thoralf

Alla inlägg under juli 2016

Av Thoralf Alfsson - 24 juli 2016 22:35

I fredags ställde jag en fråga till det socialdemokratiska kommunalrådet Johan Persson via facebook angående hans svar på Barometerns frågor om landshövding Stefan Carlsson alkoholproblem som publicerades i Barometern den 30 juni.


”– Jag har stor respekt för hans beslut. Det är modigt gjort.

 

 – Nej. Eftersom att jag bor utanför Kalmar kör jag nästan alltid. Jag skulle heller inte orka med mitt uppdrag om jag var på middagar med alkohol var och varannan kväll.”

Johan Persson (S)

 

Då kändes väl svaret ganska rimligt. MEN Johan Persson kände då redan till att landshövdingen hade ringt sexsamtal för drygt 20 000 kronor på skattebetalarnas bekostnad. Jag frågade Johan Persson om han tyckte det var ”modigt” av landshövdingen att ringa sexsamtal eller om han helt enkelt ljög i svaret till Barometern.


Svaret från Johan Persson uteblev och han blockerade mig på Facebook. Tydligen var frågan väldigt känslig. Han får givetvis blockera vem han vill men jag anser det vara dålig stil!

 

Tidigare i år skrev jag på bloggen att jag hade graverande uppgifter om två toppersoner i länet nu vet ni den ena. Frågan är hur jag skall göra med den andra? I det fallet kan även en lokal stor och stöddig näringslivstopp följa med på köpet ;-)


Johan Perssons sambo länsrådet Malin Almqvist svarade vid samma tidpunkt på liknande sätt trots att hon visste att landshövdingens sjukskrivning egentligen berodde på hans sexsamtal och att de var på väg att avslöjas. Från artikel i Östra Småland.


”– Man berömmer honom för hans mod och öppenhet, säger Malin Almqvist.”

 

Malin Almqvist är till och med helt övertygad om att landshövdingen skulle komma tillbaka i tjänst.


Ni kritiseras för att inte öppet ha informerat om förändringarna. Det gick inte ut något pressmeddelande om att Stefan Carlsson träder tillbaka som landshövding och ni har inte informerat på hemsidan. Du är tf kommunikationschef.

– Vi valde att göra på det här sättet och informerade personalen via ett mejl.

Men alla andra? Stefan Carlsson är ju landshövding för alla länsbor.

– Ja, men nu gjorde vi så här.

Tror du att Stefan Carlsson kommer tillbaka?

– Det är jag helt övertygad om.

 

När jag begärde ut telefonräkningarna för landshövdingens residens den 22 juni så skall Malin Almqvist för första gången blivit informerad om dessa sexsamtal enligt henne själv. Hon skall då även informerat regeringen om situationen. Jag förmodar att det var civilminister Ardalan Shekarabi som informerades. Ardalan Shekarabi har varit i Kalmar ett flertal gånger de senaste månaderna. Han till och med 1:a majtalade i Kalmar. Johan Persson och Ardalan Shekarabi är bästa kompisar. Johan Persson sitter i socialdemokraternas partistyrelse och har ofta besök av ministrar hemma i Bjursnäs eller på sommarstället på östra Öland.


Jag tror inte att det är en vågad gissning att Johan Persson, civilminister Ardalan Shekarabi och länsrådet Malin Almqvist tillsammans diskuterade dessa sexsamtal redan den 23 juni eller under midsommarhelgen och att det var dessa tre som rekommenderade eller gav order till landshövding Stefan Carlsson om sjukskrivning och att det som skäl skulle anges alkoholproblem. Skademinimering inför vad som skulle komma.


Sedan låtsades de något helt annat för media när nyheten om landshövdingens påstådda alkoholproblem släpptes den 28 juni. Landshövdingen hade då redan den 27 juni betalat tillbaka 20 514 kronor till länsstyrelsen för sexsamtalen.


Vilket hyckleri! Frågan är om dessa tre även utsåg Johan Wendell som syndabock för att rädda övriga i länsstyrelsens ledningsgrupp och länsrådets Malin Almqvists skinn? Jag bara undrar?


I fredags publicerades en intervju med Malin Almqvist i Barometern. Rubriken löd ”Mörkning av sexsamtal från residenset – ”tokigt”.”


”Avdelningschefen och jag har haft ett samtal om vad som hände och han erkänner att han har gjort fel. Det var tokigt att han inte gick vidare med uppgifterna. Vi har redan fattat beslutet att det ska tillsättas en extern granskning av händelsen vertikalt med en ekonomisk granskning. Vi jobbar vidare med tystnadskulturen. Det är inte okej. Man måste kunna berätta om sådant som är tokigt. Vi inför ett whistleblowersystem för att kunna lyfta upp det som är tokigt, säger Malin Almqvist, länsråd och tf landshövding.”

 

Har du fått någon förklaring från avdelningschefen varför han inte agerade?

”– Det stannar mellan oss. Vi har haft ett bra samtal där han har erkänt att det blev tokigt. Jag har förtroende för avdelningschefen och man gör fel. Man får göra fel bara man står för dem, och det gör han. Vi har lärt oss något av det här.”

 


Länsrådet och tf landshövdingen Malin Almqvist kallar det för "tokigt". Det tyder enligt min mening på att hon inte har förstått allvaret i den mörkning som pågått hos länsstyrelsen toppskikt. Det är inte tokigt, det handlar om tjänstefel eller kanske medhjälp till brott eller skyddande av brottsling. Jag tror att det är Malin Almqvist som tänker helt tokigt! Men det kommer rättsväsendet få utreda!


Skall man tolka det som att avdelningschef Johan Wendell agerar syndabock så att alla andra går fria och därmed har länsrådet Malin Almqvist fortsatt förtroende för Johan Wendell och han får fortsätta som avdelningschef och i länsstyrelsens ledningsgrupp. Winwin för båda parter!


Jag tycker det stinker!

 

UPPDATERING!

 

Så befriande att både polisen i Vimmerby och webbtidningen Dagens Vimmerby berättar hela sanningen. Tänk om övrig media som DN, Expressen, Aftonbladet, SvD och så vidare kunde skriva kalla fakta, utan att mörka uppgifter och fakta. Skall bli intressant att se vad lokaltidningarna Barometern, Östra Småland och Vimmerby Tidning skriver om detta ;-)


 


 

Av Thoralf Alfsson - 24 juli 2016 06:54

 

Sara Mohammad med kamrater i Almedalen 2015.  Foto Thoralf Alfsson


Lyssnade i efterhand på sommarpratare Sara Mohammad. Skrämmande berättelser om grymheter inom familjen som styrs av religionen islam. 


Sara Mohammad riktar också kritik mot feminister och vänstern, i synnerhet mot Jonas Sjöstedt och Gudrun Schyman. Hennes besvikelse och bitterhet går inte att ta miste på.



Tyvärr tror jag att de som ännu inte förstått vad islamiseringen i Sverige är för något kommer begripa det ens efter att de lyssnat på Sara Mohammads sommarprogram. De goda är både blinda och döva!


Av Thoralf Alfsson - 23 juli 2016 08:51

På bara fem dagar har det begåtts fyra gruppvåldtäkter eller försök till gruppvåldtäkter i Kalmar län. Två i Kalmar, en i Västervik och ett försök till gruppvåldtäkt i Borgholm. Polisen är väldigt förtegen om gruppvåldtäkterna, inga uppgifter eller signalement på gärningsmännen. Förutom att polisen säger att gärningsmännen i Borgholm talade skånska. Undrar om man talar skånska i Malmö? I de övriga gruppvåldtäkterna pratade tydligen inte gärningsmännen om man skall tro polisen! Gruppvåldtäkterna utfördes under tystnad. Annars hade väl polisen även angett detta!


Eller skall vi tolka det som att gärningsmännen i dessa fall inte talade svenska?

 

Idag på lördagsmorgon har polisen fortfarande inte gripit någon av de minst 12 gärningsmännen. Inga signalement har offentliggjorts av polisen. Vill polisen verkligen lösa brott?


Det socialdemokratiska kommunalrådet Johan Persson fick igår stort utrymme i en artikel i Barometern angående gruppvåldtäkterna och det trygghetsarbete som kommunen gör. Johan Persson hade uttalat sig på Facebook. Jag skrev då två frågor på hans facebooksida! Under kvällen blev jag blockerad på hans FB-sida och är fortfarande det. Jag möts av följande meddelande idag. Ynkligt är bara förnamnet om Johan Persson blockerat mig!


 

 

Eftersom jag har väldigt många läsare i Kalmar och länet så tar jag gärna emot tips angående dessa gruppvåldtäkter. Skicka tipsen till thoralf.alfsson@telia.com

 

Givetvis är alla som tipsare anonyma!



Som av en händelse har jag precis fått hem första tryckningen av 5 000 infoblad som riktar sig till befolkningen i Kalmar län och de 12 kommuner som finns i länet. Infobladet fokuserar på migrationskostnader och befolkningsutbyte på kommunal nivå. Jag tänker dela ut en hel del av detta infoblad under de kommande månaderna. Om någon skulle vilja dela ut infobladet i sin hemkommun i länet går det bra att köpa dessa infoblad av mig.


Jag bekostar dessa blad själv, utan något bidrag från Sverigedemokraterna! Min kostnad är ca 33 öre/st


5st   0 kronor (jag står för bladen och porto)

10st  15 kronor (porto 13 kronor + blad 3 kronor)

100st  80 kronor  (porto 49 kronor+ blad 33 kronor)

250st  130 kronor (porto 49 kronor + blad 80 kronor)


Vill du stödja eller beställa 10st eller fler infoblad kan du antingen använda Swish till 072-5179099 eller sätta in pengar på konto. Om du beställer infoblad glöm inte att skicka ett mejl med leveransadress och antal till thoralf.alfsson@telia.com


Konto

Thoralf Alfsson

Swedbank

Clearing nr.  83931

Konto nr.  2530030291


Så här ser det 4-sidiga infobladet ut.


Baksida                                                     Framsida

 


Mittuppslag

 



Av Thoralf Alfsson - 22 juli 2016 23:57

När jag hörde om ännu ett terrorattentat i Tyskland blev jag så trött på nyheter och sociala medier. Jag pratade härom kvällen med några goda vänner om den nya sjukdomen i Sverige. Asyldepression eller invandringsdepression! Det är inget skämt. Det är väldigt många människor som helt enkelt mår dåligt av utvecklingen i landet och som känner stor oro inför framtiden. Alla fruktansvärda terrorattentat gör inte att antalet med asyldepression minskar.


Jag tog istället för att sitta vid datorn hela kvällen en cykeltur ner till havet. Månen skulle komma upp ur havet klockan 22:19. Tänkte försöka ta några bilder. Månen får en väldigt speciell färg när ljuset bryts i atmosfären när den ligger strax över horisonten. 


Någon frågade tidigare vilka kamera jag använder. Jag har två. En Canon 70D som jag har två fasta objektiv till, ett 100 mm med makro funktion och ett 400mm för framförallt naturfotografering.

Sedan har jag också en Canon PowerShot SX50HS, den har 50 ggr optiskt zoom. En väldigt användbar kamera och praktisk i många lägen. Finns en ny modell med 65 ggr optisk zoom.


Bilderna på månen är tagna med Canon PowerShot. Det skiljer bara ca 3-4 minuter mellan bilderna, ändå ändras färgen kraftigt.


 

 



Av Thoralf Alfsson - 22 juli 2016 08:41

 

 

Thoralf Alfsson Varför är alltid offrets etnicitet så viktig i media men aldrig gärningsmannens etnicitet? Pressetiska regler?

Gilla · Svara · den 20 juli kl 22:44


I måndagskväll skrev jag ovanstående fråga till journalisten Anders Blank på Barometern på hans Facebooksida. Hur många tror att jag fått något svar? Nej, jag har inte fått något svar!


Det dröjde inte många timmar innan Barometern publicerade uppgifter om att en asylsökande som Anders Blank valde att kalla för ”Mustafa” och var asylsökande fanns i varenda svensk tidning sedan han misshandlats av en busschaufför på Öland.


Idag finns bussförarens version i Östra Småland. Ulf Carlsson har ställt de frågor som Anders Blank inte ville ställa, för då skulle hans ”story” inte få så stort genomslag i svensk media.


När invandrare eller asylsökande gör sig skyldiga till brott är media totalt ointresserade av brottslingen identitet. Media försvarar det med de pressetiska reglerna. De pressetiska reglerna måste i så fall vara beroende av om det handlar om ett brottsoffer eller en brottsling. I mina ögon handlar detta dock om medias och journalisternas hyckleri!

 

10. Framhäv inte berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande.

 

Läs detta ett antal gånger och fundera över innebörden.

 

I Kalmar har vi också ”bussmohammed”. Men givetvis har mina läsare aldrig hört talas om ”bussmohammed” för media har givetvis aldrig skrivit om honom. Eller rättare sagt han har aldrig namngivits i media. Anders Blank har inte ens kallat honom för ”Mustafa”! Vet ni varför? Han är invandrare och kommer från Afghanistan och har begått brott. Är man invandrare så skyddas identiteten av svensk media. De flesta förstår säkert också varför.


I Barometern och Östra Småland blir han bara "19-åringen" eller "ynglingen". Radio Kalmar kallar honom kort och gott för ”man i 20-årsåldern”. 24Kalmar har både "18-årig" och "19-åringen" i sina artiklar. I Ölandsbladet får han heta "NN".


”NN:s agerande medförde att XX (busschauffören) delvis tappade kontrollen över bussen så att den vinglade över båda körfälten och mot räcket på högbrodelen varvid fara för trafikolycka uppstod, sägs det i åtalet mot mannen, som via tolk nekar till brott.

 

Hans våldsamma agerande stannade inte där, han ska även ha skallat bussen framruta så hårt att den gick sönder och när polisen ingrep gjorde han motstånd genom att kränga med kroppen.

 

Åtalet omfattar fyra misstänka brott; framkallande av fara för annan, skadegörelse, våldsamt motstånd samt ett ringa narkotikabrott av senare datum. Den åtalade ska olovligen ha använt cannabis.

 

Det drabbade bussbolaget vill ha 12 054 kronor för den skadade rutan. Inga andra skadeståndsanspråk ställs.”

 

Busschauffören har också utländsk bakgrund och bor alldeles intill Berga Centrum. Jag undrar om busschauffören och "bussmuhammed" kände varandra och att det kanske fanns någon konflikt sedan tidigare som skulle ordnas under bussresan. Jag bara undrar.

 

Trots alla artiklar i media om ”bussmohammed” har det inte i en enda artikel sedan november 2015 framkommit att han är medborgare i Afghanistan. De hycklande journalisterna har mörkat detta.


Kan ni tänka er vad konsekvenserna blivit för alla passagerarna i bussen om den kört igenom räcket på högbrodelen av Ölandsbron. Passagerarna brottade ner "bussmohammed" och höll fast honom tills polisen möte upp på Ängöleden i Kalmar.


Jämför detta med hur snabb Anders Blank var med att publicera etnicitet och namnet Mustafa efter misshandeln på en buss.


”Bussmohammed” bor på Rimsmedsvägen i Kalmar. För er som inte känner till Kalmar är det lika med Berga centrum. Med stor sannolikhet är ”bussmohammed” också med i det gäng som ställer till bråk i Berga centrum med omnejd och som 2011 eldade upp halva Berga Centrum. Det innebär uppenbarligen att lokalmedia är ännu mer mån om att mörka hans identitet.


Men som detta inte vore nog så finns det mer.


Den 23 juni anhölls ”bussmohammed” för våldtäkt i Kalmar. Han häktades sedan den 26 juni. Även då mörkades hans verkliga namn och bakgrund av media. Efter ytterligare några dagar beslutade Kalmar tingsrätt att avskriva ärendet. Varför? Som brukligt är delar av förundersökningen sekretessbelagd. Jag har begärt ut material från åklagarmyndigheten.


 Jag undrar i mitt stilla sinne om tjejen dragit tillbaka sin anmälan och vägrat medverka i förhör/vittna mot ”bussmohammed” under förundersökningen. Jag ställer mig givetvis frågan om det förekommit hot mot tjejen. Gänget i Berga Centrum är säkert kapabla till både det ena och det andra.


Det har de visat vid ett flertal tillfällen tidigare och samhället har inte förmågan att skydda medborgarna mot dessa invandrarligister. I synnerhet inte när merparten av dagens journalister uppträder som första klassens hycklare!


Här nedan finns ett antal länkar till ett axplock av artiklar som publicerats om ”bussmohammed”. Inte i en enda artikel framgår det att ”bussmohammed” är medborgare i Afghanistan och heter Hamid i förnamn.

 

Hur skall man kunna respektera svensk media och merparten av deras journalister?  Jag gör det i varje fall inte!

 

http://www.barometern.se/kalmar/misstankt-valdtakt-anmald-2/

http://www.olandsbladet.se/oland/18-aring-anhallen-efter-bussdrama/

http://www.olandsbladet.se/oland/atalas-efter-bussdrama-pa-olandsbron/

http://24kalmar.se/2016/07/14/atal-vackt-efter-mardromstur-pa-olandsbron/

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/skallade-ruta-pa-bussen-sa-att-det-sprack/

http://www.barometern.se/kalmar/atalas-efter-attack-pa-busschauffor/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6473690


PS


"Bussmohammed" är åtalad för följande brott vid Kalmar Tingsrätt.


1. Framkallande av fara för annan.

2. Skadegörelse

3. Våldsamt motstånd

4. Narkotikabrott


Hur många tror att media kommer berätta om hans rätta identitet när dom faller?

 

Av Thoralf Alfsson - 21 juli 2016 09:49

"På uppmaning av polisen kommer Gothia Cup inte att gå ut med namn eller nationalitet på det lag som utesluts från turneringen"


Är det på order från rikspolischef Dan Eliasson?


Har svensk polis börjat anamma de pressetiska reglerna? Är det så att lagets härkomst och nationalitet kan gynna Sverigedemokraterna? Det brukar ju anges som ett skäl för att mörka vissa uppgifter av journalister men som nu tydligen även polisen och idrottsrörelsen även använder.

Läs artikel i Expressen


Det är något riktigt sjukt i Sverige!


Sedan har vi förstås ”Mustafa” på Öland, inte ”Anders” eller ”Sven”. När Anders Blank på Barometern skulle skriva om den person som blev misshandlat på en buss i tisdags fick han inte namnet ”Anders” eller ”Sven”, utan namnet ”Mustafa”. Annars är det ju väldigt vanligt att journalister ”försvenskar” utländska brottslingar när det skriver sina artiklar. Men journalister verkar ha olika praxis om det gäller ett brottsoffer eller en gärningsman. Varför Anders Blank kallar Mohammad för ”Mustafa” är dock lite märkligt då han framträder i SVT under eget namn Mohammad Alhairiri.


Det är väl också bäst att jag klargör att den misshandel som busschauffören begår på bussen är fullständigt förkastlig. Han skall förlora jobbet och dömas för detta. Han är direkt olämplig som busschaufför. Den fråga som media dock inte sätter något fokus på är vad är det som fått busschauffören att så fullständigt tappa fattningen? Inte en fråga från Anders Blank till busschauffören eller den misshandlade.


Tidningen Östra Småland skriver dock att busschauffören och den misshandlade.


”Chauffören och den asylsökande ska ha varit i delo med varandra tidigare.”


Vad har busschauffören fått utstå? Vi vet alla hur många asylsökanden som funnits på Öland det senaste året. Vi vet också att det förekommit ofredanden och andra händelser på bussarna under det senaste året. Vi vet att alla fick gratis busskort av Migrationsverket under vintern men att dessa busskort började dras in för några månader sedan. Har detta lett till konflikter och bråk på bussarna? Jag har själv åkt på dessa bussar vid några tillfällen, linje 101 och 106 och upplevt dessa ”asylbussar” och ”hucklebussar” där dessa personer inte pratar svenska men ändå skall åka med bussen vare sig de har biljett eller inte. Jag skulle kalla det precis som media brukar kalla bråk, som att det kan vara stökigt. Kom ihåg att det är busschauffören som har ansvaret.


Den busschaufför som låter ”kunderna” bestämma får det ganska lugnt men den busschaufför som försöker följa regelverket och kräva biljett kan få rena helvetet på bussarna. Vem gör rätt?


Det är sjukt hur Sverige på så kort tid kunnat förändras så fullständigt!

 

PS

Det finns dock andra händelser på KLT:s bussar som inte får lika stor uppmärksamhet och där gärningsmannen inte hängs ut i media med namn eller etnicitet men det återkommer jag till senare idag.

Av Thoralf Alfsson - 20 juli 2016 22:32

Alla ni som är intresserade av klimatfrågan borde läsa boken ”Falskt alarm” (klimatfrågan ur vetenskaplig aspekt) skriven av Gösta Petersson. Många borde lägga några timmar på att läsa boken under semestern. I synnerhet Miljöpartister och klimatalarmister bör läsa boken!


Du kan ladda ner boken på följande länk.


Här kommer inledningen på förordet i boken.


De senaste åren har massmedia så gott som dagligen matat oss med det alarmerande budskapet att det pågår en global klimatförändring som kan få katastrofala effekter. Vi har fått höra att en överväldigande majoritet av världens klimatforskare är överens om vad denna klimatförändring orsakas av och kommer att leda till: Jorden värms upp på grund av våra utsläpp av växthusgaser i allmänhet och koldioxid i synnerhet. Om vi inte drastiskt minskar utsläppen av koldioxid kommer världen framgent att drabbas av naturkatastrofer av allehanda slag.


Men det har också framgått att hypotesen om en katastrofal människoframkallad global uppvärmning rönt stark kritik på vetenskapliga grunder. Skeptiska invändningar har inte bara förts fram bland klimatologerna själva, utan även av geologer, kemister, fysiker, astronomer, statistiker och matematiker. Mitt eget intresse för denna vetenskapliga kontrovers väcktes på allvar när jag insåg att framförd kritik var berättigad beträffande problemområden som jag själv specialiserat mig på som forskare. Då beslöt jag mig för att bilda mig en egen uppfattning om klimatfrågan i dess helhet och omsider även för att presentera vad jag kommit fram till i bokform.


Huvudsyftet med denna bok är att förse den som vill sätta sig in i klimatfrågan med grundläggande information om de klimatologiska observationer och problem som diskuteras, vari de vetenskapliga kontroverserna består, samt hur jag som forskare resonerat i mina försök att ta ställning till kontroverserna.

 

 


Av Thoralf Alfsson - 19 juli 2016 23:38

Berätta för fan vilket lag det handlar om och sedan sparka ut dem från Gothia cup och även landet om de inte kommer från Sverige!!

 

Nu kommer de enligt polisen från Nordafrika! Skicka hem dem direkt! Innan de söker asyl i Sverige!

 

Jag är förbannat trött på dessa MENA-folk och deras kultur och religion!

 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/gothia?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20160719%3Agothia%3Anyh

 

 

Kände att jag var tvungen att komma bort från datorn och det sjuka Sverige en stund.

 

Har ikväll gjort en utflykt till Kapelludden på östra Öland. Väldigt skönt väder och klart väder med en förväntad fullmåne. Här kommer några av kvällens foto från denna historiska plats.


 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards