thoralf

Direktlänk till inlägg 1 december 2018

SVAR TILL MEDLEMSUTSKOTTET DEL 5

Av Thoralf Alfsson - 1 december 2018 13:00

I de tidigare blogginläggen, del 1-4, har jag bemött anklagelserna punkt för punkt på ett enligt mig, på ett logiskt sätt. Det som dock är mest anmärkningsvärt är att medlemsutskottet inte gett ett enda exempel på att mina blogginlägg ”bidragit till en negativ mediebild”, vilket enligt anklagelsebrevet är orsaken till uteslutningen.

 

Inte en enda artikel från media har påvisats, vare sig lokalt eller nationellt, endast en tidningsrubrik nämns. Inte en enda länk till någon artikel i media har angetts i anklagelsebrevet. Med andra ord har MU inte framfört ett enda bevis om att mina blogginlägg skulle gett en negativ mediebild.


I en riktig rättegång hade MU krossats fullständigt av en försvarsadvokat. Men nu är det inte en riktig rättegång, utan en skenprocess. Något som ledamöter i partistyrelsen erkänner vid interna möten.


Den enda förklaring skulle väl vara om Sverigedemokraterna ledning och Medlemsutskottet räknar in ”Inte Rasist Men” som en del av svensk nationell media. Men det borde vara att gå för långt även för Sverigedemokraternas ledning. Antar jag, men säker kan man inte vara.


Många har haft synpunkter på anklagelsebrevets punkter och det dåliga språket. Jag tror dock att sekreteraren är så bekväm att hon gärna använder sig av att klippa och klistra och att texten kommer direkt från anmälaren till stora delar. Jag har fått uppgifter som tyder på att det är paret Mika och Linda Emma Kotanen som ”samlat” in anklagelserna från Inte rasist men, på beställning av Mattias B Johansson. Det är i varje fall min egen tolkning av alla rykten som nått mig.


Som avslutning på mitt yttrande kommer också nu del 5. Det är min inledning på yttrandet till medlemsutskottet där jag beskriver min tid inom Sverigedemokraterna och de förtroendeuppdrag jag innehaft under dessa år. Men även en del om valresultatet 2018.


Del 5 innehåller en del bilder så jag har valt att ladda ned den som ett pdf-dokument som ni hittar på följande länk.


Därmed har jag avslutat detta och kommer återgå till mitt normala bloggande om massinvandring, islamisering, klimatförändringar, statistik o.s.v


Nu kan jag även inkludera kritik mot hur Sverigedemokraterna hanterar vissa politiska frågor. Något som jag tidigare varit förhindrad av på grund av den så kallade kommunikationsplanen, där det sägs att all kritik mot partiet skall hanteras internt.

 
 
Ingen bild

SM811

1 december 2018 13:33

Tack Thoralf för genomgången av de punkter som MU åberopar för uteslutning. Bara konstatera att allt är rent dravel och det finns inte ett uns till stoft som kan åberopas för uteslutning. Vad MU har gått på kan man bara spekulera i men helt sjukt är det.

 
Ingen bild

Annette

1 december 2018 13:46

Ja nu är Du fri. Undrar om det är lika lågt i tak på dom andra partierna också. Sällan man läser om uteslutningar där. Lycka till med bloggandet och i slutändan så är det en vinst för dig. Jag röstade på Afs i senaste valet och det är jag så glad för nu. Bestämde mig för det när Kent Ekeroth blev petad från riksdagslistan

 
Ingen bild

Pepparholm

1 december 2018 14:21

Enligt informationsplanen ska all kritik mot partiet hanteras internt. Det är bra att vi väljare får veta att medlemmar har tystnadsplikt. Jag kunde möjligen tro att man kan ha en sådan regel i kommunistpartiet. Men definitivt inte i det parti som jag röstat på i två val. Skäms!

Nu visar det sig emellertid att den allvarligaste kritiken mot partiet kommer från den som anmält och sedan de som hanterat personalärendet. De har visat en sådan elakhet samt brist på mognad och omdöme att jag aldrig mer törs rösta SD med risk för att sådana personer hamnar i positioner med makt över landet. Tyvärr sitter någon redan där.

Jimmie Åkesson sa i dag i Västerås att han gärna ser ett extra val. Var inte så säker på detta. Då krävs det större utrensningar om man vill återupprätta trovärdigheten än att ta bort lojala medlemmar.

 
Ingen bild

Hacke

1 december 2018 14:21

Måste vara en fruktansvärd känsla av besvikelse och ilska att det parti man helhjärtat vigt sitt liv och gärning åt uppenbarligen mer eller mindre avdelat några villiga inom de egna leden att punktmarkera en ”partivän” och arbetskollega för att sedan sätta kniven i ryggen på så fort det uppstod ett läge.
Det måste bli ett slut på alla dessa minst sagt tvivelaktiga uteslutningar om inte partiet ska gå mot splittring och delning. Ett alltför välkänt öde hos många partier i historien.

För inte kan det väl vara så illa ställt att flertalet i partiet anser, som uppenbart ledningen nu gör, att de tidigare svurna fienderna inom msm och deras underorganisationer IRM och Expo väger tyngre än hederliga kämpar och trotjänare inom partiet. Det är en växande skam och börda som blir svår om ens möjlig att bära i det framtida arbetet och utvecklingen av partiet.
Brytpunkten är genom uteslutningen av Thoralf definitivt nådd anser jag. Gör om och gör rätt medan tid är. Se upp sd-ledning, högmod går före fall. Och jag tycker dessvärre att folkrörelsens toppskikt för närvarande är på riskfylld väg åt det hållet.

Se bara på Åkessons utspel idag där han säger att migrationsfrågan inte är den viktigaste om partiet ska stödja moderaternas budget, utan det är arbetslöshetsförsäkringen! Det må vara ett taktiskt drag men knappast något som svetsar ihop folkrörelsen och dess existensberättigande.

 
Ingen bild

Tony

1 december 2018 14:24

Ja hur är det,är Kent Ekeroth även avlägsnad från partiet,
eller har han bara tagit Paus?

 
Ingen bild

Ola

1 december 2018 14:25

Vad säger Jimmie Åkesson om uteslutningen? Har du varit i kontakt med partistyrelsen? Uteslutningen måste upphävas.

 
Ingen bild

Tony

1 december 2018 14:35

Läser idag om en TT journalist som heter Owe Nilsson
som ondgör sig över Joakim La Motte, han förstår inte
att någon bryr sig om en sådan halvfigur????

Kan det va för att Joakim har något som flertalet av
Svenska journalister saknar, nämligen en ryggrad???
Vad tror du själv OWE??









 
Ingen bild

Ola

1 december 2018 14:50

Synd nu får man aldrig se dig på landsdagarna mer. Det var härligt att se dig på podiet med SD logga bakom dig.

Jag tror SD kommer falla som ett korthus nu.

 
Ingen bild

Ola

1 december 2018 14:56

Har du börjat analysera hur din kommande bok ska se ut?

Thoralf Alfsson

1 december 2018 15:12

Ja

 
Ingen bild

calle

1 december 2018 15:01

annat ämnen, men 7 klövern smygläser nog denna blogg:

de stora kriminella nätverken rekryterar ständigt nya småkrimminella som får göra jobbet. i flera år har det fraktats knark och vapen och prostituerade kors och tvärts på tågen, dom får ju inte kolla biljetterna för säkerhetsskäll. så har även små orter fullt med kriminella. men inte att polisen kan spana på tågen. vill dom som bestämmer att Sverige skall krossas inifrån ?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-satsar-pa-narvaro-i-norra-lansdelen

 
Ingen bild

Uppgiven

1 december 2018 15:09

Det gör extra ont när man verkat i en grupp och konspirationen med påföljande knivhugg i ryggen kommer från de egna leden.
Genom att verka in en lokal SD-förening har jag lärt mig mycket om människans uselhet.
Tyvärr röstade jag på SD i senaste valet. Har lovat mig själv att inte engagera mig mer i detta förlorade land. Räknar inte med att rösta mer men om så ändå ska ske så återstår bara Alternativ för Sverige.

 
Ingen bild

Frholt

1 december 2018 15:34

@Tony 14:24 Kent Ekeroth är Sverigedemokrat och dessutom i högsta grad, och i gammal känd stil utifrån sina synpunkter, dagligen verksam i och bakom samnytt.se

 
Ingen bild

Tobbe S

1 december 2018 15:35

Vad har Mattias B Johansson fö cv?

 
Ingen bild

Helt riktigt Jimmie

1 december 2018 16:52

Jimmie Åkesson: ”Vi har ingen lojalitet för någon”

Det har många SD företrädare fått känna på.

https://www.dn.se/nyheter/politik/jimmie-akesson-vi-har-ingen-lojalitet-for-nagon/

 
Ingen bild

Mikael Karlsson

1 december 2018 16:59

Finner det hela olustigt.

 
Ingen bild

Royal

1 december 2018 17:58

Jimmie Åkesson och hans sambo framstår som pajasar i mina ögon! Hon gick fordonsteknisk och hoppade av, ytterst inkompetent kvinna utan någon som helst utbildning eller arbetslivserfarenhet.

 
Ingen bild

Sven

1 december 2018 18:13

Uteslutning borde inte förkomma. Man märker själv om det parti man tillhör inte passar längre - då lämnar man bara. Det är som med Svenska Kyrkan, när tron (eller kyrkans prelater) inte går ihop med sin trosuppfattning eller avsaknad - då lämnar man.

 
Ingen bild

Tony

1 december 2018 18:52

" Vi måste behandla varandra med respekt" sade Rickard Jomshof???
Det borde han tala om för den pajasen som jobbat stenhårt för
att sparka ut en som jobbat stenhårt för partiet? ja tala går ju,men verkligheten verkar att vara en annan?

 
Ingen bild

Egon

1 december 2018 19:00

Hej Thoralf!

Skulle vänta tills alla papprena lagts på bordet,men.
Kan inte hålla mig.
Tragiskt att Partiet har valt att gå på MJBs linje.
Du vet ändå,att.
Du är Svergie Demokraternas bästa Kommunalpolitiker!!!
Jag hade hellst sett dig som Riksdaagsman.
Det är bara så bedrövligt.
Fy,Fan!!!!
Egon.

 
Ingen bild

Bertil

1 december 2018 19:33

Var inte en av anklagelserna att du skulle ha fotat muslimer som felparkerat på torget?

Personen du misstänker ha samlat info om dig har ju själv lagt ut klipp på Youtube där han konfronterar en viss felparkerad Nasim M.


Märkligt.

Thoralf Alfsson

1 december 2018 19:54

Det är alldeles riktigt. Klippet finns på min blogg där Mika Kotanen konfronterar Nasim Malik.

 
Ingen bild

Smuts

1 december 2018 19:36

Vem ser man i Rapport om inte pampen Persson i egen hög person, från sossanas kursgård i Södertälje!

 
Ingen bild

Skatt

1 december 2018 19:57

Vem var det som skrek mest om när (Pakistan) kommunalrådet parkerade fel på stortorget, jo Mika kotanen.

 
Ingen bild

Micke

1 december 2018 20:19

Du har gjort ett hästjobb för SD. Var själv partikamrat med dig under några år.Lämnade SD för flera år sedan och är nu med i AFS. Lycka till, landet behöver sådana som du.

 
Ingen bild

Morgan

1 december 2018 21:12

Partisänkningen
Posted on november 30, 2018 by Jan Milld
Ledningstrion i SD uteslöt Thoralf Alfsson, mönstermedlem.
Efter först uteslutningen av SDU, sedan Thoralf Alfsson, blir frågan om SD längre kan uppfattas som ett seriöst politiskt alternativ i svensk politik. Det framstår alltmer som att SD har kapats av krafter som inte arbetar för partiets väl och inte heller för Sveriges väl. Dagens SD-ledning har inte mycket gemensamt med de ideal som en gång låg bakom bildandet av SD. Dessa ursprungliga ideal representeras betydligt bättre av AfS under ledning av Gustav Kasselstrand.
När jag kallar Alfsson mönstermedlem menar jag att han arbetade ideellt med både begåvning och energi.

 
Ingen bild

Morgan

1 december 2018 21:16

I princip kan man tänka sig två olika partimodeller:

1) Det demokratiska och decentraliserade.
Den decentraliserade modellen bygger på självständiga individer som har en politisk samsyn och därför samverkar. Där finns utrymme för eget agerande lokalt.

2) Den toppstyrda centraliserade, en stalinistisk modell.
Där styr ledningen i varje detalj, och enskilda medlemmar får inte göra något på egen hand, utan måste tänka och säga bara det som sanktionerats uppifrån.

Thoralf Alfsson hade inte bara en egen blogg, han framställde även eget SD-material för spridning i Kalmar län. Han bedrev ideellt, obetalt arbete. Med den första partimodellen vore han en önskemedlem. Nu var han aktiv i Sverigedemokraterna som tillämpar den andra modellen. Därför är han nu utesluten. Som förevändning för uteslutningen har anförts en olämplig kommentar, men långt innan den gjordes stod det klart att han inte fick vara med på riksdagslistan. Så det verkliga skälet till uteslutningen ligger i att Alfsson var en oönskad typ av medlem i SD. Han arbetade allt för självständigt. Han hade en egen vilja och hjärna, och använde den hjärnan. Uteslutningen av honom illustrerar hur Sverigedemokraterna håller på att missa tåget. Som tur är finns det ett alternativ för dissidenter i Sverige, och det är AfS. Med toppstyrning blir Sverigedemokraterna ett missvisande namn på SD. Frågan är om det inte skulle kallas JÅK (Jomshof, Åkesson, Karlsson).

 
Ingen bild

David

1 december 2018 22:08

Jag tycker det är otroligt tråkigt det som har hänt. Du förtjänar det inte.

Imorgon måndag är det SD medlemsmöte som vanligt. Jag har inte varit där på ett par år tror jag, men nu tänkte jag dra dit. Anledningen är att ditt ärende ska diskuteras. Ska bli spännande att se vad Mattias Bäckström säger om saken.

Thoralf Alfsson

1 december 2018 23:05

Sätt press på MBJ

 
Ingen bild

DDR2

1 december 2018 22:18

Utesluter SD dig, så röstar jag aldrig mer på partiet.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

1 december 2018 23:22

Om Katerina Janouch hade varit Sverigedemokrat, skulle då ”Kortisongänget” uteslutit henne?

I EU-valet kommer jag inte att rösta på SD. Ta det som ett löfte, inte som ett hot.

Medan allt fler svenska hemlösa svälter fortsätter Sverige betala miljoner till kriminella afghaner
https://tinyurl.com/ydc3k96s
http://katerinamagasin.se/medan-allt-fler-svenska-hemlosa-svalter-fortsatter-sverige-betala-miljoner-till-kriminella-afghaner/

 
Ingen bild

Cosmik Debris

1 december 2018 23:44

"Özz Nujen: SD kommer att implodera efter nästa val"

Hur mycket jag än avskyr den lille vidrige kurden, har han faktiskt rätt i sak. SD kommer att implodera. Förr eller senare.

Helt enligt "uteslutningsmetoden" eller "anpassningsmetoden"

 
Ingen bild

Björn

2 december 2018 01:16

Efter att ha tagit del av dina redovisningar, kan man konstatera att det hela synes nog inte ha handlat om det som har skrivits på bloggen.
Förmodligen är det en ren och skär utrensning från partiets sida. Som flera redan har skrivit rensas oliktänkande och icke ja-sägare bort. Det är många som bara under det senaste året fått lämna partiet. Allt för starka personligheter ska bort.

Iof kan man ju ha en viss förståelse för det, att man i partitoppen vill kunna köra sitt race utan allt för mycket motstånd. Hade SD varit ett företag så hade det varit ok. Men nu ska de föreställa ett demokratiskt parti och då behövs både oliktänkande (till viss del) och nej sägare. För var är demokratin annars?

Att du inte låg bra till hos ledningen visades sig vid riksdagsnomineringen till valet 2014.
Men det som jag tycker är skamligt är att detta uteslutningsärende inte drogs igång redan i början av året, utan man lät dig bedriva valpropaganda fram till valet. Förmodligen visste ledningen att du är populär , en hårt arbetande partimedlem och att man nog skulle ha missat ett flertal röster om uteslutningen hade kommit innan valet. Skamligt är bara förnamnet. Att utnyttja människor för egen vinning.

För oss som nu inte är medlemmar och inte är engagerade lokalt så missar vi troligen en del om vad som händer internt i partiet. Men själv tycker jag att SD har förändrats sedan jag i slutet av 90- talet började rösta på dem. Verkar som glöden håller på att dö ut och partiet bli som ett av de andra.
Vart har kampen tagit vägen? Är ledningen nöjda med tillvaron och bara vill luta sig tillbaka och inkassera sina arvoden? Eller?.

Det stora problemet återstår. Vilka alternativ finns egentligen i nuläget. Nu när EU valet närmar sig och ett ev extraval kanske blir av.

 
Ingen bild

Martin

2 december 2018 04:35

SD och Sverige BEHÖVER ett parti till höger om SD och de "konservativa" partierna. Det är livsnödvändigt. Utan det så kommer SD fortsätta försämras.

 
Ingen bild

Ola

2 december 2018 08:23

Kommer du vara med på SDs medlemsmöte imorgon?

Thoralf Alfsson

2 december 2018 10:32

Jag är inte medlem längre.

 
Ingen bild

Frholt

2 december 2018 09:04

@Martin 04:35 Det behövs nog inte ytterligare ett politiskt parti. AfS fick ju bara 20000 röster! Men vi kanske behöver ett parti gula västar! Bra att använda för dig och mig en kulen söndag på t ex Mynttorget.

 
Ingen bild

Ola

2 december 2018 10:43

Hoppas VERKLIGEN medlemmarna protesterar hårt mot din UTESLUTNING imorgon. Din uteslutning kommer att diskuteras imorgon. Hoppas du är utanför dörrarna och kan höra vad som pågår.

Thoralf Alfsson

2 december 2018 11:15

Jag hoppas att även paret Kotanen får frågor om varför de satte "kniven i min rygg". Om de nu är med på mötet?

Jag hoppas verkligen att de medlemmar som går på mötet ställer Mattias B Johansson mot väggen och kritiseras hans handlande. Och dessutom kritiserar argumenten som lagts fram för en uteslutning.

Men inte minst påtalat för MBJ att inga andra argument än de som finns i brevet från MU kan hävdas som skäl för uteslutning.

Allt annat vore rättsvidrigt av MBJ!

 
Ingen bild

Lotta_1

2 december 2018 10:44

Vore intressant med en omröstning bland bloggens läsare. Hur många som röstat på SD som genom uteslutning av Thoralf inte kommer rösta på SD igen.

 
Ingen bild

Pepparholm

2 december 2018 11:08

En för dig säkert helt inaktuell fråga. Men jag blir nyfiken. Hur fungerar det med medlemskap i SD? Vem bestämmer att någon som ansöker får vara med? Är det lokal eller regional ordförande eller ska det upp till partiledningen efter yttrande av medlemsutskottet?

Säg hypotetiskt, att du efter nyår lämnar in en ansökan om medlemskap. Huvuddelen av medlemmarna i Kalmar blir glada och säger välkommen. Har lokalavdelningen givits en evigt röd lista med förbjudna namn eller är de betrodda att besluta själva?

Till något trevligare och reellt. Kul med de två Ebborna så här på inledningen av julen. Att Ebba Busch Thor spöar Annie Lööf i popularitet och att Ebba Andersson körde upp till andra plats i Lillehammer.

Thoralf Alfsson

2 december 2018 11:24

Efter en uteslutning blir man även utestängd. Det vill säga det går inte att bli medlem igen.

Utestängning är något som det inte talas så mycket om men något som Mattias B Johansson använder väldigt ofta mot medlemmar som inte är önskvärda i partiet. Om någon inte betalat sin medlemsavgift när medlemmsåret går ut den 31 mars så kan distriktsstyrelsen besluta om utestängning. Det kan även användas om någon lämnar partiet för att försäkra sig om att personen inte blir medlem igen. Personerna som blir utestängda informeras inte om att en utestängning finns.

Om en person som är utestängd försöker bli medlem genom att betala in 200 kronor i medlemsavgift. Så stoppas medlemsansökan och partiet behåller dina 200 kronor. Betalar inte tillbaka dem. Allt enligt partiets stadgar.

Detta utnyttjar Mattias B Johansson väldigt ofta. Jag skulle gissa på närmare 10 personer under 2018.

 
Ingen bild

Pepparholm

2 december 2018 11:38

Thoralf - tack för intressant svar. Det blir värre och värre ju mer man får veta. Nu blir det för mig en öppen fråga inför nästa val. Någonstans i SD finns således en hemlig lista över förbjudna namn. En lista med personer som inte är medlemmar. Det kan väl inte vara enligt datalagen?

Thoralf Alfsson

2 december 2018 12:09

Bra fråga!

 
Ingen bild

C Andersson

2 december 2018 11:50

"SD tar varje tillfälle i akt att tala om ett nytt konservativt block"

[Alice Teodorescu - GP - 2018-12-01]

Där finns inte plats för sådana som dig, Thoralf!

 
Ingen bild

Mats Naughty

2 december 2018 11:50

Hoppas mejlen kom fram och blir till nytta.
Mvh

 
Ingen bild

Urban Jakobsson

2 december 2018 15:38

Ett svinaktigt beteende av SD.Nu blir det troligtvis Ms för min del.SD kommer inte få min röst något mer oavsett hur mycket jag sympatiserar med deras politik.Men samtidigt verkar de vilja försöka passa in lite väl mycket för att få smaka på köttbenen..Tur jag inte löste livstidsmedlemskap men jag visste mycket väl att något skulle kunna dyka upp förr eller senare-

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards