thoralf

Alla inlägg den 12 mars 2013

Av Thoralf Alfsson - 12 mars 2013 22:40

 


Idag har jag läst flera intressanta artiklar om klimatforskning. I och för sig inga direkta nyheter.


När det gäller koldioxidens påverkan på växtligheten på jorden så har Lars Bern påpekat detta i flera debatter och föredrag. Det intressanta är att det är en forskningsrapport som omnämns i Dagens Industri som visar att jordens regnskogar kommer att må bra av en högre koldioxidhalt. Det är till och med så att regnskogarna är väldigt viktiga som klimatdämpare enligt artikeln. Läs artikel.


På bloggen The Climate Scam publiceras också ett intressant inlägg om solfläckarnas betydelse för klimatet. Jag delar skribentens funderingar över korrelationen mellan solfläckarna och den globala temperaturen. Även att det mycket väl kan finnas en faktor X som vi idag inte har kunskap om när det gäller t.ex magnetfält och kosmisk strålning. Jag har i tidigare blogginlägg just tagit upp att det sannolikt finns en faktor X eller flera som vi ännu inte har förstått eller upptäckt Om man använder solfläckarna som prognos för klimatutvecklingen de närmaste åren så är det ett kallare klimat som väntar oss.


Om vi de kommande decenniet kommer få en sjunkande global temperatur så kommer andra teorier än koldioxidutsläppen vinna mark. Den som får leva kommer att få facit. Jag hoppas att jag får vara med länge än för att få se facit.


Om man leker med tanken att det är helt andra orsaker till den globala uppvärmningen än koldioxidutsläppen kommer domen över både forskare och politiker bli väldigt hård. Men politikerna kommer givetvis skylla på forskarna och själva blunda för att de skapat ett system som ekonomiskt gynnat forskning som varit politiskt korrekt och följt mainstream.


 I Sverige har vi SMHI som närmast kan liknas vid klimatalarmister. I varje fall om man studerar deras webbsida och utformningen på artiklarna. Jag har efterfrågat vissa data från SMHI men uppenbarligen är det locket på från ansvariga då det tycks vara omöjligt att få ut vissa data om bland annat havsvattenståndet i Östersjön. Jag har efterfrågat årsmedelvärde okorrigerade för landhöjningen men möts av total tystnad från SMHI efter några mejl då man frågat ut mig om syftet med min förfrågan. Märkligt agerande av en statlig myndighet. Nu funderar jag på att utnyttja riksdagen utredningstjänst för att få tillgång till dessa uppgifter.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards