thoralf

Alla inlägg den 30 november 2018

Av Thoralf Alfsson - 30 november 2018 17:22

Idag fick jag denna kommentar på bloggen.


 


Jag undrar faktiskt om den är skriven av Therese Borg som är en av ledamöterna i medlemsutskottet som beslutade om uteslutningen.Den är både hånfull och en uppmaning till alla att rätta in sig i ledet annars blir du utesluten av MU. Undrar om hon överhuvudtaget läst mitt yttrande?


Här kommer nu del 4.

 

Idag tänkte jag ta upp den lite längre anklagelsen som lyder enligt följande.


Ett exempel är den centerpartistiske kandidaten med muslimsk bakgrund som du valde att publicera inlägg om trots en överenskommelse som gjorts tidigare. Den granskning som du genomförde bidrog till negativ media för partiet under valrörelsen, som drar fokus från den politik och de budskap som partiet ville få ut. ”Muslimer får räkna med att bli granskade” som tidningsrubrik blev resultatet.”

 

Den här anklagelsen gäller en ganska stor granskning och ett avslöjande som väckte en hel del uppmärksamhet. Men den innehåller också en hel del märkliga detaljer som berör hur Mattias B Johansson hanterade detta och gjorde överenskommelser med Centerpartiet utan att informera mig om detta.


Mitt svar till denna anklagelse är på 6-7 sidor i mitt yttrande. Jag beskriver så kort jag kan vad det handlade om i blogginlägget och för de som vill läsa hela mitt yttrande gällande denna anklagelse får gå in på länken i slutet av blogginlägget och ladda hem en pdf-file med hela yttrandet. Jag har dock ”maskat” några personuppgifter som jag anser inte är relevanta.


Jag har under flera år uppmärksammat den centerpartistiska politikern Jaafar Al-Jabiri i Kalmar och hans karriär inom Centerpartiet. Under 2017 ägnade han och Centerpartiet sig åt att ordna utbildningar i vad de kallade samhällskunskap på flera orter i Kalmar län men andra uppfattade det som rena politiska värvningskampanjer för Centerpartiet. Det uppmärksammades av media och även av sverigedemokraternas Mattias Karlsson.


 


Jaafar Al-Jabiri har i flera olika sammanhang hävdad att han är en sekulär muslim. Med andra ord har han hävdad att han inte är särskilt religiös utan att han har assimilerat sig i det svenska samhället.


Av en ren slump någon gång i februari/mars upptäckte jag en sida på Facebook med väldigt religiöst innehåll som tillhörde shiamuslimer. Jag kände omgående igen Jaafar Al-Jabiri som fanns både på bilder och i videoklipp. Av materialet framgick det med all tydlighet att Jaafar Al-Jabiri var långt ifrån någon sekulär muslim under att han lade stor vikt vid sin identitet som shiamuslim genom att han deltog i deras sorgeritualer.


Efter mycket efterforskning och arbete kunde jag konstatera att shiamuslimer i Kalmar hade haft provisoriska moskéer i olika industrilokaler i Kalmar. Det vill säga de har fungerat som samlingslokaler för ett stort antal människor. Helt emot gällande detaljplaner för dessa lokaler. Utan tillstånd från t.ex Brandskyddsmyndigheten.


För att göra historien kort så skrev jag i början av augusti ett blogginlägg där jag avslöjade alla olika lokaler där shiamuslimerna haft sina hemliga moskéer sedan 2015. Notera utan att lägga upp några bilder eller videoklipp där centerpartiets Jaafar Al-Jabiri fanns med på. Blogginlägget publicerades vid 22-tiden en kväll. Under natten och morgonen fick jag flera mejl från Jaafar Al-Jabiri med diverse märkliga påståenden. På förmiddagen kallade Centerpartiet till presskonferens och anklagade mig för förföljelse av Jaafar Al-Jabiri. Centerpartiet krävde att jag skulle kastas ut från Sverigedemokraterna.


Mattias B Johansson kallade då till ett intern möte för att diskutera situationen. Jag kände att något stöd från Mattias B Johansson, Martin Kirchberg och Bo Karlsson kunde jag knappast räkna med trots att jag visade dem mitt hela material där det klart och tydligt framgick att Jaafar Al-Jabiri ljög om sina aktiviteter som starkt religiös shiamuslim.


Trots att det fanns videobevis på att Jafar Al-Jabiri ljög helt öppet så vill mina partikamrater att jag inte skulle publicera något av materialet på min blogg. Jag fick däremot fria händer att ge det till någon tredjepart för att det skulle publiceras. Min första tanke var Samhällsnytt men de backade ur ganska snabbt då de hade så mycket annat att göra i valrörelsen. En lokaltidning var på men backade också efter ett par dagar, det var uppenbarligen för känsligt i valrörelsen, som jag tolkade det.


Där kunde allt ha slutat!


Men några dagar senare publicerade Jaafar Al-Jabiri ett Facebookinlägg med rena lögner om mig. Vilket gjorde mig riktigt upprörd. Senare har jag förstått att Mattias B Johansson lovat det centerpartistiska landstingsrådet Christer Jonsson att jag inte skulle publicera något mer om Jaafar Al-Jabiri, utan att informera mig om denna uppgörelse/avtal. Då kände sig uppenbarligen Jaafar Al-Jabiri sig säker och skrev ett Facebookinlägg med falska beskyllningar mot mig.


Personligen ansåg jag då att Jaafar Al-Jabiri brutit den ”vapenvila” som rådde. Jag meddelade då Mattias B Johansson att jag skulle publicera mer material om Jaafar Al-Jabiri men eftersom Jimmie Åkesson skulle komma till Kalmar den 1 september så ville jag inte publicera något under veckan som kunde störa vårt stora torgmöte. Mattias B Johansson enda kommentar var att man skall inte låta sig provoceras. För mig handlade det om att bemöta rena lögner som skrev mitt i brinnande valrörelse.


Samtidigt kände jag att detta även var en del i det som jag upplevde som att jag motarbetades i min personvalskampanj till riksdagen.


Den 2:e september publicerade jag ett blogginlägg som visade vem Jaafar Al-Jabiri i själva verket var. Det fick stor uppmärksamhet och var knappast något som skadade Sverigedemokraterna.

Två veckor senare publicerade Jaafar Al-Jabiri ett nytt lögnaktigt inlägg på Facebook. Där han påstod att jag skulle varit vid deras nya provisoriska moské och fotograferat personer vid en viss tidpunkt. Denna gång var dock min lyckliga stjärna med mig då jag vid den tidpunkten befann mig ca 20 mil från Kalmar hos min dotter. Det var därmed lätt att bevisa att centerpartiets riksdagskandidat Jaafar Al-Jabiri helt enkelt ljög i sitt Facebookinlägg.


Trots denna uppenbara lögn så var det bara Ulf Carlsson på Östra Småland som skrev en artikel om detta. Barometern som hängt ut mig tidigare valde att mörka Jaafar Al-Jabiris lögner för sina lösare.


Det sveket av Barometern kommer jag aldrig att glömma!

 

Trots dessa lögner från Jaafar Al-Jabiri fick jag heller inget stöd från Mattias B Johansson. Ynkligt är bara förnamnet på hans agerande.

 

följande länk finns hela mitt yttrande till medlemsutskottet gällande denna anklagelse. Där finns länkar till mina blogginlägg men också utdrag från tidningsartiklar och printscreen från mejl och annan konversation som visar detaljerna.


Bedöm själva om ovanstående anklagelser är skäl för uteslutning. Det anser uppenbarligen medlemsutskottet och partistyrelsen. Jag anser det inte!

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards