thoralf

Direktlänk till inlägg 5 december 2018

HANIF BALI FÖLJER INGEN KOMMUNIKATIONSPLAN

Av Thoralf Alfsson - 5 december 2018 22:18

 


Hanif Bali     Foto Thoralf Alfsson

 

Många Sverigedemokrater önskar och hoppas att Hanif Bali skall gå över till Sverigedemokraterna. Men det är bara naiva önskedrömmar.

På det sätt som Sverigedemokraternas medlemsutskott och partistyrelsen använder kommunikationsplanen för att utesluta medlemmar så är det ingen mening att Hanif Bali ens försöker ansöka om medlemskap. Efter några av hans tweet skulle han vara anmäld till medlemsutskottet och det skulle öppnas ett personärende omgående. Sedan skulle medlemsutskottet föreslå en utslutning som sedan partistyrelsen fastställer.


Partitoppen skulle aldrig vilja ha den konkurrensen från Hanif Bali i de egna leden.


För en dryg vecka sedan intervjuades Hanif Bali av Anna Hedenmo i programmet ”Min sanning”. Jag fastnade för ett avsnitt av programmet där jag kände igen mig väldigt väl. I mitt fall handlar det inte om Twitter utan om min blogg. Jag förstår precis vad Hanif Bali menar. Det är precis det som Sverigedemokraterna inte accepterar. Jag tror att Moderaterna är betydligt smartare.


Jag har skrivit ned den delen av intervjun. Läs den här.


Men det är ändå ett mysterium för mig, måste jag säga. Allt jag läser och hör om dej inför det här programmet och tidigare. Jag förstår, fått helt klart för mig att du har väldigt lätt för dig, människor beskriver dig som särbegåvad till och med. Du hade toppbetyg i skolan, du gör en politisk fantastisk karriär och sen så blir det ändå dom här problemen hela tiden. Vad är det?

Det är Hanif, det är personligheten. Jag gillar och är en personlighet som vill kunna uttrycka mig fritt. Vill kunna säga det jag menar utan att vara livrädd för hur det ska tolkas. Som inte är rädd för att prata direkt med mina följare.

 

Du har 100 000 följare på Twitter.

Och nästan 100 000 på Facebook.

 

Många unga killar. Tänker du på ditt ansvar?

Jo, jag tänker på mitt ansvar. Tänk om någon kunde säga för dom här killarna: ”Var inte rädda. Våga säga er hjärtans mening.”

”Var inte hela tiden rädd för hur media och andra ska tolka vad du tycker och tänker, utan säg din mening.”

Väldigt många av våra problem i Sverige hade kunnat kvävas i sin linda om vi bara vågat varit mer raka och öppna och lite mindre känsliga för vem som tar illa upp.

 

Samtidigt kostar det dig väldigt mycket. Du är ute i kylan nu, inom Moderaterna. Du blev av med din plats i partistyrelsen. Du är nu ersättare i Arbetsmarknadsutskottet, för att tidigare varit ordinarie. Du, Ulf Kristersson verkar få huvudvärk bara han tänker på dig? Varför gör du så här? Är du inte rädd om din riksdagsplats eller vad tänker du?

Det jag märkt är snarare, att ju öppnare jag är med mig själv, desto mer stöd har jag, från väljare och medlemmar. Så jag vann ju t.ex provvalet i Moderaterna, jag kom etta. Jag fick näst flest kryss av alla moderater efter min partiledare, så jag får ju ett starkt stöd.

 

Men partiledningen?

De tycker förmodligen att det är jobbigt att behöva diskutera min person hela tiden, medan dom vill ju prata enligt sin kommunikationsplan, så jag har full förståelse för det. Jag tycker det är jobbigt att dom behöver kommentera min person hela tiden.

 

Kan du inte låta bli med alla dessa tweets?

Det är ju så här, Nej, jag tänker inte låta bli att ha en direktkanal till mina väljare, i och så vara ärlig hur jag är som person och öppen och ”sure” jag är lite slängig ibland men jag vägrar vara den här friserade, liksom, maskinen som bara säger exakt perfekta korrekta saker.

 

Men hur mycket är du beredd att offra? Vilket är viktigast?

Uppenbarligen ganska mycket. För om jag hade, om jag bara suttit still i båten, om jag bara hade varit, många säger att du är så polariserande och du säger bara proviserande saker för att gynna din karriär. Om jag bara hade suttit still i båten och varit som alla andra, liksom, så hade jag förmodligen haft ett väldigt fint uppdrag nu. Jag är inne på min tredje mandatperiod. Jag är en av de mest seniora ledamöterna.

 

Du kunde ha varit minister i en kommande regering?

Liksom, det hade sett mycket ljusare ut än vad det gör nu. Så uppenbarligen är det en uppoffring. Att kunna vara den jag är men jag tror inte jag klarat av det annars heller.

 

Vad är din åsikt om hur du är behandlad?

Ja, men det finns väldigt hårda krav på dem att hantera mig. Att se till liksom att, varje gång en journalist kommer och frågar. Får han bete sig så här? Så säger de de facto Det är så klart att det märks.

 

Kommer du stanna kvar i riksdagen?

Inte för evigt. Jag tycker politik är viktigt och det är något som jag har sysslat med väldigt länge. Men märker jag att jag bara sitter och värmer en bänk. Då finns det roligare saker att göra i livet. Än att vara liksom det främsta hatobjektet för ganska många människor och för den delen också ständigt vara i konflikt och sådana saker. Jag är en datanörd i grunden. Så det är klart någon dag. Jag har mitt företag vid sidan om. Jag programmerar då och då bara för att behålla kompetensen.

 

Är du på väg att lämna din riksdagsplats?

Nej, det är väl jag inte helt, det alternativet finns alltid och har alltid varit öppet för mig. Känner jag att jag står och stampar då drar jag.

 

Är du på väg att tröttna?

Nej, än så länge är det väl roligt, sedan är det kanske inte så kul att hamna i en position där man inte kan påverka policy så mycket och som opinionsbildare. Det klarar jag av att göra utan att vara riksdagsledamot.

 

Så i mina öron låter det som att du står vid ett vägskäl?

Det kan man säga.

 

Du vet inte hur framtiden ser ut riktigt?

Ähh, nej. Jaag, Jag har en förpliktelse mot alla de som har röstat på mig. Det är liksom det ena, men sedan har jag ju också en förpliktelse att inte lura dom, att säga ja ni valde mig av de här anledningarna och trots att mina möjligheter att genomföra dom här, har försvunnit. Så just nu är jag i vägskälet, kommer jag kunna leverera det jag lovat mina väljare eller inte.

 

Har du inte tittat på intervjun med Hanif Bali så kan jag rekommendera den.


https://www.svtplay.se/video/20119600/min-sanning/min-sanning-sasong-11-hanif-bali?start=auto

 
 
Ingen bild

Tobbe S

5 december 2018 22:41

Det verkar vara så att inget parti klarar en Hanif Bali men att han är så populär att de inte vågar peta på honom. Du är egentligen också fel gubbe att peta på, så jag hoppas att dina f d partikamrater ger dem ett helsike.

Thoralf Alfsson

5 december 2018 22:46

Jag hörde att det gick hett till vid ett möte i måndags med Mattias Bäckström Johansson i partilokalen i Kalmar.

 
Ingen bild

Leif

5 december 2018 23:27

Kanske dags att starta CD, CalmarDemokraterna?

 
Ingen bild

Sven

5 december 2018 23:35

Bali kanske har en mängd åsikter, men när han sitter framför den röda, gula och gröna knappen så gör han precis som ledningen säger. Han är röstboskap som de andra i kammaren.

 
Ingen bild

Martin

5 december 2018 23:57

M låter honom hållas eftersom M är globalist-brännmärkta efter Reinfeldt. Samtidigt som de gick till val på mindre invandring det här valet. Här har de ett perfekt sätt att höja sin trovärdighet som invandringsmotståndare efter alla deras svek och alla deras förräderier. Och samtidigt vara för Globo-Homo.
Bali är perfekt för M.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

6 december 2018 00:02

Katerina Janouch och Ingrid Carlqvist i samma lag. Vem hade vågat tro på den framtida konstellationen, för fyra år sedan?

 
Ingen bild

Cosmik Debris

6 december 2018 00:32

@Lena1

Blunda eller bli "förfärad" över språkbruket, för här bär det av :-)

Marie Rickfors i tre kommentarer, på Katerina Janouch Facebook.

"Ryggrad. Något som fattas i gåsleverns strypa etablissimang. Giljotinen är inte ens deras räddning. Utan dom kommer att höra sin avgång. Skälla. Det räcker nu. Avgå. Sveriges regering har bevisat sin inkompetens. Avgå!!!!!!!! Detta ni gör emot ett fredfullt folk är folkmord. Avgå!!!!!!!!!!!!"

"Detta är så läskigt. Vår mardröm är i förstadiet. När medelklassen drabbas är det för sent. Det är som att hålla i ett motgift. Men man får bara ge det när det redan är dött"

"Rätt. När allt är över. Vi är chippad. I läger. Vi är helt förslavade av vår globaliserade makt."

https://tinyurl.com/y8z4bp5k
https://www.facebook.com/katerina.janouch.7

 
Ingen bild

Laglydig

6 december 2018 01:05

Jag gjorde precis samma reflektion som du Thoralf när jag såg intervjun för en dryg vecka sedan.

En ärlig politiker som säger vad han tycker, men som inte alltid faller i god jord i de egna leden.

Jag började följa den amerikanska valrörelsen i augusti 2015 via Fox News alltså långt innan primärvalen. Trots att Donald Trump behandlades som "något katten släpat in", inte minst av det Republikanska partiet, så lyckades han bli president. I USA funkar det att säga vad man tycker även om budskapet framförs på ett hårdnackat och burdust sätt, men det gör det definitivt inte i det sovande Sverige!

 
Ingen bild

Karl

6 december 2018 05:22

Tråkigt att media inte tar upp mer om din uteslutning. Helt sjuk uteslutningsmetod MBJ använde! ALdrig mer SD. Hur kan man utesluta en slitvarg?!

 
Ingen bild

Robban

6 december 2018 05:43

Det är nog en korrekt analys! Bali kommer inte att kunna gå över till SD, även om han ville!
Det jag önskar är dock att Kristersson får göra något annat, som bättre nyttjar hans kompetens, städa toaletter eller något liknande!
Så kan Bali ta över M och skapa ett seriöst samarbete med mer Sverigevänliga politiker, vilket skulle resultera i att ex de extremistiska partierna kan inta sina väntande platser på historiens soptipp!

 
Ingen bild

Hacke

6 december 2018 07:53

Många likheter mellan dig Thoralf och Hanif Bali. I denna mening tycker jag man finner hela kärnan:
”Var inte hela tiden rädd för hur media och andra ska tolka vad du tycker och tänker, utan säg din mening.”
Och fortsättningen:
"Väldigt många av våra problem i Sverige hade kunnat kvävas i sin linda om vi bara vågat varit mer raka och öppna och lite mindre känsliga för vem som tar illa upp."

Säger som jag alltid sagt, folk som är livrädda för media har inte i politiken att göra.
Hoppas innerligt att sådana storheter som Trump och Farage bildar skola för övriga makthavare i västvärlden i förhållandet till folkets och samhällsutvecklingens värsta och farligaste motståndare - msm.

 
Ingen bild

Stefan A

6 december 2018 10:14

Tror inte ledningen för M är så missnöjd med Bali som man låtsas, förväntas dra röster från SD med sitt twittrande, för övrigt hördes inget från Bali under Reinfeldt regerande....

 
Ingen bild

Sven

6 december 2018 11:06

Hanif Bali är en papperstiger dvs ngn som ser farlig och stark ut men harmlös.
Man ska inte glömma att Bali stött regeringen Löfven under de senaste fyra åren, varit delaktig i Decemberöverenskommelsen och tryckt på rätt knapp när Moderatledaren sagt så.

 
Ingen bild

kalmarit

6 december 2018 12:03

Någon som vet vad som hände på medlemsmötet i måndags i Kalmar ?

 
Ingen bild

Stefan

6 december 2018 12:29

Jag tror inte heller att M-ledningen är särskilt missnöjda med Bali, de bara låter så för att blidka den liberala falangen inom M. De låter Bali hållas för han tilltalar de inom M som annars hade sneglat på SD. Samma sak med Ann Heberlein.

Om SD vore smarta skulle de också tolerera lite mer hårdföra islamkritiker som t.ex Thoralf för att inte tappa sympatisörer till t.ex AfS.

 
Ingen bild

Pepparholm

6 december 2018 12:38

Det må så vara att han är en papperstiger som är lojal mot partiet i röstningarna när styrkeförhållandena är jämna i riksdagen. Men vi vet inte hur mycket han påverkar inom riksdagsgruppen och partiet innan en fråga blir skarp.

En klok partiledare blir inte ängslig om sin egen makt utan slår vakt om kloka frifräsare och arbetsmyror. Det viktigaste är att attrahera nya väljare för att kunna genomföra partiets politik. Inte att jaga bort gamla väljare genom att göra dem besvikna och förbannade.

Jämför en klok VD som ser till att ha en visionär och bråkmakare i sin ledningsgrupp. Den som bara omger sig med ja-sägare tappar fort marknadsandelar och blir avsatt.

 
Ingen bild

Sten

6 december 2018 14:02

Fy fasen vad Kalmar sunkat ihop: inbrott, knark, våld, bilbränder och gäng. Man varnas på nätet för Kalmar.

Johan Persson måste vara nöjd!

 
Ingen bild

Karl

6 december 2018 16:49

Thoralf, du måste ställa MBJ mot väggen angående uteslutningen.
Hur kan du acceptera beslutet att du blivit utesluten?
Förstår du inte att det rör sig om en maktkamp. Man vill helt enkelt få bort dig. Tänk hur många personkryss du fick i valet. Du är tyvärr ett för stort hot enligt MBJ tror jag.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

6 december 2018 17:04

”Får vi en situation där en miljon människor från tredje världen inte längre har sin försörjning via bidrag, då kommer Sverige att bli ett läskigt land att leva i. Det kan gå överraskande snabbt och givetvis kommer varken politiker eller opinionsbildare att fatta vad som hände.”


Karl-Olov Arnstberg: Det som väntar Sverige
https://morklaggning.wordpress.com/2018/12/05/det-som-vantar-sverige/

 
Ingen bild

Bosse

6 december 2018 17:33

KD säger ja till FN's migrationsavtal:

http://www.friatider.se/kd-s-ger-ja-till-migrationspakten-ett-bra-f-rslag

 
Ingen bild

Yrsa Bernecker

6 december 2018 17:43

Jag har nu också insett att det finns en hel del liberala femtekolonnare högt upp i partiet . Frågan är då hur man blir av med dem ?

 
Ingen bild

Ölandsbonde

6 december 2018 20:30

"HANIF BALI FÖLJER INGEN KOMMUNIKATIONSPLAN"

Och på vilket sätt angår det andra än M´s medlemmar?

Thoralf Alfsson

6 december 2018 20:35

Vilka föreningar är du medlem i?

 
Ingen bild

Gustaf

7 december 2018 14:52

Undrar om eller hur länge det dröjer tills våra lägenheter/villor vi bor i ska fråntagas oss och delas ut av de goda ?

 
Ingen bild

LiknarJuholt

7 december 2018 16:13

Hej! Det är många som har ändrat uppfattning om SD efter att de i Riks inte har varit justa mot sina egna och har uteslutit den ena efter den andra. Mattias BJ påstår att det inte just nu är någon negativ medlemsutveckling. Ingenting pekar på att de senaste uteslutningarna har påverkat medlemsantalet negativt. Det Martin inte tänker på att året är snart slut och hur många kommer att förnya sina medlemskap? Då märks först den negativa medlemstappet och då är det försent!

Thoralf Alfsson

7 december 2018 16:40

SD:s medlemsår slutar den 31 mars. Har senaste veckan träffat många i Kalmar som inte tänker förlänga sitt medlemsskap.

Så det kan bli ett stort tapp den 1 april.

Men jag känner till ett tiotal i Kalmar som skickat mejl till medlem@sd.se och bett att få lämna SD omgående.

 
Ingen bild

Pepparholm

7 december 2018 16:53

Sorgligt nu när ett starkt och enat SD behövs. Men så går det när chefen håller skitstövlar om ryggen.

Det viktigaste för Sverige är att inte tala med SD. Det viktigaste för SD är att inte tala med Thoralf. Tala om hyckleri och sandlåda som Jimmie brukar göra i TV.

 
Ingen bild

E

7 december 2018 18:13

Jag tänker inte förlänga mitt medlemskap, hållit tyst hittills men med de liknande Mc-gängmetoder de använde när jag ett år inte orkade vara medlem, ska de få tillbaka nu. Ja Hanif Bali avgudar jag och följer på IG sedan länge...Och ni lite mer PK då...Hur går det ihop för er???

 
Ingen bild

Fredde

9 december 2018 09:49

Hanif Bali är en frisk fläkt. Dels för att han säger rakt ut hur illa läget är i Sverige (vilket förstås är icke politiskt korrekt)
Dels för att han själv har invandrarbakgrund, och vet hur negativt etablerade invandrare lider när Sverige översvämmas av rökande 25-åriga "barn" som söker lyckan, både ekonomiskt och mellan låren på oskyldiga kvinnor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards