thoralf

Alla inlägg den 10 december 2018

Av Thoralf Alfsson - 10 december 2018 21:17

I eftermiddag tittade jag på statsminister Stefan Löfvens presskonferens. Statsministern verkade inte speciellt besviken på att förhandlingarna med Lööf och Björklund misslyckades. Men jag reagerade på en sak i statsministerns inledning av presskonferensen. Stefan Löfven sa följande.


”Arbetslösheten har sjunkit kraftigt i vårt land. Sysselsättningen är ledande i Europa.”


Att arbetslösheten har sjunkit kraftigt i vårt land är ett riktigt falskt påstående. Jag skulle till och med påstå att det är en regn lögn om man granskar statistiken i sömmarna. Så sent som under helgen gick jag igenom arbetsmarknadsstatistiken på riksnivå och jag har därför bra koll på siffrorna. Jag hade i vilket fall som helst tänkt följa upp befolkningsstatistiken som jag skrev om i gårdagens blogginlägg med just arbetslöshetssiffrorna idag. Nu kan jag passa på och visa hur falsk Stefan Löfven är.


Här kommer verkligheten.


 


Var är den kraftigt minskade arbetslösheten? Stefan Löfven tillträdde som statsminister i september 2014 och lovade då halverad arbetslöshet och Europas lägsta arbetslöshet. Du kan knappt se någon minskning av arbetslösheten sedan september 2014. Den har minskat med runt 25 000 personer sedan Löfvens fagra löfte. Men då skall man också komma ihåg följande.


Under mandatperioden har Löfvens regering med Ylva Johansson som arbetsmarknadsminister hittat på nya ”låtsasjobb”. 2016 infördes så kallade ”extra tjänster”, 2017 infördes så kallade ”moderna beredskapsjobb” och under 2018 infördes så kallade ”introduktionsjobb”. Hur många har anställts inom dessa kategorier?


Hör och häpna ca 26 000 personer.

 

 


Extra tjänster och moderna beredskaps ersätts till 100 procent av staten och introduktionsjobben med 80 procent av staten + pengar för handledning så att det mer eller mindre motsvarar 100 procent även där.


I min värld och i min verklighet har antalet arbetslösa inte minskat något alls sedan 2014 eller ytterst marginellt. Stefan Löfven står på presskonferensen och berättas sagor för det svenska folket. Och hela journalistkåren sväljer det med hull och hår, utan en blinkning!


Jag tror mina läsare även finner det intressant att se arbetslöshetssiffrorna uppdelade på inrikes födda och utrikes födda. Det förekommer inte särskilt ofta i svensk media, om det förekommer överhuvudtaget. Det är sannolikt tabu.


 


Inrikes födda minskar men utrikes födda ökar i antalet år efter år. Grattis svenska skattebetalare.


Vem tror mina läsare får dessa nya subventionerade anställningar? Extra tjänster, moderna beredskapsjobb och introduktionsjobb? Jag tror ni kan gissa rätt även där.


 


Cirka 80 procent av dessa "låtsasjobb" går till personer som är utrikes födda.


Sedan får vi heller inte glömma ”Nystartsjobb” som i väldigt stor utsträckning går till personer som är utrikes födda.


 


Det ser ut som svenskar diskrimineras av Arbetsförmedlingen. Jag kan inte komma ifrån den känslan när jag betraktar all statistik.

 

Grattis Sverige. Alla förstår säkert vem Arbetsförmedlingen är till för och vem eller vilka som prioriteras.

 

PS

Är du intresserad av befolkningsutvecklingen och abetslöshetsstatistik i din egen kommun kan du kontakta mig på mejl.

thoralf.alfsson@telia.com


Min blogg finns nu också på wordpress.


thoralfsblogg.wordpress.com


Kommer köra dem parallellt de kommande veckorna. För att se vilka som är fördelar och nackdelar med wordpress.

Via Wordpress är det lätt att dela mina blogginlägg på sociala medier som Facebook, Twitter o.s.v

 



Av Thoralf Alfsson - 10 december 2018 13:07

 

 

Ledarsidorna skriver idag om Mehmet Kaplan. Man kan väl lugnt säga att Mehmet Kaplan hållit sig under radarn sedan han fick avgå som bostadsminister i Stefan Löfvens regering 2016, efter alla hans resor till Turkiet.

 

https://ledarsidorna.se/2018/12/ledarsidorna-se-avslojar-mehmet-kaplans-nya-roll-tydligare-kopplad-till-muslimska-brodraskapet/


"Efter att Mehmet Kaplan, Miljöpartiet, avgick som bostadsminister den 18 april 2016 har få eller inga känt till vad han sysselsatt sig med. Känt är att Kaplan fortfarande finns i språkröret Gustav Fridolins närmaste krets men inte vad han gjort. Det har förekommit rykten om att han varit aktiv i de islamistiska miljöerna men nu kan Ledarsidorna avslöja att Kaplan numera är engagerad biståndsorganisationen Muslim Aid."

 

"Att Muslimska Brödraskapet är etablerat som rörelse i Sverige, enligt deras egna utsagor i dels Islamiska Förbundet i Sveriges stadgar samt en dom i Förvaltningsdomstolen i Stockholm där SUM själva anför att de är en del av Brödraskapets ungdomsorganisation FEMYSO är ställt utom allt tvivel. Även verksamheten vid Muslimska Familjedagarna har genom åren präglats av Muslimska Brödraskapets ideologi där återkommande internationellt kända och erkända sharia- och jihadistpredikanter bjudits in."

 

"Att Mehmet Kaplan aldrig lämnade politiken 2016 har varit allmänt känd, inte heller att han lämnade den islamistiska miljön och Muslimska Brödraskapet. Tvärtom har han i allra högsta grad varit aktiv och är nu en del av den rörelse som skall placera Muslimska Brödraskapet i maktens centrum igen men under offentlighetens radar."

 

 

 

Min blogg finns nu också på wordpress.


thoralfsblogg.wordpress.com


Kommer köra dem parallellt de kommande veckorna. För att se vilka som är fördelar och nackdelar med wordpress.

Via Wordpress är det lätt att dela mina blogginlägg på sociala medier som Facebook, Twitter o.s.v

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards