thoralf

Direktlänk till inlägg 16 maj 2013

UPPFÖLJNING KLS UGGLARPS HALALSLAKT

Av Thoralf Alfsson - 16 maj 2013 13:38

 


I samband med att jag skrev om den halalslakt som pågår vid KLS Ugglarps slakteri i Kalmar kontaktade jag VD Johan Andersson och undrade om han hade någon förklaring till varför man använde sig av den muslimska symbolen ”halvmånen” i sin logga och om det hade något samband med att man även ägnade sig åt halalslakt vid företaget. Jag har fått ett kort svar från Johan Andersson.


”KLS Ugglarps logotyp har sitt ursprung i den livsnödvändiga solen och med sina mjuka former ger den positiva associationer. Det är anledningen till solen, färgerna och typsnittet i logotypen.”

 

Jag har aldrig sett att man avbildar solen på detta sätt i något sammanhang. Utan ser det som en mycket krystad förklaring. Om nu någon muslim skulle känna sig kränkt av detta svar får de vända sig till KLS Ugglarp.


Tack vare blogginlägget blev jag även kontaktad av anställda på företaget som berättade att det där med att läsa bönen vid slakten inte var så viktigt, utan det räckte med att den som höll i kniven ”tänkte” på bönen. Jag kan förstå att det är ganska tröttande att rabbla denna bön om Allah flera tusen gånger i veckan. Men samtidigt visar det även på ett stort hyckleri när det gäller halalslakt.


Jag fick även informationen om att halalslaktat kött betingar ett högre pris på marknaden än vanligt slaktat kött. Enligt uppgift kan priset för KLS Ugglarps vara 3-4 ggr högre i grossistledet än vanligt lammkött. I mina öron låter det väldigt mycket! Men är det så då förstår jag att det finns ekonomiska incitament för att ägna sig åt halalslakt. Undrar om uppfödarna av lamm även får ta del att detta ekonomiskt och om de är medvetna om att deras djur halalslaktas.


 
 
Ingen bild

Sven Dacke

16 maj 2013 14:00

Tilläggas att hela djur som importeras till Sverige och styckas här betraktar som Svenskt kött enligt regelverket.

Något som Mr Erlandsson och Regeringen säkert känner till.

Återstår att själv föda upp och slakta om man vill vara säker på vad man äter

 
Ingen bild

Sven Dacke

16 maj 2013 14:07

Om du missade Ekots Lördagsintevju?

Eskil Erlandsson - fel recept för landsbygden?
Lördag 16 mars 2013 kl 12:55

Eskil Erlandsson. Foto: Lars Pehrson/Scanpix.
Landsbygdsministern har haft storslagna visioner om Matlandet Sverige. Men miljardsatsningen har ifrågasatts och själva livsmedelsdebatten har istället kommit att handla om färgat fläsk och importerad häst. Under tiden kämpar många svenska bönder med lönsamheten, och stödet till det svenska jordbruket hotas av neddragningar.
Så vad hände med framgångsreceptet för landsbygden? Behöver Centerpartiet ta ett särskilt ansvar för bönderna?
Eskil Erlandsson är landsbygdsminister och den ende centerpartisten som suttit i regeringen ända sedan maktskiftet 2006.
Eskil Erlandsson intervjuas av Karin Eriksson.

Kan höras på webben, på egen risk
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/166566?programid=3071

 
Ingen bild

Hans B

16 maj 2013 14:12

Jag har talat om för min ICAhandlare tillika bäste vän att om jag får se något halalslaktat kött i affären så är det sluthandlat där.

 
Ingen bild

Magentan

16 maj 2013 14:50


Solen på logotypen ska alltså föreställa en sol vid partiell solförmörkelse? Hmmm.

 
Ingen bild

Hulda mk1

16 maj 2013 14:56

Ja, hur är det med fåruppfödarna om deras får och lamm tvingas stå mot Mecca under slakten?
Får de ett högre avräkningspris? Eller tjänar slakteriet och de andra i hanteringskedjan till butikskassan hela slanten?

Eftersöker återigen en förteckning av Halalkött. Det måste bli ett stopp på dessa dumheter.

 
Ingen bild

Hulda mk1

16 maj 2013 15:01

Magentan...
Ja, man kan undra. En typisk "vit" lögn.
Ugglarps korv smakade utmärkt, tills för några dagar sedan...

(Betänk att alla på slakteriet säkert läser alla inlägg nu. Inkl. Johan Andersson..)

 
Ingen bild

Hulda mk1

16 maj 2013 15:06

En sak till...
Vanligt talasätt på bygden: "Bara Gud och slaktaren vet vad som är i korven."
Nu är tydligen Gud pensionerad på Ugglarps och Allah anställd...

 
Ingen bild

Skånepåg

16 maj 2013 15:13

@ Magentan

"partiell solförmörkelse" är en bra beskrivning.

Nog har solförmörkelsen gått ner hos Ugglarps. Det var nog en av de mest krystade och sämsta bortförklaringar jag hört på år och dag.

 
Ingen bild

Stefan A.

16 maj 2013 15:35

Priset till bonden skiftar tydligen stort beroende på bl.a årstid och klassificering mellan 20-40 kr/kg, att priset skulle vara 3-4 ggr. högre för halal ut till butik + handlarens påslag tror jag inte ett dugg på, kanske borde vara det då man tvingas ha det köttet åtskild från övriga produkter, kan man ens frakta det i samma bil som "orent" kött?

 
Ingen bild

SM811

16 maj 2013 17:41

Om nu priset är 3 eller 4 gånger högre så spelar det ingen roll för det blir ändå vi som arbetar som får betala till socialmuslimerna.

 
Svensson

Svensson

16 maj 2013 19:02

Sluta handla i din butik om dom säljer halalslaktat,tänk på djuren, lägg ut någon krona extra om det skulle behövas.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Generalkorpralen

Generalkorpralen

16 maj 2013 19:36

"3-4 gånger dyrare i grossistledet".
Hur stor är skillnaden i pris till konsumenten?
Jag ger mig tusan på att vi som köper vanligt kött får subventionera halalköttet. Någon som kollat?

http://thoralf.blogplatsen.se

 
Ledina@comhem.se

Ledina@comhem.se

16 maj 2013 19:44

Tanken är att muslimerna ska ta över all slakt i hela världen. Det finns ett organ som "certifierar" äkta halalslaktat kött dit alla som slaktar är skyldiga att betala en avgift. Pengarna därifrån går till al Qaida. Därför strävar de att få in halalslaktat kött även i västvärlden.
T ex i Tanzania hävdar de att ingen får slakta djur utom de som är muslimer. De har även dödat flera mindre slaktare där.

http://Pica pica

 
Ingen bild

Fale Hin Unge

16 maj 2013 19:45

Om jag vore vore den som bestämde här i landet så skulle jag ge dessa företag 3 dagar på sig att försvinna från vårt land. De får starta sitt halalslakteri nere i Arabvärlden eller var f..n som helst, utom i mitt land!

 
Ingen bild

Kurtan

16 maj 2013 20:02

Är man politiskt inkorrekt om man säger att dessa slaktmetoder inte hör hemma i ett civiliserat samhälle?!

I så fall är jag mycket stolt över att vara politiskt inkorrekt!

Om muslimer vill äta halalslaktat så kan dom bosätta sig i sina ursprungsländer och ägna sig åt detta synnerligen vidriga djurplågeri samt att göra vad de gör bäst MÖRDA VARANDRA som de bevisar dag efter dag efter dag efter dag!!!

WAKE UP!!!
MVH


 
Ingen bild

Edward Ulfertz

16 maj 2013 20:04

Om Uppdrag Granskning.
Programchef på Sveriges Radio, Helena Olsson, försvarar programmet Konflikt med att programmet
"problematiserade och nyanserade en just då väldigt förhärskande bild".

En just nu väldigt förhärskande bild är att "utan invandring stannar Sverige".
När ska Sveriges Radio problematisera och nyansera den bilden?

 
Ingen bild

Nalli

16 maj 2013 20:08

Detta finns på Youtube att se, men jag varnar Er, det är för J------ att se på.

Gå inpå Youtube och sök efter detta ( Halal och Kosher slaktens baksida )

 
Ingen bild

Pk

16 maj 2013 21:12

Aranda (SD): "Bara man ser en moske så blir man påtvingad islam"

1) Blir man rasist/fascist om man ser en Sverigedemokrat???

2) Att det finns politiker i det här landet som har så lite kvar av sina hjärnceller (eller tyvärr inte begåvades med speciellt många vid födseln), och får mina skattepengar för att uttala sig på det här sättet.
Det är knappt värt att nämna för det är så pinsamt urbotat korkad så man skäms över SDs folkvalda....och det är nog den 27:e gången den här Vintern/våren som övertramp, grodor, pinsamma kommentarer gjorts av SD företrädare.

 
Ingen bild

PK

16 maj 2013 21:17

För ett antal år sedan så skollades grisar levande på ett stort slakteri inom Scan koncernen.
Slutade ni handla Scans korvar då?
För bara för media försvunnit så har säkerligen inte missförhållandena gjort det på ALLA typer av slakterier!
Det luktar unken enahanda rasism återigen.
Om Thoralf gjort en genuin undersökning över tex alla slakterier i Småland och presenterat fakta hade det varit intressant. Nu blir det ju bara blaha som det mesta.

 
Ingen bild

Hulda mk1

16 maj 2013 21:42

PK...
Det är en jxxxxa skillnad på en (oförsvarlig) olyckshändelse och utstuderat djurplågeri.
Bara för att en maktgalen krigsherre i öknen hade tokiga åsikter om slakt för 1400 år sedan, så ska vi väl inte göra samma dumheter idag?
Kryp du tillbaka under den sten du förefaller vistas under...

 
Ingen bild

PK

16 maj 2013 21:48

@Hulda
Olyckshändelse????, har du samma hjärnkapacitet som Aranda?
Du kan läsa rapport på rapport på missförhållanden på svenska gårdar, slakterier etc. Bara att söka upp.
Sedan är jag inte för halalslakt, men att enahanda rapportera om det är löjligt.
Ge den sanna bilden av hela slakteribranschen så kanske vi kan diskutera sen.

Ps. Enligt Avpixlat och SD logik så om Scan skollar grisar (vilket de gjorde under en längre tid) så är ALLA svenska slakterier djurplågare.

 
Ingen bild

Hulda mk1

16 maj 2013 22:28

PK...
Innanför min panna funkar det alldeles utmärkt.
Visst förekommer missförhållanden. Det gör det i all verksamhet. Skolor, åldringsvård, djurhantering, journalistik, osv.
Men missförhållanden ska rättas till.
Bra att du är emot Halalslakt, men är alla i din RKU-avdelning det?
Och varför demonstrerar ni inte för att stoppa detta djurplågeri?

 
Ingen bild

Leon

19 maj 2013 14:10

Först kan man ju bara konstatera tolkningen av symbolen som den "muslimska halvmånen" är minst sagt "skakig". Om inte så för att nog ingen idag levande, och förmodligen knappast någon av våra förfäder heller, sett en "halvmåne" som "välts på ända" som på slakteriets symbol. För övrigt har jag aldrig heller förstått att en måne i fas 8 ("i nedan") överhuvudtaget oegentligt kallas för "halvmåne". Halvmåne torde ju vara det man ser på himlen när månen är i fas 3 eller fas 7, d v s när halva månen är belyst.

För övrigt slår mig tanken att slakteriets "välta måne" istället kan uppfattas negativt av muslimer. Den "välta månen" kan kanske ha samma negativa symbolvärde som ett "upp och ner vänt" kors ha för kristna d v s symbolisera mörkrets makt.

 
Jerker Nilsson

Jerker Nilsson

29 maj 2013 10:07

Alltså de bedövar ju djuren innan de halalslaktas med ström vilket är det enda tillåtna i Sverige.

Det är så exakt ALLA fjäderfä, som kycklingar, avlivas i Sverige. Även den kyckling som det inte alls står halal på som alla här som inte är vegetarianer äter.

http://alltidrottalltidratt.blogspot.se

 
Ingen bild

F

29 maj 2013 10:50

Jag skulle vilja se en siffra över hur många Sverigedemokrater som är vegetarianer. Ni tycks uppenbarligen otroligt intresserade av djurens väl och ve; att tacka nej till kött är ett utmärkt sätt att säkerställa att ni inte medverkar till att djur dödas, plågas och hålls i alltför trånga utrymmen.

 
Ingen bild

F

29 maj 2013 10:53

Med andra ord: sluta använda djurrättsliga argument för att angripa enskilda religionsutövningar. Så länge ni äter kött kommer alla era försöka att skydda djur förbli mycket märkliga oxymoroner.

 
Ingen bild

Patric

29 maj 2013 10:58

Hur i h--vete kom du in i riksdagen. Foliehatt!

 
Ingen bild

Anna

10 september 2013 19:26

Det är svårt att respektera
- att denna morgon hitta skinnet från fyra tjuvslaktade får
- tyst slaktade om natten
- tackor som var tama
- för att vi matade dem med nappflaska,
- för att de skulle leva
- inte slaktas utan få nya lamm
- tjuvslaktade, bortfraktade och lämnade bara de avfådda skinnen kvar
- på plats i hagen, tyst
- slaktat arbete, slaktat engagemang
- vem gör detta?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards