thoralf

Alla inlägg under mars 2013

Av Thoralf Alfsson - 22 mars 2013 21:46

 


Jämställdhetsministern Maria Arnholm kom med ett mycket fult påhopp på SD igår. Det tyder på en mycket dålig kunskap och att hon tydligen läser kvällspressen flitigt. Jag anser att hennes uttalande är betydligt värre än ett annat uttalande som fått stor uppmärksamhet i media senaste veckan. Denna gång sitter nog statsministern i Sagerska palatset och applåderar istället. Något som visar på ett ganska obehagligt hyckleri.


Jag skulle vilja påstå att ovanstående feminister är de verkliga hatarna. Kvinnor som hatar män. Vi kommer ju ihåg en annan feminist som menade att ”män är djur”. Ju mer utpräglad desto mer hatar dessa kvinnor män.


SD behöver nog vara lite tuffare i debatten, även emot dessa hatiska kvinnor.


Av Thoralf Alfsson - 21 mars 2013 12:42

 


Igår var det även en debatt om klimatpolitik i riksdagen. Det var minst sagt frapperande att höra socialdemokraten Sara Karlsson och miljöpartisten Helena Leander i sina anföranden. Läskunnigheten hos dessa personer måste vara noll eftersom att de båda hävdade att planeten är på väg mot en 4-graders uppvärmning. Som referens använde man Världsbankens rapport ”Turn down the heat”. En rapport som egentligen försöker förutse vad en global temperaturökning på 4 grader skulle innebära i praktiken. Med andra ord ren skrämselpropaganda som får många människor att må illa eller till och med få ungdomar att få klimatångest. Läs debattartikel i SvD.


Jag skulle vilja säga att det är just dessa klimatalarmister som får väldigt många unga människor att få klimatångest och må dåligt. I helgen är det dags för det återkommande årliga spektaklet ”Earth hour” som säkert skapar mer ångest än nytta. Att det är klimatalarmisterna som ligger bakom detta jippo råder det inget tvivel om.


Med hjälp av alla journalister som är sympatisörer med miljöpartiet och de rödgröna så lyckas dessa klimatalarmister måla upp den ena bilden värre än den andra om hur illa det ser ut i framtiden. Dessutom försöker de hela tiden slå varandra i sina skrämmande framtidsscenarier. Att då Världsbanken hjälpte till med en rapport som slår IPCC:s utsagor om 2 graders uppvärmning med det dubbla kom säkert som en skänk från ovan för klimatalarmisterna. Det togs säkert som en intäkt för att vi är på väg mot planetens undergång inom 50år.


Nu väntar jag bara på nästa rapport som skall slå Världsbankens 4 graders uppvärmning. Frågan är bara om det blir 5 grader eller 6 graders uppvärmning, "förväntningarna" skruvas givetvis upp. I september kommer IPCC med en ny rapport som dessutom skall offentliggöras i Stockholm (funderar faktiskt på att närvara om det är möjligt). Skulle vara intressant att lyssna och inte minst få lite bilder till bloggen på alla klimatalarmister som förmodligen kommer ”frossa” i innehållet. Svensk media kommer få rena julafton under dessa dagar i Stockholm.


Hur stor tilltro skall man då sätta till IPCC? I svensk media kan vi sannolikt inte förvänta oss några kritiskt granskande reportage av IPCC:s rapporter. Inte ens om det serveras andra fakta på ”silverfat”. På nätet publiceras det dock och så är debattklimatet så mycket bättre där. Nyligen publicerades en artikel som jämförde IPCC prognoser med det verkliga utfallet. Även om det rör sig om en kort tidsperiod borde nog alla bli lite fundersamma över detta. Frågan är om IPCC själva tar till sig något av den faktiska utvecklingen. En sak är jag helt säker på och det är att ingen av de klimatmodeller som ställs kommer att vara helt rätt. Verkligheten kommer se annorlunda ut!


 


Det är med stort intresse som man följer utvecklingen av den globala temperaturen. Just nu önskar sig nog många lite global uppvärmning i Sverige. Mars månad riskerar i varje fall inte att höja temperaturmedelvärdet för 2013 i södra Sverige. Men förhoppningsvis kan den dämpa lite av klimatångesten bland alla människor.


”Precis som några noterat är det väldigt "farligt" att ifrågasätta "klimathysterin men det gör mig inte automatiskt till klimatförnekare och klimatskeptiker.

Jag inser givetvis att jordens befolkning och det sätt som man använder jordens resurser mycket väl kan påverka klimatet på jorden. Däremot kan det finns andra faktorer som är minst lika angelägna som koldioxidutsläppen. Jag tror att fokus blivit lite för stor på koldioxid vilket medföra att andra problem "förminskas".

Att klimatet förändrats på vårt jordklot tidigare är alla överens om. Det finns en rad faktorer som har inverkan på vårt klimat. Dagens debatt tycks dock utesluta allt annat än koldioxidhalten i atmosfären. Så enkelt tror jag dock inte det är och därför är jag öppen för att lyssna och värdera "alternativ" forskning. Även att lyfta fram det på bloggen.”

Av Thoralf Alfsson - 20 mars 2013 20:27

Innan jag skriver ett nytt blogginlägg där jag dels tar upp den stora subventionerade vindkraftsutbyggnaden och ännu en text om vad jag kallar klimatlogik så lägger jag upp en repris på min kommentar i ett tidigare blogginlägg.


”Precis som några noterat är det väldigt "farligt" att ifrågasätta "klimathysterin men det gör mig inte automatiskt till klimatförnekare och klimatskeptiker.

Jag inser givetvis att jordens befolkning och det sätt som man använder jordens resurser mycket väl kan påverka klimatet på jorden. Däremot kan det finns andra faktorer som är minst lika angelägna som koldioxidutsläppen. Jag tror att fokus blivit lite för stor på koldioxid vilket medföra att andra problem "förminskas".

Att klimatet förändrats på vårt jordklot tidigare är alla överens om. Det finns en rad faktorer som har inverkan på vårt klimat. Dagens debatt tycks dock utesluta allt annat än koldioxidhalten i atmosfären. Så enkelt tror jag dock inte det är och därför är jag öppen för att lyssna och värdera "alternativ" forskning. Även att lyfta fram det på bloggen.”


Idag var jag först på ett frukostmöte där Ingrid Bonde, finanschef och stf koncernchef Vattenfall, samt Mats Nilsson, expert kraftsystem medverkade. Temat vara följande.


”Kunderna får en allt starkare roll och andelen förnybar energi ökar. Vilka risker finns kopplat till detta, när det gäller exempelvis elförsörjningen? Och hur påverkas elpriset?”


Det blev en intressant information och diskussion. Utan att dessa företrädare säger det rent ut framgår det med all tydlighet vilka enorma problem som håller på att byggas upp genom utbyggnaden av vindkraft och solenergi. Vilket kan leda till oanade konsekvenser. I Spanien har man t.ex tagit bort alla subventioner på förnyelsebar energi. En helt sanslös detalj jag fick höra var att den spanska regeringen inte betalt ut subventionerna till vindkraftsägarna i pengar utan istället gett dem ett värdecheck eller någon form av skuldebrev. Idag uppgår den spanska statens skuld till vindkraftsägarna till hela 250 miljarder kronor. Helt sanslöst! I Sverige får elkonsumenterna och skattebetalarna stå för notan omgående.


Idag har även Barometern publicerat min slutreplik i den debatt jag haft med Olof Karlsson, VD på Ölandsvind AB. Läs mitt genmäle i Barometern.


Ikväll har jag även haft debatt i kammaren angående beskattning av företag, kapital och fastighet och punktskatter. I mitt anförande tog jag upp Kungliga Vetenskapsakademiens energiutskott totalsågning av den svenska vindkraftsutbyggnaden och de subventioner som håller vindkraften ”under armarna”. Jag ifrågasatte också den ojämlika fastighetsskatten på olika elproduktionsanläggningar i mitt anförande. Det som också var intressant var att kristdemokraternas ledamot Lars Gustavsson instämde i min kritik av fastighetsskatten för vindkraft respektive vattenkraft. Det hör inte till vanligheterna att någon ställer sig på samma sida som sd i debatten. Jag hade också förväntat mig att Miljöpartiets ledamot skulle tagit replik på mitt anförande men Mars Pertoft avstod.




Av Thoralf Alfsson - 19 mars 2013 18:06

 


Media har fått upp vittringen på Billström! Jag gissar att de inte kommer släppa taget förrän Billström har kastat in handduken. Fredrik Reinfeldt lyfte idag inte ett finger för att stödja sin minister.


Blond och blåögd är numera ord som inte kan användas av 7-klöverns politiker. Nya tabuord för pk-politiker. Det är väldigt skönt att tillhöra ett parti där vi tillåts säga att en spade är en spade och att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, inte minst när det gäller sexualbrott.


I alla andra sammanhang kräver vi att våra myndigheter skall jobba kostnadseffektivt. Men det gäller inte migration och integration. Varför? Jo, på dessa områden är det förbjudet att redovisa kostnaderna, annat än som stora klumpsummor i en budget.


När polisen planerar sina insatser mot rattonykterhet så sker detta givetvis inte slumpmässigt. Polisen har statistik och erfarenhet över var och när man tagit flest rattfyllerister. En sådan kunskap är att kolla trafikanter som kommer till systembolaget vid öppningstiden eller att man har kontroller under midsommar på Öland och då speciellt på söndagen. Skall dessa människor känna sig utvalda och kränkta för att de drabbas av polisens nykterhetskontroller? Nej, de flesta eller nästan alla har bättre förstånd än att känna sig kränkta. De inser att polisen bara gör sitt jobb och samtidigt försöker vara effektiva.


Detsamma gäller REVA-projektet. Skall man försöka hitta personer som befinner sig illegalt i Sverige skall man inte identitetskolla ”blonda och blåögda” i första hand. Givetvis skall man kolla personer med ett utseende som tyder på att man inte är en ”etnisk svensk mitt i livet”.


Som polis skulle jag vara fruktansvärt frustrerad över att justitieministern och regeringen inte ger sitt fulla stöd och förtroende till att polisen att själva klara sina arbetsuppgifter.  Dessutom skulle jag vara ännu mer frustrerad över att regeringen inte försöker upprätta lag och ordning i samhället utan istället belönar t.ex illegala invandrare med skola och fri sjukvård och tandvård. Det måste vara ganska hopplöst att jobba som polis när regeringen gör allt för att försvåra jobbet.


Sedan får vi heller inte glömma media som också gör allt för att svartmåla polisen. Oavsett var polisen vidtar för åtgärder så hittar journalisterna alltid en angreppspunkt.


En minst sagt sorglig utveckling i media! Men om hälften är Miljöpartister så är utvecklingen inte förvånande. Igår fick jag en tanke över att skapa ett dokument över alla tokiga förslag som Miljöpartiet lägger i riksdagen under ett riksdagsår. Skulle kunna samla de mest tokiga under rubriken ”99 punkter varför du inte skall rösta på Miljöpartiet”.


För några dagar sedan uppmärksammade Barometern och Ölandsbladet ett initiativ på Öland där man önskade en miniutställning i hamnen i Böda om regalskeppet Mars som hittades utanför Böda för snart två år sedan. Läs artikel i Barometern.


Jag passadepå att upplysa journalisterna om min motion i riksdagen angående ett nytt marinarkeologiskt museum. Idag kom en liten notis om detta i tidningen. Jag får tacka och bocka ;-)


 


PS


Björn Söder har skrivit om orsakerna till uteslutningen av Patrick Ehn. Precis det jag efterlyst från partistyrelsen och det jag skrivit i bloggen/kommentarerna. Mycket bra gjort av Björn. Läs artikel



Av Thoralf Alfsson - 18 mars 2013 19:17

 


De senaste två veckorna har det ganska klart framstått hur svaga svenska ministrar i Alliansregeringen är då de ständigt och jämnt viker ned sig för media.

Enligt en undersökning bestod SVT av 83 procent journalister som sympatiserar med de rödgröna och av dessa var hela 52 procent sympatisörer med Miljöpartiet. Jag tror inte skillnaden är så stor mot hur det ser ut i tidningsbranschen, utan det är nog likvärdigt. Därför är det inte så underligt om Miljöpartiets flumpolitik får stöd av medierna.


Ett exempel på detta är polisens REVA-projekt där media nu lyckats mer eller mindre stoppa polisen att fullgöra sitt uppdrag. Dessutom fick man justitieminister Beatrice Ask till at nästan be om ursäkt för att polisen kollade personer med utländskt utseende.


För mig är det helt självklart att polisen kan kolla identiteten på vem som helst, när som helst!

När polisen har nykterhetskontroller längs våra vägar sker detta helt naturligt. I Kalmar läns polisdistrikt görs ca 60000 nykterhetskontroller och körkortskontroller varje år.


Varför inte även i tunnelbanan i Stockholm eller på spårvagnar i Göteborg eller på Öresundstågen mellan Malmö och Köpenhamn.

Det finns ju faktiskt en anledning till att vi har en polismyndighet. Vi vill bo i ett tryggt samhälle. Uppenbarligen anser inte de rödgröna journalisterna att det är bra. Utan de vill istället underminera polisens befogenheter och förtroende hos allmänheten.


Idag har migrationsminister Tobias Billström fått löpa gatlopp i svensk media och det tog inte många timmar innan Billström gör en pudel och ber alla om ursäkt. Det är ynkligt att höra en svensk minister krypa till korset för en bagatell. Ännu en minister som böjer sig för vänstermedia och en ny ”skalp” för Niclas Orrenius. Det är dessutom tragiskt att se att det inte finns några moderater som backar upp Billström. Inte någon av kollegorna i regeringen, allra minst statsminister Fredrik Reinfeldt eller partisekreterare Kent Persson.


Vad har då Billström sagt som väckt sådana reaktioner i media.


Ibland har vi bilden av att personen som är gömd bor hos en trevlig blond svensk dam i 50–60-årsåldern som vill hjälpa till. Men det är ju inte så. De allra flesta bor hos sina landsmän som inte alls är blonda och blåögda.”


En spade är en spade och inte en kratta.


Tobias Billström har helt rätt i sitt påstående. Hans påstående är dessutom helt logiskt! Att någon kan påstå att detta skulle vara rasistiskt är minst sagt pinsamt och löjeväckande i mina ögon. Det tror jag dessutom gäller en övervägande majoritet av Sveriges befolkning.


Om Billströms uttalande är rasistiskt vad var då Katarina Mazettis krönika i ICA-kuriren? Då var det inte en enda av dessa rödgröna journalister som reagerade på samma sätt. Nej, då rykte de istället ut och hyllade Mazetti och fördömde alla kritiker med diverse epitet. Skillnaden var att det var svenskar och svenska traditioner som Mazetti ”pissade” på och det ger ju istället poäng inom den politiskt korrekta eliten i vårt land.


Finns det inte en enda vettig journalist i Sverige längre? Finns det inte en enda journalist som vågar säga att kejsaren är naken?


Uteslutningar inom SD


När det gäller dagens uteslutningar så är jag inte insatt i detta men jag kan konstatera att vid tidigare uteslutningar har det visat sig att man nog gjort rätt i de flesta fall. Jag har vid några uteslutningsärenden försvarat några medlemmar och kritiserat ansvariga. Tyvärr hade jag fel i dessa fall! De aktuella personerna fortsatte med sina övertramp vilket gjorde mig väldigt besviken när jag ställt upp för dem.


Efter dessa fall är jag mer försiktig med att kritisera de beslut om uteslutningar som görs av partiledningen. Ofta har de dessutom betydligt mer information än den som finns i media eller på nätet.

Av Thoralf Alfsson - 17 mars 2013 21:02

Igår visade EU sitt rätta ansikte då man konfiskerade stora tillgångar i Cypriotiska banker. Med ett enkelt beslut av medlemmarna i EU:s monetära union så hade man konfiskerat närmare 6 miljarder euro från spararna. Man kan fråga sig var insättargarantin på 100000 euro tog vägen för småspararna? Vilket land står näst i tur för samma åtgärd. Spanien?


Vågar man spara i en bank inom EU?


Läs artikel i DI


Den före detta socialdemokratiska partiledaren Håkan Juholt har varit utan arbetsuppgifter i riksdagen sedan han lämnade partiledarjobbet. Stefan Löfven utlovade ett ”topposition” för Juholt strax efter att han valts till partiledare men inget har hänt, trots den erfarenhet som Håkan Juholt besitter. För några veckor sedan tillkännagav Håkan Juholt att han kandiderar vid nästa års val till riksdagen.


Nu har Stefan Löfven vaknat till liv och utsett Håkan Juholt till ersättare i Kulturutskottet. I mina ögon är det ett hån mot Håkan Juholt! Det är kanske därför som Juholt har varit omöjlig att nå för media som önskat en kommentar. Är detta en signal till Juholt att han inte är välkommen tillbaka till riksdagen efter 2014.


Lars Ohly fick en ordinarie plats i Kulturutskottet när han lämnade partiledarskapet i Vänsterpartiet. Håkan Juholt fick nöja sig med en ersättarplats bakom 6st ordinarie socialdemokratiska ledamöter i Kulturutskottet.


Läs artikel i Östran


Statsminister Fredrik Reinfeldt har de senaste dagarna kritiserat polisen för hur de klarat av sina uppgifter trots att de fått 10 miljarder i utökade anslag. Enligt statsministern har ingen förbättring skett trots dessa utökade resurser.


Jag som är kritisk kan tolka det på ett annat sätt. Alla är medvetna om en ökad brottslighet som i väldigt stor utsträckning är kopplad till invandringen och personer med utländsk bakgrund. Inte minst genom ligor från andra länder som utnyttjar Schengenreglerna för att röra sig mellan olika länder. Min tolkning är att den ökade brottsligheten har fått ett pris av 10 miljarder kronor genom statsministerns uttalanden.

Av Thoralf Alfsson - 16 mars 2013 22:09

I fredagens Studio Ett fanns ett inslag från Moderaternas stora kommunmöte där man bland annat fick höra Tobias Billström och Växjös kommunalråd Bo Frank. Flera bloggar och Avpixlat har uppmärksammat det som Bo Frank uttryckte.


Jag reagerar dock på en helt annan sak! Tobias Billströms enorma hyckleri om man tänker efter två sekunder på vad det är han säger i sitt svar till kvinnan. Det ni skall tänka på innan ni lyssnar till klippet är att Moderaterna och Alliansen har gjort en överenskommelse med Miljöpartiet om i praktiken gratis sjukvård för illegala invandrare!



Tobias Billström uttalar sig om asylprocessen men glömmer bort att han själv gjort en överenskommelse med Miljöpartiet om "gratis vård" för illegala invandrare. Detta är ordning och reda enligt Tobias Billström!


Av Thoralf Alfsson - 15 mars 2013 20:25

En väldigt träffande rubrik. Undrar i vilket land som Reinfeldt tänker söka jobb? Med hans referenser är det väl uteslutet i något europeiskt land. Vilket land vill ha en statsminister som öppnar gränserna för massinvandring och ger fri sjukvård till illegala invandrare och fri skola till deras barn. Han har dessutom nedrustat vår försvarsförmåga till nollnivå.


Finns det något som uppskattar dessa referenser?


 


Uppriktigt sagt, dom som jobbar på Nyheter24 och Expo. Vad har dom för komplex? Nu jagar man Mattias Karlsson för att han har klickat ”gilla” på ett konstverk som funnits på någon facebook-sida. Konstnären skall uppenbarligen ha ett tvivelaktigt rykte.


Jag anser att journalisterna på Nyheter24, Expo och alla andra som hänger på en sådan ickenyhet är rent ut sagt underbegåvade. Uppenbarligen har de drabbats av någon form av hybris och tror att de har rätten att döma och förtala alla med annan politisk uppfattning och för en icke sak .


I min värld framstår de som mycket tragiska individer som i sin politiska verklighet inte begriper bättre!

Apropå konstverk så har Lars Vilks gjort sin tolkning av ”Skriet”. I den finns också en förklaring till skriet, nämligen Muhammed! Inte undra på att en sådan uppenbarelse kan utlösa ett skri.


Om jag nu lägger upp detta konstverk på facebook är då alla som klickar ”gilla” islamofober enligt Nyheter24 och Expo?


 


Vågar du?


http://www.facebook.com/thoralf.alfsson

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards