thoralf

Alla inlägg under juli 2016

Av Thoralf Alfsson - 11 juli 2016 09:17

Kalmar kommuns ersättningar från Migrationsverket kommer sannolikt öka med mer än 100 procent under 2016 i förhållande till 2015. Under hela 2015 fick Kalmar kommun ca 67,5 miljoner kronor i olika ersättningar från Migrationsverket.


Under enbart de första sex månader av 2016 har ersättningarna överstigit 71 miljoner kronor.

 

 

 

Under Almedalsveckan uttalade sig Migrationsverkets chef Anders Danielsson minst sagt klumpigt under en utfrågning då han frågade politikereliten om någon påverkats negativt av den stora invandringen. Hur många tror att någon vågade hålla upp handen?


Alice Teodorescu på GP sågade Anders Danielsson i en ledarartikel och i flera intervjuer i Almedalen. Jimmie Åkesson sågade och krävde Anders Danielsson avgång liksom Dan Eliassons avgång i sitt tal i Almedalen. Idag krävde till och med moderaten Bo Frank att Dan Eliasson avgår på grund av hans politiska ställningstagande. Läs artikel från Smålandsnytt.


 

När får dessa båda myndighetschefer lämna sin uppdrag?

Foto Thoralf Alfsson.



Den som anser att dessa 71 miljoner kronor under enbart sex månader i Kalmar kommun kunnat användas på något bättre för medborgarna räcker upp sin hand nu.

 


Är det bara Sverigedemokraternas ca 13 procent av väljarna som räcker upp handen?

Av Thoralf Alfsson - 9 juli 2016 22:49

 

Kruttornet i bakgrunden av en SD-flagga.


 

Expressens David Baas ville inte vara med på bild. När han fick syn på mig och min kamera vända han  och när han fick syn på mig vid Expressens scen bytte han raskt plats så att han satt med ryggen mot mig. Men som ni kan se fick jag en bild innan han hann flytta sig ;-)


Har träffat flera journalister på riksplanet under veckan. Det som förvånar mig lite är att jag tycks vara känd och respekterad av flera om jag utgår från de reaktioner jag fått. 


På det lokala planet finns det bara en enda journalist som jag verkligen respekterar och som jag anser gör ett riktigt bra och objektivt jobb.


 

Debattera och respektera är väl kanske inte svensk medias starka sida.


 

Tidningsdöden. Vilken tidning är det dags för nästa gång?


 

Växjös moderata kommunalråd Bo Frank gjorde tummen upp när jag plåtade. Undrar om det var för att jag sänkte landshövding Stefan Carlsson. Jag undrar verkligen?


 

Ebba Busch Thor och Kristdemokraterna har plötsligt blivit nationalister. Är det allvarligt menat eller bara ett uttryck för opinionspanik?


 

Dan Eliassons poliser tar det med ro och lyssnar på SD ;-) Till skillnadmot rikspolischefen Dan Eliasson.



Av Thoralf Alfsson - 8 juli 2016 23:55

I den information jag fått angående landshövdingens förehavanden var alkoholproblemen och telefonsexet bara en del av dessa förehavanden. Jag förutsätter nu att länsstyrelsen och Malin Almqvist nu informerar media och länets innevånare om alla andra förehavanden som landshövdingen ägnat sig åt. Det är lika bra att länsrådet Malin Almqvist berättar allting. Hennes underordnade har säkert informerat om detta för länge sedan.


Det är minst sagt märkligt hur försiktigt media behandlar Malin Almqvist. Varför frågar inte media om det finns mer? Kan det bero på hennes relation med kommunalrådet Johan Persson. Varför ställer inte Barometern och Östra Småland Malin Almqvist mot väggen? Det finns ju mer att berätta om Stefan Carlssons sätt att hantera skattemedel. Saker som kostat skattebetalarna betydligt mer än telefonsexet men som kanske inte har samma nyhetsvärde.


Den information jag fått har stämt till 100 procent så här långt. Därför betvivlar jag inte att annan information som jag också fått är korrekt.


UPPDATERING

 

SD-hataren Joakim Carlsson på Östra Småland skriver idag ännu en märklig ledare och lögnerna och förnekandet står som spön i backen.


"All heder till P4 Kalmars reportrar som avslöjade oegentligheterna och övriga lokala medier som följt upp det. Återigen bevisas det att offentlighetsprincipen och fria och granskande journalister är oundgängliga i ett samhälle som vill slippa fiffel och maktarrogans. Stefan Carlsson är nu på sin höjd ett fall för länets nyårsrevyer."

 

Fick ett mejl om Joakim Carlssons ledare på morgonen. Det stod kort och gott "Han är ju helt störd!"

 

 

Av Thoralf Alfsson - 8 juli 2016 16:58

Journalisten Birgitta Hultman skrev i sin krönika att det var en förvånansvärd liten publik när Jimmie Åkesson talade i Almedalen. Jag vet inte om vi var på samma tal! Jag vet inte heller om Birgitta Hultman förväntade sig att Jimmie Åkesson skulle dra dubbelt så stor publik som Stefan Löfven?


På Barometerns ledarsida tar Daniel Braw sidan till nya ”höjder”.


”Sverigedemokrater vädjar ibland om att bli bedömda som alla andra partier, på förslagens meriter och inte efter partiets nazistiska förflutna.”

 

Hans slutsatser är minst sagt märkliga men som tur är läser nog endast ett fåtal ledarsidan på Barometern. Efter Daniel Braws artiklar lär antalet som läser heller inte stiga. En sak är i varje fall säker och det är att vi kan uppfatta verkligheten på olika sätt. Antingen förnekar man verkligheten som Daniel Braw eller så accepterar man verkligheten och vidtar kraftfulla åtgärder för att förändra den.

  

Daniel Braw har ju bosatt sig i Norrliden och måste uppenbarligen gilla det mångkulturella samhället. Det hedrar Daniel Braw att han lever som han lär. Men samtidigt är det kanske en förklaring varför han och flera andra på Barometern har en så negativ eller rent av hatisk inställning till Sverigedemokraterna.


UPPDATERING


Hemkommen från Visby, laddat över drygt 400 bilder från Almedalen på politiker, journalister och andra företrädare från myndigheter, företag och organisationer. Kommer säkert att vara användbara i kommande blogginlägg. 


Rakt på med Jimmie Åkesson intervjuad av Mats Knutsson.


 


Med en bra kamera kan man ta en bra bild av Mats Knutssons frågor till Jimmie Åkesson ;-)


 


Granska EXPO





Av Thoralf Alfsson - 8 juli 2016 09:17

Tänk för bara något år sedan fanns det ingen svenskhet! De flesta SD-företrädare har nog fått frågan vad är svenskhet mängder av gånger av journalister. Undrar om nu Stefan Löfven och andra partiledare kommer få samma fråga?


Lyssna gärna på inledningen av reportaget. Läs artikel.




Expressen och Niklas Svensson kan inte räkna procent ;-)
Vid utfrågning av Jimmie Åkesson påstod Niklas Svensson att bara 0,003 procent av världens flyktingar kom till Sverige under 2015. 163 000 av 65 miljoner flyktingar enligt de politiskt korrekta. Rätt svar är 0,25 procent! Alltså en faktor hundra fel av Expressen och Niklas Svensson.


Procenten Niklas Svensson!


Det märkliga är att inslaget inte finns på webben. Kan det bero på att jagfrågade Niklas Svensson om hans och Expressens matematikkunskaper.

Av Thoralf Alfsson - 6 juli 2016 23:00

Mitt blogginlägg om hur det gick till och när P4 Kalmars journalist Annelie Frank begärde ut landshövding Stefan Carlssons telefonräkningar för residenset drog visst fullständigt ner byxorna på kanalchefen Anja Thorkelsson. Uppenbarligen har reaktionerna på mitt blogginlägg varit omfattande.


Att en kanalchef på Sveriges Radio i Kalmar går ut med en lång artikel och en närmare 5 minuter långt inslag för att kommentera en lokal bloggare är minst sagt häpnadsväckande. Än mer häpnadsväckande är att man har inte ett enda sakligt argument att komma med. Inte en enda stavelse om varför och hur de kom på att begära ut fakturorna från landshövdingens residens sju dagar efter att jag redan gjort det! Den detaljen utelämnar givetvis Anja Thorkelsson.


Tänk så lät det istället hade varit att säga att P4 Kalmar fick uppslaget via den begäran om handlingar som Thoralf gjort på länsstyrelsen.


Alla förstår säkert att intervjun med Anja Thorkelsson är riggad på P4 Kalmar av deras egna journalister för att upprätta/återställa deras egen ”trovärdighet”. Jag tror knappast att de lyckats, snarare ökar nog misstron.


Det är minst sagt patetiskt!

 

Att både bokstavligt dra ner byxorna på landshövding Stefan Carlsson och sedan få kanalchefen på P4 Kalmar till detta patetiska försvarstal som publiceras. Vilket självmål! Snacka om att göra bort sig.


Jag blir inte det minsta upprörd. Jag fick mig bara ett gott skratt och ännu en fjäder i hatten!


Läs artikel och lyssna på intervjun.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6468569


En annan liten intressant är detalj är min MediaCreeper.


 

Varför besökte Sveriges Radio (P4 Kalmar) min blogg lördagen den 2 juli? Redan 07:17 på morgonen. Dagen efter att länsstyrelsen lämnat ut handlingarna som var sekretessbelagda. Var P4 Kalmar rädda att jag skulle publicera avslöjandet på min blogg innan P4 Kalmar var färdiga med sin granskning.



PS


Jag träffade idag före landshövdingen Sven Lindgren på färjan på väg till Visby. Vi hade ett trevligt och skämtsamt samtal om det som hänt. Jag tror inte att Sven Lindgren gråter över det som hänt på residenset och Stefan Carlsson. Han bekräftade att det inte fanns någon vinkällare på residenset men med glimten i ögat informerade han om att husmor hade en del matvin.


Jag har träffat flera politiker och tjänstemän från Kalmar län idag i Visby, alla har varit väldigt glada och skämtsamma ;-)


Av Thoralf Alfsson - 5 juli 2016 23:32

Regeringen avsätter landshövding Stefan Carlsson. Jag anser att det var det enda beslutet som regeringen kunde fatta. Förtroendet för Stefan Carlsson var noll. Jag har egentligen ingen mer kommentar.


SVT Smålandsnytt beskriver i en artikel hur sexsamtalen hemlighölls på Länsstyrelsen. Jag tror att detta handlar om skademinimering på Länsstyrelsen. Det är nog till stora delar riktigt men jag tror däremot att fler i ledningsgruppen kände till detta. Utan tvekan även Malin Almqvist. Ge mig en enda anledning för Johan Wendell att hemlighålla detta för länsrådet Malin Almqvist!


Västerviks Tidning ringde idag och gjorde en intervju. Även om artikeln inte blev så lång så undvek tidning att nämna P4 Kalmar/Radio Kalmar i artikeln. Det gillade jag! Läs gärna artikeln.


Östra Småland har också lagt upp inte bara en, utan två bra artikelar där man heller inte nämner P4 Kalmar/Radio Kalmar. Istället framgår det att det är jag som grävt i denna telefonsexaffär. Läs artikel och artikel.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/det-har-begatts-tjanstefel/


http://www.ostrasmaland.se/kalmar/vagade-ingen-sla-larm-pa-lansstyrelsen/



Det som dock retade mig väldigt mycket igår var kanalchefen vid P4 Kalmar, Anja Thorkelssons kommentar på deras webbsida.

 

 


Läs den väldigt noga!


”Kanske Thoralf som följt P4 Kalmar i spåren??”

 

Nej, jag har inte följt P4 Kalmar i spåren. Denna kommentar gjorde mig förbannad!


Det är sannolikt precis tvärtom. Jag har idag begärt ut diarieförteckningen från Länsstyrelsen för perioden 20 juni till den 4 juli för all ingående och utgående korrespondens. Av den framgår att P4 Kalmar sannolikt kommit detta på spåren genom att de prenumererar på diarieförteckning och då uppmärksammat min begäran om utlämnade av dessa fakturor för residenset.


Jag har sedan begärt ut alla korrespondens mellan journalisten Annelie Frank på P4 Kalmar och Länsstyrelsen, intressant läsning.


Vi tar det från början.


Jag började mina förfrågningar den 20 maj och fick det första svaret den 24 maj enligt nedan.


 


Efter diverse mejl så begärde jag den 22 juni ut fakturorna för telefonen på residenset. Se mitt mejl.


 


Efter midsommarhelgen, den 28 juni fick jag ett mejl med 8 pdf-filer med fakturorna.


 


Jag förstod då att jag hittat vad jag sökte. Länsstyrelsen hade utlämnat fakturaspecifikationen men summorna på fakturorna talade sitt eget språk. Jag begärde då omgående ut även fakturaspecifikationerna.

Givetvis diariefördes dessa mejl och utlämnande av handlingar hos Länsstyrelsen. Detta uppmärksammades uppenbarligen av Annelie Frank på P4 Kalmar på morgonen den 29 juni. Hon ringde till Länsstyrelsen och begärde ut samma handlingar som jag fått tidigare. Se nedanstående mejl.


 

 



Mina läsare får ju givetvis göra sin egen värdering av detta. Ord står mot ord! Min uppfattning är helt klar. P4 Kalmar följde i mina spår!


Det andra som är än mer intressant i kommentaren från Anja Thorkelsson är följande.


”Vi har en egen journalistisk granskning att luta oss emot och viktigast, bekräftade uppgifter av länsstyrelsens ledning”

 

P4 Kalmar hade alltså bekräftade uppgifter från länsstyrelsens ledning trots länsstyrelsens egen sekretess. Minst sagt anmärkningsvärt.

 

Jag ställde idag frågan till Länsstyrelsen om P4 Kalmar fått de sekretess belagda fakturorna utan sekretess eller om Länsstyrelsen lämnat ut andra handlingar som bekräftar innehållit i fakturaspecifikationerna och fick då nedanstående svar.


 

 


Det här innebär alltså att någon i ledningen på länsstyrelsen lämnat ut sekretessbelagda uppgifter till media. Vilket bekräftas av kanalchefen Anja Thorkelsson.


Vilka ingår i länsstyrelsens ledning?

Vem är det i länsledningen som har intresse av att läcka dessa uppgifter?

 

Johan Wendell som sitter mitt i smeten? Knappast. Länsrådet Malin Almqvist som är tillförordnad landshövding? Vill Malin Almqvist bli av med Stefan Carlsson?

 

Den enes bröd, den andres död!

 

Det troliga är väl att den nya landshövdingen blir en sossekompis till Johan Persson. Det finns ju en kompis till Johan Persson tillgänglig, Mona Sahlin. Hon som aldrig uträttat något som minister.


Hon har väl även sin dotter boende i Hultsfred. Mona Sahlin brukar ju besöka Johan Persson om sommrarna vid hans sommarhus på östra Öland. Eller måste Mona Sahlin sitta i karantän några månader innan Stefan Löfven kan utse henne till landshövding i Kalmar län.



Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards