thoralf

Direktlänk till inlägg 29 november 2018

SVAR TILL MEDLEMSUTSKOTTET DEL 3

Av Thoralf Alfsson - 29 november 2018 13:45

Som jag utlovade tänkte jag redovisa några av de svar jag gett på anklagelsepunkterna från Medlemsutskottet. Eftersom hela mitt yttrande är på hela 20 sidor så kommer jag dela upp punkterna i flera blogginlägg. Här kommer den tredje delen.


Här kommer medlemsutskottets riktigt tunga argument för uteslutning. 

 

 

” I ett annat avseende skriver du öppet om att Sverigedemokraternas valsedlar inte är demokratiskt fastställd enligt ditt tycke, det framgår inte på vilken nivå du syftar till.”

 

För det första har jag inte skrivit något blogginlägg med det budskapet. Däremot har jag fått ett antal kommentarer på min blogg där flera påtalar att de inte gillar sättet som Sverigedemokraterna på riksdagsnivå tar fram valsedlarna och att distrikten inte har förtroendet att ta fram sina listor till riksdagsvalkretsarna själva. Vilket alla andra etablerade partier i riksdagen gör. Detta kan man givetvis ha synpunkter på och jag tycker det börjar vara hög tid att distrikten får detta förtroende i kommande val. Samtidigt har jag full förståelse för att partiet på riksnivå har utformat listorna enligt det sätt man gjort i valen 2006, 2010 och 2014 och jag tror det gynnat partiet.


I mitt svar till en av de kommentar jag fick så skrev jag något i stil med att man kan ha olika uppfattningar om hur demokratisk processen varit för att ta fram valsedlarna. Jag tycker dessutom att det är viktigt att diskuterar hur vår interndemokrati fungerar och hur vi kan utveckla den till att fungera på ett bättre och mer tillfredsställande sätt.


I mitt eget fall så frågade Mattias B Johansson någon gång i maj eller juni 2017 om jag skulle kandidera till riksdagen. Jag svarade att det hade jag tänkt göra. Mattias B Johansson svar på detta var ungefär så här. ”Du kommer inte få stå på valbar plats!”.


Ett ganska märkligt uttalande innan den demokratiska processen med riksdagslistorna ens startat. När sedan ordningsföljden på distriktets riksdagskandidater presenterades av Mattias B Johansson ca ett halvår senare så var jag mycket riktigt placerad på plats nr 5, en icke valbar plats. Vilket sedan innebar plats nummer 63 på riksdagsvalsedeln för Kalmar län. Vid kontakt med valberednings ordförande i distriktet så säger han sig inte varit delaktig vid framtagningen av ordningsföljden för de lokala riksdagskandidaterna. Med andra ord, valberedningen fick inte delta i arbetet med att ta fram ordningsföljden på riksdagsvalsedeln.


Ordningsföljden klubbades sedan av distriktsstyrelsen och distriktets valkonferensen/årsmöte.


Det är upp till var och en att bedöma hur demokratisk denna process varit. Jag har dock valt att inte skriva om detta på min blogg med hänsyn tagit till partiets bästa och den negativa publicitet det skulle kunna ge.


Jag anser att det i partistadgarna saknas riktlinjer för hur framtagandet av riksdagsvalsedlarna för respektive riksdagsvalkrets skall göras på distriktsnivå och jag hoppas att det är något som rättas till i partistadgarna under landsdagarna 2019 eller 2021.



”Tidigare utspel såsom att anklaga Therese Alshammar för att bidra till islamisering av Sverige och västvärlden”

 

I samband med OS-invigningen 2016 blev det en debatt i sociala medier angående den dräkt som Therese Alshammar bar under invigningen. Många liknade luvan på dräkten vid en slöja/hijab.

Den debatt som uppstod i sociala medier påverkade Expressen så pass mycket att man bytte bild i sin egen artikel för att lugna känslorna och debatten som pågick i sociala medier.


 


Jag skrev följande i inledningen på mitt blogginlägg.


”Skall man tolka det som att Sveriges fanbärare Therese Alshammar bar en slöja under OS-invigningen? En halvslöja eller ska det ses som en luvklänning? Det är givetvis upp till betraktaren.”

 

Det var HM som designat den svenska OS-truppens kläder. Anledningen till att debatten uppstod var sannolikt att HM några månader tidigare lanserat kvinnor med hijab i sina reklamkampanjer. Flera andra modeföretag följde sedan efter.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/slojan-tar-sig-in-i-modebranschen


I mitt blogginlägg ställde jag följande frågor.


”Skall vi se detta som ännu ett tecken på islamiseringen av Sverige och västvärlden? Svensk blåögdhet eller är vi som vanligt bara naiva?”

 

Jag anser att den som anmält mig till medlemsutskottet inte bara tagit det ur sin kontext utan han/hon har även grovt förvrängt min text i blogginlägget. Jag anklagar inte Therese Alshammar för någonting i min bloggtext!


Anmälaren kanske även denna gång har hämtat sina uppgifter från IRM och deras snedvridna och falska artiklar.


 



 ”Du menar att landshövdingen, Stefan Carlsson har samma synsätt på kultur som IS”

 

Ännu ett blogginlägg som snart är 4 år gammalt. Jag har ända sedan jag blev förtroendevald politiker i Kalmar försvarat det unika kulturarvet som finns i Kalmar. Det är minst lika unikt eller i vissa avseende till och med mer unikt än t.ex Visby. Jag tänker bland annat på Kalmar slott och delar av Kvarnholmen.


När landshövding Stefan Carlsson tillträdde visade han sig omgående vara väldigt respektlös mot Kalmars unika kulturarv. Han sparkade alla som satte sig på tvären på Länsstyrelsen, i synnerhet kvinnor och i vissa kretsar uttalade han sig helt sanslöst.


 



Ovanstående är ett av alla exempel på de mest horribla uttalande han gjorde som landshövding där han i detta fall inte respekterade den demokratiska och juridiska processen för framtagandet av detaljplaner på på just i detta fall unika kvarnholmen där det nya universitetet skulle byggas. .


Jag har skrivit väldigt många blogginlägg om landshövding Stefan Carlsson och jag var en av de ledande som avslöjade hans telefonsexsamtal för drygt 20 000 kronor, som skattebetalarna hade fått stå för. Det ledde i sin tur till att den rödgröna regeringen tvingades avsätta Stefan Carlsson som landshövding sommaren 2016.


Så här skrev jag i blogginlägget från februari 2015.


”I Syrien har vi IS som krossar antika statyer på ett museum i Mosul. Syftet skall vara att radera urbefolkningens identitet. I Kalmar har vi Socialdemokraterna som river 1800-tals hus på löpande band. Trots protester från Kalmar Läns museum. Har Socialdemokraterna samma syfte?


Idag revs det tredje 1800-tals huset på kort tid i Kalmar.

 

Socialdemokraterna går till attack mot vårt kulturarv i Kalmar med stöd av länsstyrelsen och landshövding Stefan Carlsson. Kalmar läns museums protester nonchaleras fullständigt av majoriteten bestående av socialdemokraterna, vänsterpartiet och centerpartiet.


Kommunalrådet Johan Persson är minst sagt maktfullkomlig!  

 

Länsarkitekten Margareta Gustafsson som varit kritisk mot vissa nya detaljplaner har fått sparken av landshövding Stefan Carlsson. I en intervju gjord av Ulf Carlsson från Östra Småland säger han följande.

 

”Det handlar om kulturmiljö, miljö och länets utveckling. En avvägning måste göras av alltsammans. Vikten av bevarande skall ställas mot tillväxt. Det gäller att hamna rätt.”

 

Uppenbarligen har landshövdingen samma syn på vår kultur som IS i Syrien. Allt skall förstöras och jämnas med marken!”

 

Det kan synas väl hårt uttryckt av mig men ibland tvingas man ta till kraftigare formuleringar för att människor skall reagera. Något som är minst sagt vanligt inom politiken. I synnerhet när det gäller den typ av människor som landshövding Stefan Carlsson tillhörde.


Men det kan knappast ligga till grund för en uteslutning ur partiet att man driver partiets viktiga fråga om det svenska kulturarvet. Rätta mig om jag har fel i min uppfattning.


Bedöm själva om ovanstående anklagelser är skäl för uteslutning. Det anser uppenbarligen medlemsutskottet och partistyrelsen. Jag anser det inte!

 


 
 
Ingen bild

Ja-SD har utvecklats till ett totalitärt parti

29 november 2018 14:55

Josef Stalin och Adolf Hitler betraktas ofta som två tidiga ledare för regimer som blivit stilbildande för sina totalitära drag.

Totalitarism är läran om diktatur, vilket innebär att en stat endast tillåter ett maktägande parti.[1][2][3][4] Totalitarism är ett modernt samlande begrepp för politiska idéer och system som förespråkar en centraliserad och absolut makt utan nödvändigtvis hänsyn till mänskliga rättigheter, folkets åsikter eller personlig integritet.

Praktiserad totalitarism har uteslutande genom historien använt sig av någon typ av censur och hämmande av yttrandefrihet hos befolkningen i det avgränsade området.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Totalitarism

Fortfarande tack och adjö från Mats i Skåne/Kävlinge

 
Ingen bild

Sm811

29 november 2018 15:11

Dravel i kvadrat nu. Inget som ränderar uteslutning.
Skamligt av SD.

 
Ingen bild

Sven

29 november 2018 15:17

Nej det är inte skäl till uteslutning.

Jag är förvånad av det arbete som lagts ned för att få dig utesluten.

 
Ingen bild

Pepparholm

29 november 2018 15:23

Det blir värre och värre ju mer fakta som kommer fram. Jag skulle som väljare vilja ställa en rak fråga till Partiledningen: Är ni stolta över Mattias, är han värdig att ingå i Partiledningen? Jag hoppas att media vågar jaga fram ett svar.

 
Ingen bild

ölänningen

29 november 2018 15:31

Har inte hämtat mig från chocken ännu. Detta hade jag aldrig trott om SD. Jag har övertalat många att rösta SD, ett tilltag som jag ångrar nu.Hur Fan kan partiet bära sig så lumpet åt?

 
Ingen bild

Bajen666

29 november 2018 15:47

Ju mer jag läser av detta dravel desto mer arg blir jag, man börjar ju snart koka av ilska.

 
Ingen bild

Viveka

29 november 2018 15:57

Till Thoralf vill jag säga, sitt kvar i fullmäktige och regionen som vilde, för politikens skull.
Det är fyra långa år till. Du behövs där för att kämpa mot orättvisor och för fattigpensionärerna och som företrädare för vanligt sunt förnuft. Du kan göra mycket nytta, bilda opinion.

Idag finns partier som tagit över SD:s invandringspolitik, den politik som är skälet till att jag röstade med SD redan 2010. Så idag är SD inte unika längre. Är man inte blind kan man inte undgå att se vad den stora flyktinginvandringen gjort med Sverige, inom alla områden. Inför valet 2010 tänkte jag, skall jag våga, tänk om de inte kommer in i riksdagen, en bortkastad röst.
Dock ej medlem i partiet.

Det har för mig alltid varit höjdpunkter att bänka sig för att se och höra debatter där företrädare för SD ingått. Jag delar fortfarande mycket av SD:s politik även om de dragit väl åt höger på senare tid. Men förtroendet för partiledningen har fått sig en rejäl käftsmäll! Och det är lika viktigt. Det känns inte lika roligt längre.

Skall SD nu falla på eget grepp? Nolltoleransen har varken en botten eller ett tak. I Thoralfs fall kunde man på sin höjd delat ut en varning. Skälen till din uteslutning är pinsam läsning, och de verkar vara konstruerade.

 
Ingen bild

Christer P

29 november 2018 16:04

Som jag sagt tidigare, sekten SD går från klarhet till klarhet.
Tack och adjö!

 
Ingen bild

Broder Adam

29 november 2018 16:36

Jag känner igen detta men inte från några politiska partier utan från det som jag läst om den tidiga pingströrelsens historia då Lewi Petrus styrde rörelsen helt enväldugt från 20-talet och framåt.Nästan till sin död.Med olika strider fram och tillbaka med Lidmanstriden som den mest kända. Och den mest ökända striden den mot Adrian Holmberg som sen skrev boken utstött om Petrus strid mot honom. Och ju mer jag läser om detta ju mer fascinerad blir jag av likheterna.Samma sekterism som där. Är det månne ett svenskt fenomen i olika grupperingar? Kanske borde man läsa Linés Nemesis,allt straffar sig till slut även för skitstövlarna.

 
Ingen bild

Maja Dacke

29 november 2018 16:38

Mer och mer börjar jag förstå hur illa ställt det är även i SD. Naturligtvis är det så att bland alla människor finns det maktgalna klättrare som kan göra allt för att komma sig upp. Varför skulle SD vara förskonat?!
Jag har ju märkt på lokal nivå att enda anledningen att engagera sig politiskt är att komma in i RD, förr eller senare. SD är inget undantag fastän man nog hoppats det.

Vad som hänt är gjort och kan inte göras ogjort. Och SD-are som betett så ruttet är inte förtjänta att få Thoralf tillbaka. Det är ju inte heller tänkt så.
Det enda vi nu hoppas på är att få allt avslöjat - i bloggen och i Thoralfs kommande bok. Det finns förlag som längtar efter att ge ut denna och crowdfunding brukar fungera.

Och det är inte bara vi här som vill ha sanningen på bordet. SD-antagonister står och skakar bakom sina stenar och vittrar blod ...
Kunde inte Mattias B Johansson och hans kamrater räkna ut vad som skulle följa av deras maktspel? Vem trodde de att Thoralf var? Vi som vet ... vi vet.

Egentligen är det skönt att få en samlad bild nu när man undrat och funderat en längre tid och sett 'spelet' på avstånd.

... ...

 
Ingen bild

Björn

29 november 2018 16:38

ölänningen
Torsdag 29 nov 15:31

Håller med. Iof är jag väl inte chockad, men liksom du har jag också under valkampanjen gått och talat gott om SD och försökt locka folk att rösta. Nu kan man ju undra vad man egentligen har sysslat med. Blev dock tveksam till SD då Kent E uteslöts .
Tänk vad lite man vet egentligen.

 
Ingen bild

alf

29 november 2018 16:47

Jag var med och röstade in SD i Riksdagen och har röstat på SD varje gång sedan dess.
Jag har hela tiden förundrats över de andra partiernas totala beröringsskräck.
Jag tror jag börjar förstå nu. De andra partiernas ledare känner tydligen SD’s företrädare bättre än vad jag gör.
Eftersom det inte finns något alternativ till SD att rösta på får det väl bli sofflocket näste gång.

 
Ingen bild

Mattias R

29 november 2018 17:03

Jösses Thoralf, det här var inte snyggt. Hade varit bättre att bars kasta ut dig utan motivation. Men nu står MU och PS där med brallorna nere. Vilka tomtar!
Ni som ens har en tanke på att fortsätta stödja dessa maktfullkomliga galningar och syltryggar borde tänka om. Nästa gång är det du som huggs i ryggen.
Det här har ju nått en nivå som jag inte ens i min vildaste fantasi trodde var möjlig.

 
Ingen bild

Calle

29 november 2018 17:09

Har denne Mattias B Johansson, förutom att vara riksdagsman, distriktsordf, medlem av partistyrelsen även utsetts till politisk kommissarie i partiet, eller är det månne en självpåtagen roll, för att hindra vissa " träd att växa sig för höga"?

 
Ingen bild

vmm

29 november 2018 17:11

Thoralf, du har mitt principiella stöd. Jag kan förstå att du kan uppfattas som en "loose cannon" men jag tror definitivt du är en tillgång för SD och lockar fler väljare än du stöter bort. Jag skulle rösta för dig, för dom andra känner jag helt enkelt inte. Dom har inga bloggar och jag vet inte vilka dom är.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

29 november 2018 17:32

Börjar det här inte att gå lite väl långt nu? Såvitt jag vet finns det ingen självklar rätt att vara medlem i en förening. Man måste alltid? ansöka om medlemskap och om det beviljas blir man medlem och har att rätta sig efter stadgar och andra styrdokument. Är föreningen demokratisk så finns alltid möjligheter för medlemmar att via motioner, direkt eller via länsförbund, föreslå ändringar i föreningars inriktning och verksamhet. Beslut tas sedan i den högsta beslutande församlingen. (T ex årsmöte). Det var där 2018 års riksvalslistor antogs. Hade man velat ha en ordning där riksvalsskretsen skulle nominera kandidater hade man motionerat om detta. Vad alla ni som nu klipper era medlemskap gör är att avhända er möjligheterna till påverkan av SD.

Det måste stå en förening fritt att utesluta medlemmar som man anser utgöra en negativ belastning. Förutsatt att sådana beslut tas inom ramen för stadgarna. Hur har ni tänkt er om det inte skulle vara så? Ska vem som helst kräva att få vara medlem i en förening?

Thoralf Alfsson

29 november 2018 18:02

Ölandsbonde

Du har helt rätt. I den bästa av världar skulle det fungera men i praktiken fungerar det inte så. Systemet är uppbyggt för att skydda makten. Därför infördes t.ex ombudssystem för distrikt Kalmar län. Det innebär att bara ombud för närvara vid distriktets årsmöte, enskilda medlemmar fråntas sin rätt att yttra sig.
Ombud blir oftast "ja-sägarna", inte de med fel åsikter.

 
Ingen bild

Stora stygga vargen

29 november 2018 17:36

Om ingen redan länkat denna så är det nyttig inblick i "SD:s så kallade medlemsutskott (MU)":

https://www.nyatider.nu/annu-ett-exempel-pa-rattsrotan-i-den-interna-sd-organisationen/

 
Ingen bild

Karl

29 november 2018 17:44

Thoralf, mycket tråkigt att du blev utesluten. Helt fel beslut, IRM har lyckats kan man säga :( De satte en uteslutningsklocka på dig och klockan stannade på 1200 dagar. Ge inte upp! Försök ta revansch.

Jag vill att du ansluter dig till Alternativ för Sverige.Jag hoppas Gustav Kasselstrand varit i kontakt meddig. Det finns många före detta Sverigedemokrater som anslutit sig dit. Jag tror de kommer in i riksdagen 2022 då finns chansen att du får komma tillbaka till riksdagen där vi gärna vill se dig ta revansch.

 
Ingen bild

Svante1

29 november 2018 17:53

Jag kommer att rösta på AfS nästa gång....varit medlem sen i våras för SD....

 
Ingen bild

Tony

29 november 2018 17:59

På dessa vaga grunder har alltså partistyrelsen, Jimmie, Mattias,
Rickard Jomshof varit med att sparka ut dig ur partiet?+ Sanslöst!

Thoralf Alfsson

29 november 2018 18:05

Jag skall berätta mer detaljer runt det du tar upp i det avslutande blogginlägget som blir del 6

 
Ingen bild

Rune

29 november 2018 18:13

vmm
"Dom har inga bloggar och jag vet inte vilka dom är."
Det var flera SDare som var flitiga bloggare innan riksdagsinträdet 2010. Men de tystnade i och med riksdagsinträdet. Det var bara Thoralf som fortsatte blogga. Med Thoralf fick vi, tyckte jag insyn i Riksdagens vardagsarbete som ingen annan delade med sig av.

Thoralf Alfsson

29 november 2018 18:16

Det är många som tystnat sedan 2010 både på riksnivå och lokalnivå.

 
Ingen bild

Joho

29 november 2018 18:17

Mattias B Johansson verkar fungera som en politruck i partiet precis som ryssarna hade när dom gick på grund med u137 i Karlskrona

 
Ingen bild

Tobbe S

29 november 2018 18:29

En skådeprocess på mycket låg nivå¨. Att de inte skäms.

 
Ingen bild

Tommy

29 november 2018 18:34

Ser fram mot kommande delar, säkert fyllda av ytterligare galenskap. Jag har nog inte fattat särskillt mycket av vad SD är. En odefinierad olustig känsla har visserligen så sakteliga infunnit sig under de senaste åren. En del beroende på att min tro om att det finns kompetens i SD’s riksdagsgrupp fått sig så många törnar att det generella omdömet till slut blev inkompetens och girighet. En annan del är att vi nu har SD-företrädare som stöder etablering av moskéer, böneutrop, muslimska friskolor, drar kristna och muslimska värderingar över en och samma kam. Pratar integration isf. assimilering, anpassar språket till postmodernismen och tokvänstern. Osv.

Och så det här med ”social-konservatism” - definitivt skapat av SD-eliten. Jag kan känna en sympati för den -ismen, men den är så luddigt utvecklad av SD, att vi alla till slut formar en egen uppfattning om vad den betyder. Och då får även t.ex Thoralf ett problem. Och SD’s kommunikationsplan verkar ju dessutom ha en helt annan uppgift än att förtydliga, fördjupa och analysera SD’s politiska (förändrade) inriktning !... SD har idag svängt och utvecklats till ett i många stycken annat parti än det jag en gång började rösta på. Jag är övertygad om att Thoralf inte heller hängt med i dessa svängar, utan bara kört på, typ rakt fram. Det vore intressant med lite "självkritik" från Thoralf... Thoralf sa att han är och alltid varit SD’are (i sakpolitik, antar jag). Det tror jag inte på...

PS: Har lagt märke till att dom närmasta runt Åkesson inte sällan hänvisar till att ”Åkesson har sagt...”. Hur toppstyrt är SD egentligen? Totalitära? Ja - då är ju partiet livsfarligt och skall bekämpas med alla till buds stående medel. SD är idag Åkesson och ramlar nog ihop efter honom.

 
Ingen bild

Friholt

29 november 2018 18:47

@ Karl 17:44 Alternativ för Sverige? I all ödmjukhet vill jag ändå framföra:
Bakom Alternativ för Sverige finns affärsmän,några akademiker och reklamfolk. Inget fel i det. Men valkampanjen krävde, utöver ideella insatser, också kapital, men det resulterade endast i 20000 röster för partiet. Dess väljare pinkade i Mississippi dit sannolikt även partiets plånbok for.
Vem vill ta fram nya pengar för att få ihop röster som riskerar röna samma öde som de 20000? Dessa fick inte ens till ett kollektivt pip och alltså långt ifrån de förespeglade jubelbasunerna som skulle få Jerikos murar att falla.

 
Ingen bild

Inge Sandén

29 november 2018 18:49

Bäste Thoralf står helt på din sida.
Skriver kort då jag ännu inte förstått vad det är för fel på min dator då allt suddas ut efter en stund.
Du har blivit utsatt för en psykopat som har en medfödd begåvning att dupera sin omgivning.
Denna historia skall inte bara avslutas efter dina inlägg.
Vi måste få klarhet om Jimmie Åkesson känner till allt som du skrivit om .Skickar för att se om det lyckas denna gång.

 
Ingen bild

Ölandsbonde

29 november 2018 18:59

" Därför infördes t.ex ombudssystem för distrikt Kalmar län. Det innebär att bara ombud för närvara vid distriktets årsmöte, enskilda medlemmar fråntas sin rätt att yttra sig.
Ombud blir oftast "ja-sägarna", inte de med fel åsikter."

Jag är inte bekant med hur SD organiseras. Som jag trodde ligger en lokalförning (oftast kommunvis) i botten. Nästa steg är den regionala organisationen. I vårt fall lika med länet. Du menar alltså att när den regionala sammankommer så får endast valda (får jag hoppas) ombud från den lokala närvara (med yttranderätt och rösträtt). Hur är det med propositioner och motioner? Tar man ställning till dessa lokalt och skickar sin inställning med ombuden?
Är det så borde demokratin fungera. Det kan vara knöligt med yttranderätt åt alla medlemmar om församlingen är alltför stor. Närvarorätt borde dock alltid råda.
Jag antar att det på riksmötet? råder motsvande ordning att ombud från regionsmötet deltar. Ombud som röstas fram av de lokala ombuden.

Rätta mig gärna om jag har fel.

För övrigt har mitt intresse för SD falnat rejält. Inte bara för uteslutningen av dig utan det började tidigare med SDU. Det vassaste ungdomsförbund Sverige haft. Och att inte Ekeroth fick en riksdagsplats är så nära skandal man kan komma. Jag är osäker på vad SD vill idag. De relativa procentframgångarna som skett på riksplanet tillskriver jag enbart att övriga partier är så djävligt dåliga. SD har försummat massor av taktiska tillfällen att få ut sina idéer. Den sista? aktion som gav något var den mot det organiserade tiggeriet. Därefter tystnad. Trots allt krypande och hukande står de ändå där de står och ingen vill ha med dem att göra. Sorgligt, värre.

Det enda lilla hopp som finns är på kommunnivå. Man får hoppas att det leder till ytterligare framgångar.

Thoralf Alfsson

29 november 2018 19:29

Det stämmer om hur organisationen fungerar.

För övrigt delar jag dina tankar

 
Ingen bild

Österlenbo

29 november 2018 19:07

Ju mer man läser av de här turerna, så liknar det nästan Moskvaprocesserna 1936.

Hoppas du går vidare med ett lokalt Kalmaralternativ, eller i framtiden landar i AfS.

 
Ingen bild

Sven

29 november 2018 19:36

Har du kännedom om flera som fått eller lovats pengar om de slutar?

Thoralf Alfsson

29 november 2018 19:37

Nej, inte idag

 
Ingen bild

Mani

29 november 2018 19:36

http://www.barometern.se/kalmar/45-lagenheter-planeras-i-berga

Byggmani i Kalmar?

Thoralf Alfsson

29 november 2018 19:38

Det byggs ca 1 000 lägenheter just nu i Kalmar

 
Ingen bild

Ola

29 november 2018 19:37

Kommer du vara med under SDs landsdagar nästa år?
Kommer ihåg när du var med där förra gången det sändes på tv.
Otroligt skicklig och påläst som vanligt. Varför i hela friden vill MBJ ha bort dig? Är du ett hot?

Thoralf Alfsson

29 november 2018 19:38

Jag är utesluten ur partiet.

 
Ingen bild

Karl

29 november 2018 19:45

Kan du försöka yrka att beslutet om uteslutning upphävs?
Man måste ju kunna överklaga beslutet.

Thoralf Alfsson

29 november 2018 19:48

Jag har ännu inte fått beslutet med eventuell motivering. Men vad jag hört så går det inte att överklaga beslutet i partistyrelsen.

 
Ingen bild

G

29 november 2018 20:40

Vad får man inte säga i Sverige?
Uppenbarligen mycket enligt SDs medlemsutskott!

 
Ingen bild

Maja Dacke

29 november 2018 20:44

Och din polare från förr skriver i Nya Tider:

https://www.nyatider.nu/annu-ett-exempel-pa-rattsrotan-i-den-interna-sd-organisationen/

 
Ingen bild

Österlenbo

29 november 2018 21:02

@ Friholt 18:47
Så egentligen menar du alltså att man ska fortsätta att rösta på 8-klövern ...eller tolkade jag dig fel?

 
Ingen bild

LarJo

29 november 2018 21:04

Kan man inte begära en omprövning av beslutet med hänvisning till att omständigheterna som åberopats
ligger i huvudsak så långt tillbaka, att de ur rättslig synpunkt inte skulle ligga till grund för uteslutning.
Man kan här jämföra med den arbetsrättsliga förutsättningen för avsked. Varning skulle i så fall kunna vara
en möjlig åtgärd om det fanns en relevant grund. Eftersom rättssäkerhet inte tillmäts betydelse för SD pövning
av dessa ärenden är det dock tveksamt, men kanske värd att prövas.

 
Ingen bild

Steffe

29 november 2018 21:08

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/sd-vill-stryka-alfssons-partibeteckning/

Vilken jävla skithåla Kalmar län är.

 
Ingen bild

Maja Dacke

29 november 2018 21:15

Thoralf, här sitter jag och biter på naglarna i spänd förväntan på del 4. Din blogg har blivit som en följetong som man inte kan släppa.

Berätta också hur det går med boken. Kan man förbeställa?

 
Ingen bild

Uppgiven

29 november 2018 22:06

Då är det säkert som många sagt.
SD är ett parti styrt av narcissister.
De som gör karriär har hållhakar på andra.
Vi naiva gräsrötter utnyttjas som duktiga idioter och sparkas ut när vi är förbrukade.
Jag ångrar mitt engagemang i partiet och all den tid och energi jag spillt bort av mitt liv i onödan.
Tyvärr så har jag insett att allt engagemang i detta usla land är helt meningslöst.
Kvar står man med bitterhet och förakt och känner för att pissa på det så kallade demokratiska systemet.

 
Ingen bild

Frholt

29 november 2018 22:19

@Österlenbo 21:02 Ja, du tolkade mig fel.

 
Ingen bild

Arne Karlsson

29 november 2018 22:30

Känsla just nu är att jag vill ha extraval för att justera mitt val på SD i sept, antar att jag inte är ensam om denna önskan!

 
Ingen bild

Cosmik Debris

29 november 2018 23:51

Chris Forsne på Twitter:
”Problemet i Sverige idag är inte antalet migranter. Vi kunde ha tagit emot 500 000 holländare smärtfritt. Allt handlar om religion/ kultur.”

Det är exakt det som Thoralf oförtrutet och modigt har framfört på sin blogg.

Då blir han utesluten?

https://tinyurl.com/ydhxtxxw
https://twitter.com/chrisforsne/status/1063455014910418944

 
Ingen bild

Martin

30 november 2018 01:27

Hehe, nån slö byråkrat på SDs kansli fick uppgiften att samla ihop ursäkter för att utesluta Thoralf. Och kom på den smarta och arbetssparande iden att googla thoralf+irm :D Så slapp den slusken jobba överhövan :D

För övrigt, låt mig ironisera.

"... hur vår interndemokrati fungerar ..."
Interndemokrati? SD? Var? Var?

"..och jag hoppas att det är något som rättas till i partistadgarna under landsdagarna 2019 eller 2021."
Vad rör det dig? Du är inte längre SDare.

Thoralf är en mycket god man. Och SD är ett mycket dåligt parti. Därför är jag glad över att de har skiljts åt. Thoralf hör inte hemma i SD.

Thoralf Alfsson

30 november 2018 06:25

Min gissning är att det är Mika Kotanen och Linda Emma Kotanen som hjälpt Mattias B Johansson att samla in dessa anklagelser. Det finns vissa indikationer som tyder på detta.

 
Ingen bild

Martin

30 november 2018 01:29

Till Thoralf skulle jag vilja säga, sitt kvar i kommunfullmäktige. Det är en bra plattform för nästa valrörelse. Och vid det här laget kan du så mycket om politiken och politikerna i svergie är så otroligt usla så vi behöver dig politiken. Hur träligt och vidrigt det än må vara för dig personligen.

 
Ingen bild

Martin

30 november 2018 01:31

@Uppgiven
AFS består av precis såna personer som vägrade låta sig korrumperas i SD, som valde idealism och principer framför löner och fulspel.

 
Ingen bild

SD:are

30 november 2018 03:37

Hej,
Hem från krogen precis och vi tycker du inte ska nämna SD mer på din blogg. Du är UTESLUTEN av skäl du mycket väl känner till och du får finna dig i detta. Nämn aldrig SD mer. Koppla bort oss från ditt liv helt.

Vi vill inte ha med dig att göra och hoppas DU känner likadant, men du klänger dig fast för den inkomst du hade. PATETISKT!

Skärp dig gubbjävel! Ha lite självaktning.

Thoralf Alfsson

30 november 2018 06:29

Tack för vänligheten. Men jag kommer göra dig väldigt besviken. Jag kommer skriva en hel bok om SD. Du kanske till och med får vara med i boken. Vem vet?

 
Ingen bild

Mattias

30 november 2018 06:59

@LarJo
Torsdag 29 nov 21:04
Förstår inte vad det skulle göra för nytta. Han är ju inte önskvärd av de som har bestämmanderätten i partiet. Som ölandsbonden så klokt skrev är det ju ingen mänsklig rättighet att få ingå i någon förening. Sen att processen i detta fallet varit riktigt lumpen är en helt annan sak, fakta kvarstår de gör precis som de vill hur orätt det än kan uppfattas.

 
Ingen bild

Ludvig

30 november 2018 07:10

Det är inte lite besviken man blivit på SD. De jag känner som röstat som jag ångrar sig nu.

 
Ingen bild

Mässkalle

30 november 2018 07:12

Jag följde länken till Nya Tider:

"Veteranen1947 Ola KS.
för 6 timmar sedan
Dumheter. Det han uttalade om Jimmie skall rendera i uteslutning. UT."

Vem är Veteranen? Är han/hon en irm eller en sd-are? Det viktigaste vad är det för "uttalande" Att Thoralf inte är en typ, jasägare

 
Ingen bild

Frholt

30 november 2018 07:48

Aj, aj, aj nu ligger Markus Wiechel illa till enligt Expressen. Kommer han att bli utesluten?

 
Ingen bild

Therese B

30 november 2018 07:51

Du kom till oss en dag. Du ville vara en del av oss. Men det gick inte för din bångstyrighet ville inte släppa. Nu sitter du ensam igen.

Recept för ensamhet. Tag lärdom av detta, både i slott och koja. Röd stuga med vita knutar.

Thoralf Alfsson

30 november 2018 08:45

Det är en viss skillnad mellan dig och mig. Jag står upp för det jag tror på!

Du har ju varit med så länge att du borde se den negativa spiral som partiet internt befinner sig i och den åsiktskorridor inom SD, som bara blir trängre och trängre. En åsiktskorridor som sakta men säkert håller på att kväva utvecklingen inom partiet.

Hur många partiaktiva vågar idag skriva sina egna tankar om aktuella politiska frågor? Oftast länkas det endast till "säkra" artiklar på Facebook.

Där KO som tidigare skrivit om politiska frågor idag tystnat och endast lägger upp bilder och skriver om sin husdjur. Det är en tragisk utveckling.

Jag säger som Hanif Bali i Min sanning i söndags. Om jag skulle sluta blogga och tycka saker så är jag inte längre Thoralf Alfsson, det är min personlighet helt enkelt.

PS
Läste du överhuvudtaget mitt yttrande innan du fattade ditt beslut? Eller har du drabbats av dåligt samvete?

 
Ingen bild

Per

30 november 2018 08:40

Det är många som skriver att de är besvikna på att de röstade SD. Självklart har ni rätt att vara de, men samtidigt kan man undra om det verkligen finns ett parti i riksdagen som man INTE är besviken på. Kanske är det så att man måste synas mer på gatorna typ som i Frankrike och verkligen visa vad man tycker än att lägga en lapp i lådan vart fjärde år.
Tack Thoralf för allt du gör!

 
Ingen bild

Rune

30 november 2018 08:55

Till
Mattias härovan.
SD är ingen privatförening eller privatföretag där de ledande kan göra som de vill. SD är ju en del av den lagstiftande makten i Sverige som kanske i framtiden ingår i en Regering.
Därför kan inte partiledningen uppföra sig som att partiet skulle vara deras privata egendom som de gör som de vill med.
Partiet skall ju naturligtvis tillhöra alla som är medlemmar i det och alla skall bemötas med respekt.

 
Ingen bild

Pepparholm

30 november 2018 09:28

Rune - skönt att läsa ditt inlägg! Om man vill tvätta bort den bruna stämpeln så får man från ledande organ se till att uppföra sig anständigt. Annars ger man kritikerna en frispark.

 
Ingen bild

Krister

30 november 2018 10:13

2014 gick jag ur SD pga att du Thoralf ströks från riksstads listan.
Efter att du nu igen strukits har blivit nog för mig. Jag kommer inte mer att rösta på SD

Godnight for me

 
Ingen bild

Sven

30 november 2018 11:03

Vem är 'Therese B' som skriver ovan? Det låter som du vet vem det är.

Thoralf Alfsson

30 november 2018 12:22

Ja, jag tror det i varje fall.

 
Ingen bild

Bajen666

30 november 2018 11:19

Politiskt korrekta gillar jag inte, men nåt som jag mer eller mindre hatar så är det politiskt korrekta "Sverigedemokrater" finns ett antal i denna tråd ser jag....at ni inte skäms säger jag bara.

 
Ingen bild

Magnus

30 november 2018 11:23

Det var inte snällt skrivet av Therese Borg? Hur kan man skriva sånt till en fd partikollega?

Thoralf Alfsson

30 november 2018 12:23

Om det är Therese Borg som skrivit det så sitter hon i partiets medlemsutskott som föreslog att jag skulle uteslutas.

 
Ingen bild

Magnus

30 november 2018 11:25

"De tillhör samma parti men sitter väldigt långt ifrån varandra i fullmäktigesalen. Sverigedemokraten Thoralf Alfsson till höger på andra raden, medan partikollegan Linda Emma Kotanen sitter längst till vänster på tredje raden. "

Tråkigt att det var så Thoralf.

Thoralf Alfsson

30 november 2018 12:25

Linda Emma Kotanen var placerad jämte mig men hon valda att flytta på sig och sätta sig tillsammans med sin sambo Mika Kotanen.

 
Ingen bild

World Traveller

30 november 2018 11:58

@Therese B
Om ni hade något uns av folkvett så skulle ni skämmas. Fega syltryggar är vad ni i SD's ledning är. Min och många andras röster har ni nu förlorat genom ert fega beslut att utesluta Thoralf. Vem vill vara med i ett parti som inte står bakom en sån hårt arbetande kämpe som Thoralf. Ni är ynkliga och fega. Fattar inte hur ni kan titta er i spegeln.

 
Ingen bild

Martin

30 november 2018 12:20

@SD:are

Du och andra SDare här i kommentarsfältet gör ett värdefullt arbete med att vittna om frånvaron av stil och hyfs i ert parti. Det verkar bara finnas ett rått maktspråk och illvilja.

 
Ingen bild

Lena1

30 november 2018 12:30

@Rune 08.55 Mycket bra formulerat! Det här är något SD-ledningen borde läsa några ggr, jag tror nämligen att de i framgången GLÖMT bort ett o annat. Varför kritisera sina egna och ge FRISPARK till MSM när de kritiserar alternativrörelsen. Vi har väl för tusan YTTRANDEFRIHET?

 
Ingen bild

Lena1

30 november 2018 12:36

Någon här på tråden skrev av du Thoralf och även SD-ledningen är utsatta för en psykopat som har medfödd begåvning att dupera. En sådan psykopat kan göra mycket ont när han upplever att någon retar honom till vansinne, (vilket du tydligen gjort med din blogg). Jag tror verkligen att det finns något i det här, ska bli intressant att följa utvecklingen.

 
Ingen bild

Uppgiven

30 november 2018 12:38

@SD:are.

Vi är nog många som har "kopplat bort" SD.
Fler lär gå samma väg med det förhållningssätt SD har.

Ska ni utesluta alla medlemmar som ni får direktiv om från MSM och EXPO...?

 
Ingen bild

Lena1

30 november 2018 12:40

Thoralf så kul att se @SD-are som kommit hem från krogen efter 3 på fredagsmorgonen och varit så uppretat att han varit tvungen att gå in och kalla dig för "gubbjävel"! Kanske han själv skulle skämmas ett tag och uppmaningen "Ha lite självaktning2 var väl en uppmaning till sig själv skulle jag tro.

 
Ingen bild

Gustaf

30 november 2018 12:42

Känns befriande på något sätt att få reda på vilka knallkorkar som nu ska driva partiet.
Har tappat mitt förtroende för Sverigedemokraterna. Undrar hur Åkesson resonerar ?

 
Ingen bild

C Andersson

30 november 2018 13:34

Indirekt demokrati innebär att de valda ombuden ska tillvarata sina väljares intressen framför sina egna. Svårare än så är det inte. Men så fungerar det inte hos något av våra riksdagspartier. SD är inget undantag tvärtom så verkar det vara sämre ställt än hos de andra.

 
Ingen bild

Lena1

30 november 2018 13:49

Richard Jomshof skriver i Dagens Samhälle " Nu är vi ett parti bland andra". I ett stycke står:
"Till skillnad från övriga partier saknar vi ideologiska skygglappar. Vi räds inte att lyfta och diskutera känsliga frågor".
Jo så har jag uppfattat honom och andra SD:are, men nu? Är det endast ledningen som får uttrycka sig över det som är så galet i vårt samhälle?

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/jomshof-nu-ar-vi-ett-parti-bland-andra-25095

 
Ingen bild

Rolle

30 november 2018 14:02

Tappat all tilltro till Åkesson o vad är Kalmar för jävla kalkonlän?

 
Ingen bild

Gunnar

30 november 2018 14:10

I en så extremt toppstyrd organisation som SD visat sig vara, är det totalt omöjligt att uteslutningen av Thoralf inte sanktionerats eller t.o.m skett på direkt order från högsta ort, dvs. partiledningen. I debatterna i kölvattnet efter Thoralfs uteslutning har det på ett flertal olika bloggar avslöjats den ena märkligheten efter den andra, SD:s garderober verkar vara fulla med lik, som dessutom stinker mycket illa.

Min bild av SD som parti och organisation har under de senaste månaderna förändrats radikalt, bilden av en frisk fläkt i svensk politik, som kämpat för ett pragmatiskt nytänkande i den svenska ankdammen har ersatts av bilden av en totalt toppstyrd sekt, där inga medlemmar får tänka eller uttrycka sig självständigt.

Jag plockade fram Anne-Marie Pålssons Knapptryckarkompaniet från bokhyllan, likheterna är slående, den enda skillnaden är nog att Moderaterna verkar vara ett betydligt mer demokratiskt parti. I SD är det herrarna Åkesson, Karlsson och Jomshof, i nämnd ordning, som styr och ställer till 101%. SD:s medlemmar och Riksdagsmän, exklusive de nyss nämnda tre herrarna, framstår bara som nickedockor och verktyg åt den envåldshärskande partiledningen.

SD kan totalt glömma tankarna på att bli en folkrörelse mot det likriktade etablissemanget så länge de själva inte har en mer demokratisk intern beslutsprocess och uppmuntrar internt angiveri och dessutom inte tillåter sina medlemmar att få tänka eller uttrycka sig självständigt.

Gunnar Karlsson

 
Ibbe

Ibbe

30 november 2018 14:14

Ju mer info vi får av T. Alfsson desto mer framstår medborgarutskottets yttrande som ett bisarr stort skämt vilket dessutom utgör grund för ett mycket allvarligt och tungt beslut. Hanteras andra allvarliga beslut i SD centralt på samma oseriösa sätt så har partiet ett mycket allvarligt problem med många aspekter. En kommentar från partiets sida till det tidigare nämnda skämtet är definitivt på sin plats. Det handlar om trovärdighet.

http://K

 
Ingen bild

Uteslutningsärende-Tror inte det

30 november 2018 14:26

SD-riksdagsledamoten Markus Wiechel kallade en kvinnlig partikamrat i 70-årsåldern för ”pissfitta”.

Det anklagar flera partikamrater honom för.

Expressen kan nu avslöja hur Wiechel använt nedsättande könsord vid flera tillfällen.

– Det användes i ironiskt syfte, säger han om sitt språkbruk.
https://www.expressen.se/nyheter/sd-toppens-konsordsattack-mot-aldre-kvinna/

 
Ingen bild

Frholt

30 november 2018 14:39

@Lena 1 12:40 Men vi har väl alla stött på dom! Folk med dåligt ölsinne och med dålig kondis och vi ha väl alltid undrat:" Va i h-e gör dom i bloggen efter klockan 3?"

 
Ingen bild

En vanlig svensk

30 november 2018 14:45

Tappat tron fullständigt. Förr fanns det ett parti för oss som ville förändra Sverige till det bättre. Ett oberoende parti som helt enkelt värnar om svensken. Nu inser man att man blivit grundlurad. Jag orkar inte mer, jag ska flytta till min bror i Amerikat (florida). Det blir väl inte på direkten men innan majbrasan i alla fall.

Jag tror inte längre Sverige har något att erbjuda mig och min familj. Jag är så trött på ensamkommande som det daltas med och dessa gamla pensionärer som får nöja sig med en halv kopp kaffe och lägga sig kl 3 på eftermiddagen.

 
Ingen bild

En vanlig svensk

30 november 2018 14:49

Jag är ganska berest och har bott halva mitt liv utomlands i lite olika världsdelar. Men en sak du gör som jag inte gillar som är typiskt västerländskt är att sätta etikett på saker och ting. Det förminskar oss som människor anser jag. Diagnoser är tämligen ganska löjligt sätt att få en poäng. Nu tror jag inte det var din avsikt men tänk på det. I de andra kulturerna existerar inte det och jag tycker det är bättre. Inget illa ment med denna kommentar från min sida.

 
Ingen bild

llarsson

30 november 2018 15:05

Frholt 14:39
Man skulle ju kunna misstänka att det var Kent Ekeroth men han är väl redan uteluten ur SD eller?

 
Ingen bild

Cosmik Debris

30 november 2018 15:08

Stefan Torssell:

”Under 2017 gjorde jag en uppskattning av hur muslimers röster skulle påverka valresultatet.”

https://tinyurl.com/yc69nj5h
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2205843116297711&id=100006161327235


....och SD utesluter Thoralf?

 
Ingen bild

Rödhaken

30 november 2018 15:19

Efter att han suttit i riksdagen för SD mellan 2010 och 2014 blev Thoralf placerad utanför valbar plats till valet 2014. Istället sitter Jimmy Åkessons svärmor där. Ja, det gjorde hon ju egentligen inte, hon nöjde sig med att ta emot arvodet och deltog inte i riksdagens arbete.

Säger väl egentligen det mesta om hur det här partiet drivs som en privat affär för partitoppen.

 
Ingen bild

Leo

30 november 2018 15:57

Pratar alla skit om alla i Kalmar?

 
Ingen bild

Sven

30 november 2018 16:02

Har du haft kontakter med andra uteslutna?

Ser fram mot avsnitt 4.

 
Ingen bild

Magnus

30 november 2018 16:32

Snälla, väntar på del 4:a! Spännande läsning.

 
Ingen bild

Pierre

30 november 2018 16:34

Roligt att de som nu röstar på SD beter sig precis som vänsterpacket de tror sig stå över , ni forna sossar som nu spyr galla över Thoralf bevisar varför vi som varit med länge nu klipper våra medlemskort och kommer arbeta lika mycket för att SD ska tappa röster som vi gjort för att partiet ska växa. Normalt skulle jag inte reagera men skriver man som vissa gör här så skäms man att varit medlem så länge.Vid ett omval kommer SD garanterat få färre röster i Kalmar län det kan jag lova.

 
Ingen bild

Magnus

30 november 2018 16:35

Thoralf Alfsson utesluts ur SD. Med det i handen inser jag att de har spelat ut sin roll.
Jag kommer inte att rösta på dem igen. Utan nu finns det bara Afs som alternativ. Sjukt hur SD tar efter de som de säger sig vara emot. Nu har vi en 8 klöver.

Jag tror du kan lyfta Afs in i riksdagen 2022 om du går med där. Att ta 4% av SDs väljare tror jag är möjligt. Vad tror du Thoralf? När kommer du ge besked vilket parti du kommer ansluta dig till?

 
Ingen bild

Observer

30 november 2018 16:58

At SD blev ett parti bland de andra PK-partierna, Som dessutom kommit att praktisera just politisk korrekthet värst & mest av dem alla -i hopp om acceptans, I hopp från ledningen om plats vid köttgrytorna ..Är bara, Tråkigt.
T.o.m ett riktigt "Skvallerbytta-Bing Bong parti" blir tyvärr deras tragiska fall.

SNACKA OM BAKTÄNDNING

 
Ingen bild

Micke

30 november 2018 17:14

Sjukt var ordet, är det här Partiet som säger sig stå upp för svensken och Sverige, då är det illa om sådana här löjliga uteslutningar kan förekomma (och tillika mot en som är en direkt arbetsmyra / och ordentligt påläst.

Micke / Gävle

 
Ingen bild

Frholt

30 november 2018 17:16

llarsson 15:05 Kent Ekeroth är inte utesluten.

Den natten som Kasselstrand och Co tog makten i SD-Stockholm var många från SD-riks där för att stödja Maria, som var valberedningens förslag. En av de flitigaste talarna för valberedningens förslag och alltså mot Kasselstrand och Co var Kent Ekeroth.

Kent Ekeroth, och jag vågar påstå Thoralf Alfsson, är i sina uppfattningar och handlingar gedigna sverigevänner med sverigedemokraters synsätt. Två personer som vi odelat borde uppskatta - och stödja.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

30 november 2018 17:17

Bert Karlsson har förgäves försökt komma i kontakt med Rikard Jomshof. Han vill att SD ska granska miljardrullningen på Migrationsverket.

Rikard Jomshof och SD har fullt upp med att granska Thoralf, på uppdrag av IRM.

 
Ingen bild

Tobbe L

30 november 2018 17:20

Gör som jag, dra dig tillbaka och bida din tid.
Pk-idioterna kommer för eller senare få skörda det de har sått och jag har tröttnat på att kämpa.
Det är lönlöst, och de flesta i Sverige är helt hjärntvättade.
Låt det gå åt helvete! Sverige finns inte längre för mig, tack och hej.

 
Ingen bild

Överste Senap

30 november 2018 17:35

Friholt:
"Kent Ekeroth, och jag vågar påstå Thoralf Alfsson, är i sina uppfattningar och handlingar gedigna sverigevänner med sverigedemokraters synsätt. Två personer som vi odelat borde uppskatta - och stödja."

Ja det har man ju trott, men det visar sej att det enda synsätt
som är godkänt är det som inkvisitionen i toppen bestämt.
Lågt i tak, unket, ödsligt. Undrar hur många medlemmar SD Kalmar
kommer att förlora? Skulle gissa på 30%.

 
Ingen bild

Pepparholm

30 november 2018 18:44

Thoralf, det jag nu skriver är inte menat som någon jämförelse med dig och Bert och din höga grundsyn.

Jag var inte den som gillade Bert men jag högaktade Ian. Ny Demokrati försvann. Imploderade som man kan säga. Skillnaden mellan en atombomb och en vätebomb som Mattias B Johansson torde veta om han har gått grundkursen som reaktortekniker.

Men jag har inte kunnat låta bli att lyssna på Berts Bröl i Petterssons blogg som är i samma höga och intressanta klass som Thoralfs blogg.

Denne Bert säger sanningar på ett rättframt och stundom oförskämt sätt. Han engagerades modigt av Ebba Busch Thor (KD) i valrörelsen. Säkert många i partiet som mer än rynkade på näsan. Men Ebba vann proselyter. SD tycks nu vara beredd att i regeringsalternativ rösta för KD som vunnit framgång med denne frifräsare Bert!

Men vad gör SD. Jo man sparkar ut dem som liksom Bert vågar tala klartext på hemmaplan. Man fegar för media och kommunister. I dag är det enbart Hanif Bali (M) och KD:s konsult Bert som törs och får tala klartext. I SD blir man utesluten som medlem om man avviker från korridoren!

Det är sorgligt att Jimmie Åkesson som gör sig så bra i TV-rutan lyssnar på egoister och mobbare när dessa vill utesluta medtävlare i hierarkin. Han borde begripa att man vinner på gator och torg. Inte i Riksdagshuset.

Om jag inte snabbt får se ett nytt beslut om nytt medlemskap för Thoralf med ursäkt från Jimmie Åkesson så kommer jag att gå till Kristdemokraterna som törs våga leva med en stöddig Bert. Jag uppskattar oftast hans bröl, liksom jag nästan alltid ännu mer uppskattar de lågmälda och sakliga synpunkterna från Thoralf. Han kan säkert uppbåda något nytt i Kalmar till gagn för kalmariterna.


Jag måste tillägga, att jag har ingen aning om vad ordförande i Medlemsutskottet har för politiska synpunkter. Trots att jag väl röstade på honom då jag antar att han stod överst på listan. Synd att man enligt vallagen inte får stryka namn.

Enda chansen att vara uppdaterad har varit Thoralfs blogg. Men Magnus Olsson har varit högre avlönad av våra skatter. Så han är säkert nöjd i sin bubbla. Skitstövlar är ofta duktiga på att manipulera.

https://petterssonsblogg.se/2018/11/30/bert-brolar-35/

 
Ingen bild

Oscar

30 november 2018 19:56

@ Friholt

Så du menar att det är en bortkastad röst att rösta på det man tror på?

Med ditt tankesätt så hade ju aldrig SD kommit in i riksdagen.
För mig så är storleksargumentet det mest korkade jag har hört. Har aldrig mött någon kritik rent sakpolitiskt för dom flesta SD:are man har pratat med tycker vårat program är väldigt bra.
Men sen går dom ändå och slänger bort sin röst på ett SD som blir mer och mer pk för varje dag som går.

Kom in i matchen och inse att om man vill ha förändring på riktigt som SD:are hade sagt ;) så måste ett nytt parti komma in i riksdagen och det partiet är Alternativ för Sverige.

 
Ingen bild

Observer

30 november 2018 23:52

Sett i detta ljus så förstår jag plötsligt resonemanget: "Att hålla SD utanför inflytande"
..Det är uppenbart inte helt utan anledning.
Och lika så bra. Ty ett parti som gör så här vill nog ingen ha.

 
Ingen bild

Ulf Sawert

1 december 2018 06:16

Hej Thoralf! Vi känner inte varandra men jag är i samma situation som dig. Jag hann bara vara med i partiet i ett enda år och nu ska jag uteslutas. Jag kandiderade för fullmäktige här i Sundsvall men fick plötsligt Johnny Skalin (riksdagsman)och Martin Klausen (distriktsordförande) emot mig, varför vet jag inte. De tog fram en egen, privat lista där mitt namn var borttaget och bytte ut den riktiga, ordinarie listan - där jag stod på plats 28 - på valdagen överallt! De bröt mot en massa stadgar och etiska riktlinjer men de frias helt av riks, istället har jag nu fått ett brev från MU där jag har blivit ett medlemsärende, är så sjukt att jag kan bara inte tro det!

Jag är säker på att jag är utesluten i nästa brev. De kommer inte ens att läsa upp mitt svar, allt är riggat. Allt handlar om pengar! De höga partibidragen har förstört partiet. SD verkar styras idag som en maffia organisation där sanning och moral inte spelar någon roll. De ska bara skämmas, alla som sitter i MU och i partistyrelsen!!

 
Ingen bild

Gustaf

1 december 2018 07:38

Observer.
Så har jag också förstått att det blir. Börjar ana slutet/upplösningen Tråkigt vi hade behövt ett oppositionsparti.

 
Ingen bild

Lotta_1

1 december 2018 12:06

Undrar vem signaturerna SD:are och Therese B tror ordnat flest SD-sympatisörer och medlemmar runt om i landet, de eller Thoralf?

 
Ingen bild

Isak

25 december 2018 22:39

Har du funderat på att starta ett lokalt parti i kalmar nu när sd uteslutit dig?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards