thoralf

Direktlänk till inlägg 27 maj 2016

FÖRLUSTGARANTI PÅ 300 000 KRONOR FÖR KALMAR FF MATCH MOT IRAK

Av Thoralf Alfsson - 27 maj 2016 12:51

Barometern skriver idag om att Kalmar FF skall möta Iraks OS-landslag i en match på Guldfågeln arena den 2 juli. Det kommer bli en spännande händelse när alla dessa nysvenskar kommer heja på Kalmar FF! Eller? Jag gissar att kalmarborna kommer få se ett riktigt exempel på den "fula" nationalismen.  Läs artikel i Barometern.


Det kommer nog också bli en tuff match för KFF!


Kommunstyrelsens arbetsutskott kommer på tisdag i nästa vecka kommer besluta om en förlusttäckningsgaranti på 300 000 kronor för Destination Kalmar som det står i underlagen. Jag uppfattar det som att det i princip innebär att kommunbolaget Destination Kalmar "hyr" Guldfågeln arena av Kalmar FF och tar på sig hela den ekonomiska risken. Kalmar FF får bara en intäkt och en bra matchmotståndare.


Nedan finns beslutsunderlaget till ksau.



”Förslag till beslut

Kommunstyrelsens arbetsutskott godkänner att kommunledningskontoret tecknar en förlusttäckningsgaranti om högst 300 000 kronor med Destination Kalmar AB gällande vänskapsmatch mellan Iraks OS-landslag och Kalmar FF.”

 

 

”Bakgrund

Irak är en av 16 nationer i herrarnas OS-turnering i fotboll i Brasilien sommaren 2016. Iraks OS-landslag kommer under perioden 27 juni till den 3 juli att vara på träningsläger i Kalmar och Färjestaden som en del i uppladdningen inför turneringen.

 

I samband med besöket kommer de att spela en träningsmatch på Guldfågeln Arena mot Kalmar FF. Matchen kommer att vara den 2 juli och Kalmar kommun har erbjudits värdskapet för denna match. Matchen arrangeras i samarbete med Kalmar FF och visst samarbete kommer också att ske med Mörbylånga kommun. Värdskapet innebär att Kalmar kommun åtar sig att stå för kostnader för kost, logi och lokala transporter m.m Kommunen åtar sig också att marknadsföra träningsmatchen.

 

I Kalmar län finns cirka 30 000 personer med utländsk bakgrund samt ytterligare cirka 10 000 personer på asylboenden. Iraks landslag samlar många kulturer så målgruppen för arrangemanget är därför mycket större än bara irakier. Vi bedömer att det finns stora grupper i södra Sverige som är intresserade av att följa Iraks OS-landslag och vår förhoppning är att med detta evenemang kunna bidra med en pusselbit i integrationsarbetet där idrotten är en viktig aktör.

 

Marknadsföring av matchen och aktiviteter på matchdagen kring Guldfågeln arena planeras i samverkan med föreningar samt kommunens invandrarservice och integrationsråd.

 

De totala kostnaderna beräknas till högst 400 000 kronor. Vid sidan om detta finns intäkter vid biljettförsäljning och lokala sponsorer vilket gör att netto-kostnaden för arrangemanget beräknas uppgå till högst 300 000 kronor.

 

Annette Andesson

Kommundirektör”

 

Man blir ju helt förundrad över hur Kalmar kommun använder skattemedel! Detta ingår inte i kommunens kärnverksamhet! Är det finansminister Magdalena Anderssons mutpengar till kommunerna som kommer användas i detta syfte


Hur stora säkerhetsarrangemang krävs inför denna match med Iraks OS-landslag? Jag har en känsla av att detta arrangemang kan kräva en hel del säkerhetsåtgärder, ganska kostsamma åtgärder. Det är ju ett konfliktområde med självmordsbombare mer eller mindre dagligen. Dessutom vet vi av de uppgifter som Säpo uppgett att mängder av IS-sympatisörer finns i Sverige som återvänt från Syrien.

Undrar om Kalmar kommun och Destination Kalmar överhuvudtaget övervägt detta? Vem skall stå för dessa säkerhetskostnader? Jag tvivlar starkt på att dessa kostnader ingår i de beräknade 400 000 kronorna.

 

http://www-prod.sydsvenskan.se/sport/supportrar-sprang-in-pa-planen/

 

Jag blir minst sagt förvånad och häpen över kommunens agerande.

 

PS

Jag kommer att se matchen och min kamera kommer givetvis vara med. Kan säkert bli spännande bilder ;-)


 
 
Ingen bild

Hacke

27 maj 2016 13:39

För den s k godheten (läs godtrogenheten) finns inget avgiftstak och inga ramar vida nog för den humanistiska stormakten Sverige (sic).
Det skulle vara väldigt intressant att veta de årliga verkliga kostnaderna där hela det totala vansinnet är inkluderat, både hos stat som kommun. Eller kanske inte. För hälsans skull.
Tack Thoralf för att du håller oss informerade om delar av det.

 
Ingen bild

GBM

27 maj 2016 14:03

Ska vi få ett objektivt reportage från den matchen så får du nog stå för det Thoralf. Godhetsapostlarna på Barometern kommer ju att köra sitt vanliga race, de varken se eller höra och skriver sånt som passar in i deras dolda agenda. Undrar hur många som sagt upp abonnemanget på Barran under året på grund av deras vinklingar och mörkningar av händelser begångna av ensamkommande och nyanlända?

 
Ingen bild

Demokratur

27 maj 2016 15:59

Tydligen är det bestämt att svensken ska finansiera sin egen undergång.
George Soros order?
Undrar om svensken även är beordrad att heja på den nya adelns lag också...

 
Ingen bild

KS

27 maj 2016 17:07


GBM;
Mitt 3-månadersab. för förlustpriset 90.00 med Barometern tog slut för två dagar sedan. Dessförinnan var det avslutat för cirka ett år sedan. Något som helst ab. med denna koncerns alster blir det INTE!

 
Ingen bild

Niklas R

27 maj 2016 17:46

Så Irak är tillräckligt säkert och stabilt för att underhålla och skicka ett fotbollslag till OS. Men det är inte tillräckligt säkert och stabilt att leva i.

Hmmm... tåls att tänka på.

 
Ingen bild

Knallen

27 maj 2016 18:35

Som prenumerant på Borås tidn 100 dagar för 100,- oxå avslutad igår. Helårspren inte aktuellt, bara massa papper m utvalda åsikter att slänga. Märker återigen på dessa 100 dagar att någon dagstidn till frukost behövs inte. Finns annat att läsa.

 
Ingen bild

Pepparholm

27 maj 2016 19:43

#Niklas R. Din synpunkt är mycket intressant. Den kräver ett svar från ansvarig minister; vem det nu är i den nya sillsalladen med överlappande ansvar mellan ministrar av dessutom olika S och Mp. Så då får väl Löfven svara själv om han finns i landet.

 
Ingen bild

Lejonhjärta

28 maj 2016 02:48

På riktigt varför blandar du din smutsiga politik över denna fina evenemanget som äger rum i juli. Kalmar möter ett lag som spelar i OS!!! Hur kul kan det inte vara för Kalmarborna och framförallt Kalmar spelarna att möta ett sådant lag, se det positiva i det hela. Ja vi nysvenskar (bott i Sverige mer än 25 år) kommer sjävklart heja på det irakiska laget, då fotboll är den enda glädjen vi minns från ursprungs landet. Tror att ni skulle göra detsamma om ni bodde i USA och svenska OS laget kom på besök!

 
Ingen bild

Niklas R

28 maj 2016 10:33

@Lejonhjärta
För vi svenskar överger inte vårt land när det blir attackerat. Vi slåss för det. Det är enda anledningen till varför vi har ett land som vi kan heja på, och ni inte har ett.

 
Ingen bild

UncleBob

28 maj 2016 14:09

"Smutsig politik"? Vad menas med det? Politik är som du förstår en fråga om prioriteringar. Vad är det som gör att Kalmar kommun använder skattemedel för detta evenemang? Anledningen är höljd i dunkel.

Om det är sant att "Fotboll är enda glädjen" för er från "ursprungs landet" borde väl ni kunna stå för kostnaderna om inte Iraks oljeinkomster räcker till för att betala jippot.

 
Ingen bild

Demokratur

28 maj 2016 16:41

Är det inte lugnt i Irak nu?
Läge att återvända, "Lejonhjärta"?

Ser även att folk "flyr" från Danmark.
Är det krig i Danmark?

Eller är månne bidragen lägre där?

 
Ingen bild

Lejonhjärta

28 maj 2016 19:22

@Niklas R, haha tack för ett gott skratt om vårt land Sverige bli attackerad så kommer vi se såna som dig först i Arlanda. Du har inte sett krig, det är inte samma sak som när du spelar krigsspel på din PC.

 
Ingen bild

Lejonhjärta

29 maj 2016 01:23

@UncleBob, ja vad har läst så skall den irakiska förbundet stå för en del av kalaset, men jag håller med dig om den irakiska olympiska förbundet skall stå för hela kostnaden då det är irakiska laget som förbereder sig inför OS.

 
Ingen bild

Lejonhjärta

29 maj 2016 01:29

@ Demokratur, läget är långt från lugnt, det verkar som du har missat att det är den irakiska armén tillsammans med kurdiska peshmerga som stoppar och krossar IS framgångar, tänk om de inte var där tänk hur nära IS skulle vara nära dig nu, tänk om! Och angående bidrag ja den frågan kan du ställa till nyanlända flyktingar och inte vi majoriteten av invandrare som dess månads skatt är större än din inkomst :)

 
Ingen bild

Niklas R

29 maj 2016 09:58

@Lejonhjärta
På sig själv känner man andra.

 
Ingen bild

Lejonhjärta

2 juli 2016 21:33

Ja herr Thoralf, hur många bomber exploderade i guldfågel arenan, hade Säpo som du påstår mycket och göra för att bevaka publiken, (mestadels kvinnor och barn) det var folkfest så att det bara sjöng om det, nu hoppas jag att du har lärt dig en läxa att inte vara så trångsynt och lev i nuet 2016 och inte 1939. Jag ser fram emot och se dina bilder som du skrev längst ner :)

Thoralf Alfsson

2 juli 2016 22:04

"Mestadels kvinnor och barn". Var vi på samma match? Ja, det kommer bilder och videoklipp, då får läsarna själv avgöra om det var mest kvinnor och barn.

Lejonhjärta. Hur stor andel av publiken var svenskar?

 
Ingen bild

Thoralf

2 juli 2016 22:08

Ja vi va på samma match, och inget hände som du hoppades på, hur många svenskar? När man ser din bild så ser du inte heller så svensk utoch jag är inte heller blond med blåa ögon men svenskar är vi oavsett ditt tycke!

Thoralf Alfsson

2 juli 2016 23:01

Skriv inte i mitt namn.

Jag är i allra högsta grad svensk med anor tillbaka till Gustav Vasa.

Jag hoppades inte på något! Det gör bara terrorister och islamister.

Hur stor andel svenskar anser du att det var i publiken? Klarar du inte av det! Du menar ju att det mest var kvinnor och barn. Då måste du väl även ha koll på hur många svenskar som fanns på arenan.

 
Ingen bild

Lejonhjärta

2 juli 2016 23:59

Det blev fel där med namnet, som man brukar säga man kan inte lära en gamal hund och sitta, du är dubbel så gammal som jag och har man inte kommit längre än så i sitt liv så känner jag att det inte finns något mer och diskutera, efter att ha googlat dig så inser jag nu att du är inte värt en sekund av min tid. Ciao

Thoralf Alfsson

3 juli 2016 00:50

Frågorna blev väl för svåra att besvara utan att du var tvungen att ljuga. Jag har lärt mig hur din typ av människor fungerar.

Jag kommer med ett nytt blogginlägg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards