thoralf

Direktlänk till inlägg 7 november 2013

ANONYMITET INGÅR I TT:S IMAGE

Av Thoralf Alfsson - 7 november 2013 23:11

Tidningarnas Telegrambyrå eller i vardagligt tal TT upplevs nog av många svenskar som ett objektivt eller kanske rent utav som en ”statlig nyhetsbyrå”. TT vårdar sin anonymitet och därmed sin trovärdighet med stor omsorg. TT är det enda vi ser under artiklarna, sällan någon journalists namn, vilket på något sätt understryker trovärdigheten.

Hur många av mina läsare kan nämna ett namn på någon journalist eller reporter på TT?

Hur många kan namnge någon i TT:s styrelse?

Anonymitet ingår i TT:s image! Om allmänheten visste att Aftonbladet är största ägare i TT och att dessutom Aftonbladets chefredaktör och ansvarige utgivare Jan Helin sitter i styrelsen skulle TT:s trovärdighet sjunka högst betänkligt eller till och med dramatiskt.


Ägarbilden är kanske inte den som mina läsare och allmänheten förväntar sig.


 


När man sedan börjar syna det korsägande och det utbyte av styrelseposter som pågår inom dessa mediabolag blir jag mörkrädd men man får samtidigt full insikt i varför mediaklimatet ser ut som det gör i Sverige. Frågan är om det inte borde införas en lagstiftning som begränsar antalet styrelser man kan sitta i inom samma bransch.

TT:s styrelse.


 

Jan Helin ej folkbokförd!


Styrelseordföranden i TT, Raoul Grunthal och VD Jonas Eriksson är goda exempel på hur obehagligt detta ”styrelsemonopol” är och att det med stor säkerhet ger en snedvridning av nyhetsrapporteringen eller rättare sagt pk-filtreringen av det som svensken möter i media. Många av dessa personer sitter i 15-30 styrelser där flertalet av företagen är knutna till mediabranschen.

Följande uppdrag gäller Raoul Grunthal. Källa www.ratsit.se

 


 Följande uppdrag gäller Jonas Eriksson. Källa www.ratsit.se

 


Denna pk-filtrering får man nya exempel på varje vecka. TT har få journalister som jobbar på fält istället ägnar sig många medarbetare åt att inhämta information från lokaltidningar som de sedan omarbetar (pk-filterar) till egna TT-meddelanden.

På TT:s hemsida skriver man följande.

”TT är Sveriges ledande nyhetsbyrå. Hög trovärdighet, saklighet och opartiskhet i mycket högt tempo kännetecknar TT:s journalistik.”


Att påpeka sin höga trovärdighet, saklighet och opartiskhet får i varje fall varningsklockorna att ringa hos mig.

TT:s arbetssätt tillsammans med lokaltidningarna innebär inte bara en pk-filtrering i kvadrat, utan i kubik. Först pk-filtreras nyheten i lokaltidningen sedan sätter TT sin prägel på meddelandet innan det skickas ut och som ett tredje steg kan de lokaltidningar/nyhetsredaktioner pk-filtrera det ytterligare en gång för att passa tidningens agenda och indoktrinering. Ett mer eller mindre vattentätt system för att hålla den ”äkta sanningen” borta från det svenska folket. Ett system som till vissa delar är än mer effektivt än Pravda var på sin tid.


Det obehagliga med TT är att på bara några få minuter efter att de släppt sitt TT-meddelande finns detta på många lokaltidningars hemsidor och så småningom i deras tryckta upplaga. Detta sker idag mer eller mer automatiskt genom diverse programvaror hos lokaltidningarna. Därmed får TT:s pk-filtrering ett enormt genomslag på kort tid utan att deras uppgifter ifrågasätts av något mänskligt öga.

SVT kallar sig för Fri Television vilket är ett stort hyckleri men i detta fall tror jag svensken är medveten om hyckleriet i betydligt större omfattning. När det gäller TT så svävar nog svensken i stor okunskap om hur verkligheten ser ut.


PS

Angående kvällens Debatt där Björn Söder som vanligt var ensam Sverigedemokrat mot ett flertal vänstervridna personer. Inklusive en programledare som inte ställde en enda kritisk fråga till dessa "vänsterpuckon". Jag blir helt förbluffad över att programledaren tillåter dessa båda personer vräka ur sig det ena värre än det utan att kräva de ”bevisar” sina påståenden. Minst sagt beklämmande.

Jag gissar att Björn Söder var ganska upprörd efter programmet.



 
 
Ingen bild

mom-61

7 november 2013 23:38

Oj, oj. Du öppnar verkligen ögonen på en. Så dum man har varit då! Har alltid trott TT varit ett opartiskt,opolitiskt nyhetsorgan. Usch vad hemskt det är att känna sig lurad. Men så nödvändigt! Tack för det Thoralf. =)

 
Lassekolja

Lassekolja

7 november 2013 23:49

TACK Thoralf för Ditt hästjobb att kartlägga TT, dom som så många andra nyhetsmedier kunde lika gärna kalla sig "PK" allihop, det hade varit en mer sanninghsenlig symbolik!

Betr. Svt´s Debatt: Jag beundrar Björn, som inte tappade fattningen trots de fruktansvärda lögner och provokationer, som de båda värsta framträdande levererade. Samtidigt var det bra att Björn hade möjlighet att korrigera bl.a de båda värsta lögnhalsarna. Svt verkar ha problem med att få fram Debatt-ledare, som klarar att styra upp debatten, när alla börjar tjattra i mun på varandra.
Sammanfattningsvis klarade sig Björn mycket bra ikväll. Jag var, som sagt, riktigt orolig att han skulle tappa fattningen vid några tillfällen, med tanke på att han kan bli rätt arg ibland. Det vore konstigt om inte SD fått ytterligare ett par procents varaktigt påslag i opinionstabellerna den sista veckan.

http://www.youtube.com/watch?v=UEMR3A4WLC8

 
Ingen bild

Magentan

7 november 2013 23:56

FAVORIT I REPRIS! :-)))

Tack för det! Verkligen bra att du repriserar denna förnämliga och mycket viktiga information Thoralf! Jag har flera gånger i olika bloggar refererat till ditt tidigare inlägg.

 
Ingen bild

Jenny K

8 november 2013 00:08

Det var sannerligen skrämmande uppgifter om TT. Jag visste att Jan Helin med aftonlögnen var inblandad, men denna korruption inom så gott som hela media var en otäck överraskning. Det förklarar varför media ser ut som det gör. Tack för det!
Björn Söder var lysande, lugn och saklig debatterade han ner samtliga virrhjärnor.
Per Gudmunsson som neutral var också mycket bra med sitt avslöjande hur media klistrade på SD epitet och andra fulknep.

 
Ingen bild

Thoralf Ā

8 november 2013 00:12

Magentan

Tyckte det var dags att uppdatera det gamla blogginlägget

 
Ingen bild

Ronny

8 november 2013 01:06

Stig Larsson och Janne Gillou är bara ett par av dom som jobbat för TT, vilket borde flaggas för. Sedan tror jag att det finns ännu ett PK filter, som huserar på västkusten, Varberg tror jag.

 
Ingen bild

Göran

8 november 2013 01:16

Tack Thoralf, då vet vi lite mer om "seriositeten" i nyhetsbranschen.

@Lassekolja,
Visst är Björn Söder skärpt i trängda lägen, men det finns fler dugliga och ganska rutinerade krafter i SD. Tänker närmast på Lång, Jomshoff, Åkerlund som var med redan vid Riksårsmötet i Trollhättan 2004, men även Sällström, Alfsson, Ekeroth för att nämna några. En av partiets stilbildare som tyvärr inte är med oss längre var Sten Andersson. Han avled 16 aug -10 blott en månad innan riksdagsinträdet. Han hade plats 9 på valsedeln.

Visst finns det återväxt och fler blir vi. Bland 11000 medlemmar ska det väl kunna hittas 200 namn till valsedeln.

 
Gruvmor i Stråssa

Gruvmor i Stråssa

8 november 2013 05:43

Jan Helin syns inte alls om man kollar TT hos http://www.allabolag.se/5565645487/befattningar De andra 17 syns normalt vad jag kan se. En person står som "Personuppgift skyddad (f. 1967), Suppleant". Det måste vara Jan Helin. Stackaren som har känt sig tvungen att söka skyddad identitet. (Han måste vara väldigt, väldigt VIP.) Men att han trots det kan förfölja och svartmåla sina meningsmotståndare helt utan skrupler.

http://gruvmor.wordpress.com

 
Ingen bild

S -E Karlsson

8 november 2013 05:51

Carlito i går kväll i Debatt ett typiskt exempel på en lismande arab !

 
Ingen bild

Essendon

8 november 2013 06:40

Det är med andra ord Bonniers med Schibsted tillsammans med Stampen (Göteborgs-Posten), som är mycket ansvariga för den Politiska korrektheten (PK) i Sverige!
Skrämmande!

 
Ingen bild

Tony

8 november 2013 07:26

Det kanske inte är så konstigt Jan Helin Har skyddad
identitet, han är ju kompis med Orginal Gangsters
ledare, så det ligger kanske i sakens natur att han
ligger lågt när han umgås med det sällskapet!

 
Ingen bild

OH

8 november 2013 07:30

Det kan väl knappast vara en nyhet för någon att Tidningarnas Telegrambyrå (TT) ägs av tidningarna. Eller?

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

8 november 2013 07:34

Ypperlig grävande journalistik igen Thoralf! Tänk om svenska "journalister" i gammelmedier arbetade på det sättet!

När det gäller SVT Debatt tycker jag Björn var lysande och han fick ju faktiskt lite neutral hjälp från Per Gudmundson på Svenska Dagbladet som är en av få "journalister" i Sverige som verkar ha vettet kvar.

http://karlskronabloggen.se

 
Ingen bild

Fia

8 november 2013 07:52

Oh fy f..an.. Har inte ens tänkt på det med TT. Dom där typerna sitter som små diktator och styr och ställer det är rent äckligt. Dom flesta blir ju ovetande om detta då dom knappast granskar och skriver om sig själva. Tur att Thoralf finns.

 
Ingen bild

hn

8 november 2013 08:28

"Det är viktigt att SD inte får en vågmästarroll", deklarerar idag på morgonen den blivande statsmannen Stefan Löfven i statsradion. Denna uppfattning delar han helhjärtat med 6 övriga klöverblad. Framtiden är dock osäker - rykten cirkulerar i cyberrymden - enligt EXPO närstående talespersoner var grädden på tårtan som AFA-pajasen Irene Matkowitcz tryckte i ansiktet på Åkesson spetsad med polonium 210.

 
Ingen bild

Tony

8 november 2013 08:43

Läser att Arbetsförmedlingens lokaler i Tanum blivit
vandaliserat av AFA dräggen? Det är nog enda gången som
dom figurerna befunnit sig på en Arbetsförmedling!

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

8 november 2013 09:04

Måste man skriva in hög trovärdighet i statuterna så vet alla normalbegåvad vad klockan är slagen

 
Ingen bild

Hacke

8 november 2013 09:05

Pest eller kolera. När nu tidningarna p g a sveket i sitt uppdrag att förmedla objektiva och sanna nyheter tvingas avskeda sina "journalister" i parti och minut betyder det samtidigt att tidningarna i allt högre grad fylls med garanterat pk-behandlat TT-material i allt större utsträckning.
Det enda vi kan hoppas på är rena tidningsnedläggelser och att de överlevande propagandabladen till slut bara levereras till de närmast sörjande och hopplöst förlorade själarna i hjärntvättsindustrin.
Men det känns ju för j-ligt att man trots vägran att befatta sig med deras sk-t ändå försörjer dessa missbrukare och förrädare av det fria ordet via skattesedeln.

 
Ingen bild

SM811

8 november 2013 09:37

Tack Thoralf. Nu förstår man varför de hänvisar till TT och sedan skyller ifrån sig. En glad nyhet så här på morgonen.
SD högsta i Demoskop någonsin 11,9% (+2%).
Vad skall Löfven säga om detta.

 
Ingen bild

Eric H

8 november 2013 10:01

Någon/några, (tyvärr tappat bokmärket pga krasch) gjorde redan för 6-10 år sedan en granskning av TT och dess faktaförvanskning. Man jämförde originalinformationen med TT:s version som vidarebefordrades till svenska tidningsredaktioner.
En ofta stark "filtrering" hos TT och ibland fick informationen pga av detta en helt annorlunda betydelse än i originalet.
På vanligt vänstervis så fick en "halv sanning" representera HELA sanningen..

 
Ingen bild

oveg

8 november 2013 10:14

Mycket bra jobbat, Thoralf. TT är uppenbarligen spindeln i nätet, den som bestämmer vad som blir nyheter i Sveriges likriktade gammelmedia och hur det ska presenteras.

 
Ingen bild

Observer

8 november 2013 10:22

Vad gäller utländska nyheter är svenskarna idag Europas mest desinformerade folk.Det räcker med att läsa ett antal internationella dagstidningar eller att titta på utländska nyhetskanaler om man har den möjligheten.Många har inte den sistnämnda och detta utnyttjar krafter såväl inom TT som på SVT.Debatten om fenomenet,nyhetsanpassning, är nästan död och anledningen är enkel.Medianomenklaturan sitter i samma båt och ror precis dit man vill.

 
Stefan K

Stefan K

8 november 2013 10:31

Angående Debatt så saknar jag fortfarande Janne Josefsson. De här bägge inkvoterade kvinnorna vi sett, har inte på långa vägar presterat i närheten.
Sedan kan man fråga sig varför man bjuder in en debattör som hip-hop:aren, som så bevisligen var okunnig och enbart rörde sig med lögner. Bedrövligt.

Grattis.
All Time High i dagens Demoskop.

http://petterssonsblogg.se

 
Ingen bild

Lärare

8 november 2013 10:46

Tack Thoralf för den upplysningen!
Det hade jag inte en ANING om, men det förklarar hela situationen av medias rapportering och arbetssätt.

Det var väl klart att det är tidningar som står bakom men att det var så illa trodde man inte.

Apropå gårdagens debatt i SVT kunde man i förskott räkna ut att det blir 2 el flera mot en! Söder var suverän som klarade av hetsandet mot SD. Gudmundsson var ju ganska neutral.

Nu är PK-eliten på hugget, i morse fick Alexandra P och Tomas B sitta och spy galla över SD i TV4. Alexandra envisas med att kalla SD främlingsfientliga, vilket säger en hel del om denna grekiska journalist.

SD ökar och kommer fortsätta ända fram till valet! 20-25% helt möjligt med tanke på hur etablissemanget beter sig.

 
Ingen bild

Morningstar

8 november 2013 11:35

@Eric H. Skaffa antingen Chrome eller Comodo som webbläsare så får du behålla dina bokmärken. Även efter att du ominstallerat webbläsaren.

 
Ingen bild

Stefan A

8 november 2013 11:35

Så är det Tony, man ser uppenbarligen arbetsförmedlingen som ett stort hot mot sin livsstil som heltidsdemonstranter.Politiska motståndare är ofta inte så korkade som man tror, det är mycket värre, det visar inte minst sjuklövern som lismande och lydigt har rättan in sig efter fulmedias krav på avståndstagande från SD, i tron att det skall ge mediala fördelar, men ack vad de kommer att bedra sig....

 
Ingen bild

Pepparholm

8 november 2013 12:03

Det här borde vara något för vår demokratiminister Birgitta Ohlsson, Konkurrensverket, Konsumentverket m.fl Egentligen en grundfråga för journalisterna, men det är ju de och deras arbetsgivare som är problemet.

Tänk om t.ex styrelseordföranden i Vattenfall också satt i styrelsen för Svenska Kraftnät, E.ON, Fortum, Umeå Energi, Öresundskraft och 15 andra företag med koppling till vår energiförsöjning. Vilket jäkla liv, förhoppningsvis. I varje fall på Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Men när det gäller TT så gäller största möjliga tystnad. Det är bara Thoralf som törs peka på sanningen. Den Thoralf som Reinfeldt inte vill tala med.

 
MetalHeadViking

MetalHeadViking

8 november 2013 12:06

Den där "Carlito" verkar inte vara särskilld smart.

Han precis som många andra har gått på medias och den extrema vänsterns förvrängningar om allt från då du kallade dig för "islamofob", då Helin satte en missvissande rubrik till Jimmies artikel, han fick tom för sig att Almqvist, Ekeroth och Westling hade haft ihjäl folk med hjärnrör.

När man ser Expressens hela film, så är det uppenbart att det inte hände. Men Carlito är ändå övertygad om att de jagade ner folk med järnrör.

Dettahar så klart att göra med hur media behandlar sina läsare som idioter. Det räcker med att någon säger att de jagade folk på gatorna med järnrör, så köper sånna som Carlito det hela. Han har inte ens sett filmen, eller så har han sett den, och kommer inte ihåg. De etablerade medierna har dock ett sådant stark grepp över hans sinnen, att han inte ens klarar av att tänka själv.

Han behandlas av MSM med förakt, för att han tillåter det. Det är verkligen synd om Carlito.

http://detopaverkadesinnet.blogspot.com

 
joffe

joffe

8 november 2013 12:09

Tack Thoralf för din grävande journalistik. DEt känns befriande att det existerar förnuftiga politiker som ägnar sig åt att KOLLA LÄGET!

Jag tycker helt zonika att dina blogginlägg är guld värda. Du kläder av den hycklande PK-värdens falskjournalistik.

Mvh från DownUnderDunderJoffe där jag trivs runt min 26C pool sedan 30 år som expat... Aldrig mer Sverige för min del...Jag blev rånad där som turist sist...

http://abhu

 
Systemfel

Systemfel

8 november 2013 12:11

Så här jobbar oberoende public service

Därför ställer jag inte upp i SvT debatt.

Det ringde en journalist från SVT:s Debatt och ville att jag skulle medverka i torsdagens program.Journalisten ville att jag skulle sitta i Debatt och säga att tårtningen var bra. Det tycker jag inte. För det är precis detta SD vill, att kunna sitta tårögda i TV och måla ut sig själva som mobbade och nedtystade. Jag tycker för den delen inte heller synd om Åkesson som byggt både karriär och tilltagande förmögenhet på att sprida rasism och hat. Om det visar sig att tårtan kom från en förbannad antirasist är jag den sista att peka finger åt henne och jag kommer inte att gråta en enda tår över Åkessons räkning från kemtvätten.

Från Kommunisternas blogg http://tinyurl.com/pfojwb6

http://tinyurl.com/pfojwb6

 
Ingen bild

Stefan

8 november 2013 12:14

Tror Thoralf blev omnämnd i debatt igår av den ena vänstertalibanen. lyckas inte sjuklövern få fram bättre debattörer än dom två som var med i går finns det inget tak hur många väljare SD kan få.

 
Ingen bild

OH

8 november 2013 12:40

Löfven vill ej samarbeta med Åkesson, säger han. Men vilka vill samarbeta med Löfven? Vänsterpaket styr Göteborg.Det räcker gott.

 
Ingen bild

Sverigevän

8 november 2013 13:40

När skall det här tas avstånd från överfallet i Nordmaling?

 
Ingen bild

Johan

8 november 2013 14:05

Har du ringt upp Björn Söder och meddelat honom att han hade fel rörande dig i debatten, du har ju faktiskt utropat dig till islamofob, tvärtemot vad Björn Söder "tror":

 
Ingen bild

Thoralf A

8 november 2013 14:33

Johan

Jag är väldigt kritisk till islam och har av många utpekats som islamofob, inte minst Expo. Men jag har ingen fobi när det gäller islam utan jag anser att den som inte skräms av islam och dess fanatiska utövare är väldigt naiv.

Det skrämmer mig när 1500 muslimer i Oslo räcker upp handen för att de anser att otrohet skall straffas med döden genom stening. Skrämmer det inte dig? Eller tycker du att stening är ett naturligt inslag i straffskalan i ett civiliserat samhälle.

 
Ingen bild

Johan

8 november 2013 14:44

"Jag är islamofob och jag kan överhuvudtaget inte förstå att någon med kristen uppväxt kan vara något annat än islamofob"

http://thoralf.bloggplatsen.se/2013/10/20/10280036-stening-ar-normalt-for-en-muslim/

Jag reagerade bara på att Björn Söder försökte påstå att det var en lögn att du skulla ha sagt detta. Rätt ska väl vara rätt, eller?

 
Ingen bild

Thoralf A

8 november 2013 15:56

Johan

Du svarade inte på min fråga!

 
Ingen bild

Johan

8 november 2013 16:25

Nej, för din fråga har inte med ämnet att göra. Du svarade inte på min fråga om hur ni i SD kommer att hantera (dementi? pudel?) det faktum att Björn Söder i SVT debatt framförde felaktiga uppgifter rörande ditt erkännande av dig själv så som islamofob.

Tittarna har väl rätt till sanningen, eller?

 
Ingen bild

Blåsippan

8 november 2013 16:35

Thoralf har ju egentligen redan svarat på din fråga. Redan när han kallade sig själv för islamofob men du är för dum för att förstå det. Björn Söder kanske inte lusläser Thoralfs alla blogginlägg. Betyder det att han ljuger? Han har kanske lite annat att göra om dagarna.

 
Ingen bild

Lotta

8 november 2013 16:52

@Johan
Har du även kontaktat Carlito som satt och ljög i studion?

 
Ingen bild

Johan

8 november 2013 16:56

Om inte partisekreteraren (han som rimligen ska bevaka att den utropade nolltoleransen efterlevs) har full koll på om någon av riksdagsledmöterna utropar sig själv till islamofob - OK, det kanske bara är ett uttryck för hur ordningen är bland "blåsipporna".

Men min fråga är bara hur SD kommer att tillse att tittarna nu i efterhand får korrekt information om ärendet - dvs, att Carlito hade helt rätt i sitt påstående som Söder försökte förneka. En ursäkt kanske vore på sin plats?

 
Ingen bild

Johan

8 november 2013 16:58

Vad ljög Carlito om?

 
Svensson

Svensson

8 november 2013 16:59

Mycket bra Thoralf att du berättade hur det är.Nu förstår man hur vinklade nyheterna är i svensk media.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Ingen bild

Blåsippan

8 november 2013 17:00

Det är helt OK att vara korkad men vissa behöver ju inte överdriva.

 
Ingen bild

Johan

8 november 2013 17:04

Absolut, det är inte så smart att som riksdagsman utropa sig som islamofob eller att som partisekreterare försöka förneka fakta.

 
Ingen bild

Lotta

8 november 2013 17:17

@Johan
Det var väl inte många rätt Carlito hade. Han ljög bland annat om att SD:arma jagade folk med järnrör i händerna.

 
Ingen bild

World Traveller

8 november 2013 17:18

Johan
Att utropa sig som ''islamofob'' tyder på att man har sunt förnuft och en människovänlig värdegrund. Jag läste koranen för 2 år sen och blev äcklad av alla våldsuppmaningar. Den skrevs visserligen för länge sen när världen var enklare och våldsammare men en sån hatisk ideologi bör tillsammans med nazismen och kommunismen förpassas till historiens skräphög.
För övrigt så har min arbetsgivare nu blockat snaphanen.dk och flera andra invanrings- och islamkritiska bloggar. Det är nog bara en tidsfråga innan Thoralfs blogg, avpixlat och exponerat också blockeras. Länge leve censuren Johan, eller hur?

 
Ingen bild

Thoralf A

8 november 2013 17:26

Johan

Oavsett om du anser att frågan är berättigad eller inte kan du ju vara så vänlig att svara på frågan. Det handlar om din trovärdighet!

Så svara nu.

 
Ingen bild

Medborgaren

8 november 2013 17:28

Debatt gav SD mängder med nya röster, tackarrr!

Vi Svenskar fick ännu en varning om hur vi inte vill ha vårt land i framtiden när araben öppnade käften!

Storartad insats Thoralf, igen, för dina avslöjanden om slasktyperna.

 
Lassekolja

Lassekolja

8 november 2013 17:37

@Johan, om jag förstått rätt innebär islamofobi en obefogad rädsla för islam. Då blir min slutsats att även jag är islamofob! Om Du inte hänger med, läs långsamt några gånger, så kommer enkronan att trilla på plats!

Betr. Löfvén´s "regeringsdeklaration" och Alliansens kommentarer;
7:an kan fram till valet dividera om regeringsbildningen så tar Sverigedemokraterna hand om politiken under tiden. Vore iaf det allra bästa för Sverige!

http://www.youtube.com/watch?v=UEMR3A4WLC8

 
Ingen bild

Titti

8 november 2013 17:42

Du har öppnat pandoras ask, TACK. Det visar hur några få bestämmer och donar i bakgrunden och drar i trådarna på dagens kasper-docke-politiker.

 
Ingen bild

Skånepåg

8 november 2013 18:08


Enligt min mening är islam en ideologi som under religiös täckmantel vill införa sharialagar till varje pris och styra människan från vaggan till graven. För detta används t.ex taqiyya (man ljuger medvetet om det gagnar islam) utan minsta moraliska betänkligheter som ett verktyg att flytta fram sina positioner steg för steg. Varje eftergift, hur liten den är, är ett steg i denna riktning.

Om då 1500 muslimer vid en sammankomst enhälligt anser att stening till döds är ett lämpligt straff (även i ett civiliserat västerländskt samhälle) är detta så pass många att man kan anse att detta representerar tankegångar som delas av åtskilliga islamtrogna. Man anser tydligen att man har kommit så långt och är nu så pass ”starka” att man kan tala ett hotfullt klarspråk och taqiyya är onödigt. Jag kan inte känna annat än avsky för detta primitiva tankesätt och ”förfäras” över vad detta kan innebära i framtiden för vårt fosterland. Om det som är verklighetsskildrande numera anses som rasistiskt kan jag utan att tveka stolt sälla mig till skaran av de som kallas för islamofober, och som anses ha en obefogad ”rädsla” för islam, trots att varje någorlunda intelligent människa torde se konsekvenserna i samhället.

 
Ingen bild

Magentan

8 november 2013 18:15

Johan skrev: "Tittarna har väl rätt till sanningen, eller?"

HA HA HA!!! Tack för dagens helgarv. Eftersom tittarna dagligen blir beljugna av vänstermupparna i SVT, i stort som i smått, så skulle det bli enormt jobbigt för både tittare och för alla vänstermuppar om varenda en av dessa lögner och halvsanningar skulle plockas fram i ljuset och pudlas.

En mycket stor del av det som ljugs i SVT (och SR) handlar om SD. Till exempel i alla soffprogram, där soffdeltagarna närmast tävlar med varandra om vem som kan spotta fram flest lögner och halvsanningar om SD. OBS! Utan att SD någon gång har fått minsta chans att sitta med och bemöta alla lögner och allt förtal!

TV-tiderna skulle ju knappast räcka till om tittarna skulle få veta sanningen om allt detta ljugeri. Eller du kanske menar att det bara är SD-folk som ska pudla om de råkar ha missat någon rad som Thoralf skrivit i sin blogg. Det viktiga och förfärande hemska med Thoralfs inlägg var ju bland annat att stening till döds FORTFARANDE i vår upplysta tidsålder anses som en normal och korrekt form av bestraffning enligt islam, och av videoinslaget att döma även av nutida troende muslimer. Men detta är tydligen mindre viktigt enligt dig.

Det grekiska ordet fobi avser en intensiv OMOTIVERAD (sjuklig) rädsla för bestämda företeelser.
Korrekt översatt är alltså "islamofobi" en intensiv och OMOTIVERAD (sjuklig) rädsla och motvilja mot islam. Men Thoralfs rädsla och motvilja mot stening till döds som ett nutida straff hos islam kan knappast anses vara särskilt omotiverad eller sjuklig.

Eftersom islamkritik ofta stämplas som islamofobi istället för att bemötas sakligt tolkade jag Thoralfs inlägg som att han använde uttrycket för att accentuera att detta också blivit synonymt med kritik av islam som religion, kultur eller politisk ideologi.

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

8 november 2013 19:16

@ Johan

En av många saker "Carlito" ljög om var järnrören, som i själva verket var mycket lätta aluminiumrör. Sen påstod han att de tre Sverigedemokraterna "jagat folk" med dessa rör, vilket inte var fallet och som mycket tydligt t o m framgår av Expressens film.

http://karlskronabloggen.se

 
Ingen bild

Göran

8 november 2013 19:36

@ Karlskronabloggen,

När det gäller att förtala Sverigedemokraterna så tycks det inte finnas några gränser för vad som kan komma från vare sig vänster eller högerdiket. Den som kan prestera den grövsta lögnen skaffar sig den största tuppkammen.

 
Ingen bild

Peter

8 november 2013 20:09

Tycker ThorAlf har rätt i sin analys av TT.
TT hämtar dessutom sina notiser från "säkra källor" över hela världen - på så vis får nästan hela världen samma indoktrinerade budskap.
Rekommenderar ALLA att Youtube googla Yuri Bezmenov, en f d KGB officer som varnade USA för hjärntvättet.
För denna hjärntvätt kommer leda till att nationer som Sverige, söndras och till sist kollapsar. Då återstår inbördeskrig eller invasion av främmande makt.
OBS det finns flera versioner på Youtube - men bara två orginal inspelningar.

En gång skrev jag till TT och fick bekräftat det Gudmundsson sa i Debatt, att SR beslutade att sätta epitetet "Främlingsfientlig" på SD.
Reportern på TT svarade mig att han ej skrivit "främlingsfientliga Dansk Folkepart", men att Sändaren på TT lagt till epitet Främlingsfientlig.
Så med andra ord, sitter det ännu ett s k filter på TT som kallas Sändare, som redigerar vad journalister skriver. De stryker meningar, byter ut ord, väljer rubriker (oftast är det rubriken man kommer ihåg och det är inte alltiid denna är rättvisande - då är det ofta en agenda att vilseleda) och lägger till epitet som Främlingsfientlig, ett adjektiv med klart negativ klang. Detta visar att TT, SR och andra media kontrollerar och bestämmer vad vi ska tycka - veta - känna - uppleva - tro - resonera - få bekräftat - inte veta.
Detta upplägg är djävulskt, varför jag tolkar som att en liten klick psykopater styr denna värld till ett världsherravälde.

 
Ingen bild

Johan

8 november 2013 20:27

Jaha, när riksdagsmannen får en fråga om hur han och hans parti tänker hantera att felaktiga uppgifter framfördes av deras partisekreterare i TV, då kontrar han, vägrar att svara på frågan och försöker göra det till en trovärdighetsfråga för budbäraren, dvs bloggkommentatorn.

Bara för tydligheten Toralf, jag har aldrig bett om (och fått) väljarnas förtroende att sitta i landets styrande församling. Du (och Björn Söder) har däremot gjort detta och borde rimligtvis vara väldigt noga med att era väljare får korrekta uppgifter av er.

Så vill du svar på frågorna jag ställde, varsågod, så kanske jag svarar på din fråga. Men du först...

 
Ingen bild

Johan

8 november 2013 20:37

Ja, det kanske är på sin plats att Carlito ges plats att göra en grundämneskorrektion av sitt uttalande.

Dock hade han helt rätt i att de tre musketörerna försökte söka upp och gå efter sin kombattant efter att de beväpnat sig, det handlade alltså inte om självförsvar i den meningen vi vanligen lägger i ordet.

 
Ingen bild

Thoralf A

8 november 2013 20:51

Johan

Nu undviker du att svara på min fråga igen!

Jag tror att alla läsare redan räknat ut varför du inte svarar på frågan! Men du har fortfarande chansen.

 
Ingen bild

Jojje

8 november 2013 21:23

"Jag är islamofob och jag kan överhuvudtaget inte förstå att någon med kristen uppväxt kan vara något annat än islamofob. Jag begriper inte heller hur svenska kyrkan kan fortsätta sitt fjäskande med islam, det är fullständigt obegripligt för mig. Att det finns vissa politiker som fjäskar för islam är också obegripligt men vi vet att vissa människor kan gå väldigt långt för att vinna personliga fördelar, inte minst ekonomiskt. Den som bekänner sig till alla människors lika värde borde ta avstånd från islam både som religion och ideologi."

 
Ingen bild

Pågens

8 november 2013 21:53

@ Johan & Jojje

Vad är det för fel i att vara islamofob, när man ser hur samhället påverkas av denna stenålders (i dubbel bemärkelse) ideologi?

 
Ingen bild

Thoralf A

8 november 2013 22:20

Johan

Du är islomofob! Annars hade du svarat på min fråga.

Det skrämmer mig när 1500 muslimer i Oslo räcker upp handen för att de anser att otrohet skall straffas med döden genom stening. Skrämmer det inte dig? Eller tycker du att stening är ett naturligt inslag i straffskalan i ett civiliserat samhälle?

Svara nu!

 
Ingen bild

Thoralf A

8 november 2013 22:25

Johan

Det är inte första gången du vägrar svara på frågor från mig eller någon annan av mina läsare. Ynkligt!

Oftast handlar det om islam när du kommer in och vill ställa frågor men aldrig själv svara. Du har bara en chans kvar.

 
Ingen bild

Pågens

8 november 2013 22:27

@ Johan

Du kan alltså inte svara på min enkla fråga och framstår mer och mer som en ynkrygg med dina tjatiga kommentarer.

 
Ingen bild

OT

8 november 2013 22:52

TT förlamar, Reuters förklarar! - "Syria polio outbreak "may threaten Europe", experts warn": http://www.reuters.com/article/2013/11/07/health-polio-europe-idUSL5N0IS5YB20131107

Kanske dags för påfyllnadsvaccination, vad säger vår sak kunnige Skånepåg om detta?

 
Ingen bild

Mia

8 november 2013 23:40

Tack för info om TT. Visste faktiskt inte att Helin hade ett finger med. Så då vet man iallafall att pk-filtret står på 100% och att sanningen inte står högt i kurs.

Björn Söder växer och växer. Fast han har 98% av studion emot sig (helt enligt svt´s agenda) så behöll han en cool och seriös image. Svtdebatt borde ha mer nyanserade motdebattörer som inte fullkomligt vräker ut sitt hat. Tyvärr så blev hela tillställning oseriös (ungefär i stil med amerikansk talkshow ala riki lake). Tjafs, prat i mun, hat, osanningar, avhumanisering, verklighetsfrånvända, mm mm blev det samlade resultatet. Fattar mig inte på svtdebatt faktiskt.

 
Ingen bild

Maja Dacke

8 november 2013 23:59

Tack alla ni som rapporterat från SVTDebatt! Jag avstår sedan en hel del år från teve och särskilt de svenska kanalerna. Senaste gången valde jag mellan att dänga teven i väggen, men jag gav istället bort den. Men jag är jättetacksam för att få rapporter om hur det går till emellanåt.

Som jag förstår är det rena mobbningsprogrammen som de numera kallar debatt. Jag tänker mig Björn S som gladiatorn på arenan och högaktar honom och de andra som låter sig utsättas för allt detta - för VÅR skull, vi patrioter som har våra sinnen i behåll.

Att det är ställt med TT som Thoralf berättat har jag vetat länge och ... det finns så många fler oegentligheter som pågår.

På sistone har jag tänkt på att plocka fram min konfirmationsbibel och läsa om Sodom och Gomorra som verkar ha återuppstått. Det finns så många nu som öht inte tänker på framtiden att jag alltmer börjar tro att det inte finns någon. Det är förfärligt.

 
Ingen bild

Johan

9 november 2013 00:04

OK, jag konstaterar att SD även i detta fall vill att sanningen om förekomst av islamofoba riksdagsmän ska mörkas.

Ni får väl börja att endast delta i TV-shower där Kent Ekeroth filmar med mobilkamera och släpper redigerade versioner av filmerna.

 
Ingen bild

Robin

9 november 2013 07:40

Ganska rolig läsning, alla dessa tidningar som äger TT skriker ofta ut att det måste kvoteras (tvång)in invandrare och ungdomar i företags styrelser... här är det kritvit och moget som överallt inom media

 
Ingen bild

Hulda mk1

9 november 2013 08:03

Johan...
Att lägga ordet "fobi" efter en företeelse och sedan anklaga en kritiker för tex. "Islamofobi" är ett otyg. Läs istället på vad "fobi" är innan du kallar en kritiker av något som varandes sjuk.
Om jag ger tillbaka med samma mynt, lider du säkert av bla. kapitalistfobi" och "marknadsekonomifobi".
Läs på om hur människor förtrycks i de länder där Islam och Sharia styr deras liv.
Läs ordentligt och sedan är också du välkommen som SD-medlem.

 
Ingen bild

kalle

9 november 2013 09:36

man behöver inte fundera länge på varför det är så mycket mygel.
troligen styrs Sverige av globala (amerikanska) finansbologat som äger bla gruvbolag. dessa vill nog ha Sveriges naturtillgångar . och för att tvinga svenskarna att gå med på dagbrottsbrytning av mineralen och uran så skall befolkningen öka och det skall bli minst 10 procent arbetslöshet. då tvingas Sverige att sälja ut allt för att försörja sin befolkning.

7 klöverpolitiker och media är med i detta projekt som sker under sakta tillvänjning.

här ett ännu ett exempel, kommunledning och privata affärsmänn samarbetar för att dränera Askersunds kommun på skattepengar.

http://na.se/nyheter/askersund/1.2268218-dalhielm-forsvarar-lerbacksaffaren

 
Ingen bild

Ludvig

9 november 2013 09:57

Efter att ha sett reprisen på Debatt i dag så kan jag konstatera att Björn Söder var ensam om att uttala sig nyktert, det fanns en journalist som hade några hästar hemma också, ovanligt.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

9 november 2013 10:09

Johan försöker föra en ohederlig debatt på sina villkor. Det är inte ovanligt att vägra svara på frågor som bevisar vilken skev syn man egentligen har. Speciellt när det sätter en i en omöjlig position att ljuga.

Beträffande fånflinet Carlito. Järnrören var aluminiumrör till byggnadsställningar. Dessa är närmare 2m långa med diameter på runt 60mm. Det är inte riktigt den typ av järnrör man försöker få det till.

Men vad har Johan att säga om attacken mot Åkesson?

 
Ingen bild

Tony

9 november 2013 10:18

Sign Johan var tidigare en veritabel tjatgubbe på
Kent Ekerots blog innan kommentarsmöjligheterna
försvann där, som vänstermupp kräver han svar av andra,
men kan /vill inte själv svara på frågor. Själv har jag
flera gången försökt att få ett svar från honom om han
kan nämna ett enda land på jorden som styrts av kommunister
och där det råder välstånd, naturligtvis utan svar, vilket
jag förstår, för det finns inte. Dom enda svar han ger är
nya korkade motfrågor!

 
Ingen bild

Leon

9 november 2013 11:10

Oj jösses vilket scoop...att TT (i e Tidningarnas Telegrambyrå :-) ) ägs och drivs av tidningar !! En "journalistisk bragd" att med en sökning i öppna offentliga källor, som förövrigt vilken rudimentärt datakunnig person också skulle "klara av", "avslöja" denna "sanning". Jag tillåter mig så här på lördagsförmiddagen ett brett leende vid genomläsning av en del av de förvånansvärt oreserverade hyllningar som kommit Thoralf till del för detta.

En liten reflektion över det faktum att Jan Helin har skyddade personuppgifter. Det är vanligen personer som lever under en mycket tydlig hotbild mot honom/henne och medlemmar i familjen som får skyddade personuppgifter. Det är alltså en mycket drastisk skyddsåtgärd som endast beviljas i de fall hotet bedöms som högst reellt. Att nu en tidningsman som Jan Helin utsätts för så påtagliga hot att han har skyddade personuppgifter är ett grovt underbetyg för demokratin. Hoten mot honom, och antagligen mot hans familj, är lika mycket ett verk av "demokratins dödgrävare" som misshandel, bombdåd och "tårtningar" av politiker och ska därför fördömas lika hårt i debatten. Och detta ska ske oavsett vad man har för åsikt om de hotade/utsatta personernas politiska, religiösa eller etniska ursprung....det gäller i vanlig ordning att skilja på sak och person.

Beträffande den TV-sända debatten måste jag faktiskt berömma det sätt på vilket Björn S. hanterade situationen. Men det kan ju också antas att han när han accepterade inbjudan att delta också var medveten om den kritik som skulle ritas mot SD. Därför ser jag det sätt på vilket han genomförde debatten som närmast exemplariskt. Men det kan också vara värt att notera att hans meningsmotståndare också, med något undantag, också genomförde en "bra" debatt i ordets rätta bemärkelse. För tydligt är att många här, inkl Thoralf, inte förstått vad begreppet debatt innebär. En debatt förs alltid utifrån redan "fasta" positioner och har egentligen bara som syfte att framföra parternas ståndpunkter och ifrågasätta motpartens. Märkligt nog är oftast resultatet av en bra debatt att parterna så att säga "agree to disagree".


Leon d´O.....

 
Ingen bild

Pelle

9 november 2013 11:13

Det är bra att du uppmärksammar oss på pk-filtreringen. Det har varit en utveckling i världen förra seklet mot en allt större koncentration. Tidigare fanns oberoende ägare och varje landsortstidning hade sina egna journalister som känner till orten väl. Under 100 års tid köptes så allt fler tidningar upp. Man behöll namnet, men det var billigare att mata med egna nyheter. Samma princip som VW, Audi, Skoda, osv. 90% samma, och så har man en liten del eget för att det ska kännas lokalt.

Idag är det som du påpekar så att nästan allt som skrivs kontrolleras av ett fåtal ägare och ett fåtal personer som sitter som spindeln i nätet över allt. Dessa är inte intresserade av en objektiv och nyanserat nyhetsförmedling, utan man har en agenda. Mångkulturen är en tydlig agenda. Den har alla större tidningar och nyhetsbyråer.

Gör du en utblick i världen, så kommer du finnas att de som sedan förser svenska media med utrikesnyheter i hög grad är ett fåtal internationella gigantiska mediehus. AP, Reuters och APN, alla tydligt för mångkultur.

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

9 november 2013 11:32

Faktum är att en stor del, om inte en majoritet av de som har skyddade uppgifter är kriminella som använder det dels för att begå nya brott samt skydd från andra kriminella.

Till saken hör att Aftonbladet med Helin i spetsen beklagar sig över att meningsmotståndare på nätet är anonyma för att sedan själva ha skyddad uppgifter. För att slippa bemöta andra åsikter klassar man det som näthat. Precis som kritik mot invandringspolitiken blir rasism som så mycket annat på sistone.

En annan sak du missar är att TT under många år har varit och betraktas dessvärre fortfarande som en objektiv sanningssägare. Dvs någon man refererar till som trovärdig källa.

Däremot skall ingen utsättas för våld eller hot om våld för ens åsikt. Men vi har även en stor gråzon. Är det tex okej för Aftonbladet att ringa upp en arbetsgivare till en person som donerar pengar till Avpixlat. Det påverkar väl inte dennes arbetsroll så länge den förblir anonym? Hur rimmar det att utesluta Sverigedemokrater ur facket, speciellt när det är facket som har hand om arbetslöshetsförsäkringen?

 
Ingen bild

Tony

9 november 2013 11:57

Leon: Om man som Jan Helin umgås med grovt kriminella individer, så kan ju detta i sig innebära att man skaffar
sig fiender, och därför behöver skydd.
Du ska ha klart för dig att Jan Helin är en långt ifrån rumsren
tidningsman!

 
Ingen bild

Peter

9 november 2013 12:07

@Maja Dacke
Lärjungarna frågade Jesus när han skulle återkomma och förstöra jorden samt skapa sitt spirituella rike.
Jesus svarade att det kommer tecken. Googla Matteus 24 eller slå upp i en Bibel om du har en.
Detta är intressant läsning, för det som sker i SVTs Debatt där åsikter reses mot varandra SAMT det ThorAlf skriver om TT (som en falsk profet) - kan tolkas i Matteus 24:
"Och då skola många komma på fall, och den ene skall förråda den andre, och den ene skall hata den andre. Och många falska profeter skola uppstå och skola förvilla många. Och därigenom att laglösheten förökas, skall kärleken hos de flesta kallna." (Matteus 24:10-12 SVEN)

Och I skolen få höra krigslarm och rykten om krig; sen då till, att I icke förloren besinningen, ty sådant måste komma, men därmed är ännu icke änden inne.
Ja, folk skall resa sig upp mot folk och rike mot rike, och det skall bliva hungersnöd och jordbävningar på den ena orten efter den andra; men allt detta är allenast begynnelsen till 'födslovåndorna'.
Då skall man prisgiva eder till misshandling, och man skall dräpa eder, och I skolen bliva hatade av alla folk, för mitt namns skull. (Matteus 24:6-9 SVEN)
Min tolkning:
Vi hör ju talas om krigsrykten och vi har sett två stora krig samt krigen i Irak och Afg.
Men det är inte ett tradionellt krig som ska vara inledningen på den stora vedermödan på jorden.
Utan folk hetsas mot varandra, de splittras och är oeniga, nationer ska ogilla varandra, kanske starta andra typer av krig som övervakningar, propagandakrig, handelskrig, valutakrig.
Vad vi ska se upp med är hungersnöd. Brist på mat uppkommer p g a naturkatastrofer och här talas det om jordbävningar. Eller så uppstår matbristen p g a en ekonomisk kollaps. Men även om du överlever detta, så kommer delar av jorden slukas eld, för Gud vill ödelägga denna och bestraffa folket som vänt sig emot Honom.
För så som det var i Noas dagar, så kommer tecknet vara flr denna ödeläggelse. I Noas dagar, hur sjukt och märkligt det än kan låta, så står det i Moseboken kapitel 6; att fallna änglar tog människans döttrar till hustrur och fick väldiga barn med dem (upphov till mytologier?). Men även djur korsades med varandra. När Gud såg att köttet var korrupt, så skapade han en Syndaflod, men sparade Noa, hans söner & hustrur.
Två skrifter hittade vid Dödahavet under 1900-talet som stödjer detta; Jubileerboken samt Jasher.
Vad händer i våra dagar? Vi mixtrar med genmanipularioner och DNA.

Vad är egentligen Synd? Är det att gå emot Gud vår skapare, att välja satan och mammon som gud istället? Har vi en syndig natur p g a att vi fortsatt har fallna änglas DNA i oss - och är det därför vi måste dö fysiskt och bli födda på nytt?
Hur som helst, detta är intressant och lite galna frågor. Och politiskt inkorrekt.
Jag som frälst, varför kommer jag och andra som bekänner Jesus, i en framtid, bli dräpt och hatad?
Se vad som händer med dem som är oliktänkande i diktaturer som SovjetUnionen, Kina, NaziTyskland.
Kan ett kommunistliknande världsrike uppstå? Vem skulle skapa detta? Tja, de som finansierade och stöttade Lenin, Trotskij, Mao, Hitler var bl a banker på Wall st. Den som styr pengasystemet har makt, den kontrollerar regeringar, kungar, media, globala företag, militärindustrin, Internet, ekonomiska kollapser - och har man tidigare varit med och skapat kommunism, nazism så varför inte igen, allt för makten skull, allt för sin tro på mammons gud.
Se Yuri Bezmenovs två filmer på Youtube, den har inte kristet budskap men kommer väcka den som sover och som han kallar för "useful idiots".

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

9 november 2013 12:22

@ kalle

Om du tycker Per Gudmundson på Svenska Dagbladet var bra i debatten bör du även besöka hans privata blogg! Den är riktigt bra! Här kommer ett exempel som visserligen har några år på nacken, men sen är det bara att klicka på "gudmundson" ovanför för att komma till nyare inlägg.

http://gudmundson.blogspot.se/2007/03/byblos.html

http://karlskronabloggen.se

 
Ingen bild

Leon

9 november 2013 12:26

@ Nemo

Tvärtom är den största gruppen med skyddad identitet kvinnor som lever under hot från någon tidigare närstående, inkl kvinnor/flickor som på detta sätt skyddas från familjemedlemmar på grund av "hedershot". Och min ståndpunkt när det gäller Helin är att han och hans familj inte ska utsättas för hot som personer på grund av hans "gärning" som tidningsman. Sen kan man ha vilka åsikter som helst om hur han och tidningen utför sin "jounalistiska gärning".

Min egen ståndpunkt sedan många år är att svensk media, inkl s k fria media, generellt saknar all trovärdighet och knappast kan ses som seriösa. Därmed sagt att jag inte betraktar TT som en tillförlitlig källa att referera till som du tycks tro. "PK-filter"...javisst men knappast ensamma om det. Även de "nyheter" som presenteras som "sanningar" i de "fri medierna" är i högsta"tungt filtrerade" för att passa den "politiska agendan".

Att SD-medlemmar/anhängare utesluts ur fackliga organisationer är utan tvekan en skam för demokratin. Men också ett resultat av att vi har en demokratiskt grundlagsskyddad föreningsfrihet. Detta innebär ju en frihet att utan hinder och inskränkningar organisera sig i föreningar. Föreningsfriheten innebär också att föreningen som sådan, genom sina stadgar, kan bestämma vilka värderingar som är gällande för verksamheten. Och därmed har de alltså även rätt bedöma hur medlemmarna "lever upp" till dessa värderingar...tyvärr.
Men föreningsfriheten liksom övriga fri- och rättigheter är grundläggande i en demokrati.

Leon d´O.....

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

9 november 2013 12:49

Kan jag få någon form av referens på att det är mest kvinnor under hot som lever med skyddade uppgifter?

Föreningsfriheten hade varit helt okej att hänvisa till om inte just fackföreningarna hade monopol på arbetslöshetsförsäkringar.

Sen är ju tolkningen till att man utesluter dessa krystad med råge.

 
Ingen bild

Bo Ålander

9 november 2013 13:06

Helin är nog fortfarande skriven på Åland, om inte annat för att inkomstskatten är 16-17% där...

 
Ingen bild

vmm

9 november 2013 14:21

Om islamofobi: eftersom varje minsta lilla uns av kritik mot islam brukar kallas för islamofobi så tycker jag att det bara är sunt att kalla sig islamofob. Dom som älskar att använda ordet islamofob som ett retoriskt vapen mot islamkritiker kommer såklart inte att gilla det användandet eftersom det vrider vapnet ur deras händer.

 
Ingen bild

Magentan

9 november 2013 15:13

@ Karlskronabloggen och Kalle

Varning för Per Gudmundson!
Jag har läst Per Gudmundsons blogg i några år, och sedan minst ett år tillbaka verkar han i stort sett enbart ha specialiserat sig på att avslöja islamister, särskilt svenska. Detta är i och för sig bra, men när det gäller SD har han, vad jag märkt, alltid hängt med i det vanliga journalisthatet mot partiet.

Se t.ex på det här soff-programmet i SVT där Gudmundson och den "liberala" vänsterdonnan tillika SD-hataren Lisa Bjurwald höjer Expo till skyarna och pratar skit om SD. (Programmet är inspelat strax efter Breivik-dådet i Norge.)

http://www.youtube.com/watch?v=Az2BTd0qi00

OBS! OBS! OBS! Lägg också märke till, alldeles i början av klippet när programledaren lämnar kvar Sverigedemokraten Sven-Olof Sällström bakom sig ute vid något köksbords-liknande, medan hon går in och välkomnar hedersgästerna Gudmundsson och Bjurwald, som sitter skönt tillbakalutade i den vita finsoffan. Där fick minsann inte SD-representanten vara med för att bemöta den sedvanliga kritiken mot SD. SÅ TYPISKT!

Detta inslag, där programledaren delade ut illa dolda oförskämdheter mot Sällström i köksregionen, blev faktiskt FÄLLT I GRANSKNINGSNÄMNDEN!

http://www.radioochtv.se/Documents/Beslut/n%C3%A4mndens%20beslut/2011/11-02029%20Beslut%20OK.pdf

 
Ingen bild

Stefan A

9 november 2013 15:19

Silvia lyckades iaf. med det omöjliga, att få skurken Helin fälld i PO, men det krävs en hel drottning till det, och en teknikalitet, man har babblat om fallet innan PO fattade beslut. AB har skrivit tusen artiklar med lögner, påståenden och grova kränkningar av SD och deras medlemmar och sympatisörer, men då går skurken fri, den berömda självsaneringen i media för att slippa lagstiftning fungerar inte, och har aldrig fungerat.

 
Ingen bild

Leon

9 november 2013 16:11

@ Nemo

Om jag vore en "elak j-vel" skulle jag ju kunna kontra med att fråga om du har någon referens till ditt påstående om att grovt kriminella är i majoritet bland dem som har skyddad identitet. Men jag är ingen elak person så du slipper :-P.

Enligt ett pressmeddelande från Skatteverket (2008-04-02) levde då drygt 11 000 personer (~11 500) med skyddade personuppgifter. Av dessa utgjorde mer än 60 % kvinnor. En annan intressant uppgift (bl a angiven i Sydsvenskan 2009-03-18) anger antalet personer med skyddade personuppgifter till 13 000 personer. I denna artikel anges också att 75 % av personerna med skyddade personuppgifter i Skåne utgjordes av kvinnor. Intressant, inte minst för de som frekventerar Thoralfs blogg, kan ju vara att mer än 50 % av dessa kvinnor anger hedersrelaterat våld som orsak. (Kan ju återkomma med mer aktuella uppgifter om jag hittar några). Mot bakgrund av dessa uppgifter kan man ju i polemik med påståendet att grovt kriminella skulle utgöra en majoritet ställa frågan....när blev det (grovt) kriminellt att vara kvinna i Sverige ?

Beträffande uteslutning av aktiva SD-medlemmar ur fackliga organisationer ser jag detta (har du inte förstått det) som högst odemokratiskt och en stor skam för Sverige att det förekommer. För ska man se krasst på det hela gör de fackliga organisationerna sig själva skyldiga till ett flagrant brott mot föreningsfriheten. Detta genom att se ett medlemskap i en demokratisk sammanslutning (i detta fall ett politiskt parti) som grund för uteslutning.

För egen del har jag, förutom en kort period i min ungdom, aldrig varit fackligt ansluten. Trots detta har jag under mina snart 40 yrkesverksamma år varit ansluten till a-kassan (AEA). Så visst finns möjligheten att vara a-kasseansluten utan ett fackligt medlemskap.

Leon d´O.....

 
Ingen bild

Nemo saltat sobrius

9 november 2013 16:34

Elak och elak, jag insåg att det var svårt att hitta siffror på fördelningen. Jag mindes mig en artikel om detta men ingen källor fanns i den. Utan man nöjer sig med att konstatera att andelen kriminella ökar mest av de som får skyddade personuppgifter. Någonstans på 14.000st år 2012 hade det.

Nu är jag inte naivare än att jag förstår att det även finns en hel del etniskt svenska "gamla hederliga hustrumisshandlare". Fast skillnaden är att dessa knappast får ett direkt eller indirekt samtycke av den egna gruppen.

På senare år har det dessutom framkommit att en del kvinnor missbrukar det här i samband med skilsmässor där de anklagar mannen falskeligen. Kan inte ens uppskatta antalet, förhoppningsvis marginellt?

A-kassa går men i dagsläget har man endast kompletterande försäkringar via just facket. Något som jag tror är ett av de främsta skälen till folk är med?

Så är det för mig i alla fall.

 
Lassekolja

Lassekolja

9 november 2013 16:46

@vmm
Helt rätt!!!

http://www.youtube.com/watch?v=UEMR3A4WLC8

 
Ingen bild

Sissi

9 november 2013 16:54

Om Jan Helin inte är folkbokförd så måste han väl vara papperslös?

 
Ingen bild

Isak Nygren

9 november 2013 22:56

Det var inte särskilt mångkulturellt i den styrelsen. Det enda som låter exotiskt är Grünthal (judiskt?) medan resten har vanliga svenska namn. Detta är verkligen bottenbetyg på mångfald.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards