thoralf

Alla inlägg den 26 oktober 2013

Av Thoralf Alfsson - 26 oktober 2013 11:22

Mitt blogginlägg för några dagar sedan om hur jag upplever journalister och Expo har väckt en del uppmärksamhet. Nu har det även översatts till engelska och finns på Gates of Vienna.


Jag tycker att det är bra att det får lite större spridning.


Jag vet att många av mina läsare är intresserade av vad som händer angående kravet på kassaregister för torg och marknadshandel. Regeringen vill ju undanta utländska företag från lagkravet, något som väckt ilska inom branschen. När beslutet togs i riksdagen i maj riktade SD tillsammans med S, MP och V ett tillkännagivande till regeringen att återkomma med ett förslag som även omfattar utländska företag utan fast driftställe i Sverige.


Frågan har börjat lyftas i media och jag gissar att den kommer få mer mediautrymme under de kommande månaderna.


I Skatteutskottet begärde jag för någon vecka sedan att ansvarigt statsråd, Anders Borg skulle komma och redovisa vad regeringen gjort i frågan sedan beslutet i maj. Men vid veckans utskottsmöte fick jag beskedet att jag inte fick gehör för min begäran.


Nu föll det sig så väl att vi även hade besök av Skatteverkets generaldirektör Ingemar Hansson vid tisdagens utskottsmöte. Jag ställde då fråga direkt till Ingemar Hansson om Skatteverket fått något uppdrag från regeringen att utreda frågan om att även utländska företag skall omfattas av samma lagkrav. Frågan var uppenbarligen besvärlig för Ingemar Hansson som hade lite svårt att besvara frågan med hänsyn till regeringen och Skatteutskottets ordförande Henrik von Sydow. Men efter en viss tvekan kom svaret att Skatteverket ännu inte fått något uppdrag från regeringen.  


Jag har nu istället ställt en skriftlig fråga till finansminister Anders Borg.


 


UPPDATERING!

Om någon skulle missat hur Kent Ekeroth smular sönder Billström.


Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards