thoralf

Direktlänk till inlägg 20 april 2016

SD UTSPEL

Av Thoralf Alfsson - 20 april 2016 08:31

Jag är i Hamburg tillsammans med Samhällsbyggnadsnämnden och tjänstemän från Kalmar kommun och Länsstyrelsen. Ett studiebesök om infrastruktur och klimatanpassningar i Hamburg. Jag återkommer till det i kommande blogginlägg.


När det gäller gårdagens utspel från SD och Oscar Sjöstedt blev jag förvånad och jag fick många frågor. Skall man inte kompensera gruppen med lite högre lön och med bostadslån på något sätt? Vad blir effekterna för de olika inkomstområdena? Vid vilken inkomst kommer brytpunkten för att inkomsttagaren går minus?


Vilka väljare har man tänkt vinna över? Vilka väljare har man kalkylerat med att förlora? Vilken strategi ligger bakom detta utspel? Står hela riksdagsgruppen bakom förslaget och finansieringen?


Många frågor som jag vill ha svar på innan jag kommenterar detta utspel ytterligare.

 
 
Ingen bild

Chrille

20 april 2016 09:09

Thoralf, jag har själv grunnat på Oscar Sjöstedts utspel i Rapport i går kväll och sömnen har varit lika med noll inatt och känner inte mig tillfreds alls med detta utspel från SD.
Dessutom såg Oscar väldigt trött och sliten ut. Är utspelet ihoprafsat i en hast, då hjärtefrågan om invandring/flyktingpolitiken blivit stulen av M och S? Han nämnde nämligen inte ett skvatt om besparingar inom invandring/flyktingpolitiken, vilket gjorde mig mycket förvånad, mer än förvånad.

Hoppas att det klarnar för egen del efter dagens presskonferens där budgetmotionen presenteras i sin helhet. Fast i inslaget i Rapport var det så många frågor som man skulle återkomma till längre fram och längre fram kan ju knappast vara redan idag.

Ser fram emot din analys framöver, Thoralf.

 
Ingen bild

Friholt

20 april 2016 09:15

Ja, nog blev jag förvånad. Men vi vet inte detaljerna ännu. Har detta en mening satt i ett större sammanhang?

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

20 april 2016 09:59

Intressanta och viktiga frågor. Jag undrar också om man kommer att räkna olika former av bidrag som inkomst, eller om det är en förutsättning att man inte får bidrag?

 
Ingen bild

SD-väljare

20 april 2016 13:55

På denna fråga hymlar jag inte. Efter kreditavregleringen år 1985 avvecklades det fulla sysselsättningsmålet och det genomfördes nyliberala reformer under 1990-talet som gjorde det mer lönsamt att spekulera i kapital och tillgångspriser än att arbeta. De senaste 25 åren har vi sett en total tillgångsprisboom på bomarknaden och hushållens nettofömögenhet har aldrig varit högre tack vare slopad fastighetsskatt och generösa ränteavdrag. Vi har råd med reformer och de som cashat in på bopriser och aktier har fått sin gratifikation. Det är inget dilemma för mig. Börsen omsätter de flesta dagar mer än den reala ekonomins BNP-förädling, allt handlar om simola skatteväxlingar.

 
Ingen bild

Kalle

20 april 2016 15:10

Ett stort grundavdrag från skatten på inkomster under 150 000 /år verkar bra.

Har för mig att de har något liknande i England. Om England klara av det med sin stora befolkning jämfört med sveriges lilla så borde sverige klara av ett sådant grundavdrag.

Kör hårt SD!!!

 
Ingen bild

Chrille

20 april 2016 16:17

Det framkom inga svar alls på dina frågeställningar, Thoralf.
Det tillsätts en utredning angående detta med slopad skatt upp till 150 000 kr. Frågorna kvarstår alltså. Man menar att man inte kan räkna på det nu då man är i opposition och detta låter mycket märkligt.
"Nya förbedelseskolan" för nyanlända togs upp i förbifarten.
Vårbudgeten bestod egentligen av förstärkning av svenska medborgarskapet. Bra så, men det hör väl näppeligen till en budgetmotion, det är ju snarare ideologisk ståndpunkt.
Märklig presskonferens.

 
Ingen bild

Kalle på Spången

20 april 2016 17:07

I grunden är jag positiv till utspelet, men jag kan förstå att man som aktiv SD:are gärna vill veta mer om detaljerna.

Att jobb ska löna sig och att löneinkomster i lägre inkomstintervall ska ha låg beskattning är så att säga en vettig utgångspunkt.

 
Ingen bild

World Traveller

20 april 2016 17:17

Kalle har raett. Detta har de i Storbritannien och folk ar faktiskt javligt nojda med det vad jag forstar.

 
Ingen bild

Peter Nordström

20 april 2016 17:51

Crille
Se Oscars kommentarer här
https://youtu.be/egMdNqx_D7c

 
Ingen bild

Stefan A

20 april 2016 19:35

Det låter bra tycker jag, nivåer kan ju diskuteras beroende på vad det finns pengar till, sjuklövern och fulmedia är fullt upptagna med att smörja medelklassen typ gratis glasögon till alla barn när 80 % av barnfamiljerna är fullt kapabla att betala själva, det är inte väl använda skattepengar, bara en rundgång av pengar där 30 % försvinner i administration.
Återigen ser man en moderat i rutan berömma att man nu kanske börjar åldersbestämma ensamkommande på riktigt, skäms dom inte? i åtta år gjorde moderaterna ingenting annat än att försöka bjuda hit så många som möjligt, inte ett piss gjorde man för att bromsa, inte ens alla Svenska pass på vift lyckades man göra någonting åt, det är skamligt.

 
Ingen bild

Boris

20 april 2016 20:08

Jag håller inte med om att dagens presentation var svag. Eftersom M och S anammat eller kommer att tvingas anamma SDs migrationspolitik måste SD göra något nytt. Det gör man skickligt genom att dra upp en ny skiljelinje mellan de konstruktiva och de destruktiva, mellan de som bygger upp och de som river ner. Den nya skiljelinjen tror jag kan attrahera både S och M väljare. Läs gärna Dick Erixons analys av utspelet.

 
Ingen bild

Chrille

21 april 2016 08:45

Boris.

Efter att igår kväll sett Jimmie Åkesson i Rakt På på SVT-play började jag fundera på den något annorlunda budgetmotion som SD framförde.
Man gick utanför ramarna och det var väl där jag fastnade. Traditionellt är det siffertrixande hit och dit och uppvisande av staplar i reda kronor om besparingar och satsningar.
Men, här gick man ut med en ideologisk ståndpunkt och pekade på att flagrant stärka det svenska medborgarskapet och allt omkring det.
Dick Erixon beskriver det bra.
Fast det här med att inte betala skatt på upp till 150 000 kr. förblir märkligt. Den saken kunde dom för tillfället helt lämnat därhän och tagit upp vid ett senare tillfälle då den är väldigt komplicerad.

Så, personligen är jag som SD-sympatisör mer nöjd idag än igår.
Mycket mer nöjd.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards