thoralf

Alla inlägg den 23 maj 2016

Av Thoralf Alfsson - 23 maj 2016 23:28

 


Det är nu 14 år sedan jag flyttade ifrån Hultsfred till Kalmar. Det händer att jag då och då gör ett besök i Hultsfred men det blir inte så ofta. Jag har dock kvar min privattandläkare i Hultsfred så det blir i varje fall en gång om året. Nyligen var jag hos min tandläkare.


Det är väldigt tråkigt att se den förändring som skett under dessa 14 år i Hultsfred. Undrar om de som bor i Hultsfred ser förändringen eller om man måste vara utomstående för att se förfallet. Sedan jag flyttade 2002 har antalet invånare med utländsk bakgrund fördubblats och antalet svenska har minskat med nästan 20 procent. Dessutom finns det ett antal stora asylförläggningar inom Hultsfreds kommun i Målilla och Virserum


Hultsfreds hus försvann, Batteritillverkaren Noack/Varta försvann utomlands, Silverdalens Pappersbruk slog igen och flyttade tillverkningen till andra enheter. Många tusen jobb försvann med dessa arbetsplatser och underleverantörer. Att köpa villa har varit väldigt billigt i Hultsfred och är det fortfarande.


     


Affärer som försvunnit, tomma affärslokaler, ett centrum som förfaller, en gågata som skulle kunna vara i något MENA-land med tanke på de personer som vistas där. Täckta kvinnor i diverse slöjor och svarta klädesplagg. Många av dem med barnvagn och små barn och gravida. Hur tänker man när man blir gravid och är asylsökande i ett främmande land, ett icke muslimskt land?


Det är med stor sorg jag betraktar utvecklingen i vårt land! Var är alla svenskar i Hultsfred?

 

 

 

De tomma affärslokalerna får nya inriktningar. Bokhandeln/pappershandel har blivit ”Food for You” med varor från MENA-länder, för de nya ”svenskarna”. Någon bokhandel med kontorsvaror och liknande finns sannolikt inte kvar.


En butik som jag tror sålde kläder när jag bodde i Hultsfred har blivit arabisk mat och fruktbutik. De marknadsför sina varor på traditionellt MENA-vis. Undrar hur ofta hälsoinspektören hälsar på i dessa butiker? Aldrig.


 


Jag betvivlar starkt att dessa sköter sin bokföring enligt det svenska regelverket. Jag är lika fullt övertygad om att svenska myndigheter ser mellan fingrarna med dessa nyföretagare på grund av deras bakgrund. Det skulle ju kunna vara rasistiskt att göra någon form av kontroller.


Undrar i vilken bolagsform företagen drivs? Undrar hur anställningsavtalen ser ut? Är det familjeföretag där hela familjen jobbar men ingen betalar sociala avgifter? Har de ens ett personnummer?


Det skulle vara väldigt intressant att veta om Skatteverket kontrollerar dessa nysvenska affärsinnehavare. Jag är lika fullt övertygad om att tjänstemännen på Skatteverket i många fall inte vågar besöka dessa näringsidkare på grund av rädsla för den egna säkerheten. Jag undrar om vi har fått ett nytt skattefrälse i vårt land.


Det märkligaste av allt är att 87 procent av svenskarna röstade för den här utvecklingen i september 2014. Dessutom har vi sju partier i riksdagen och en regering som gillar utvecklingen och inte önskar någon förändring.


Vilket parti kommer invånarna med svensk bakgrund i Hultsfred rösta på 2018? Om några mandatperioder kan de vara i minoritet!

 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards