thoralf

Alla inlägg den 29 oktober 2013

Av Thoralf Alfsson - 29 oktober 2013 22:46

 

Strandängar som tydligt visar tidigare havsnivåer                                     Foto Thoralf Alfsson


När jag var på Vind 2013 i förra veckan råkade jag äta lunch med några deltagare och pratade då om lite av varje. Eftersom jag tillbringar mycket av min lediga tid på Öland råkade vi komma in på det. Det visade sig då att en av dessa personer haft ett hus på östra kusten av Öland. Men han och hans familj hade sålt huset. Kan ni gissa varför? Klimatförändringarna! Jag trodde inte mina öron.


Han och familjen var orolig för en kraftig värdeminskning av fastighetspriserna när havsnivåerna kommer stiga, därför hade de sålt fastigheten nyligen. Jag frågade om han inte hade tagit med landhöjningen i beräkningen? Jo, det hade han. 


Dessutom bodde han även i Kalmar. Då undrade jag vad han ansåg om planerna på att bygga nya lokaler för Linnéuniversitetet i Ölandshamnen med tanke på hans ”fobi” för havsnivåhöjningar? Men det hade han uppenbarligen inte funderat över. Märkligt!


Vad jag förstod jobbade hans företag med miljökonsekvensbeskrivningar inför vindkraftsprojekt. Har dessa personer blivit så fullständigt indoktrinerade inom vindkraftsbranschen att inte sunt förnuft längre råder? Jag har svårt att hålla mig för skratt eller skall man gråta! Sälja ett hus på Ölands östra kust på grund av kommande havsnivåhöjningar. Jag blir mörkrädd.


Företaget han jobbar för har tydligen gjort utredningar inför de sex vindkraftverk vid Degerhamn som hotar statusen för stora Alvaret som FN-världsarv. Inte undra på att det är på väg att bli riktigt tokigt.


På bilden ovan är det kanske svårt att se men är man på plats i verkligheten kan man se de olika nivåerna som havet tidigare skapat. Havsnivån har sjunkit! Något som framgår väldigt tydligt. Jag kommer dessutom ihåg vad en äldre farbror från Munketorp berättade om hur högt vattnet hade gått upp vid oväder i hans barndom på 20-talet. 


Personer som är kritiska till IPCC och alla dramatiska klimatrapporter, som t.ex den från Världsbanken har väldigt svårt att få in debattartiklar i de större medierna som DN, SvD. Vad jag förstår är mer eller mindre vissa personer bannlysta. Nu får dessa istället fölita sig till lokal media som t.ex Piteå-tidning.


Läs denna debattartikel och notera vilka som skrivit under och ställ er frågan varför i Piteå-tidning och inte i någon ledande tidning?.

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards