thoralf

Alla inlägg den 12 december 2012

Av Thoralf Alfsson - 12 december 2012 21:59

Det stinker om Telia Sonera! Jag sålde alla min aktier i företaget för ca 2 veckor sedan. Om uppgifterna i UG är korrekta är det en stor skandal och jag förutsätter att det vidtas kraftiga åtgärder.


Idag hade vi sista utskottsmötet innan jul i Skatteutskottet. Då passade vi på att köra över Alliansen i en fråga om personalliggare för byggbranschen. Regeringen har i en prop. föreslagit att personalliggare även skall införas för tvätteribranschen men utredaren hade även föreslagit byggbranschen också men det ville inte regeringen. Nu kör SD tillsammans med de rödgröna över Alliansen och föreslår att riksdagen beslutar om ett tillkännagivande för regeringen att man även skall införa personalliggare för byggbranschen under 2013. Betänkande kommer debatteras och voteras i kammaren den 23 januari. Om nu inte Alliansen lämnar walk over, vilket man brukar göra för att slippa förlora en omröstning i riksdagen


 


Svenska folket skyr euron som pesten! I varje fall kan man inte tolka den undersökning som presenterats idag på något annat sätt. Hela 82 procent vill inte att euron införs i Sverige. Även andelen som stöder EU-medlemskapet minskar från 47 procent till 44 procent. Läs artikel


I dessa dagar är det skönt att veta att det bara finns ett enda EU-kritiskt parti kvar i riksdagen. Sedan både Miljöpartiet och Vänsterpartiet ändrat inställning om EU-medlemsskapet.

Efter drygt två år i riksdagen har inte mitt motstånd mot EU minskat. Det har ökar än mer , inte minst på grund av att jag ser alla ärenden och direktiv som passerar förbi. Idag har vi haft en längre information av statssekreterare Hans Lindberg i Skatteutskottet om frågor som berör Skatteutskottet. Ibland blir jag bara så trött på allt jag får lyssna till och jag anser att vi skulle ha det bättre utan EU på detta område.


Ju mer och mer jag lyssnar i riksdagen får jag intrycket av att EU är på väg in i en riktig kris.

Toppmötena avlöser varandra just nu. Är det inte Anders Borg så är det Fredrik Reinfeldt som är på något möte. De har sannolikt en hel stab med sig på dessa möten. Sverige har i flera frågor nu gått på tvärs med EU de senaste dagarna. Bankunionen, finansskatten FTT, och snuset förstås.


”Man gömmer sig bakom krisen för att förverkliga ett federalt Europa, sade Marie Granlund som inte hellre trodde att förslagen kommer att lösa krisen.”


Det tråkiga är att media aldrig frågor vår ledamot i EU-nämnden om vår ståndpunkt efter EU-nämndens möten. Inte förvånande…. Eller egentligen mycket förvånande då vi är det enda EU-kritiska partiet. Istället pratar media alltid med Ja-sägarna till EU. Märkliga journalister men det ingår väl i dagens journalistutbildningen.


Erik Almqvist säger idag till Aftonbladet att han har mycket kvar att ge. Något som många medlemmar hoppas på. Jag har varit på flera medlemsmöten i Småland de senaste veckorna och många uttrycker stöd för Erik Almqvist och hoppas att han skall komma tillbaka till riksdagen. Läs artikel

 

Av Thoralf Alfsson - 12 december 2012 10:16

Fick idag en ganska märklig julhälsning med posten i riksdagen. Inte minst med tanke på den pk-debatt som rasat om pepparkaksgubbar i luciatåget.


 


Vem står då bakom denna sura och stympade pepparkaksgubbe? Är detta ett rasistiskt utskick enligt PK-normer?


 


  

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards