thoralf

Alla inlägg den 5 november 2013

Av Thoralf Alfsson - 5 november 2013 13:55

  

Efter att jag läst vad Gunilla Persson skrivit i Östran och lyssnat på henne i Radio Kalmar måste jag tyvärr säga att jag är väldigt besviken på Östrans lednings reaktion. Att inte Gunilla Persson dementerar när programledaren påannonserar inslaget som att SD skulle hotat Östran är minst sagt beklagligt. Senare säger hon dock att det inte handlar om något hot. Eftersom jag befinner mig i Stockholm och inte har tillgång till tidningen efterlyste jag om någon kunde fixa så att den blev tillgänglig och som vanligt finns det många som vill hjälpa till. Läs Östrans helsida och överreaktion.


Det handlar definitivt inte om någon ”bloggstorm”, snarare om en storm i ett vattenglas!


Jag har många gånger tidigare berömt Östran för sin journalistik och att man vid flera tillfällen skrivit fakta som ingen annan tidning gjort vid lokala händelser.


Tyvärr talar inte Gunilla Persson sanningen då hon säger att Östrans medarbetare kom som ett team till mötet vilket är helt felaktigt. Jag blir dessutom väldigt besviken och ledsen när hon inte förstår att vi är utsatta för hot, ofredande och vandalisering av politiska motståndare från i första hand vänsterkanten. Personer som eldas på av vissa webbsidor och organisationer på nätet som sprider sitt hat och vinklade sanningar om Sverigedemokrater och som utelämnar fakta och omständigheter. Jag tänker i första hand på bloggen ”Inte rasist men”. Till den kategorin får vi även räkna in Expo som väldigt ofta får utrymme i media, inte minst i SVT utan att någon från SD får en möjlighet att bemöta deras påståenden.


Lyssna på Gunilla Persson från ca 02:42:40 och sedan på mig från ca 03:10:00 när vi intervjuas i radio Kalmar.


 alt=Lyssna: P4 Morgon med Marcus L\u00e9onarde och Pav Johnsson 20131105 05:59','hspace':null,'vspace':null,'align':null,'bgcolor':null}">


Min bild av det hela är följande. Media bjöds in till klockan 12:00. Barometern hörde av sig och ville boka en egen tid med Jimmie vilket jag kollade med Jimmie och fick ok på. Därför kom Barometern vid 11:40. Östrans journalist kom sent och hade inte med sig någon fotograf.

Barometerns team lämnade ca 12:15 och när Östrans journalist var klar med intervjun tog han några bilder med sin egen lilla kamera. Dessförinnan hade han frågat mig om Östrans fotograf varit på plats vilket jag svarade nekande på. Sedan lämnade Östrans journalist Kalmar slott, utan att informera om att någon fotograf kunde vara på väg.


Säpo hade tidigare beslutat tillsammans med slottets personal och slottsvakt att när vi lämnad Sture salen på bottenvåningen för att förflytta oss upp till Gröna salen för att lyssna till Jimmie Åkesson skulle ingångarna i bottenplanet låsas av säkerhetsskäl. För att inga obehöriga skulle kunna tränga in i lokalen och störa vårt möte. Media var vid denna tidpunkt avklarade och hade lämnat lokalerna.


På något sätt lyckades Östrans fotograf att tränga sig in i lokalerna! Hon kommer upp i Gröna salen utan att presentera sig och inte fråga om det var ok att fotografera. Utan hon börjar bara fotografera! Säpovakterna reagerade och de gjorde även våra säkerhetsansvariga som undrade vem hon var. Hennes reaktion beskrivs av säkerhetsansvariga som inte speciellt trevlig och vänlig.


Om det varit aktuellt att låta media fotografera i Gröna salen hade vi givetvis frågat de närvarande om någon hade något att invända mot det men det hade inte varit aktuellt då media redan lämnat lokalerna. Nu uppstår givetvis problemet om Östran publicerar dessa bilder.


Hur kommer man framställa dessa bilder? Kommer man zooma in ett fåtal personer eller kommer man publicera en översiktsbild där man i princip inte kan identifiera någon person? Eftersom detta låg utanför vår kontroll ansåg de säkerhetsansvariga att det var lämpligt att framföra önskemål om att Östran avstod från att publicera bilder tagna i Gröna salen med hänsyn tagna till åhörarna och den säkerhetsrisk som skulle kunna uppkomma om personer kunde identifieras.   


Östran har trots det idag publicerat en bild i tidningen och det framgår med all tydlighet att Östrans fotograf, Ulrika Bergström enbart fokuserar på åhörarna. Jimmie Åkesson fick inte plats på bilden! Jämför gärna med min bild. Det är inte samma typ av bild, vilket media försöker det att framstå som. Ännu ett sätt för media att slira på sanningen.


Återigen vill jag säga att jag är mycket besviken på den överreaktion som Östran och Gunilla Persson skapat. Jag tycker det är extra tråkigt att Gunilla Persson inte har någon som helst förståelse för den hotbild som våra sympatisörer, medlemmar och framförallt förtroendevalda är utsatta för. Jag tycker det är riktigt beklämmande. Som chefredaktör kan hon knappast vara omedveten om hur våra medlemmar och sympatisörer utsätts för ren brottslighet.


Så sent som för några veckor sedan gjorde jag en polisanmälan om hot. Enligt ett mejl skulle jag ”dödas och sedan malas ner till hund och grisfoder”. Jag ser extra allvarligt på ett sådant hot då det verkar ha religiösa förtecken.


Vid Torsås marknad för några veckor sedan utsattes våra medlemmar och vårt tält för äggkastning. Vad är det nästa gång?


Idag nås vi av nyheten om sprängladdningar mot sverigedemokraters egendom i Bohuslän. Något som understryker att vårt säkerhetstänkande och ansvar för våra medlemmar är helt och fullt befogat. Läs artikel.


 


Från Sverigedemokraterna och min sida önskar vi inget annat än att vi kunde vara som vilket annat parti som helst och slippa att alltid tänka ur ett säkerhetsperspektiv. Inte kunna annonsera ut våra möten i lokalmedia för att bjuda in medlemmar vilket skulle vara betydligt mycket billigare för partiet än att tvingas skicka personliga inbjudningar via posten till alla medlemmar.


I mina ögon är de Sverigedemokrater som väljer att kandidera för partiet de riktiga hjältarna! Men istället hängs de ut i media allt som oftast.


Radio Kalmar,

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards