thoralf

Alla inlägg den 16 maj 2013

Av Thoralf Alfsson - 16 maj 2013 23:05

Nyheterna24 visade igår hur seriösa man är i sin journalistik. Det handlar istället om ”krypskytte” mot Sverigedemokraterna och deras företrädare. Dessutom skäms man inte för att använda minst sagt tvivelaktiga metoder.


Journalisten Viktor Adolfsson på Nyheter24 gjorde igår en medveten ful sak i sin artikel när han la in en kommentar från Henrik Gustafsson som alla som läste artikeln upplevde syftade på mitt blogginlägg. En fullt medveten sak av ”krypskytten” Viktor Adolfsson.


Detta har väckt en hel del reaktioner internt under gårdagen och idag. Efter protester från SD korrigerade Nyheterna24 artikel med ytterligare text. Ändrad text markerad.


Kommentaren från Henrik Gustafsson var alltså aldrig riktad mot mig och mitt blogginlägg.


Mina läsare kanske därmed också förstår varför jag vägrar svara på frågor från Nyheter24 och Expo.


 

Av Thoralf Alfsson - 16 maj 2013 13:38

 


I samband med att jag skrev om den halalslakt som pågår vid KLS Ugglarps slakteri i Kalmar kontaktade jag VD Johan Andersson och undrade om han hade någon förklaring till varför man använde sig av den muslimska symbolen ”halvmånen” i sin logga och om det hade något samband med att man även ägnade sig åt halalslakt vid företaget. Jag har fått ett kort svar från Johan Andersson.


”KLS Ugglarps logotyp har sitt ursprung i den livsnödvändiga solen och med sina mjuka former ger den positiva associationer. Det är anledningen till solen, färgerna och typsnittet i logotypen.”

 

Jag har aldrig sett att man avbildar solen på detta sätt i något sammanhang. Utan ser det som en mycket krystad förklaring. Om nu någon muslim skulle känna sig kränkt av detta svar får de vända sig till KLS Ugglarp.


Tack vare blogginlägget blev jag även kontaktad av anställda på företaget som berättade att det där med att läsa bönen vid slakten inte var så viktigt, utan det räckte med att den som höll i kniven ”tänkte” på bönen. Jag kan förstå att det är ganska tröttande att rabbla denna bön om Allah flera tusen gånger i veckan. Men samtidigt visar det även på ett stort hyckleri när det gäller halalslakt.


Jag fick även informationen om att halalslaktat kött betingar ett högre pris på marknaden än vanligt slaktat kött. Enligt uppgift kan priset för KLS Ugglarps vara 3-4 ggr högre i grossistledet än vanligt lammkött. I mina öron låter det väldigt mycket! Men är det så då förstår jag att det finns ekonomiska incitament för att ägna sig åt halalslakt. Undrar om uppfödarna av lamm även får ta del att detta ekonomiskt och om de är medvetna om att deras djur halalslaktas.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards