thoralf

Alla inlägg den 15 december 2018

Av Thoralf Alfsson - 15 december 2018 16:20

Jag fick igår ett mejl från en jurist med anledning av mitt blogginlägg med rubriken ”Parodi på svenskt rättsväsende”. Väldigt trevligt att även jurister läser min blogg och dessutom gör sig besväret att komma med fakta om hur praxis fungerar. Juristen förklarar i sitt mejl hur ungdomsrabatten och mängdrabatten fungerar i praktiken vid svenska domstolar. Så här skriver juristen.


”Ungdomsrabatten är ett system där man man får lindrigare straff beroende på ålder.
Riktvärden: 15 åring får 1/5 del av straffvärdet för en vuxen, 16 år 1/4 del, 17 år 1/3 del, 18 år 1/2, 19 år 2/3 dels straff, 20 år 4/5 delar!

 

Förklaring avseende mängdbrottslighet. För 1 fall av stöld brukar man få 1 månads fängelse om inte rör sig om allt för stora belopp. De nästa 2 fallen brukar man få halva straffvärdet för d.v.s 2 fall till ska ge ytterligare en månad. De nästa 2-3 fallen ska ge ca 1/3 del av straffvärdet, så då behöver du 3 fall för att komma upp i en månad så 6 fall av stöld ska alltså ge ca 3 månader.

Med de ytterligare fallen av stöld och försök till stöld så borde han ha haft i vart fall ytterligare någon månad. Systemet fungerar lika dant för alla typer av brott. Man räknar det värsta brottet först med fullt straffvärde, sedan de 2-3 följande med halva straffvärdet, de 2-3 följande därpå med 1/3 del av straffvärdet, de sedan följande med 1/4, de sedan följande med 1/5, sedan får man inget mer straff. Sjukt system eller hur?”

 

Notera att juristen avslutar sin förklaring med ”Sjukt system eller hur?”.

 

Får man rösta till Sveriges riksdag vid 18 års ålder och dessutom kandidera till riksdagen så anser jag att man också är mogen att straffas som en vuxen person. Allt annat vore helt ologiskt!


På tisdag presenterar en utredare ett förslag om att ungdomsrabatten skall tas bort eller kanske bara begränsas för gruppen 18-21 år. Det finns en majoritet för detta i riksdagen då Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna vill förändra ungdomsrabatten.

Av Thoralf Alfsson - 15 december 2018 00:02

Lyssnat en del på så kallade experter i radio och TV som kommenterat att Stefan Löfven idag bara fick 116 röster för att få bilda regering medan 200 röstade emot det och 28 avstod ifrån att rösta. Ett riktigt nederlag för Löfven. Jag förstår att han valde att inte närvara och tvingas kommentera nederlaget.


KG Bergström sa i Studio Ett att folk kommer bli galna om de tvingas rösta igen i ett extra val. Jag tror knappast att KG Bergström pratar med vanliga väljare utan han bara sitter och spekulerar i radion. Jag kan också spekulera men jag har faktiskt pratat lite med väljare och många vill faktiskt rösta igen. Det vill faktiskt ändra hur de röstade, de är rent ut sagt förbannade på hur flera partier agerar.


KG Bergström sa också att det bara är Sverigedemokraterna som vill ha ett extra val. Vad har han fått det ifrån? Jag har en helt annan uppfattning. Jag tror att flera partier faktiskt idag vill ha ett extra val.


Den enes död, den andres bröd.

 

Jag är övertygad om att flera partier gärna vill ha ett extra val för att bli av med ett eller två partier i riksdagen. Vänsterpartiet kommer inte gråta om MP försvinner. De rödgröna lär inte sörja om Jan Björklund och Liberalerna får lämna riksdagen. Egentligen är det nog bara två partier som motsätter sig ett extra val, Miljöpartiet och Liberalerna.


Regeringsbildningen blir enklare med sex partier i riksdagen istället för åtta partier.

 

Talmannens nästa steg blir väldigt intressant men det skulle förvåna mig om inte nu Ulf Kristersson får chansen ännu en gång.

 

PS

 

Min blogg finns nu också på wordpress.

 

thoralfsblogg.wordpress.com

 

Kommer köra dem parallellt de kommande veckorna. För att se vilka som är fördelar och nackdelar med wordpress. Via Wordpress är det lätt att dela mina blogginlägg på sociala medier som Facebook, Twitter o.s.v

 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards