thoralf

Alla inlägg den 20 april 2016

Av Thoralf Alfsson - 20 april 2016 16:12

 

Volymstudie framtagen av Kalmar kommun.


Är det detta som invånarna i Kalmar vill ha på idrottsplatsen och fotbollsplanerna vid Fredriksskans? Vart skall fotbollen och all skolidrott ta vägen? Innebär det istället att Lindö kommer exploateras som ny plats för skolidrott med fotbollsplaner. Vill invånarna i Kalmar detta?


Dessutom täcker inte exploateringsintäkterna kommunens kostnader och då är inte arbetstiden för kommunens tjänster inräknade. Utan endast externa kostnader. Som lök på laxen så tog ju Kalmar kommun och gav Kalmar FF ett förskott på föreningsbidraget på ca 29 miljoner kronor, 2008-2009 när arenan skulle byggas. De pengarna skulle kommunen få tillbaka när gamla Fredriksskans exploaterades. Nu vet vi att kommunen aldrig får tillbaka dessa 29 miljoner vid en försäljning. Kommunen räknar med 70 miljoner i intäkter men 75 miljoner kronor i kostnader.


Kostnaden blir istället 5 + 29 = 34 mijoner kronor för Kalmar kommuns skattebetalare.


Dags att någon startar en namninsamling om invånarna vill stoppa detaljplanen! Politikerna i majoriteten och alliansen kommer inte stoppa detaljplanen med minst 200 bostäder på Fredriksskans.

 

Jag har markerat området för detaljplanen och bostäderna med en svart ring. Majoriteten skriver i många dokument om "ett grönare Kalmar". Jag har aldrig förstått vad de menar! Den yttre miljö har uppenbarligen inget med ett grönare Kalmar att göra. 


Förnågra månader sedan behandlades min motion om att plantera träd längs ölandsledan (gula injen). Motionen avslogs givetvis av majoriteten och Alliansen. Ölandsleden tillkom när ölandsbron byggdes för ca 45 år sedan. Jag förstår inte hur man kan vara negativa till ett sådant förslag. 


 


  

Volymstudie framtagen av Kalmar kommun.

Av Thoralf Alfsson - 20 april 2016 08:31

Jag är i Hamburg tillsammans med Samhällsbyggnadsnämnden och tjänstemän från Kalmar kommun och Länsstyrelsen. Ett studiebesök om infrastruktur och klimatanpassningar i Hamburg. Jag återkommer till det i kommande blogginlägg.


När det gäller gårdagens utspel från SD och Oscar Sjöstedt blev jag förvånad och jag fick många frågor. Skall man inte kompensera gruppen med lite högre lön och med bostadslån på något sätt? Vad blir effekterna för de olika inkomstområdena? Vid vilken inkomst kommer brytpunkten för att inkomsttagaren går minus?


Vilka väljare har man tänkt vinna över? Vilka väljare har man kalkylerat med att förlora? Vilken strategi ligger bakom detta utspel? Står hela riksdagsgruppen bakom förslaget och finansieringen?


Många frågor som jag vill ha svar på innan jag kommenterar detta utspel ytterligare.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards