thoralf

Direktlänk till inlägg 27 maj 2016

NÅGON SNOKAR

Av Thoralf Alfsson - 27 maj 2016 22:40

 


En helt annan historia! I torsdags satt jag hemma och jobbade med vår budgetreservation i Kalmar. Jag hörde några konstiga ljud som jag inte riktigt kände igen och efter en liten stund tittade jag upp emot köket. Den syn som mötte mig var allt annat trevlig. En stor svart orm ringlade längs sockeln på köksskåpen. Den var säkert ca en meter lång.


Jag började tänka vad gör jag nu. Är det en snok eller en jättestor huggorm? Men innan jag hann reagera kunde jag se ormen försvinna in under köksskåpen. Vips så var den borta men ändå inte borta! Vetskapen om att jag hade en orm under köksskåpen var påtaglig. Jag kan fortfarande rysa vid tanken.


Skulle jag riva köket för att hitta ormen? Vad fan skulle jag göra? Jag var dessutom tvungen att åka iväg på vårt gruppmöte inför kommunfullmäktige. Vågade jag sova i huset till natten om jag inte fått ut ormen? Eller skulle jag vakna till natten med en orm ringlande under täcket? Inte bara min egen ;-)


Efter gruppmötet letade jag och fotograferade med hjälp av mobilkameran i de skrymslen jag kom åt men ingen orm. Till slut blev jag tvungen att gå och lägga mig framåt 02:00 på natten. Jag överlevde dock natten men vaknade ändå med någon form av mardröm väldigt tidigt. Men ingen orm i sikte på morgonen.


Jag satte mig vid datorn och började jobba med vårt budgetdokument. Framåt lunch hörde jag dock något konstigt ljud. Funderade först om det var grannen som tvättade bilen och spolade vatten men det lät lite konstigt. Till slut beslöt jag mig för att kolla genom fönstret vad grannen höll på med. På väg till fönstret tvärstannade jag vid vedkorgen. Där låg ormen och fräste!


 


Sedan började en kamp med att få ner ormen i en kartong vilket misslyckades. Jag bytte ut kartongen mot en stor papperskorg och med hjälp av en sopkvast lyckades jag få in den i papperskorgen. Puuhhh…......  Adrenalinpåslaget var minst sagt högt nu!


Sedan bar jag ut den och släppte den i min damm vid huset.


 


Jag passade på att filma den när den sedan var uppe ur vattnet och begav sig ut i friheten och naturen igen.



   


Inatt hoppas jag att jag kan sova utan mardrömmar ;-)

 
 
Ingen bild

Cosmik Debris

27 maj 2016 23:02

Det var inte utbildningsministern som var på besök hos dig Thoralf? Leif GW hävdade ju att ”Den där Fridolin är en orm".

 
Ingen bild

Per Walhart

27 maj 2016 23:21

Så länge som MP härjar så är det svårt att få en rejäl nattsömn,då har jag hellre en orm i huset.

 
Ingen bild

C Andersson

27 maj 2016 23:54

Den där Thoralf Alfsson ska då alltid lägga snoken i blöt.

 
Ingen bild

Thoralf

28 maj 2016 01:39

Heder Thoralf att du inte hade ihjäl den. Det säger en hel del om dig som jag diggar.

 
Ingen bild

Kverulantus

28 maj 2016 02:01

Det kunde vart värre!
En "ensamkommande" hade du inte blivit av med så lätt!
Hoppas det går bra med överklagandet även om du kanske kommer att gå på pumpen.
Vi är säkert många som kommer att bidra till rättegångskostnadena.
Friskt vågat är hälften vunnet!
Lycka till!!

 
Ingen bild

Janne B

28 maj 2016 06:12

Jaa du Thoralf, det var nog en snäll snok, ingenting i jämförelse med de ormar som sitter i Sveriges riksdag och förgiftar.

 
Ingen bild

Demokratur

28 maj 2016 07:13

Söt historia med lyckligt slut.

 
Ingen bild

Mattias R

28 maj 2016 07:14

@Thoralf
Bra jobbat med snoken. Inte helt lätt att lyckas fånga den kan jag tro. Som gammal herpetolog har jag under åren fångat och flyttat mängder med ormar från tomter och fritidshus. Rekordet är sju huggormar från en sommarstuga på björkenäs. Det paret var rätt glada att jag fick tag på dem!

 
Ingen bild

crille

28 maj 2016 07:19

Inte så kul att få in en orm i huset kanske, men att få se en i naturen är en trevlig upplevelse.

 
Ingen bild

pierre

28 maj 2016 07:23

Gullig snok, har man inte ormfobi så är snokar riktigt mysiga att hålla i dock inte att ha som husdjur då de ska vara i det fria och sanera från råttor och möss.

 
Ingen bild

C Andersson

28 maj 2016 08:45

Tur de inte va en höggörm som di säjer pa Jemjö.

 
Ingen bild

Gute

28 maj 2016 08:58

Enorm dramatik!

 
Ingen bild

Hacke

28 maj 2016 09:11

Förstår din minst sagt otrevliga upplevelse Toralf. Som naturvän måste jag medge att jag har väldigt svårt för just ormar, giftiga eller ej. Snyggt jobbat med den tycker jag.
Hoppas nu Åkesson förpassar ormarna på två ben lika snyggt i Agendastudion i morgon kväll. Ska bli mycket intressant att se hur redaktionen lagt upp föreställningen. Men den ende som tryggt kan agera utifrån sanningen och verkligheten är i varje fall Åkesson. Kring den verkliga ödesfrågan, den numera allt överskuggande massinvällningen ligger bollen som alltid på straffpunkten. Hoppas han förvaltar uppdraget lika väl som han brukar. Han verkar i varje fall vara formtoppad.

 
Ingen bild

Hulda mk1

28 maj 2016 09:32

@Thoralf. Att rysa när man ser en orm är en gammal förvärvad reflex sedan många tusen år i människans historia. En helt normal reaktion.
Att få ut den var bra gjort!
Jag skulle i unga år inspektera en som jag trodde död huggorm som låg på en trädstam, men den sträckte sig blixtsnabbt och fräste mot mig. Lärorikt..

 
Ingen bild

Thor

28 maj 2016 10:19

Själv har jag spelat innebandy med en orm i grannens hall:-)

 
Ingen bild

Christer

28 maj 2016 11:00

Hedersamt att inte döda snoken Thoralf! Jag har också handlat på samma sätt när jag fick in en huggorm i uterummet.
Men det är annorlunda med invasiva arter, som inte hör hemma i den svenska faunan. Östra Småland skriver idag om den "svartmunnade smörbulten". En liten fisk som brett ut sig i Östersjön, och som kan hota hela det marina livet. Vid provfiske har dom hittat populationer på 10st/kvadratmeter.
En annan art som i stället hotar livet på land är - den svarthuvade snyltbulten! Den är också en främmande art, men den har vi själva bjudit in. B.la annat står det i bladet idag att var femte förlossning i Kalmar Län är idag en asylsökande kvinna. Varannan kvinna i mödravården i Borgholm är också en asylsökande, det tar också dubbelt så lång tid med dessa kvinnor. Dom vill åka ambulans för det minsta, godkänner inte barnmorskor, dom vill bara ha läkare till allt. Den som inte skräms av dessa uppgifter har nog lika svårt för en kostnads och konsekvensanalys som våra politiker. Bladet nämner också att Kalmar Kommun satsar 300-tusen på fotbollsmatchen mellan FF och Irak. Det har alltid varit lätt att vara generös med andras pengar.
Till sist står det att Thoralf skall överklaga domen mot honom för det hatbrott han utsattes för. Vi är många som vill bidraga med en slant om samhället även denna gång visar sitt rätta ansikte!

 
Ingen bild

rksmrgs

28 maj 2016 12:38

Åh vilken vacker snok! Jag hoppas du inte gjorde den illa? Var glad att du har en sådan i din trädgård, den håller undan råttor och sorkar och allt möjligt annat som man inte gärna vill ha inpå sig.

 
Ingen bild

oveg

28 maj 2016 13:04

Den här ormen har du lyckats dokumentera väl. Jag råkade höra en del av ett inslag i radions P1 nyligen om snoken. Det är tydligen så att vårt klimat egentligen är för kallt för snokens reproduktion, att ormen måste finna en gödselstack eller kompost för äggen så att de får tillräcklig temperatur. Din orm kanske rekade för det.

Thoralf Alfsson

28 maj 2016 15:10

Jag har en gammal kompost som i varje fall igelkottar gillar men kanske även snoken.

 
Ingen bild

Kristina

28 maj 2016 13:59

Min hund älskar snokar och biter gärna ihjäl dem. Det är bara det att hunden inte ser skillnaden på en huggorm och snok. Detta har slutat med huggormsbett och snabbt in på sjukhus.

 
Ingen bild

dajevlar

28 maj 2016 14:00

Lite av en symbolisk händelse.
Den här varelsen tyckte förmodligen att ditt hem var ett bra och säkert ställe för sin avkomma att växa upp. Utan att fråga vad du tyckte om det, försökte den smyga sig in för att uträtta sin gärning. Du opponerade dig dock och såg till att den fick vända sig någon annanstans.


 
Ingen bild

S-E Karlsson

28 maj 2016 15:20

Såg i veckan mitt emot grannen en skata som attackerade som jag tror en snok men den lyckades ringla in i en häck så den klarade livhanken !

 
Ingen bild

Lena

28 maj 2016 16:00

Ormar är något jag har svårt för och tittade inte på inspelningen, vill inte få det på näthinnan. Däremot är det roande att titta på djurs beteende, även fåglar blir jag glad när jag ser.

En dag hade jag en humla i min lägenhet, surrandes omkring och den kunde inte hitta ut. Jag tog flugsnällaren och försökte fösa den mot balkongdörren, men den gjorde motstånd. Då tog jag i lite hårdare så den blev f-rbannad och flög rakt in i väggen och hamnade på rygg på golvet. Jag trodde den dött, fick upp den på flugsmällaren och gick ut på balkongen och därute minsann, kvicknade den till snabbt och flög sin kos ;). Humlor är söta tycker jag men annars är insekter också nåt jag håller mig borta från.

Lyssna gärna på Tino Sanandaji intervju på en amerikansk site och pratar om politisk korrekthet bl a. I programmet nämner han också att han kom som 9 åring till Sverige, men det erodde inte på att familjen var på flykt, de var inte politiskt involverade och även ekonomiskt så hade de mycket god ekonomi. Ändå valde de att komma till Sverige. Varför? De ville leva i ett land med frihet och modernt liv samt att deras mamma inte skulle behöva täcka sig som det är lag på i Iran för kvinnor. De levde också i många år på socialbidrag

Tänkte på media och även vänstern för den delen, hur de ljugit genom åren för allmänheten. Varför skulle inte vi svenskar få veta att det kommer överklass hit och använder skattemedel för att leva här, men de har ingen annan anledning än att de vill leva i ett mer modernt land med fler möjligheter. Men vi får ständigt itutat att det är så fruktansvärt där de kommer ifrån.

Bra i alla fall att Tino och hans bror valt att bli skattebetalare och att de inte hycklar om sin bakgrund. Det kan jag respektera honom för.

Intressant det han berättar hur han ser på Sverige och svenskarna.

http://tino.us/

 
Ingen bild

Hacke

28 maj 2016 19:26

"Journalisterna" på S(V)T förnekar sig inte. De förhåller sig till sanningen precis som Tage Danielsson så träffande beskriver i sin monolog kring kärnkraftsolyckan i Harrisburg.
För trots att det nu finns en dom på att kvinnan som utdelade ett slag mot Thoralf faktiskt också gjorde det (hon har ju dessutom erkänt) så är det som statstelevisonen inte riktigt vill ta till sig detta faktum utan skriver i ingressen angående Thoralfs överklagan: "...den kvinna som ska ha slagit..."
Det kan tyckas om en petitess men när mönstret/agendan går igen i precis allt när det gäller medias behandling av sd, såväl i stort som smått, går det knappast att värja sig från misstanken att det inte är bristerna i svenska språket som är boven i "misstag" som dessa:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/misshandlad-sd-politiker-overklagar-dom

 
Ingen bild

Hulda mk1

28 maj 2016 19:28

Hoppas verkligen att det var en "ensamkommande" orm i ordets rätta mening.

 
Ingen bild

Maja Dacke

28 maj 2016 23:03

Hihihi, Thoralf, jag kunde föreställa mig ditt bryderi med den lilla söta snoken som till sist nog gillade ett dopp före avfärden. Hihihi!

Nu är det nog så att ryktet om din djurvänlighet föregått dig och ... och ... Kommer det något återringlande i trädgården så vet du: Han/hon gillade dig och ditt hus.

Hur kom snoken in förresten? Stänger du inte dörrarna? Eller rent av låser dem? Man vet ju aldrig vad man kan få in - som någon föreslog ... den svarthuvade snyltbulten. Tack för allt bildmaterial, förresten!

Säg till när du sätter upp ett kampkonto - varje liten bäck kan bli en å ...

 
Ingen bild

Lena

29 maj 2016 06:46

Annat ämne: läser på ledarsidorna om integration/assimilation av alla som nyanlända och hur det ska gå till. Så här avslutar Westholm;

"Kan det vara tillåtet att vi tillåter vissa grupper hotar andra till livet för deras religions skull motiverat med just religionsfriheten?"
"Om ni trodde det värsta var över nu trodde ni fel. Det är nu den riktiga debatten kommer. Vilka grundvärderingar som skall genomsyra Sverige och vilka vi inte vill se.
det är nu vi ska hoppa ner i känslosåsen".

http://ledarsidorna.se/2016/05/hoppa-ner-i-kanslosasen/

 
Ingen bild

kjelle

29 maj 2016 10:57

Som sagt......Exemplarisk hantering av "problemet".

 
Ingen bild

Vaken

29 maj 2016 22:18

Hmmmmmmmmmmm.........Som alltid galant jobbat Thoralf, men var snoken verkligen bara en slump???

 
Ingen bild

Ördög

31 maj 2016 10:55

Super Trouper, se hur ormet kruper!
https://www.youtube.com/watch?v=EvZhsouPFS4

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards