisavtalet där man beräknas hålla den globala uppvärmningen till 2 grader så är det den prognos från IPCC som kallas RCP2.6 som gäller.


När SMHI översätter RCP2.6 till svenska förhållande med landhöjning så innebär det att havsnivån i Oskarshamn förväntas stig med 7cm fram till år 2050 och 15cm fram till 2100. Jag tror inte förhållandena skiljer sig så mycket till Mörbylånga kommun.


Men om vi trots det skulle misslyckas med att minska utsläppen och det skulle påverka klimatet än mer och att prognosen RCP6.0 skulle bli verklighet. Då beräknas havsnivåhöjningen i Oskarshamn till 8cm år 2050 och hela 24cm år 2100.


Artikeln i Barometern avslutas med följande stycke.


”Det finns inget beslut om byggstart eller avsatta medel för investeringar men skyddet kommer finnas med i detaljplanen för området och vi räknar med att det kommer behöva vara byggt till 2050. Det vi gör nu är att reservera mark som möjliggör åtgärden, säger Elvira Laneborg.”

 

Minst sagt motsägelsefullt om de själva tror på en havsnivåhöjning på närmare tre meter att någon vall inte behövs förrän om 32 år.

 

Jag anser att dessa tjänstemän, klimatalarmister på Mörbylånga kommun är inkompetenta som tjänstemän och nu medverkar till att människor drabbas av klimatångest helt i onödan.


Det har gått fullständig inflation i att vara klimatalarmist! Den som målar upp värst scenarie är tydligen bäst och duktigast.-

 


Av Thoralf Alfsson - 30 augusti 2018 06:09

 


Igår eftermiddag kom ett gäng invandrarungdomar till vår valstuga och började käfta med mina partikamrater som var vid valstugan. Det urartade och de sparkade ned vår gatupratare, tog foldrar från ställen och kastade ut på marken, spottade på mina partikamrater och kallade dem för en rad fula saker. Mina partikamrater tvingades ringa efter polis, som snabbt var på plats.


Även ett tack till de moderater som var på plats vid deras valstuga som försökte gå i mellan och förhindra invandrargänget från att angripa våra företrädare.


Det är sorgligt hur dessa 14-16 åringar beter sig. Jag hade problem med några stycken i förra veckan då de också var otrevliga och tog foldrar från våra ställ och kastade ut på marken och spottade och fräste.


Jag undrar om det är föräldrarna som brister i sin uppfostran av sina barn eller om det är precis så här de uppfostrar sina barn. Eller är det skolan som inte klarar av att förklara att vi har demokrati i vårt land. Tyvärr så verkar det finns lärare med starka vänstersympatier som inte är objektiva i sin yrkesroll.


Igår var jag på en debatt/samtal angående klimatet på Stortorget i Kalmar. Det pågår något som kallas för Kalmarsundsveckan. Klimatalarmisten Mattias Goldman var moderator. Det var lite spännande och förväntat att alla representanter skulle visa sig duktiga och presentera alla sina förslag för att minska utsläppen. Det ena förslaget ”värre” än det andra. Givetvis var Miljöpartiet i en klass för sig. Om Miljöpartiet får bestämma kommer det bli stora förändringar och jordbruken kommer försvinna och all mat importeras till Sverige.


Jag sa i debatten att vi inte kan införa en massa nya krav på jordbruket som ökar kostnaderna och försämrar konkurrenssituationen för det svenska jordbruket. Dessutom har Sverige en självförsörjningsgrad när det gäller livsmedel som ligger på ca 50 procent, för ca 50 år sedan låg den på 125 procent. Det vill säga vi exporterade mycket livsmedel. Vi behöver nu höja vår självförsörjningsgrad och då kan vi inte försämra konkurrenssituationen för bönderna.


Jag fick som sagt inga applåder för mitt inlägg i debatten med den publiken/åhörarna men jag hoppas i varje fall att de tänkte efter lite.

Av Thoralf Alfsson - 28 augusti 2018 07:33

 


Sverigedemokraterna och Moderaterna i Nybro har beslutat att ta bort alla sina valaffischer på grund av den stora vandaliseringen. Inte bara vandalisering valplakaten försvinner också spårlöst.


”Skadegörelser och stölder av valaffischer har gått för långt menar SD och M. I ett gemensamt utspel plockar de nu bort alla kampanjskyltar och tror inte de kommer upp nästa val heller.”

 

”Hur kommer det sig att ni, M och SD, gör ett gemensamt utspel?

– Vi stod och pratade med varandra och kom väl fram till samma slutsats. Jag pratade lite med Socialdemokraterna också men de ville ha kvar sina skyltar. S menar att vi låter de som sabbar vinna om de tar ned skyltarna, säger Daniel Lindvall.

 

SD tror inte att det här är ett pojkstreck.

– Nej inte då precis alla skyltar försvann, då kan man nästa gissa att det på något sätt är organiserat.”

 

http://www.barometern.se/nybro/sd-och-m-plockar-bort-alla-valaffischer/


I Kalmar har vi fått lägga mycket energi på att våra valplakat skall få stå kvar. De vandaliseras och försvinner. Det är utan tvekan värre än vid tidigare val. Till nästa val krävs det nog en diskussion om vi överhuvudtaget skall använda oss av valaffischer.


Det blir intressant att se hur övriga partier ser på detta. Vissa partier drabbas inte så särskilt hårt.


Av Thoralf Alfsson - 27 augusti 2018 17:13

 


Min gamla folder som i folkmun kallades för "50-kronan" lever vidare i en ny tappning. Jag gjorde det första utkastet 2013 och det blev väldigt uppskattat och trycktes upp i flera upplagor.


http://thoralf.bloggplatsen.se/2013/12/12/10406696-peter-kadhammar/


Igår hade Bert Karlsson ett av dessa informationsblad i sin hand. Lite roligt!




Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9
10
11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards