thoralf

Alla inlägg den 12 april 2016

Av Thoralf Alfsson - 12 april 2016 23:06

För snart tre veckor sedan kunde jag läsa att Kalmar domkyrkoförening skulle slå hål på fördomarna om islam. Komminister Johanna Broselid tillsammans med Omar Alzokani skulle bjuda in till samtal om islam i Kalmar. Det uppmärksammades faktiskt i media.


 


Vilken syn har Svenska Kyrkan på de islamiska sharialagarna?

 

Jag skickade ett mejl till Johanna Broselid den 2 april med den frågan. Jag fick inget svar på frågan förrän jag skickat påminnelse om min fråga. Jag fick följande svar.


”Om du vill ha ett officiellt uttalande från Svenska kyrkan om synen på sharia, så får jag hänvisa dig till kyrkokansliet, där det finns en avdelning som arbetar med religionsdialog.”

 

Jag bad då att Johanna Broselid skulle redovisa sin egen syn på sharialagar. Jag har dock inte fått något svar trots flera påminnelse från mig. Uppenbarligen en svår fråga för Svenska Kyrkan men en väldigt lätt fråga för en normal person. Det räcker att säga stenning eller dödsstraff för att lämna islam för t.ex kristendom.


Eftersom Johanna Broselid vägrade svara ställde jag också frågan till Svenska Kyrkan på riksnivå. Efter några svar där man svarade om Sveriges rikes lag och mänskliga rättigheter fick jag följande svar.


 


Efter lite funderande frågade jag om Svenska Kyrkan någon gång uttalat sig om islams sharialagar. Jag fick följande svar.


 


Svaret är minst sagt chockerande enligt min mening. Att Svenska Kyrkan aldrig någonsin i ett offentligt uttalande riktat kritik eller överhuvudtaget haft någon åsikt om sharialagar är minst sagt förvånande! Men samtidigt är det en bekräftelse på hur Svenska Kyrkan fjäskar med islam och uppenbarligen inte försvarar mänskliga rättigheter eller jämställdhet!


Alla människors lika värde gäller uppenbarligen inte när Svenska Kyrkan värderar islam och sharialagar. Om det hade gjort det skulle Svenska Kyrkan gjort flera offentliga uttalanden om i varje fall islams sharialagar.

 

PS

 

Bra förslag från SD idag om begränsad tillgång till välfärden om man inte är svensk medborgare!


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards