thoralf

Alla inlägg den 15 augusti 2017

Av Thoralf Alfsson - 15 augusti 2017 22:13

Är journalister den mest lättlurade yrkesgruppen i Sverige trots akademisk utbildning vid journalisthögskolan. Eller är det just journalisthögskolan som är problemet!


För var dag som går så sjunker mitt förtroende för journalister. Jag fick mig ett gott skratt häromdagen när SVT-journalisten Erika Bjerström presenterades som klimatexpert i ett radioprogram. Det är minst sagt skrattretande! Enligt Wikipedia har hon varit reporter på Miljöpartiets veckotidning Alternativet i svensk politik. Vilken merit! Men samtidigt förklarar det varför hon agerar som klimatalarmist i SVT.


De senaste dagarna har en nyhet fått stort utrymme i media. En ny klimatalarmist har hittat ett sätt att finansiera sina framtida projekt. Efter att Alma Strandmark och Stockholms universitet skickade ut sitt pressmeddelande har alla medier hakat på.


 

Allt sunt förnuft och all saklighet tycks vara fullständigt som bortblåst. Inte en enda relevant fråga ställs av journalisterna. Utan Sveriges elitjournalister på de stora mediebolagen och även public service köper allt med hull och hår. I mina ögon är de fullständigt inkompetenta! Vad får de egentligen lära sig på journalisthögskolan?


Att unga studenter som Alma Strandmark försöker få uppmärksamhet är förståeligt men att journalister köper det utan minsta kritisk granskning är skandal eller rent horribelt!


Pressmeddelande från Stockholms universitet och Alma Strandmark.


”I Stockholms skärgård skulle en relativt liten höjning av havsnivån på en halv meter få 3000 öar att försvinna, säger forskaren Alma Strandmark som nyligen disputerat. Det är ganska troligt att det kommer ha hänt när våra barn idag är gamla, år 2100.”

 

”Min styrka och det som gör mig unik som forskare är just det att jag har fokus på både land och hav. Jag tror att jag har haft en fördel där av att jag i grunden är marinbiolog som nu jobbar på land, säger Alma Strandmark.”

 

Självförtroendet är det absolut inget fel på hos Alma Strandmark. Hon har nu gjort sig ett namn bland klimatalarmister ock pk-media.


”Om framtiden säger Alma Strandmark:

- Jag vill fortsätta att jobba med klimatförändringar men vet inte hur ännu.”

 

Alma Strandmark kan räkna med uppdrag och att få jobba med klimatalarmism.

 

Jag säger bara att landhöjningen!

 

I Stockholm är landhöjningen ca 4-5 mm per år. Om havet skall stiga med 500 mm fram till 2100 eller på 83 år så måste Östersjön stiga med 4,5*83 + 500 = 874mm. Vilket innebär mer än 10 mm per år.


Enligt SMHI och deras uppmäta data sedan 1774 har havsnivån sjunkit med ca 1000 mm eller 1 meter på grund av rådande landhöjning i Stockholms skärgård. Det måste ju innebära att det uppkommit minst 3 000 öar bara när havsnivå sjönk med 500 mm. Men eftersom havsnivå sjunkit det dubbla sedan 1774 måste det ha skapats minst 5 000 nya öar i Stockholms skärgård sedan 1774.

 

Landarealen måste ha ökat dramatiskt bara sedan 1700-talet!

 

 


För er som fortfarande tror på dessa sagor från klimatalarmisterna kan fundera på om ni tror på denna utveckling i Karlskrona. Kom ihåg att landhöjning i Karlskrona är i stort sett obefintlig. Ändå har inte havsnivån stigit under de senaste 130 åren, trots att vi haft en uppvärmning av den globala temperaturen med ca 0,8 grader under dessa 130 år. 


  

I min omröstning för ca ett år sedan var det bara ca 4,5 procent som på fullt allvar trodde på en havsnivåhöjning på 100 cm farm till år 2100. 


Journalister är med andra ord helt okunniga enligt mitt sett att se på dessa artiklar. Om de haft åtminstone lite kunskaper hade de ställt några relevanta frågor men de uteblev helt och hållet. Skrämmande!


Läs också detta blogginlägg.


http://www.klimatupplysningen.se/2017/08/14/gammelmedias-sagor-om-de-3000-skargardsoarna/




Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards