thoralf

Alla inlägg den 10 mars 2013

Av Thoralf Alfsson - 10 mars 2013 22:22

Frågan är om vi i praktiken har ett public service företag? När man der siffrorna över partisympatier för anställda inom SVT blir man förskräckt! Samtidigt förstår man varför det ser ut som det gör i morgonsoffor, TV-soffor, debattprogram och i stort sett alla sammanhang, till och med i barnprogram.


 


Hur skall dessa journalister kunna bevaka nästa års valrörelse på ett neutralt sätt? Givetvis kommer detta inte fungera. Vi kommer nog få göra bekantskap med ett och annat ”bottennapp”!


Att klimatalarmister får ett stort utrymme förvånar säkert ingen med tanke på att ca 50 procent av de anställda på SVT är sympatisörer till Miljöpartiet. Detsamma gäller kampanjen mot REVA som media drev väldigt hårt. Det är väl ingen djärv gissning att svaret till hur SVT agerade finns i ovanstående diagram.


Eftersom jag debatterar vindkraft i flera olika medier och på min blogg tror säkert många att jag är väldigt negativ till vindkraft och förnyelsebar energikällor. I varje fall tror jag att så är fallet då jag fått några hätska bemötande på mejl och i några kommentarer på bloggen. Men uppenbarligen har dessa inte förstått varför jag debatterar vindkraft. Jag vänder mig mot de stora subventioner som vindkraften erhåller och de problem som de intermittenta elproduktionsenheterna skapar i vårt elkraftsystem.


När man till och med diskuterar att använda kärnkraft som reglerkraft till förnyelsebar energi blir jag oroad och bekymrad.


Jag äger faktiskt andelar i vindkraftverk och det har jag gjort ända sedan 2006. Under 2010 installerade jag även solfångare för att kunna få varmvatten och delvis värma en fastighet. Vilket fungerar alldeles utmärkt från april fram till oktober. Eftersom jag är teknikutbildad och har ett stort intresse av detta har jag programmerat all styrning själv till dessa utrustningar. Nu funderar jag även på att installera solceller. Egen praktisk erfarenhet är det bästa när man sedan skall utvärdera något.


Ölandsbladet publicerade en debattartikel från mig angående de stora subventionerna av vindkraft den 14 februari. Någon tid senare svarade Ölandvinds AB:s VD Olof Karlsson i ett genmäle där han hävdade att staten tjänade på vindkraften. Båda dessa artiklar finns på nätet.


Min debattartikel från den 14 feb.

Olof Karlssons genmäle från den 23 feb.

I lördagstidningen publicerades mitt genmäle på Olof Karlssons svar.


    

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards