thoralf

Alla inlägg den 12 december 2018

Av Thoralf Alfsson - 12 december 2018 20:46

Den senaste veckan har vi bombarderats med domedagsprofetior angående konsekvenserna av klimatförändringarna i samband med FN:s klimattoppmöte COP24 i Katowice.


Public service har mer eller mindre dagligen försett oss med nya skrämmande förutsägelser och SVT:s egen "klimatexpert" Erika Bjerström har kommit med det ena efter det andra domedagsprognosen, om inte koldioxidutsläppen bromsas.


Det märkliga har varit att under alla dessa dagar har jag aldrig sett en debatt i Aktuellt-studion mellan någon "klimatalarmist" och någon "klimatförnekare", om uttrycken tillåts.


Annars brukar ju Aktuellt alltid ha en kortare debatt i stort sett varje kväll men inte när det gäller den fråga som de vill hävda är den allra viktigaste frågan på agendan. Jordens överlevnad. Jag tycker det är väldigt märkligt.


Jag hittade en film som gjorts av SGU, Sveriges Geologiska Undersökningar, en statlig myndighet. Filmen handlar om landhöjningen men det blir också automatiskt om havsnivåer i framförallt Östersjön.

De av mina läsare som tänker efter lite förstår säkert lite av ironin i varför jag lägger upp den animerade filmen. Notera att de kallar det för en klimatförbättring i filmen. Det är faktiskt vad det handlar om. Utan klimatförbättringen hade världen och jorden sett helt annorlunda ut idag.



Det SGU säger som avslutning är att Stockholm kommer höja sig 0,5 meter om 100 år på grund av landhöjningen. Det vill säga 500 mm eller 5 mm/år.


Det är det sett ut de senaste århundradena enligt SMHI och deras mätningar av havsvattenståndet i Stockholm.


 


PS

 

Min blogg finns nu också på wordpress.

 

thoralfsblogg.wordpress.com

 

Kommer köra dem parallellt de kommande veckorna. För att se vilka som är fördelar och nackdelar med wordpress.

Via Wordpress är det lätt att dela mina blogginlägg på sociala medier som Facebook, Twitter o.s.v

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards