thoralf

Alla inlägg den 23 oktober 2013

Av Thoralf Alfsson - 23 oktober 2013 23:52

Idag har jag besökt Vind 2013 som är vindkraftsbranschens egen tillställning. Jag hade egentligen inga större förväntningar på denna dag än att det skulle vara lite halleluja stämning och mycket ryggdunkande. Men jag har faktiskt haft en intressant dag med flera bra seminarier.


I och för sig var det första seminariet lite av ett halleluja möte där klimatalarmismen stod i fokus. Inte minst på grund av deltagarna Markku Rummukainen, klimatexpert på SMHI och så Maud Olofsson, ärkebiskop Anders Wejryd och sist men inte minst klimatalarmisten Anders Wijkman.


Jag fick en ganska talande kommentar på ett liknande foto på facebook idag.


 

Anders Wijkman, Anders Wejryd och Maud Olofsson.    Foto Thoralf Alfsson


”Det gamla och det nya prästerskapet tillsammans med den nya adeln på samma bild. Vilket sammanträffande! I gengäld har ju alltid adeln lierat sig med prästerskapet för att hålla folket i herrans tukt och förmaning.”

Lars Bern


Min egen summering av dagen är att vi i Sverige är på väg att skapa oss ofantliga problem i vårt elförsörjningssystem genom att satsa så mycket på vindkraft och solenergi när behovet egentligen inte finns.


2012 producerade vi i Sverige ca 160TWh elenergi . Enligt Kjell Jansson som är VD för Svensk Energi beräknar man Sveriges elbehov till ca 158TWh år 2030. Dessutom är det så att vår elproduktion är till ca 97-98 procent fossilfri. Här har vi de två viktigaste grundförutsättningarna.


Flera av deltagarna framhöll att det helt enkelt handlar om att vi skall exportera elenergi till Europa. Inte lite utan väldigt stora mängder.


I debatten har det pratats mycket om ”smarta elnät”, idag förstod jag att det är elbranschens floskel som man tar till när man inte har något svar. I princip handlar det inte om elnätet utan producenternas och kundens agerande, inte elnätet som binder dem samman. Jag ser vissa likheter mellan ”smarta elnät” och integration. Erik Ullenhag lanserar säkert snart begreppet ”smart integration”. Nu vet min läsare vem som myntade begreppet först.


Allt detta kommer innebära enorma investeringar, inte bara i vindkraftsparker och solenergianläggningar utan även 10-tals miljarder i elnät, stamnät och elkablar i Östersjön till våra grannländer. Det kommer dessutom påverka våra vattenkraftverk väldigt negativt då de måste agera reglerkraft för att balansera elnätet.


Det kommer även medföra höjda koldioxidskatter, energiskatter, elnätsavgifter och sannolikt också betydligt högre elpriser.


Jag ställer mig verkligen frågan vad är avsikten med den enorma utbyggnaden av vindkraften därtill med stora subventioner. Det är ungefär lika dumt som att Sverige idag betalar för sin egen kolonisering genom invandringen.


Det fanns dock några kritiska röster och den starkaste var utan tvivel Harry Frank som sågade Lennart Söders senaste studie om kraftsystemens balansering jäms med fotknölarna, inte bara studien utan även hela vindkraftsutbyggnaden. Där var det ord och inga visor. Harry Frank fick dock inte så mycket talartid av moderator Pernilla Ström, något som Harry Frank även kommenterade.  


UPPDATERING!


Två videoklipp som bör ses.



Av Thoralf Alfsson - 23 oktober 2013 11:04

Igår skrev jag om hur jag upplever media och journalisters mycket otrevliga agerande och då speciellt kvällspressen och Expo:s medarbetare.


Idag får vi ett mycket graverande exempel på vad jag menar av Aftonbladet. Enligt deras synsätt tycks stasimetoder vara fullt acceptabelt för att förfölja och diskriminera oliktänkande i samhället. Att få ut personuppgifter angående donationer via paypal till Avpixlat och dessutom sedan kontrollerat var dessa personer arbetar. Något som definitivt inte har att göra med var dessa personer ägnar sig åt på sin fritid. När man sedan till på köpet ringer upp den anställdes arbetsgivare och ställer frågor om detta har Aftonbladet utan tvekan gått över gränsen över vad som kan vara lagligt.


Jag säger bara ”fy faen” vilka stasifasoner man ägnar sig åt på Aftonbladet!


Om inte samhället reagerar på Aftonbladets agerande och publicering så har vi fått ett samhälle som är på väg mot ren åsiktsfascism.


Artikel Aftonbladet

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards