thoralf

Alla inlägg den 16 december 2018

Av Thoralf Alfsson - 16 december 2018 23:25

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta när jag ser EON:s reklamfilmer om deras projekt Simris. Nu är jag dock ganska övertygad om att många människor tyvärr tror på dessa reklamfilmer och litar på det som sägs i filmerna. Det finns i varje fall minst 4 olika varianter på filmerna.


Budskapet är att Simris kommer vara ”helt självförsörjande på förnybar och lokalproducerad energi”.


Det räcker bara med att titta på de bilder av verkligheten i mitt blogginlägg så tror jag att alla förstår att filmerna är helt snedvridna och saknar fullständigt verklighetsuppfattning. Det är någon form av indoktrinering som tycks pågå från alla håll och kanter.


"Knallen" i sin verkstad kan stänga ned sin verksamhet under vinterhalvåret helt och hållet då hans ”sol och vindmaskiner” inte kommer att fungera.



EON har en webbsida så att man själv kan följa både elproduktionen och förbrukningen i realtid. Man kan till och med se grafer för de senaste 14 dagarna på webbsidan. Sedan kunde dock presentationen gjorts betydligt bättre och lite mer lättförståeligt. För den relativt okunniga kan det vara svårt att förstå proportionerna när ingen sammanställning finns.


Den här bilden är från klockan 23:00 den 16 december.


 

0 kW solproduktion och 2kW vindkraftsproduktion, samtidigt förbrukas det 450kW i Simris. Det är vågat att påstå att Simris är helt självförsörjande på förnybar och lokalproducerad energi när 458kW kommer från annan elproduktion. Eller ska vi säga att mindre än 1 procent av den förbrukade elenergin i just denna stund var lokalproducerad.



Ett väldigt bra exempel på att så länge vi skall förlita oss på sol och vind så kommer det uppstå situationer där vi inte får någon elenergi överhuvudtaget. Utan vi måste ha andra kraftkällor som vattenkraft, kärnkraft och bioenergi.


Nu är det ju inte alltid så illa men alla energiproduktion måste planeras och finnas för ”worst case” om vi inte vill ha strömavbrott beroende på energibrist.


Jag har även roat mig med att följa Simris under två veckor och skapat mina egna diagram för att kunna förklara hur verkligheten ser ut.


 


I detta diagram ser vi hur produktionen av el varit i Simris för sol och vindkraft. Produktionen av solenergi är försumbar. Den tillför absolut ingenting. Helt värdelöst vid den här tiden på året. Vindkraften producerar en hel del men långt ifrån tillräckligt. (det gröna i diagramet är ett reservkraftverk som varit i drift)


I nästa diagram har jag lagt in den totala produktionen och förbrukningen i Simris. Det är enbart under ett dygn av 14 som den producerade elenergin överstiger förbrukningen, den 8 december. Alla andra dygn måste annan el levereras till Simris via elnätet. Men elproduktionen varierar kraftigt från dygn till dygn.


 


Damen i filmen skulle behöva ta på sig betydligt mer än en tröja om de skulle ha enbart egenproducerad elenergi. Hon skulle behöva termokläder och även förbättra sitt mörkerseende då det skulle bli svart de flesta dagar i Simris efter mörkrets inbrott. Knallen skulle få använda riktiga handverktyg istället för sina "sol och vindmaskiner" under många arbetsdagar när det inte blåser.


Projektet visar dock att vi inte kan ställa av något av våra kärnkraftverk eller annan baskraft. Vi behöver faktiskt investera i mer baskraft om vi skall klara att bli fossilfria i framtiden.


PS

 

Min blogg finns nu också på wordpress.

 

thoralfsblogg.wordpress.com

 

Kommer köra dem parallellt de kommande veckorna. För att se vilka som är fördelar och nackdelar med wordpress. Via Wordpress är det lätt att dela mina blogginlägg på sociala medier som Facebook, Twitter o.s.v

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards