thoralf

Alla inlägg under maj 2016

Av Thoralf Alfsson - 14 maj 2016 20:34

Nu börjar snart årets höjdpunkt! I politisk korrekthet!


Undrar vilka budskap vi nu skall få oss till liv under sändningen. Kommer man att fördöma IS och det folkmord som pågår och förföljelse av kristna i många muslimska länder. Eller kommer det fjäskas för islamisterna i Europa i MENA-länderna.


Tur att vi slipper Turkiet!  Undrar om jag skall rösta på Ryssland? Svenska licensbetalare bör få lite bättre journalistik istället för ännu ett spektakel nästa år.


Just nu hör jag kulturministern ABK utnyttja spektaklet för att prisa EU. Kulturministern håller även på Ukraina, jag förmodar att det är av politiska skäl. Vämjeligt!


Återkommer med mina kommentarer under kvällen.


Ja, då är musiktävlingen politiserad också! Det är inte musiken som man röstat på utan ett politiskt ställningstagande. Det är bara att lyssna så förstår man!

Av Thoralf Alfsson - 14 maj 2016 00:11

Uppriktigt sagt blir jag ganska upprörd när jag läser om hur Margareta Larsson utnyttjar samhället för sin egen vinnings skull och skiter i partiet som gav henne denna möjlighet att representera Sverigedemokraterna i riksdagen. Hon behöver inte göra ett handtag mer innan pensionsdagen om 13 år, om hon så önskar. Ett sorgligt exempel på flera sätt. Det visar också hur tidigare politiker inrättad ett system som skall gynna dem extremt mycket. Enligt media finns det tydligen fler i varierande grad inom SD som inte lever upp till de krav som borde ställas. 


När man ser detta och tänker på hur jag själv behandlades av partiets valberedning när man valde att stoppa mig från en plats på riksdagsvalsedeln blir man faktiskt lite bitter. Svågerpolitik före engagemang!


Jag la detta personliga ”nederlag” bakom mig och gjorde istället allt för att partiet skall utvecklas positivt i valet 2014. Jag har fortsatt att kämpa på med min blogg och på annat sätt efter valet 2014. Utvecklingen i antalet besökare har dessutom varit fantastisk på bloggen. En ökning med ca 100 procent sedan valet 2014.


Men jag har aldrig fått ett positivt ord från partistyrelsen/partiledningen eller valberedningen eller för den delen från någon i riksdagsgruppen, förutom något undantag. Det känns som en besvikelse!


När jag utsattes för misshandel före jul eller i samband med rättegången eller efter att domen fallit vid Kalmar tingsrätt har ingen från partiledningen hört av sig. Jag tänkte att kanske SD-Kuriren skulle vara intresserad av att skriva något men tystnaden har varit total från SD-Kuriren. Lokalmedia har förstås skrivit om händelsen och domen. Avpixlat, Fria Tider och Nyheter idag har givetvis också uppmärksammat fallet på sina webbsidor. Den enda tidning som inte är lokal och som ges ut som papperstidning som skrivit om fallet är Nya Tider. I veckans tidning ägnade man en helsida åt fallet och domen. Dettackar jag för! Tråkigt att partiets egen tidning, SD-Kuriren är totalt ointresserade av domen.


Det märkliga är att uppskattningen av mitt jobb kommer från helt andra håll! När den till och med kommer från politiska motståndare blir man minst sagt fundersam.

 

En annan besvikelse var min semestervecka på Mallorca nyligen. Två soldagar var allt som bjöds på. Däremot en dag med regn och tre dagar med mulet väder. Samtidigt som det var högsommar hemma i Sverige, ganska surt.


Jag upptäckte dock att det finns en stor våtmark vid Alcudia som heter Albufera. Eftersom jag gärna tar en tur med min kamera i naturen på Öland så fick jag kompensera den uteblivna solen med lite natur och fågelskådning. Nu hade jag bara min kompaktkamera med mig till Mallorca så jag fick inte riktigt de bilder som jag önskat mig men vissa blev dock bra. Här kommer några bilder från Mallorca och Albufera.


 


Albufera

 

Utsikt från ett gömsle som bara låg några hundra meter från mitt hotell.

 

Den riktiga Näktergalen eller Sydnäktergalen. Vet i fan om den sjunger vackrare än den svenska Näktergalen?


 

Dvärgrördrom.

 

Rödhuvad dykand.

 

Jag hittade denna orkidé men har inte kunnat hitta namnet på den. Någon av mina läsare som är kunnig på orkidéer?


UPPDATERING

 

En läsare har skrivit att orkidéen är en Ophrys fuciflora men Ophrys apifera är nog det helt rätta.


Fågelexperten Thomas Juhlin från Kalmar har idag bekräftat att jag lyckats fotografera en Marmorand på Mallorca. 



"Grattis, du har fotograferat en marmorand. En av Europas sällsyntaste änder.
Om bilden togs mitt emot Viva Bahia kan det vara samma individ som "min" marmorand."
 
 
 
Min Marmorand i regnet på Mallorca.
 

Besök Thomas Juhlins sida och se hans fantastiskt fina fågelbilder. 

http://www.thojuh.se/

Av Thoralf Alfsson - 12 maj 2016 23:06

Noterar att Johan Westerholm på Ledarsidorna blir allt mer aggressiv i sin kritik av regeringspartierna och dess förgrundspersoner. Om han har så lite förtroende för socialdemokraternas ledande personer är det en gåta varför han stödjer Socialdemokraterna överhuvudtaget.


Men det är minst lika märkligt att uppleva den totala tystnaden från Alliansen. Anna Kinberg Batra måste vara på semester på andra sidan jordklotet, dessutom utan täckning för mobilen. Så frånvarande är moderaterna just nu. Detta samtidigt som regeringen har sin allvarligaste kris sedan valet i september 2014. Decemberöverenskommelsen lever uppenbarligen kvar i praktiken! Det verkar till och med som att Ebba Busch Thor gett upp helt och hållet. Kvinnor kan brukar de påstås. Frågan är vad Batra, Lööf och Busch klarar av i verkligheten. Det verkar i varje fall inte vara kåta på att ta över regeringsmakten!


Jag hoppas att Jimmie Åkesson angriper partiledarna inom Alliansen hårt under sitt tal på Långholmen på lördag. De förtjänar att sågas jäms med fotknölarna eftersom de låter Löfven fortsätta att styra Sverige.


Noterar att Radio Kalmar uppenbarligen läste mitt blogginlägg och den artikel som jag publicerade om att landshövdingen Stefan Carlsson tyckte att en kvarts miljon i representation var alldeles för lite.


 


Ikväll publicerade Radio Kalmar en ny artikel som visar att landshövdingens representationskonto ökade med ca 60 procent från 2014 till 2015 och nu var upp i drygt 400 000 kronor. Det har säkert blivit många extra glas vin under 2015 och kanske en och annat slatt kvar i någon flaska.


Undra vilket mål som Stefan Carlsson satt upp för sitt representationskonto? Är det en halv miljon eller en miljon kronor per år?

Av Thoralf Alfsson - 11 maj 2016 19:23

Föga förvånande är nu landshövding Stefan Carlsson i blåsväder efter att Radio Kalmar gjort en granskning av hans flitiga användning av länsstyrelsens kontokort för privat bruk. Radio Kalmar har säkert fått tips från anställda på länsstyrelsen att det inte står rätt till. Frågan är om detta bara är toppen på ett isberg? Läs artikel i Aftonbladet.


Landshövding Stefan Carlssons alkoholvanor blev ju kända redan under hans tid som VD för Apoteket. Då var Stefan Carlsson kung i baren! Läs artikel i Expressen.


 


Stefan Carlsson har minst sagt en egen attityd till hans användning av Länsstyrelsens kontokort för eget bruk. Lyssna på intervjun i Radio Kalmar eller läs artikel. Det finns flera artiklar och fler intervjuer.



Svaret på den sista frågan är minst sagt häpnadsväckande.


”Kunde du vara noggrannare?

– Nej. Jag kommer aldrig i mitt liv att lägga extremt mycket mera tid på att se till att vara noggrannare för att se till att några fel per år inte uppstår. Det skulle ta alldeles för mycket tid. Jag har viktigare saker att ägna mig åt.”


Stefan Carlsson har ju lovat bot och bättring mer än en gång. Eller har han det?


 


Som regeringens förlängda arm i Kalmar län skall Stefan Carlsson förbanne mig följa regelverket oavsett hur lång tid han behöver lägga på sina kvitto och redovisningar. Om han inte gör det bör han lämna sitt uppdrag med omedelbar verkan.


Jag har under de senaste åren fått tips och hört berättelser från bjudningar och fester på landshövdingens residens. Jag har dock inte kunnat få dessa bekräftade och därmed heller inte kunnat skriva om det på bloggen. Det skulle sannolikt betraktats som förtal, även om uppgifterna var korrekta.


Det berättades att landshövding Stefan Carlsson var ganska ”rund om fötterna” när han på Kalmar slott lovade Linneuniversitetet att han skulle städa bort alla överklaganden fort från sitt skrivbord. Hans uttalande väckte rubriker!


 



Nu byggs ett nytt universitetetsområde i Kalmar och alla överklaganden avslogs givetvis!


När Stefan Carlsson skall hålla tal brukar jag oftast ta med mig min kamera för att föreviga groddorna som eventuellt hoppar ur munnen på landshövdingen. Vid förra årets nationaldagstal på Öland förskönade han utbildningsnivån på alla asylsökande väldigt grovt då han påstod att femtio procent hade högskoleexamen. Detta trots att han var nykter, tror jag.



Av Thoralf Alfsson - 10 maj 2016 23:06

David Cameron blir tydligen allt mer desperat inför EU-omröstningen och då är det ännu mer än en månad till omröstningen den 23 juni. Nu hotas freden i Europa om Storbritannien lämnar EU.  Men David Cameron är inte den enda som kör med skrämselpropaganda.



Dagens Industri kör med att ”Brexit hotar skotsk whisky”.


Det finns ingen hejd på alla negativa effekter som kommer vid en eventuell brexit. Det råder ingen tvekan om var media står i denna fråga. Om man googlar ”brexit” är det svårt att hitta några artiklar som ser positiva effekter vid en brexit.

 

Hur många kommer ihåg en annan statsman som varnade och hotade med kaos om folket röstade fel!

 

 

Av Thoralf Alfsson - 9 maj 2016 20:55

Statistiska centralbyrån, SCB ger inte riktigt hela sanningen om befolkningsutvecklingen i vårt land.


Först måste vi gå tillbaka till 2002-2003 då definitionen för utländsk bakgrund ändrades. Ända fram till 2002 hade ”inrikes födda med en inrikes och en utrikes född förälder” räknats som personer med utländsk bakgrund. Men 2002 ändrades detta till att dessa personer räknades som personer med svensk bakgrund.


Genom ett trollslag så minskades antalet personer med utländsk bakgrund i Sverige från ca 1 912 000 personer till ca 1 358 000 personer. En minskning med över en halv miljon människor. Jag tror det var ett rent politiskt beslut av den socialdemokratiska regeringen under Göran Persson. Mona Sahlin var integrationsminister från år 2000. Jag är övertygad om att hon har ansvaret för den ändrade definitionen.

 

Var och en kan säkert också räkna ut att många inrikes födda idag har utrikesbakgrund! Om du lever i ett utanförskapsområde eller inom din egen kultur blir du knappast någon svensk även om du är ”inrikes född”.


Idag, 2015 har vi ca 2 187 000 personer med utländsk bakgrund om vi använder den nya definitionen. En ökning med drygt 820 000 personer. Använder vi oss av den gamla definitionen så har vi ca 2 912 000 personer med utländsk bakgrund. En ökning med exakt en miljon människor med utländsk bakgrund sedan 2002. Den totala befolkningen i landet har samtidigt ökat från ca 8 941 000 personer till 9 851 000 personer. En ökning med drygt 900 000 personer.


Det innebär att hela befolkningsökningen i Sverige sedan 2002 beror på människor med utländsk bakgrund om den gamla definitionen används. I mina ögon är det en skrämmande utveckling.

 

Kom även ihåg att idag kan ”inrikes födda med två inrikes födda föräldrar” mycket väl vara personer med utländsk bakgrund. Personer som knappast i praktiken kan räknas som svenskar om de lever segregerat i ett utanförskapsområde och med väldigt lite koppling till det svenska samhället och svensk kultur och vår religion.


Därför menar jag att Statistiska centralbyråns statistik i praktiken är ganska missvisande i vårt mångkulturella samhälle. Trots Mona Sahlins och socialdemokraternas dribblande med definitionerna för snart 15 år sedan.


Idag tog jag fram siffrorna för Kalmar läns kommuner. Det är en sorglig läsning att se hur våra kommuner utsätts för ett befolkningsutbyte.


I lilla Högsby kommun med mindre än 6 000 invånare har ca 1 100 svenskar försvunnit under de senaste 15 åren. Samtidigt har det tillkommit ca 670 personer med utländsk bakgrund. Svenskarna har sannolikt till stor del flyttat på grund av att det saknas arbetstillfällen. De ”nya svenskarna” lever sannolikt till stor del på bidrag då jobben fortfarande saknas. Det är med andra ord allt färre som skall försörja allt fler i lilla Högsby.


Denna utveckling applåderar våra politiska motståndare bland de rödgröna och Alliansen. När någon Sverigedemokrat lyfter frågan lokalt kallas vi för rasister, fascister och främlingsfientliga av våra politiska motståndare. Jag anser att de beter sig som svenskfientliga dårar!


Här kommer sammanställningen på befolkningsutvecklingen för Kalmar läns samtliga kommuner.


 

Av Thoralf Alfsson - 9 maj 2016 12:01

Har jobbat lite med mina infoblad. Nu är ju skatteavdraget inte längre aktuellt så jag har ersatt det med lite annan information. Har funderingar på att skapa ett 4-sidigt infoblad i ett försök att väcka länets invånare. Ca 87 procent röstade ju för massinvandring så det borde finnas en potential att väcka ganska många av det sovande folket. Betvivlar starkt att 87 procent vill utplåna vår nation och kultur!


Så här hade jag tänkt att baksidan kunde se ut med tyngdpunkt på fakta för Kalmar län. Synpunkter från mina läsare?


 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards