thoralf

Direktlänk till inlägg 15 maj 2016

VIKTIGA ORD

Av Thoralf Alfsson - 15 maj 2016 10:22

Viktiga ord från Jimmie Åkesson om vår tid, och hur vi tar oss ur den värsta samhällskris Sverige genomlevt i modern tid.



Igår höll Jimmie Åkesson sitt vårtal på Långholmen i Stockholm. Jag var själv inte på plats men vi hade en buss som gick till vårtalet från vårt distrikt Kalmar län.


Dagens Nyheter väljer dock i sin artikel att istället för att fokusera på vårtalet, fokusera på Jimmie Åkessons svärmor. Minst sagt lågt och tragiskt av DN men föga förvånande!


Jag lider med Jimmie och Louise över hur Margareta Larsson utnyttjar sin situation. Det spiller givetvis över på Jimmie Åkesson och SD. Men framförallt är det ett trauma inom familjen. Ett barn som inte träffar sin mormor och kan bygga upp en fin relation.  En mormor som uppenbarligen väljer bort sin egen dotter och sitt barnbarn. Väldigt tragiskt.


Mina barn hade en fantastisk mormor som alltid ställde upp med barnpassning och annat i alla väder. Mina barn hade det fantastiskt roligt med sin mormor och när hon gick bort i cancer var det en stor sorg och saknad för mina barn. En saknad som fortfarande finns kvar efter många år.


Därför är jag verkligen ledsen över den situation som Jimmie och hans familj hamnat i. Jag tror den tär på själen och att den kommer sätta djupa spår och en saknad i familjen. Margareta Larsson har ett stort ansvar att leva upp till.


PS

Jag har ännu inte kunnat lyssna på talet på nätet. Det borde varit tillgängligt redan igår kväll.


UPPDATERING!


Här finns vårtalet. Jimmies tal börjar efter ca 17 minuter.


 
 
Ingen bild

Chrille

15 maj 2016 11:08

Har heller inte hittat vårtalet upplagt någonstans, men det lär väl dyka upp vad det lider.
Vad gäller DN,s agerande och för den delen Anders Lindberg i Aftonträsket är det för bedrövligt. Dock skjuter dom sig själva i alla sina fötter. Det slår tillbaka på dom själva. Familjetragedier brukar väcka medlidande, såtillvida man inte är vänsterextrem........

Som tillägg till Jimmie Åkessons video tycker jag följande låt är passande;

https://youtu.be/DT2FFOHttPU

 
Ingen bild

Pepparholm

15 maj 2016 11:56

Det är sorgligt med DN som sjunker djupare och djupare ner i träsket.

En slående bild av tillståndet ses på www.koling.nu där Wolodarski säger: Nu när Miljöpartiet väljer en journalist som språkrör kan vi spara pengar på att låta dem granska sig själva.

 
Ingen bild

S-E Karlsson

15 maj 2016 12:19

Margareta Larsson var den enda i Sveriges riksdag som gjorde något konkret för oss som tillhör föreningen Vanvårdade och bortglömda ,
därför stämmer jag inte in i gisslandet av henne !
Jag sänder istället ett stort tack till henne !
Förövrigt har hon ju bara gjort sådant som är lagstadgat i sveriges riksdag !

 
Ingen bild

OH

15 maj 2016 14:07

Visst är det galet med riksdagsmännens förmåner, men har ni kollat ex.vis Juholt hur mycket han får och hur vad han åstadkommit denna period.

 
Ingen bild

göta

15 maj 2016 15:33

@OH
Skillnaden är ju att Juholt till skillnad från M Larsson har lämnat riksdagen.

Thoralf Alfsson

15 maj 2016 16:02

Skall lämna innan riksdagen återsamlas i september.

 
Ingen bild

Dille

15 maj 2016 16:21

En fantastisk video och ett mycket bra tal.
Åkesson har rätt i att ökningstakten givetvis måste plana ut, frågan är bara när detta sker. Tiggeriplågan, försörjningsbördan för hitresta asylanter, bilbränder, skolbränder, rån och våldtäkter. Folk ser med egna ögon att det inte är något som stämmer i regimens och medias predikningar om hur bra det är med asylinvandring. Folk påminns VARJE DAG. Och snart är det högsäsong för upplopp, bilbränder våldtäkt och så vidare. Det är sådant som triggar den politiskt helt ointresserade svensken att tänka efter - i riktning mot SD.

Ska bli intressant att se OU i höst

 
Ingen bild

Christer

15 maj 2016 16:29

En bra sammanfattning av Jimmie Åkesson. Ett annat bra sätt att värdera ett samhälles tillit är respekten för de äldre. Ett samhälle som tiger om våldet, rånen och stölderna från våra pensionärer är ett samhälle som är på väg mot avgrunden.

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

15 maj 2016 16:44

Varför denna uppsjåsning av Jimmys svärmor ?
Det finns väl många dussin som tar ut ersättning som är omoraliskt !

 
Ingen bild

Berit

15 maj 2016 17:01

Undra vad det är för en förening "vanvårdade och bortglömda?"
Vad har Margareta Larsson gjort för er?

 
Ingen bild

Pepparholm

15 maj 2016 17:27

På tal om möten och referat i media. Jag bläddrade Skånska Dagbladet på nätet för att se om något hänt i Skåne. Att bläddra Sydsvenskan i samma syfte är meningslöst.

I Skånskan står rubriken: Polisen efter SD torgmöte - en lugn tillställning.

I referatet på några rader skriver man att 250 personer samlats för manifestation och några motdemonstranter samt flera polispatruller. En
omhändertogs för att ha stört ordningen.

Men inte ett ord om innehållet i manifestationen eller vilka som var talare. I Sydsvenskan total tystnad.

Som jämförelse ska man veta, att när vänstern har sina möten så är det långa referat.

 
Ingen bild

Chrille

15 maj 2016 18:45

@ Berit

Fick intresse för vad föreningen; Vanvårdade och bortglömda är för något, eller rättare sagt var, för den verkar inte finnas längre.
Något ligger nämligen i bakhuvudet att jag sett en dokumentär på SVT för ett antal år sedan som hette; Stulen barndom, är dock osäker,
men Margareta Larsson har skrivit artikel om ämnet i SD-Kuriren, fast när vet jag inte, eftersom den inte är daterad.
Ämnet ligger/(låg)? tydligen MA varmt om hjärtat.

https://sdkuriren.se/oppet-brev-om-vanvardade-barn/


Thoralf Alfsson

15 maj 2016 19:35

Margareta Larsson drev frågan i riksdagen 2013-2014.

 
Ingen bild

S-E Karlsson

15 maj 2016 19:38

Vanvårdade och bortglömda, Samhällets styvbarn , Maskrosbarnen ,finns säkert fler föreningar ,är föreningar för oss som blev tvångsplacerade på barnhem och fosterhem från 1920 och framåt i tiden ! Gå in och läs på Ersättningsnämnden så kan ni se hur orättvist vi blivit behandlade !

 
Ingen bild

Demokratur

15 maj 2016 19:45

Hycklarna på DN och Aftonslasken har sin tid nu. Den är snart över...
Hur var det med Anders Lindbergs (Aftonslasken) maka. Var hon inte en bidragssnyltare från EU-parlamentet?
Men såssar som slickar bidragsgrytor är tydligen ok...?

 
Ingen bild

Chrille

15 maj 2016 19:51

@ Thoralf 19.35

Tack för informationen.

 
Ingen bild

Lena

15 maj 2016 23:23

Som alltid trevligt att lyssna på Jimmie, sunt förnuft, en problemställning som stämmer med mina erfarenheter samt att han har en vision om vad han vill att Sverige ska vara, att vi medborgare betyder något. Men talet var för kort bara.

Jimmies tal får mig att känna mig inkluderad i samhällslivet, han får mig att känna mig som en människa faktiskt, vilket är mer än man kan säga om någon annan politiker av idag. Här går jag omkring med en bruten vinge och en kronisk sjukdom med allt vad det innebär av smärta, trötthet och dålig sömn, och blir bortviftad av myndigheter som om det inte vore något att beakta. Jag har faktiskt gett järnet i alla de jobb jag har haft och ansträngt mig till det yttersta, just det som Jimmie talade om i talet att ge till samhället, att ställa upp som en bra medborgare som inte vara en negativ kraft i samhället. Men aldrig kunde jag föreställa mig att bli behandlad så nervärderande nu på äldre dagar, när jag är i behov av stöd. Det finns ju gudbevars inga resurser....

Så vad har alla andra partier för "vision" för oss svenskar?

Vill också säga det att SD måste gå från bara att bara retoriskt duktiga till en mer aktionsinriktad politik. Vi behöver konfrontation!

Vad gäller Margareta Larsson så håller jag med Thoralf, har hon upphört att vara politiskt intresserad då måste hon ta konsekvensen av det och avgå. Det är skamfyllt att sko sig bara för att man kan. Har hon ingen inre moralisk kompass? Tänk om vi alla skulle göra så?

 
Ingen bild

Nils Dacke

16 maj 2016 16:55

Ett fantastiskt bra tal, nog ett av de bättre som Jimmie har håll. Önskar bara ett fler människor kan hitta talet och lyssna på budskapet, inte bara vi som redan har insett vart åt det barkar med vårt land. Bilgrillning och stenkastning sprider sig runt Sverige och snart har vi kommit till det läge när samhället totalt tappar kontrollen. Blir en både spännande och skrämmande sommar och vi kommer sannolikt inte känna igen landet i höst.

 
Ingen bild

S-E Karlsson

16 maj 2016 17:47

Om jag inte har fel så tillhörde Margareta Larsson samma kategori av barn !

 
Ingen bild

Yvonne

20 maj 2016 01:13

En fråga angående Jimmies svärmor och Mattias Karlssons förslag till lösning: Är detta förankrat inom SD att partiledningen skall kunna sparka riksdagsledamöter?
Är det inte vettigare att ändra regelverket? Om man inte närvarar så blir det ingen lön och man tappar sin plats. Varför anser han att partiledningen skall sköta detta?

Thoralf Alfsson

20 maj 2016 08:30

Knappast förankrat inom partiet

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards