thoralf

Direktlänk till inlägg 15 maj 2015

FÅGELSKRÄMMOR

Av Thoralf Alfsson - 15 maj 2015 23:57

 

Vindkraftverk vid Mellböda på Öland.                               Foto Thoralf Alfsson


Vet inte om jag skall skratta eller gråta över eländet med vindkraftverk och att vi (skattebetalare och elkonsumenter) subventionerar något som vi inte behöver när det gäller vår miljö (koldioxidutsläpp) då vi har en mer eller mindre koldioxidfri elproduktion genom främst vattenkraft och kärnkraft.


Idag när jag lyssnade på nyheterna hörde jag att man nu börjat installera kameraövervakningssystem på vindkraftverk för att detektera fåglar i realtid. Om en större fågel kommer närmre än 300 meter kommer ett varningsljud som skall skrämma fågeln. Om fågeln trots varningssignalen ändå närmar sig vindkraftverket och kommer inom skyddszonen på ca 150 meter stoppas rotorbladen på vindkraftverket.


Om nu någon tror att detta system är till för att skydda fåglarna så tror ni fel!


Det handlar inte om att skydda fåglar i första hand utan att få tillstånd att bygga vindkraftverk vid fågeltäta områden, där det idag inte är tillåtet. Till exempel vid känsliga kuststräckor eller på Öland.


Jag tror dock att det finns sätt att ”utnyttja” detta system som vindkraftskritiker ;-)


Undrar vad grannarna till vindkraftverk kommer tycka om dessa varningsljud en lygn sommarkväll?


 
 
Ingen bild

Hulda mk1

16 maj 2015 00:32

Hur mycket energi går det åt att bromsa rotorbladen? Gång på gång...
Nej, då är solpaneler betydligt bättre. Tyst, stör inga grannar och stör inga fåglar. Tyvärr kräver det i nuläget bidrag, men vad gör inte det i dagens Sverige...

 
Lassekolja

Lassekolja

16 maj 2015 00:34

Svensk energipolitik är ett mycket sorgligt, ja, rent av pinsamt kapitel. Jag minns folkomröstningen 1980, där samtliga alternativen var avvecklingsalternativ. Jag röstade på Linje 1, som stöddes av Moderata samlingspartiet. Linje 2, som stöddes av S & FP, blev störst och Linje 3, som ville avveckla så fort det bara gick, stöddes av C, V & KDS(som senare blev KD). Tror inte MP fanns men dom hade givetvis anslutet till Linje 3. Personligen saknade jag (redan då) ett utbyggnadsalternativ. Då hade vi kunnat exportera överskottet och sluppit kolkraft i vårt närområde. Därför är jag glad och stolt över att tillhöra ett parti som är positivt till kärnkraft. Var och en kan ju fundera över hur mycket ren elkraft vi kunnat bygga för en bråkdel av vad destruktionen av Välfärdssverige i form av "massmångkultur" kostar!!!
Nu har 35 år gått och fortfarande består Sveriges energipolitik av ett enda stort ?(frågetecken)! Det är så sorgligt och ynkligt att man skäms!
SD absolut senast 2018 ! ! !

http://www.status.st

 
Ingen bild

hans

16 maj 2015 01:25

Snart monterar de väl dit en kulspruta också -- allt inom 25 meter utrotas.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

16 maj 2015 02:07

Vindkraftverk är djävulens verk och jag hatar dem långt långt in i märgen!

Miljöpartiet kom in i Riksdagen med buller och bång 1988 efter en cynisk exploatering av pågående algblomning och säldöd.

2015 läser jag att sälar används i forskningssyfte för att ta reda på hur mycket djurlivet tar skada av vindkraftverk.

Vågar man hoppas på att samma sälar som tog Miljöpartiet till Riksdagen 1988 trettio år senare förpassar detta pajasparti dit de hör hemma? Nämligen på den politiska historiens soptipp för stolleparti! Ironiskt om naturen hämnas på Miljöpartiet :-) Svårslaget!

En i stort sett vindstilla sommardag när jag var och fiskade vid en insjö som gränsar till familjens skog kom jag till slutlig insikt. Trots ytterst lite vind och 300 meter till de nyuppsatta djävulssnurrorna var ljudet påtagligt och plågsamt. Den dagen bestämde jag mig för att inte fiska i den sjön igen.

Om det är något parti som FÖRSTÖR Sveriges natur så är det MILJÖPARTIET!

 
Ingen bild

World Traveller

16 maj 2015 04:14

Miljöpartisterna har bara med ordet miljö fór att locka godtrogna att rösta på dom. De ligger bakom denna styggelse och naturförstöring som vindkraftverken innebär och nu har de börjat kampanja för att Sveriges naturreservat ska förlora sitt skydd. Främst då strandskyddet eftersom de vill bygga fina bostäder där (och även i stadsparker) åt vår nya Mellanösternadel. Endast det bästa är gott nog åt koranens folk.

 
Ingen bild

Ådärkomdenja

16 maj 2015 04:58

När jag såg rubriken trodde jag det skulle handla om Anna Kinberg Batra och Gudrun Schyman...

 
MetalHeadViking

MetalHeadViking

16 maj 2015 06:48

Helt sjukt. Det kommer bara att kosta mer och mer med vindkraft. De kommer att tvingas till att höja subventionerna. *facepalm*

http://detopaverkadesinnet.blogspot.com

 
Svensson

Svensson

16 maj 2015 07:35

Fåglarna måste skyddas,vi kan inte ha vindkraftverk som har ihjäl fåglar.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
DecemberKartellen

DecemberKartellen

16 maj 2015 08:36

The master plan - massimmigration

För dig som vill veta vad massimmigration går ut på och vilka som håller i trådarna.
Starar 3 timmar in i filmen och 28 minuter fram (till filmens slut).

Whos pulling the strings? Robber barons - the fat cats!



Everything its a rich mans trick
https://www.youtube.com/watch?v=U1Qt6a-vaNM



http://www.youtube.com/watch?v=U1Qt6a-vaNMwww.youtube.com

 
Ingen bild

Demokratur

16 maj 2015 08:51

Vindkraft och invandring, vår tids nya religion. Och de som likt fundamentalister driver dessa frågor är Miljöpartiet. Miljöpartiet är Sveriges svar på IS, islamiska staten.

 
Ingen bild

B Johansson

16 maj 2015 09:35

Ta bort subventionerna på vindkraften så visar det hur olönsam den är och ingen vill bygga fler verk. Använd istället inbesparingen till forskning på fjärde generationens kärnkraft. Det kan ge nya säkrare kärnkraftverk som samtidigt minskar slutförvaringstiden på avfallet från tusentals till hundratals år. Gammalt avfall används som bränsle.
Sveriges elproduktion är idag nästan koldioxidfri. Miljöpartiets klimat- och teknikfientliga politik kommer att ge ökat koldioxidutsläpp eftersom vindkraften kräver motsvarande utbyggnad av reservkraft (baskraft) i form av kol- eller gaskraftverk om kärnkraften skrotas. Fågelskrämmorna ger ju bara dyr ström när det blåser.

 
Ingen bild

SmutskastainteRom

16 maj 2015 10:27

Ådärkomdenja
Lördag 16 maj 04:58

Och jag trodde artikeln skulle handla om tiggare.

 
Ingen bild

Katinka Glahd

16 maj 2015 10:28

Ett vindkraftverk producerar inte mer energi under dess livstid,än vad som gått åt att tillverka det!Det är alltså plus minus noll1

 
Ingen bild

Observer

16 maj 2015 10:32

Tokstolleriet MÅSTE få ett slut. Raden av "kreativa" exempel för att snyta till sig en slant -T i l l varje pris börjar bli jävligt pinsam i Sverige.
SD - Lägg ner all sådan här skit som inte kan stå på egna ben!!!
SD - Och skyffla in skojjarna på långa fängelsestraff, dessa är inte ett dyft bättre än falska asfaltläggare el dyl!

Vad LESS man blir att höra om ytterligare skojjerifasoner kring detta med miljön!!

 
Ingen bild

Lena

16 maj 2015 11:16

Bra och viktig tråd för alla aningslösa och okunniga (mig själv inberäknad) om vad som ligger bakom denna enorma push för vindkraftverk. De som bor på landet (ute i svenska landsbygden) röstar absolut inte på Miljöpartiet tvärtom de ratar detta parti. Som någon sa så har MP med ordet miljö för att locka aningslösa till partiet. Här ute på vischan har de ett dåligt rykte och det med all rätt. För vem vill bo granne med ett vindkraftverk? Har hört flera här i bygden som är mycket insatta i miljöpolitik och de ratar MP.

För mig har det varit fågeldöden som gjort att jag satt frågetecken för vindkraftverk. Men det är ju så mycket mer.

En annan sak som jag undrat över är Tidningen Gröna Draken som är kopplad till Agenda 21, FN,s styrt. Det står uttryckligen att tidningen är kopplad till Agenda 21 efter FN konferensen i Rio -92. Har läst om Agenda 21 tidigare och det är skumt, säkert ett påhitt för att få fler människor att tro på FN som den stora räddaren och som organ för att styra hela världen.
Faktiskt hörde jag min brorsdotter säga, som nu tar studenten, att hon vill att FN ska ta över och styra alla länder i hela världen, då skulle det bli fred. Det är bl.a sådant de får lära sig i skolan!

http://www.fa21.se/gd.asp?sd=0

 
Ingen bild

Göta

16 maj 2015 12:17

Fågelskrämmor! - Thoralfs rubriksättning är helt enkelt underbar!

Okej Thoralf, du har fått mig att inse de stora nackdelarna med vindkraftverk. Tack vare dig så tror jag inte längre på vindkraften. Jag har tidigare varit en stor vindkraftsanhängare och tillhörde dem som röstade in MP i riksdagen - både första och andra gången de dansade in där i sina hemstickade koftor (1988 och 1994).

Men till valet 2006 fick det vara nog med MP för min del. Då hade jag sedan ett par år tillbaka börjat inse att miljöfrågan faktiskt inte var det allra viktigaste och största hotet mot Sverige och världen. OCH I SYNNERHET INTE DET MEST AKUTA HOTET.

Kärnkraften är jag dock ännu inte positiv till. Att fjärde generationens kärnkraft kan göras säkrare och att avfallet kan användas som nytt bränsle innebär visserligen stora framgångar, men olycksfallsrisken på grund av den mänskliga faktorn och allra främst sabotagerisken är fortfarande skrämmande stor. Inte minst i ett land som Sverige, där det sedan länge väller in hundratusentals människor varje år helt utan kontroll, direkt från länder där olika besinningslösa självmordsförhärligande religiösa avarter frodas och sprider sig, inte minst till vårt land, där dessa tas emot med öppna armar och fritt kan verka.
I vansinneslandet Sverige tävlar dessutom våra vettlösa regeringar med varandra om att dela ut generösa bidrag från våra skattepengar för att finansiera dem.

Thoralf Alfsson

16 maj 2015 15:14

Delar din oro för den ökande risken för sabotage vid våra kärnkraftverk och skulle gärna se att det fanns beväpnad personal vid varje kärnkraftverk!

 
Ingen bild

Maja Dacke

16 maj 2015 16:10

Göta - jag har i stort gjort samma resa som du och instämmer med dina farhågor. Thoralf har också fått mig att ändra lite på inställningen till kärnkraft ... vilken kan utvecklas. Och tänk, att kunna återanvända det utbrända avfallet istf gräva ner det! Där är jag helt med på noterna.

Jag stod helt bakom nerläggningen av Barsebäck som givetvis var felplacerat. Mest därför att jag oroade mig för just sabotage vilket jag gör fortfarande. Undrar vad som idag skulle hända med ett plan rakt ner i Barsebäck - kanske en dron ... Faran med Barsebäck är väl inte över även om verket stoppats? Västskånes och Själlands befolkning ...

Vågar inte tänka längre.

Dessutom har jag här lärt mig om vindkraften - tack, Thoralf! Och den har jag helt bytt åsikt om. Ner! Bort!

Själv är jag mycket för solenergi, som vi här uppe har så lite att räkna med. Men jag köpte för många år sedan en solpanel, som håller mitt bilbatteri lite bättre i form - behöver numera aldrig ladda det (ur kontakten i väggen) när bilen stått för länge.

Ett spartips för frysen: Fyll det tomma utrymmet med frigolitblock! Detta lärde jag mig av en ung innovatör - en tjej - som för flera år sedan fick pris för sin innovation. Men elproducenter m fl tipsar aldrig om detta har jag förstått.

Mitt tips om vindkraftverk: Sätt dem i Stockholms skärgård eller än hellre längre in mot centrala stan!

Nu är det ju också så att befolkningen ska lämna landsbygden och flytta in till städer och tätorter - kan detta med vindkraft vara ett led i den planen?

 
Ingen bild

Göran

16 maj 2015 17:29

När jag växte upp under femtiotalet kallade vi de propellerförsedda vidundren för sorkskrämmor och användes företrädesvis i trädgårdslanden. De lite större modellerna kanske även kan skrämma in råttor till städerna ?

 
Ingen bild

Leon

16 maj 2015 21:45

Jag tror (och hoppas) att intresset för fortsatt vindkraftsutbyggnad minskar om inte annat så på grund av bistra ekonomiska realiteter.

På elcertifikatsmarknaden är närmast "botten ur" och spotpriset är idag på historiskt låg nivå, 14 - 16 öre/kWh. Så den intäktskällan för vindkraftsägarna är idag mindre betydelsefull än vad den var tidigare, då denna intäkt kunde stå för 25 - 35 % av de totala.

Dessutom har Skatteverket genom ett ställningstagande kommit fram till den "skattesubvention" som en lägre skattesats vad gäller fastighetsskatten inte ska gälla "större anläggningar" om ett takbelopp på 200 000 euro för en period på tre år. För såna anläggningar ska skattesatsen vara 0,5 % och inte som nu 0,2 %. Alltså en "skattehöjning" med 150 %.

Redan för några år sen var det en "sanning" inom "branschen" att man, trots elcertifikat och skattesubventioner, uppnådde ett ekonomiskt "break even" först om anläggningen (vindkraftsparken) omfattade 20 - 30 "vindsnurror". Mindre anläggningar var att betrakta som en kostsam förlustaffär. Den gränsen har nog flyttats upp betydligt nu då det "ekonomiska utfallet" blivit om möjligt ännu sämre genom försämrade certifikatsintäkter och borttagen skattesubvention.

Leon d´O.....

 
Ingen bild

PFEP

17 maj 2015 00:29

Alltid lika roligt att läsa här när energin är på tapeten.
Någon där vet vem där försäkrar Ringhals ifall det händer en härdsmälta?
Vem pröjser för uppröjningen efter Fukushimaverkens haveri?
Inte f*n är det TEPCO, men nog i första hand hela Japan och sen alla andra där får lida av eländet!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards