thoralf

Direktlänk till inlägg 14 maj 2015

PAMPAR

Av Thoralf Alfsson - 14 maj 2015 00:14

Den nyblivne pensionären, arkitekten och stadsplaneraren David Frankel går till hårt angrepp på framförallt ledande s-politiker i Kalmar kommun över hur samhällsplaneringen fungerar. Jag citerar några stycken från en artikel skriven av Ulf Carlsson från Östran.                 
                          

”Jag kallar det ”källarkultur”, allt är bestämt på förhand. Direktiven till tjänstemännen är inte att granska, utan att fixa.”


”De självständiga och kunniga arkitekterna som vågar ha en egen åsikt betraktas som besvärliga och jobbiga. Byråkrater som kan tolka plan- och bygglagen på ett kreativt sätt kallas in i stället.”


”Om omdömet brister på kommunen ska länsstyrelsen fungera som en andra kontrollstation, konstaterar David Frankel. Så är det inte längre i länet, menar han.

-Den enda som haft civilkurage, det vill säga länsarkitekten, fick sparken.”

 

Detaljplanen och bygglovet för Gesällen är bara ett projekt som föregåtts av märkliga turer men det finns fler.


Kommunalrådet Johan Persson (S) och landshövding Stefan Carlsson borde känna sig träffade av denna artikel och den insändare som publicerats i Barometern. Frågan är om de överhuvudtaget tar åt sig?

 
 
Ingen bild

Demokratur

14 maj 2015 08:33

Min avsky för det här landet är bortom all beskrivning. Avskaffa rösträtten. Den fyller ändå ingen funktion då den förutsätter någon form av tankeförmåga hos dem som nyttjar den samma. Förstår fullständigt de tankar som beskrivs i boken Utvandrarna av W. Moberg där folk beskrev den hopplösa situation de kände i förtryckarlandet Sverige. Samma då som nu.

 
Svensson

Svensson

14 maj 2015 08:53

Får regeringen som dom vill,så kommer Kalmar se ut som ett getto inom ett par år.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Hasse

14 maj 2015 09:04

Att landshövdingen och Johan Persson skulle reagera på Frankels insändare finns inte på kartan. Dessa två bufflar är så egotrippade och självgoda att de överhuvudtaget inte bryr sej om vad andra tycker. Överhöghet i sin prydno.

 
Ingen bild

Hulda mk1

14 maj 2015 09:19

@Demokratur. Nej och åter nej. Rösträtten ska aldrig avskaffas. Aldrig. Däremot ska villkoren för att få rösta i våra demokratiska val skärpas.
Det är nu alltför lätt att som invandrare få rösta i våra demokratiska val.
Kanske skulle också medverkan i våldsamma politiskt motiverade upplopp, innebära förlust av rösträtten i minst en valperiod..

 
Ingen bild

Eric H

14 maj 2015 09:22

Kalmar - östkustens Mute.. f'låt Göteborg???

Mer seriöst, saker som dessa kan enbart finnas på orter där politiker och media står i 100% samklang och ingen granskning sker.
I en av mina fd bostadsstäder så hade lokaltidningen en riktig grävare som chefredaktör, ständigt jagandes lokala politiker med obekväma frågor!
Nu i pension, ersatt med en 100% politiskt korrekt kvinna med alla PK-attributen på åsiktsfronten.
Jag läser inte längre tidningen, inte ens på Nätet..

 
Ingen bild

Lotta

14 maj 2015 11:34

OT/ Jag kan inte se att det skulle vara ett problem att registrera människor som kommer hit efter trosuppfattning. Exempelvis muslimer ser ju uppenbarligen sig själva som först och främst muslimer och inte som medborgare i ett land. Inte minst märks det alla de gånger de urskuldar terroristdåd med att det finns 1,5 miljarder muslimer och bara en bråkdel av dem är islamister. Ytterligare ett bevis på samma tes är att så många olika nationaliteter sökt sig till islamisterna IS. Det som binder dem samman är att de alla är muslimer.

 
Ingen bild

Maja Dacke

14 maj 2015 11:49

Är det sant att man har rösträtt utan att kunna förstå svenska och utan att ens kunna läsa?

Är det sant att man som ovanstående person kan lämna över sin röst via ombud?

Fler frågor?!!

 
Ingen bild

Maja Dacke

14 maj 2015 11:54

Demokratur - du ska veta att Vilhelm Moberg lät sina egna åsikter och tankar komma till tals i sina böcker. Vilket inte betyder att det var bättre på utvandrartiden - tvärtom, kanske, och på annat sätt.
OK, han kan ha rätt i att hans tid var lika usel som idag, men han har ju bevisligen inte upplevt dagens elände. (Jag tror förstås nog att han snurrar lika mycket som exvis Tage Erlander ...)

 
Ingen bild

Demokratur

14 maj 2015 17:25

@Hulda mk1.
Någon förslog att man skulle få göra ett litet "högskoleprov" och sedan få procentuell rösträtt baserat på provresultatet... Kanske en tanke... Vet man inte svaret på grundläggande samhällsfrågor så kan det inte vara rimligt att ha samma rösträtt som den mer intresserade.

 
Ingen bild

Hulda mk1

14 maj 2015 18:29

"Demokratur. Låter inte rätt i mina ögon. Men däremot skall större krav ställas om man vill bli svensk medborgare. Där är ett godkänt prov om svensk kultur, tradition, rättigheter/skyldigheter och vår religion är ett av kraven. Utan möjlighet att fuska..
OCH där bla. Mattias Karlsson utformar frågorna...!
De tyvärr förekommande "valskolorna" är ett direkt brott mot valsystemet och vår demokrati. Både av politiska partier och religiösa samfund...

 
Ingen bild

Ådärkomdenja

14 maj 2015 19:40

Demokraturen är ett faktum, Thoralf. Behövs eg inga fler exempel, det svämmar över redan, även i numera ångestköpta gammelmedia. Men... fortsätt, tills den politiska giftbägaren rinner över sina bräddar.

 
Ingen bild

Ryding

14 maj 2015 19:49

Till Hulda mk1. och Maja Dacke.
För att få rösta i kommunala och regionala val ska man anmäla en vistelseadress till valmyndigheten senast 30 dagar före val.
Det finns inga andra krav. Alla har sådan rösträtt. Illegala, zigenare och gamla farmor.

Personligen känner jag mig ganska så rejält kränkt av att illegala brottslingar och tiggande zigenare har 50-kronorsvård, medan jag får betala fullt pris. Jag anser inte att min fördel, att få rösta till riksdagen, väger upp nackdelarna.

Jag anser vidare att alla pensionärer som så önskar ska kunna avstå sin pension och sitt medborgarskap för att istället få äldreförsörjningsstöd.

 
Ingen bild

Hulda mk1

14 maj 2015 22:14

@Ryding. Tack för kunskapen! Tänkvärt och förfärande om kommunalval och regionval.
Sjukvården, 50-lappen och pensionärerna - också bedrövligt...

 
Ingen bild

Hej!

15 maj 2015 19:45

...kan undras vad som hänt i kustbandet med arkitekturen, vilka som fått gått lös på den miljön efter att de hårt hållna lagarna luckrats upp för att få igång byggnation och skapa arbete?

I dag är lätt redan vid Cad-programmen att få en uppfattning hur ett hus smälter in i miljön. Flera av de nya husmodellerna är katastrof i detta avseende, klipper man in två skorstenar bredvid och det liknar en fabrik så hör dom definitivt inte hemma i kustbandet. En fiskebod med snedtak hör till, men inte uppblåst sådan. Till och med i den gamla husidyllen på Kosteröarna lyckades någon klämma in eländet.

Det kan också vara ide och klippa in ett pariserhjul och få en uppfattning. Kan bara minnas Thoralfs inlägg med bild på ett "hus" som debatterades som inte genomgått någon sunt förnuft...

 
Ingen bild

JohanIII

18 maj 2015 06:41

Ryding: inte sprida felaktiga uppgifter.
Man måste dessutom vara folkbokförd och EU-medborgare, alt. varit folkbokförd i Sverige i 3 år i följd.
(zigenare folkbokför sig ju inte, illegala per definition inte heller)
Se vidare:
<a href="http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Vallag-2005837_sfs-2005-837/?bet=2005:837#K5">Vallag (2005:837), 5 kap.</a>
<a href="http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Kommunallag-1991900_sfs-1991-900/#K4">Kommunallag (1991:900), 4 kap.</a>

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards