thoralf

Alla inlägg den 18 november 2013

Av Thoralf Alfsson - 18 november 2013 22:31

 


Drevet mot oss Sverigedemokrater fortsätter. Nu tar till och med åklagaren upp nedlagda förundersökningar. Det skapar givetvis rubriker och media är som vanligt snabba med att slå upp en icke nyhet till något stort. Läs artikel i Barometern.


"Drogpengar från Sverige går till terror". Det som skrivs i denna artikel är precis det som jag tog upp i mitt blogginlägg.


För att bringa lite klarhet i detta tänkte jag därför skriva ett blogginlägg med en lång rad referenser till det aktuella blogginlägget och den aktuella meningen. Jag hoppas givetvis att detta blogginlägg även skall vara till hjälp för åklagaren.


En vänlig journalist har mejlat mig beslutet och jag finner den viktigaste meningen som mycket märklig och dessutom okunnig. Så här skriver åklagaren.


”De påståenden som skrivits på bloggen utgör inte led i en saklig och vederhäftig diskussion utan påståendena är förklenande och omotiverat kränkande för gruppen. Uttalandet har varit publicerat på Internet och därmed varit tillgängligt för en stor krets av personer.”

 

”Jag anser att det föreliggande utredningsmaterialet är otillräckligt för att ligga till grund för bedömningen om brott kan styrkas eller inte.”

 

Överåklagare Göran Hellstrand menar alltså att min bloggtext inte utgör ett led i en saklig och vederhäftig diskussion utan påståendena är förklenande och omotiverat kränkande för gruppen. Dessutom menar han att det tidigare utredningsmaterialet var otillräckligt.


Jag tänkte härmed bevisa att mitt blogginlägg i allra högsta grad utgjorde ett led i en saklig och vederhäftig diskussion. Dessutom hoppas jag att det skall hjälpa åklagaren och ge referenser till mitt blogginlägg från helt ”opartiska” källor som Tullverket, Migrationsverket, Dagens Nyheter, danska Avisen och flera andra källor.


I januari 2012 blev jag ordinarie ledamot av Skatteutskottet som ansvarar för utgiftsområde 3, vilket innefattar Skatteverket, Tullverket och Kronofogdemyndigheten. I början av juni 2012 besökte utskottet Tullverket och dess generaldirektör Therese Mattsson för information. Bland annat fick vi information om den explosionsartade utvecklingen när det gällde khatsmuggling. Detta föranledde mig att sedan skriva ett mejl till Therese Mattsson med ytterligare frågar som besvarades snabbt. Den information och statistik som jag fick av Tullverket föranledde mig sedan att skriva flera blogginlägg om khatsmugglingen och dess konsekvenser inom den somaliska gruppen i Sverige.


Dessutom hittade jag också en lång rad av artiklar från Sverige och Danmark som visade på väldigt obehagliga samband mellan khatsmuggling, somalier och terroristorganisationen al-Shabab i Somalia.


Först av allt vill jag då vissa statistiken över khatsmuggling till Sverige som den såg ut när jag skrev mitt blogginlägg.


 


I en artikel i Dagens Nyheter som publicerades 2010-03-07 beskriver Tullverkets personal utvecklingen enligt nedan. Notera sedan vilken utveckling som skedde under 2010 och 2011, vilket inte var känt när artikeln skrevs.


”Khatsmugglingen till Sverige har ökat dramatiskt sedan millennieskiftet. År 2000 beslagtog den svenska tullen och polisen totalt 1,8 ton khat. I fjol var beslaget 10,3 ton, och bara under januari i år fångade tullen vid Öresundsbron ett tjugotal khatsmugglare med sammanlagt 1,7 ton av den gröna narkotikan i bilen. Om trenden fortsätter blir beslaget under 2010 över 20 ton.

 

Jag uppskattar att 90–95 procent av smugglarna klarar sig in i Sverige. Man kan alltså på goda grunder anta att 100–200 ton khat smugglades in i landet i fjol, och under 2010 kan det mycket väl bli dubbelt så mycket, säger tullinspektör Petter Norman som leder Tullkriminalens speciella projekt med målet att hejda khatsmugglingen.

 

Män från Somalia är den absolut största gruppen bland khatmissbrukarna i Europa, och det finns en uppenbar koppling mellan den ökande khatsmugglingen till Skandinavien och det växande antalet somalier som under senare år har sökt och fått skydd i Sverige undan hemlandets inbördeskrig, terror och misär.”

 

Här kan det vara på sin plats med lite statistik från Migrationsverket angående antalet uppehållstillstånd för somalier till Sverige.


 


Sambandet mellan ökningen av antalet somalier och den utökade khatsmugglingen är nog ganska tydlig.


I samma artikel i Dagens Nyheter skriver man även om kopplingen mellan khatsmugglingen och terrorgruppen al-Shabab i Somalia.


”Vinsterna till terrorgrupper. Polisen och tullen är övertygade om att pengar från smugglingen går till al-Shababs krigföring.”


”Vi räknar med att khatsmugglingen till Sverige under fjolåret gav de kriminella nätverken en total vinst på 80–160 miljoner kronor, och i år kan vinsten bli ännu större. Dessutom har vi indikationer på att de här ligorna även smugglar amfetamin och kokain, säger Petter Norman.

 

De stora pengarna går till ett tjugotal ligaledare, varav många har somaliska rötter och täta kontakter med lokala makthavare i hemlandet.

 

Vi ser i våra utredningar att stora summor skickas till Somalia genom det informella transaktionssystem som kallas hawala. Det är min alldeles bestämda uppfattning att pengar från khatsmugglingen till Sverige går till stridande krigsherrar i Somalia – och till terrororganisationen al-Shabab, ­säger Petter Norman.

 

Flera av tullens utredningar har givit motiv till dessa misstankar.

 

Vi har identifierat aktörerna och kunnat följa pengarna till Somalia via hawalabanker i Dubai, berättar Petter Norman. Eftersom systemet bygger på informella kontakter är det extremt svårt att få fram bevis. Men jag är övertygad om att huvudmännen i flera av de khatsmugglande nätverken är med och finansierar inbördeskriget i Somalia och terrorhandlingar både där och i andra länder.”

 

”Misstanken att al-Shabab och dess föregångare al-Ittihad al-Islami (AIAI) skaffar pengar genom khatsmuggling har tidigare uttryckts av den danska och den kanadensiska underrättelsetjänsten samt av amerikanska FBI.”

 

Artikeln avslutas sedan med en intressant detalj och önskemål från vice överåklagare Astrid Eklund. Det är något som jag och Sverigedemokraterna tagit fasta på.

 

”Vice överåklagare Astrid Eklund vid Åklagarmyndighetens utvecklingscent­rum i Stockholm anser att det är mycket allvarligt om pengar från smugglingen går till krigsherrar och terrorister.

 

Det är ett sorgligt misslyckande för Sverige att denna hantering får fortgå, säger hon. De smugglare och langare som grips blir milt straffade; det normala är några få månader i fängelse. Och detta medför att polisen sällan lägger ned några större resurser på att bekämpa den olagliga khathanteringen.

 

Politikerna, rättsväsendet och socialtjänsten måste börja betrakta denna drog med mycket större allvar, anser Astrid Eklund:


I dag krävs det att man grips med mer än 200 kilo khat för att man ska kunna dömas för grovt narkotikabrott, och det sker väldigt sällan. Mycket talar för att den gränsen bör sänkas till 50–100 kilo, då skulle straffen spegla allvaret i denna brottslighet.”

 

Den här artikeln föranledde oss att skriva flera motioner i riksdagen som ”ett led i en saklig och vederhäftig diskussion” angående khatsmuggling. Läs vår motion i riksdagen.


I en annan artikel i Dagens Nyheter 2010-03-07 skriver man om det utbredda khatmissbruket bland somalier i Sverige. Här ett kort citat från artikeln.


”Omkring hälften av de somaliska männen i Sverige använder khat regelbundet, hävdar Sofia Garad, aktiv i föreningen Somali women in Sweden, när vi talas vid på ett kafé i Tensta centrum. Hon gissar att ungefär var tredje somalisk man i segregerade förortsområden är beroende av khat och har fastnat i ett allvarligt missbruk.”

 

I och för sig borde Tullverkets, Migrationsverkets statistik och Dagens Nyheters artiklar vara tillräckligt för att bevisa sakligheten och vederhäftigheten av mitt blogginlägg. Men det finns som sagt mera som jag tycker är högst intressant och som jag gärna citerar för att ge åklagaren ett fylligare material.


Men även Sydsvenskan har tagit upp khatsmugglingen och även i denna artikel (2011-05-06) har Petter Norman från Tullverket uttalat sig enligt följande.


”Petter Norman uppskattar att tullen tar ett par procent av det som smugglas hit. Räknat på officiella importsiffror kommer årets tullbeslag att bli cirka 3,5 procent av de 400 ton som går till Norden.
Antalet somalier i Sverige har ökat, så marknaden har blivit större de senaste åren. Men det betyder inte att bruket inom gruppen ökat, säger Stefan Kálmán, katexpert vid rikskriminalpolisens underrättelsetjänst.”

 

”Vi har starka indikationer på att pengarna går till olika former av terrorism, finansiering av inbördeskrig, i länderna det kommer ifrån, säger tullens narkotikaexpert Lars Hansson. Pengarna går från hand till hand och är jättesvåra att följa. Det är inga amatörer som håller på med det här, även om organisationen verkar rätt anarkistisk.”

 

 

Den 31 maj 2012 skrev den danska ”Den Korte Avis” om hur stora summor av danska skattemedel som går till Somalia och terrorgrupper. Här är några citat från artikeln.


”PET, Politiets Efterretningstjeneste, sætter nu for første gang tal på, hvor mange penge der bliver udført fra Danmark til terrororganisationer.

 

Hver dag kanaliseres der i gennemsnit mellem 27.000 og 35.000 kroner fra Danmark til terrororganisationer i udlandet. Det svarer til, at der overføres 10-20 millioner kroner om året. (Jyllands-Posten, 31.5.)”

 

”Nogle af pengene går altså ifølge PET til terror.

 

Det kan således være penge, danske skatteydere er snydt for, der har betalt for flybillet og ophold for den dansk-somalier, der netop er blevet sigtet for at have været i træningslejr i Somalia for at lære, hvordan han effektivt kan begå en terrorhandling i Danmark.” 

 

”Det er den islamistiske terrororganisation, al-Shabaab, der er forbundet med al-Qaeda, som står for træningen i lejren i Somalia. Den ligger i et område, som bliver holdt i et jerngreb med strenge religiøse love blandt andet på grund af Al-Shabaab magt.

 

Al-Shabaabs politiske mål eren islamisk stat, der er ekstremt frihedsfjendsk og kvindeundertrykkende.

 

Desuden er der dele af terrorgruppen, der har som politisk mål at udbrede støtten til en islamistisk styreform.”

 

Petter Norman från Tullverket har även intervjuats av andra än DN. Så här säger han om somalier i Skandinavisk Sjukvårdsinformation på sidan 14.

 


Artikeln fortsätter sedan lite längre fram med följande stycke.


 

 


Journalisten Per Gudmundson har skrivit väldigt mycket om just terrororganisationen al-Shabab och hur den är kopplad till Sverige. Bland annat om hur pengar flödar från Sverige till Somalia. Läs följande blogginlägg.


Jag anser att mitt blogginlägg i allra högsta grad var relevant med tanke på den explosionsartade utvecklingen av smugglingen av khat och att de pengar som tjänas genom denna brottslighet enligt Tullverket, polisen, Säpo och danska PET delvis går till terrororganisationer, däribland al-Shabab i Somalia.

Inte minst med tanke på den artikel i Dagens Nyheter som precis beskriver vad jag lyfter fram i mitt blogginlägg om att khatsmugglingen till Sverige ökar på grund av det stora antalet missbrukande somaliska män och att 1000-tals uppehållstillstånd för somalier beviljats varje år.


För min egen del har jag stor tilltro till statistik från Tullverket och Migrationsverket i detta ämne. Jag har dessutom även stor tilltro till DN angående denna artikel. Jag tror ingen av källorna ljuger om dessa uppgifter.


Jag hoppas att åklagaren i Kalmar läser artikeln i DN mycket noggrant och sedan funderar på om vem som var först? Mitt blogginlägg eller DN:s artikel.

Av Thoralf Alfsson - 18 november 2013 17:35

Gota Media drar tillbaka sitt beslut om att bygga ett nytt mediehus vid Systraströmmen på Kvarnholmen.


Jag och Sverigedemokraterna har drivit ett kompakt motstånd mot projektet och bland annat överklagat detaljplanen vilket även en av sakägarna gjort. Nu vann vi inte gehör i någon instans men vi drog ut på processen vilket gjorde att Gota Media till slut ändrade sitt ställningstagande.


Jag har dessutom hört ett rykte som sagt att Gota Media blev besvikna när man vann i Mark o Miljö överdomstolen för ca två månader sedan. Om man förlorat i den instansen hade man inte behövt ändra sitt beslut.


Jag vill passa på att tacka alla som bidrog med pengar till vår Gota Media kampanj under våren 2012. De dryga 30000 kronor som insamlingen inbringade innebar att vi kunde nå ut till samtliga hushåll i Kalmar kommun med vår 4-sidiga informationsfolder.


Det har dessutom blivit väldigt många blogginlägg om detta mediehus. Det mest intressanta och spännade under denna resa var utan tvekan min jakt på de kungliga regleringsbrevet från 1862 som fastslog hur fortifikationsjordarna skulle användas när Kalmar stad tog över dessa markområden. Jag hittade brevet på Riksarkivet och det var mycket intressant att läsa.


Det känns skönt och befriande att ha bidragit till att ha räddat en unik och historisk miljö på Kvarnholmen i centrala Kalmar! Bastion Gusavus Primus får nu ligga kvar orörd.


Läs artikel i Barometern och Östran


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards