thoralf

Direktlänk till inlägg 13 maj 2017

BESSERWISSRAR

Av Thoralf Alfsson - 13 maj 2017 00:41

Har cyklat hem från Kvarnholmen ikväll och jag undrar var är den globala uppvärmningen? Vi kan läsa om den i varje tidning. TV producerar det ena efter det andra inslaget om klimatuppvärmningen, likt förbannat fryser jag som tusan när jag går ut i mitten av maj. Det är bara en dryg månad till midsommar och sedan vänder det och blir mörkar igen! Ändå fryser jag!


Alla dessa besserwissrar inom miljörörelsen var är ni nu någonstans? Vilket anser ni vara värst? Att det blir ett par grader varmare på jordklotet? Eller om det blir ett par grader kallare? Skall vi vara mer oroliga för lite ökad temperatur och att några glaciärer blir mindre eller smälter bort. Eller är det betydligt värre om det globala klimatet blir kallare med glaciärer som växer, att odlingszonerna flyttar längre söder ut, att Nordeuropa blir obeboeligt?


För mig är svaret väldigt enkelt!

 

Det finns många besserwissrar. Vissa kanske anser att jag är en besserwisser. Det får man sannolikt acceptera när man ger uttryck för sina egna åsikter. Men det finns personer som uppenbarligen bara har för avsikt att skriva andra personer på näsan. Inte en gång, utan gång efter gång. När detta sker även inom mitt eget parti och av partiföreträdare så känns det inte bra. Men som det gamla ordspråket säger. Inga träd växer till himmelen! Dessa personer kommer för eller senare ner på jorden igen. Åtminstone hoppas jag på det! De behöver komma ner på jorden för deras egen skull.


Inom partipolitiken finns det dock många narcissister.

 

Narcissisten strävar att framhålla sig själv i alla sammanhang, vilket gör personen odräglig i andras ögon.” 


Jag har själv blivit utsatt för detta. Vissa saker kan jag ta. Jag är nämligen så gammal och har så mycket livserfarenhet att jag inte bryr mig så mycket om när ”ungtupparna” försöker tala om vad som är rätt eller fel. Det som dock retar mig väldigt mycket är att de inte ber om ursäkt när de kommit med falska anklagelser eller när de helt enkelt gjort bort sig och haft helt fel! Att erkänna att man haft fel i en fråga eller en anklagelse är att vissa sin egen storhet.


Jag kan ta kritik men när kritiken och anklagelserna visar sig vara felaktig och inte ha någon grund så förväntar jag mig faktiskt en ursäkt!


 
 
Ingen bild

Cosmik Debris

13 maj 2017 01:48

Gustav "Ormen" Fridolin strävar att framhålla sig själv i alla sammanhang, vilket gör Gustav "Ormen" Fridolin odräglig i andras ögon.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

13 maj 2017 02:11

Hittade detta på

http://teamrock.com/news/2017-05-12/kansas-cancel-european-tour

Veteran US prog rockers cite security reasons for cancellation

"The cancellation is based on safety and security warnings issued by the United States government and various U.S law enforcement agencies concerning Americans traveling in Europe this summer. "

Kansas är inte direkt något favoritband för mig, men det borde tjäna som en varningssignal när amerikanska band inte längre vågar besöka Sverige och Sweden Rock.För alla! Undrar om Alice Cooper också funderar på om det är säkert att besöka Liseberg i sommar. Han har kanske nåtts av informationen om att horder av skäggbarn rånar besökare med kniv?

Mer muslimer för bövelen. Vi har ju inte fullskaligt krig ännu, så fler får plats. Fyll hela jävla landet med muslimer!

Sedan brakar hela skiten ihop. :-(


Sedan spelar ISIS-orkestern upp till dödsdans.

 
Ingen bild

Morre

13 maj 2017 03:37

Jag håller med dig till 100%

 
Ingen bild

Odalbonde

13 maj 2017 09:30

Besserwissrarna hoppas de kan stoppa dig. Bäst är att gå vidare och leverera. Besökarantalet på din blogg talar för sig självt. Bästa boten mot besserwissrarna - gå vidare!

 
Ingen bild

Fredde

13 maj 2017 09:49

Den globala uppvärmningen är skyldig till allt, enligt miljömaffian.
Är det för varmt, kallt, torrt, blött, blåsigt, stilla... allt beror på den globala uppvärmningen.

Det finns enorma politiska och ekonomiska intressen i detta, och de tvekar inte att använda varenda argument, sant eller inte, för att sko sig.

Förresten snöade det på Öland i mitten av juni 1982, så veckans snö var inte på något sätt "extremväder".

 
Ingen bild

Lena

13 maj 2017 10:03

Att lära sig vad som är rätt o fel, om moral och etiskt uppförande verkar vara en bristvara i dagens skola t ex, där man kan kalla en lärare vad som helst, t o m hora etc. Dessa yngre tar sig friheter som inte fanns förut. De kräver respekt men vill inte ge andra respekt. De får sina idéer från skolan tror jag. Tyvärr är många föräldrar rädd för sina barn och blir idag styrda av dem, trots att de ska vara tvärtom.

 
Ingen bild

Lena

13 maj 2017 10:05

Har inte namnet ändrats från "Klimatuppvärmningen" till "Klimatförändringarna"?

 
Ingen bild

SM811

13 maj 2017 10:15

"70-årig kvinna åtalas för hets mot folkgrupp."
Nu har invandrare blivit en folkgrupp?
http://www.friatider.se/70-rig-kvinna-talas-f-r-hets-mot-folkgrupp

 
Ingen bild

Mattias R

13 maj 2017 10:31

@thoralf
Du borde ta och läsa på lite ang det som kallas klimathotet, lite från forskarvärlden också. Kanske skulle du lära dig något om du gör det med ett öppet sinne.

Thoralf Alfsson

13 maj 2017 14:25

Jag har läst väldigt mycket i det ämnet. Till skillnad mot dig så läser jag inte enbart det som är politiskt korrekt. Utan jag läser även vad annan forskning säger i ämnet och hur klimatförändringarna ska/kan hanteras.

Om du är nu så insatt kan du berätta vilka negativa konsekvenser som vi i Kalmar har upplevt och vilka negativa konsekvenser vi kommer få uppleva!

 
Ingen bild

Waterbug

13 maj 2017 11:29

Som migrationsmotståndare och antiglobalist bör man nog hålla både en och två tummar för ett kallare klimat även om det verkar totalt osannolikt, de ökade migrationsströmmarna som skulle uppstå vid ett varmare klimat och ännu större brist på färskvatten orkar man knappt tänka på.

 
Ingen bild

Observer

13 maj 2017 12:11

Det är därför det är så viktigt med ett gott uppförande.
Det är för många idag som inte får med sig det när de växer upp.
-Utan gott uppförande kommer man inte långt, då tar de till lögner o.s.v Man har så att säga "ingen farstu".

Det är bara att ratta in statliga P-3 på Radion så märker ni detta när vänsterslöddret sitter och "pratar kul & fitta" i programmen.

Så skall vi få nån ordning på landet bör ordning o uppförande bli ett obligatoriskt kärnämne i skolan.

Detta är själva basen för mänskligheten.
I ordning kan ingå: Ärlighet. Hur gör man när man är ärlig mm. Ansvar -Vad innebär det Osv.
I Uppförande kan ingå: Att kunna vara saklig, Att vara professionell -Vad innebär det Osv.

..Och folk som inte klarar det här, Ja, de får heller ingen rösträtt!!!


 
Ingen bild

Observer

13 maj 2017 12:14

Ja, visst är det konstigt. Det kan vara månader med temperaturer på -4 till -9c U N D E R normalen utan att någon politiker hörs ropa om sänkt bensinskatt på klimatförändringen till kallare väder!

 
Ingen bild

Månsson

13 maj 2017 12:16

Inrikesministern måste tillsätta en utredning som får kolla upp SMHI, dom verkar helt ha tappat greppet om vårt väder. Dags att det gamla vädret med varma somrar med inslag av regn återtas.
Sjöbris med varmt vatten mot kusten verkar även ha försvunnit. SMHI:s flytt till Norrköping från Stockholm kan vara orsaken.

 
Ingen bild

Observer

13 maj 2017 12:17

Stoppa miljöskojarna!
Dessa okunniga polisongidioter som bakslugt ser till att sko sig på normala väderfluktuationer som har med solaktiviteten att göra.

 
Ingen bild

Observer

13 maj 2017 16:34

Åtala dem som far med grova lögner.
..Om klimatet. Migranternas kompetens Etc.
"KOMPETENSREGN"
-Det har det ju inte varit -Tvärt om! Allt har kostat samhället onödiga miljarder.

ÅTALA BESSEVISSRARNA SOM BLÅJUGER


..Annars fortsätter de ..än värre.

 
Ingen bild

Veritas

13 maj 2017 17:19

@ Thoralf
"Vissa kanske anser att jag är en besserwisser."
Det är möjligen så men objektivt sett så är du inte det. Din blogg är nog en av Sveriges bästa politiska bloggar, politik ibland varvad med lite mer kuriosa utanför politiken. En oas för oss som tröttnat på PK-smörjan. Och saklig & balanserad med. Det är just du som du är som gör att många gillar att läsa här och skriva kommentarer.
SD 2018 >>>>>>>

 
Ingen bild

Tony

13 maj 2017 17:46

Observer:

" Ja de får heller ingen rösträtt"?

Då hade Sossarna legat på ungefär 10%.

 
Ingen bild

G

13 maj 2017 18:37

Med den ständiga propagandan om sk 'Den globala uppvärmningen' avleds uppmärksamheten effektivt från den alltjämt pågående muslimska invasionen.

 
Ingen bild

Antabus

13 maj 2017 19:49

"KOMPETENSREGNET"
https://www.youtube.com/watch?v=VDbLfOi9qv8

 
Ingen bild

Karl-Alfred

13 maj 2017 19:53

Lyssna på en gammal forskare = Lars Bern, vi är inte på väg mot global uppvärmning snarare tvärtom = Global Nedkylning, ni får tro vad ni vill
men tror på Lars Bern.

https://www.youtube.com/watch?v=HmTGjIBrWqc

 
Ingen bild

Me

13 maj 2017 23:39

Upplevt narcissism överallt. Trist utveckling. Svårt att hitta en plats att trivas.

 
Ingen bild

vmm

14 maj 2017 19:57

Det är ovanligt kallt just nu och jag avfärdar det som variation i vädret. Precis som jag gör när det är ovanligt varmt. Naturliga variationer. Vädret varierar. En sak som oroar mig är nästa istid. Och att vi (dvs samhället) inte verkar vara oroade eller förberedda för det. Vi kan inte förutspå vädret mer än typ två veckor framåt. Och vi vet att med största möjliga sannolikhet är det en ny istid på gång. Kan dröja 5000 år, 2000 år, 1000 år eller så kommer den nästa onsdag. Den som säger att den vet ljuger. Men det är högst sannolikt att en ny istid kommer inom faktiskt överskådlig framtid. En ny istid sänker dramatiskt temperaturen på norra halvklotet och kommer att slunga Sverige och världen in i ett katastrofläge. Vi kommer kanske inte att bli utrotade men ekonomiskt kommer vi att gå under. Tänk bara fastigheter, företag, banker, försäkringsbolag. Sverige kanske kan bli någon liten randstat på glaciären. Dom flesta svenskarna flyr nog ner mot ekvatorn. Kanske för att bilda en ny stat eller så utspridda i diaspora. Det här är en katastrof som vi vet kommer att hända. Och så lägger vi miljarder och åter miljarder på klimatinsatser i förlorad tillväxt för att sänka temperaturen. Och så kommer världen, som vi känner den, förmodligen att sluta existera för att det blir snöboll. Är inte det ironiskt så säg!? Jag hoppas dom som propagerar för att sänka temperaturen på Jorden vet vad dom sysslar med.

Thoralf Alfsson

14 maj 2017 20:56

Dom vet tyvärr inte vad som sysslar med.

 
Ingen bild

vmm

15 maj 2017 14:20

Liten kommentar till: man måste också komma ihåg att istider är det normala på Jorden (iaf om man ser till den senaste årmiljonen). Istider är normalt tillstånd, men avbrutet av kortare värmeperioder. Just nu är vi i en varmperiod. Jag tror vääääldigt många tänker att det vi nu är inne i är normalt och sedan kommer det kanske en istid då och då och avbryter varmperioden. Nonono. Då ska man tänka igen. Istider är normalt just nu för Jorden. Om några hundra miljoner år när man ser tillbaka på den tidsepok vi är inne i nu så kommer man nog att kalla den för istidsperioden (eller något tjusigare vetenskapligt namn, haha). Samhällsdebatten om klimatfrågor är inte direkt präglat av det här perspektivet.

 
Ingen bild

Trollh

15 maj 2017 14:39

Måste säga att du verkligen är rolig när du spelar okunnig, Thoralf!

 
Ingen bild

ERA

15 maj 2017 18:04

Det du missade i din diskussion om uppvärmningen är att den är global. En global uppvärmning behöver inte betyda en Småländsk uppvärmning. Att du fryser under din cykeltur hem motbevisar inte (nästan) hela forskarvärlden som sysslar med klimat.

Thoralf Alfsson

15 maj 2017 18:15

Lite spännande att Småland undgår den globala uppvärmningen! Kan du förklara det lite närmare.

 
Ingen bild

K

15 maj 2017 19:17

Väder och klimat är inte samma sak. ÄR. DET. SÅ. JÄVLA. SVÅRT. ATT. FÖRSTÅ.

 
Ingen bild

Daniel

15 maj 2017 20:09

Det är skillnad på väder och klimat. Vädret kan vara dåligt och kallt en dag, en vecka, rentav en månad utan att det nödvändigtvis är en indikation på klimatutvecklingen.

Den globala uppvärmningen handlar dessutom om 1-2 graders höjning i medeltemperatur över hela jorden. Således ingenting som gemene man märker på om man behöver ha jacka på sig eller inte på våren. Man kan även anta att de varmare delarna av jorden även kommer stå för en större delen av uppvärmningen medan vi i kalla Norden knappast märker det annat än på förändrade vädermönster.

1-2 graders ökning av medeltemperaturen jorden över räcker dock för att ställa till stora problem. Jordens ekosystem är känsligt. Det klarar inte, med relativa mått, snabba förändringar i klimatet. Det var därför 90% av jordens djurarter dog ut ungefär samtidigt som dinosaurierna.

Thoralf Alfsson

15 maj 2017 20:24

Då är vi överens om att det var väder när det under någon vecka var 20 grader varmare än normalt i Arktis i slutet av förra året?

 
Ingen bild

6-åring

15 maj 2017 20:32

Den globala uppvärmningen är alltså en över hela klotet genomsnittlig uppvärmning. Vissa ställen kan alltså få kallare klimat medan andra varmare. Men medelförändringen är en uppvärmning.

 
Ingen bild

C Andersson

16 maj 2017 09:16

@K@

"Väder och klimat är inte samma sak. ÄR. DET. SÅ. JÄVLA. SVÅRT. ATT. FÖRSTÅ."

En finländare och finne är inte samma sak.
En finne och en same är inte samma sak.
En svensk och en same är inte samma sak.

Ska det vara så svårt att förstå?

Att förstå är en sak, att tro en annan.
Jag tror på Robert Lind i Kramfors.

 
Ingen bild

ST

16 maj 2017 15:26

Du har en tydlig agenda; du vill inte tro på klimatforskarna; du vill inte ens försöka ta till dig budskapen som forskningen för fram. Därför hittar du på argument som motsäger dessa budskap. Hade du objektivt och sakligt satt dig in i frågan så hade du vetat vad som är skillnaden mellan klimat och väder. Och du hade inte blundat för de stora förändringar som sker på jorden på grund av stigande global temperatur. Men jag tror egentligen att du förstår. Du håller bara en fasad som passar din agenda. Annars hade du ju varit korkad.

Thoralf Alfsson

16 maj 2017 18:28

Jag hittar inte på några argument! Vilka argument har jag hittat på? Berätta så skall du få en källa!

Jag skulle råda dig att lyssna på fler forskare!

Vilka stora förändringar har skett i Sverige? Vilka negativa konsekvenser har det gett?

Svara på mina frågor!

 
Ingen bild

ST

17 maj 2017 12:55

Kan du visa mig en trovärdig vetenskaplig källa till att klimatförändringarna har stannat upp bara för att det är kallt i Sverige under några veckor på våren när hela vintern har varit mycket mildare än normalt? Jag menar att klimatförändringarna är ett globalt fenomen och går olika fort på olika platser. Klimatförändringar kan mätas över en period på åtminstone decennier, inte veckor eller månader eller år. Jag läser om i princip alla vetenskapliga rapporter som publiceras om klimatet. Det har jag gjort de senaste åren men jag började intressera mig för klimatet redan i början av 90-talet.

Thoralf Alfsson

17 maj 2017 13:33

Vad har du då för uppfattning om vad Lennart Bengtsson skriver eller berättar i videoklipp? Eller Lars Bern eller Peter Stilbs?

 
Ingen bild

en vanlig människa i sverige

17 maj 2017 16:56

@Thoralf läs gärna denna "artikel" http://theoatmeal.com/comics/believe
Fundera gärna därefter på om det är så att du har rätt, och den i princip enade forskarkoren har fel gällande klimatförändringar. Eller om det är så att du har fel och din hjärna vill få dig och tro att så inte är fallet. (OBS, känner att detta är en enorm "lång-shot" från mitt håll).

Thoralf Alfsson

17 maj 2017 17:38

"den i princip enade forskarkoren"

Vad grundar du det på?

 
Ingen bild

ST

17 maj 2017 21:44

Jag pratar om vetenskapliga rapporter. Jag känner inte till några sådana från de personer du nämner, de har endast skrivit debattartiklar vad jag har sett.

Thoralf Alfsson

17 maj 2017 22:16

Det visar på din totala enkelriktning och okunskap! Jag rekommenderar dig att läsa på om dessa personer och vad de förmedlar för kunskaper.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Bengtsson_(meteorolog)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Stilbs

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Bern

 
Ingen bild

ST

29 maj 2017 10:21

Jag vill gärna läsa forskningsrapporter om vetenskapliga studier av dessa personer som motbevisar klimatförändringarna. Men jag hittar inga. Man kan inte basera kunskap om ett vetenskapligt ämne på debattartiklar!

Thoralf Alfsson

29 maj 2017 11:19

Jag tror att det knappast finns någon som förnekar klimatförändringar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards