thoralf

Direktlänk till inlägg 11 november 2018

SÖNDAGSBETRAKTELSER

Av Thoralf Alfsson - 11 november 2018 10:55

Det är väldigt skönt att känna det stora stödet jag har bland medlemmar inom Sverigedemokraterna, både lokalt och nationellt. För mig är situationen allt annan än rolig och varje dag tär på mig. Personer inom distriktet agerar på ett ovärdigt sätt enligt min mening med tanke på mina 13 år i partiet och mitt stora engagemang för SD.


Därför är det extra skönt att veta att så många medlemmar och väljare stödjer mig men även vanligt folk på gatan i Kalmar undrar vad som pågår. De anser att de grunder för uteslutning som framkommit i media är rena bagateller. Många har följt min blogg under många år och de säger att det är det första de kollar på morgonen, före tidningar och annat på nätet. De ifrågasätter också starkt de personer som ligger bakom den anmälan om uteslutning som lämnats in. Ifrågasätter är väl i sammanhanget ett milt och vänligt uttryck, en försköning från min sida, istället för att citera vad de i verkligheten uttrycker. Det gäller även flera politiska motståndare som hört av sig till mig och beklagat det som pågår och undrat hur SD egentligen sköter sin medlemsvård.


Det är väldigt många som hört av sig de senaste veckorna, allt ifrån riksdagsledamöter, distriktsordförande, kommunföreningsordförande och medlemmar i vårt avlånga land för att ge mig sitt stöd. Det känns väldigt skönt. Samtidigt undrar de vad man sysslar med inom partiet och vem/vilka som står bakom anmälan till partiet.


Jag förbereder mig för det värsta rent mentalt om det skulle råda ”härdsmälta” i medlemsutskottet och partistyrelsen. Frågan är om partiet gjort en konsekvensanalys, på riktigt?


PS

I eftermiddag är det fotboll på en utsåld Guldfågeln arena. Kalmar FF möter AIK! För AIK gäller seger eller oavgjort för att vinna Allsvenskan. Det blir säkert en häftig upplevelse med säkert 5 000 - 6 000 AIK-supportrar på arenan. Jag skall ta med min kamera idag och det kommer säkert några bilder på bloggen till kvällen.

 
 
Ingen bild

Svenne

11 november 2018 11:24

Hej Thoralf, alla dina åsikter sammanfaller inte med mine egna. Men jag läser med nöje allt vad du skriver. Det är många kloka ord. Det är ofattbart att en sådan trevlig prick som just du skulle uteslutas. Det måste vara fel i skallen på den eller de som ligger bakom detta. Om detta sker vet jag inte vad jag ska rösta på i framtiden.

 
Ingen bild

ölänningen

11 november 2018 11:42

Vi är med dig "Ända in i kaklet" Med vänlig hälsning från Öland.

 
Ingen bild

Lars

11 november 2018 11:50

Jag kommer sluta rösta på SD om du blir utesluten.

 
Ingen bild

Pepparholm

11 november 2018 11:57

Det är sorgligt att läsa när något som man trott på är på väg att förödas. Jag trodde faktiskt att de som valts till förtroendepositioner i SD skulle stå över och vara vaccinerade mot Jantelagen. Omdömet som regeringsdugligt parti naggas mer i kanten av detta än av glåporden om brun bakgrund. Jag kan behöva ompröva min egen tillhörighet.

 
Ingen bild

Tomas

11 november 2018 11:58

Hej Thoralf.

Tack för allt sverigevänligt du har gjort. Det mest skrämmande är att man inom SD kan anmäla en partikamrat för uteslutning anonymt, endel använder detta för att utesluta populära konkurrenter som de inte kan matcha med schyssta metoder.

 
Ingen bild

Christer

11 november 2018 12:05

Jag tror vi är många Thoralf, väldigt många som delar din oro över SD:s " medlemsvård". Partiets agerande är absurd. Skulle resultatet landa i uteslutning av en person som dig Thoralf, så saknas ord. Begreppet "Absurdistan" får ytterligare en dimension, och dessutom iscensatt av folk som borde begripa lite bättre än vi vanliga "dödliga".
För min egen del, om uteslutning av Thoralf skulle ske, så kommer jag aldrig att rösta fler gånger. Aldrig, aldrig, aldrig! Det är inte bara ett politiskt beslut i botten från ledningsgruppen. Det är ett ställningstagande mot allt vad känsla, förnuft, logik, sans, moral och rättssäkerhet innebär. Man kan helt enkelt inte uppträda på detta viset.
Att enkla medlemmar måste påtala i kommentatorsfält att: Så här gör man bara inte mot en person som Thoralf, är oroväckande i sig. Men det största är nog: Att höga vederbörande inte begriper bättre!

 
Ingen bild

Bajen666

11 november 2018 12:24

Idag hejar jag också på Kalmar FF, och mitt stöd för dig Thoralf står fast.

 
Ingen bild

AWSvensson

11 november 2018 12:27

5 till 6000 Aikare på stan om de förlorar o missar guldet låter ohanterligt.För övrigt så ska SD sluta vara så nervösa o jamsa med pk- folket , det kommer fortsätta med den ena tramsiga anmälan efter den andra om de inte sätter ner foten o se i första hand till väljare o lokalpolitikers bästa o inte den egna välavlönade karriären.

 
Ingen bild

Friholt

11 november 2018 13:23

SD-Stockholm har vuxit sig starkt och är stabilt numera sett utifrån min horisont.

Samtidig saknar jag en motsvarig debattör liknande Thoralf här. Fast jag tror att "en Toralf" inte heller här skulle kunna vara en självständig och fri debattör inom SD-Stockholm eller inom stockholmspolitiken över huvud taget och samtidigt vara känd samhällskritiker utifrån SD-politik. Snart skulle det dyka upp en 08Jante och utdela knivhugg i ryggen på en så välkänd SD-debattör fast dold i skumrasket bakom välvilja och rättrådighet förstås.

Jag höll på att fortsätta med att skriva att "sådan är politiken" men jag menar "sådana är politikerna" - och människorna.

 
Ingen bild

Lars Lille

11 november 2018 13:23

Apropå fotboll:
Hoppas verkligen Kalmar vinner över "gnaget"
gillar inte 08-lag
och att Norrköping slår Häcken
Norrköping är inte favoritlaget men jag kommer från Östergötland så lite kul är det med dem.
men risk att stan får sota för om Aik förlorar guldet,många huliganer där.

 
Ingen bild

Anna Wriksson

11 november 2018 13:31

Hej Thoralf! Jag är inte medlem i SD men sympatiserar ändå med dig och en del av det du skriver om. Tycker det som händer rent allmänt i politiken är för jävligt och blir du orättvist behandlad så är det fruktansvärt dåligt! Håller med som nån sa härovan att man vill läsa din blogg.

 
Ingen bild

Lena1

11 november 2018 13:35

Det är ändå märkligt att de ska behöva ta så god tid på sig att bestämma detta. Förstår att det skaver i hjärtat på dig Thoralf, eftersom det får dig att tvivla på partiet (ledningen). Varför kan de inte bara ge ett besked, vad finns det att utreda? Det verkar som om att ledningen är tvehågsna, särskilt som de vet mycket väl att de stängt av många förr som är populära bland oss.

 
Ingen bild

DecemberKartellen

11 november 2018 13:41

Tack Thoralf för att du och din blogg finns, här finns viktig info som MSM hoppar över att rapportera om.

I Lördagsintervju 33 diskuterar vi regeringens planer på att godkänna av FNs migrationsramverk "Global Compact for Migration".

Lördagsintervju 33 om Sveriges godkännade av FNs migrationsramverk .
https://www.youtube.com/watch?v=3BRRZ7My3Wg

K-O Arnstberg anser utifrån sin kompetens som etnolog att avtalet kommer resultera i ett framtida kaos genom att nationen Sverige ersätts med andra former av gemenskaper där "Sverige är ute ur leken".

Han anser också att Sverige inte i längden kan upprätthålla välfärdsstaten och demokratin, vilka är sammankopplade sammankopplade med möjligheten att upprätthålla nationsgränserna.

I Sverige har inte denna långtgående överenskommelse över huvud taget lyfts upp eller diskuterats annat än i alternativa medier. Inget riksdagsparti har aviserat avvikande åsikt.

Regeringen har heller ingen skyldighet att ta upp denna fråga med riksdagen eller informera genom medierna innan undertecknande av överenskommelsen.

En annan del av avtalet som tas upp gäller att medierna ska förhindras att skriva negativt om invandringen.

 
Ingen bild

O´ Hyra

11 november 2018 13:47

Att vara eller inte vara?
Fortsatt medlem i SD?

 
Ingen bild

PV544S

11 november 2018 13:50

Det bjöds på politiskt rävspel av den högre skolan på måndagskvällen i Smålandskommunen Högsby. Sverigedemokraterna fick efter en lyckad strategi tre i stället för två platser i kommunstyrelsen.
https://nyheteridag.se/s-toppen-efter-fracka-sd-kuppen-de-har-valdtagit-oss/
Mattias Bäckström Johansson, distriktsordförande för SD i Kalmar län och även riksdagsledamot, var regissören bakom det som av de politiska motståndarna har kallats för en kupp.
Mönstret går igen, förvänta dig inte en snabb behandling av ditt personärende.

 
Ingen bild

Då är det tack och adjö för min del

11 november 2018 13:58

Om du utesluts eller förbigås,så blir det något annat svenskvänligt parti för min del.
Mvh
Skåne

 
Ingen bild

Hacke

11 november 2018 13:59

Jag tillhör också den sannolikt mycket stora skara som sedan många år startar varje dag med din blogg Thoralf. Detta trots att jag bor på motsatta sidan landet. Det är oftast något på din blogg som är mer intressant, genuint och lockande för den verklige Sverigevännen än vad någon av de stora folkfientliga drakarna i gammelmedia eller ens deras övermän i de fria medierna förmår matcha. Det kan röra politik, historia, kultur eller vardagliga betraktelser i allmänhet. En hög produktivitetstakt och ett generöst behandlat och intressant kommentarsfält bidrar naturligtvis också till attraktionen.
Att inte sd ser storheten i detta och framför allt ditt djupa engagemang och självuppoffrande arbete för partiet och den Sverigevänliga folkrörelsen är för mig en fullständig gåta. Det måste ligga något annat i botten. Någon/några som sätter sig själv/a före partiet och som i dina unika förmågor ser ett hot mot den egna karriären.
Jag hoppas innerligt att de ansvariga tar sitt förnuft till fånga och drar ett streck över detta låtsasärende och i fortsättningen behandlar sina folkkära eldsjälar och trotjänare efter förtjänst.

BTW. Hoppas du hejar fram ditt Kalmar mot vinst över AIK i eftermiddag. Men tyvärr tror jag ändå inte det kommer att räcka för att snuva laget på guldet då Norrköping förmodligen inte mäktar med att slå formstarka Häcken på bortaplan. Hur som helst, en spännande slutomgång lär det bli, både för toppen och botten av tabellen.

 
Ingen bild

Pepparholm

11 november 2018 14:06

Efter en glädjefull farsdagsuppvaktning så var jag dum nog att ånyo läsa Thoralfs Söndagsbetraktelse. Då återkom dystra tankar. Jag tänkte bl a: När en medlem i lönndom sätter kniven i ryggen på en partikamrat med en anklagelse så öppnas ett personalärende mot offret.

Vad jag har uppfattat som SD:s filosofi och brottsling och offer så borde man även öppna ett personalärende mot anmälaren. Klara ut vad som är det egentliga skälet till anmälan. Denne borde åläggas samma politiska restriktioner under utredningen som offret.

 
Ingen bild

Mats

11 november 2018 14:13

Jag har varit med i SD i 5 år och sett hur partiet mer och mer blir PK och uteslutit många bra politiker för skitsaker,blir du Thoralf utesluten så kommer jag också gå ur SD och nästa val kommer AFS få min röst

 
Ingen bild

Lars Cornell

11 november 2018 14:16

-
Ingen ger mig så mycket information som du med din blog.
Jag är inte medlem i något parti, men jag satte kryss för dig.
Om SD agerar oförnuftigt i det här kan de inte räkna med mig i nästa val.
Jag känner en unken dofta av avundsjuka i anmälan.
-

 
Ingen bild

C Andersson

11 november 2018 16:57

Thoralf, jag är varken medlem eller väljare. Du har mitt fulla stöd vad det nu kan vara värt. Jag tror det sket sig för Kalmar FF:

https://www.flashscore.se/fotboll/sverige/allsvenskan/

Thoralf Alfsson

11 november 2018 20:03

Nej, matchen var ganska betydelselös för KFF. Det viktigaste var att man klarade av att hålla sig kvar i Allsvenskan. Det var klart för flera omgångar sedan.

 
Ingen bild

O.N.

11 november 2018 17:14

Thoralf, jag är också en av dem som börjar dagen med att läsa din blogg, och jag håller med om i stort sett allt du skriver. Som de flesta andra undrar jag också vad SD håller på med. Istället för att starta en utredning om ditt lite förhastade ordval borde de på sin höjd direkt efter ha gett dig en tillsägelse om detta, och därefter stöttat dig gentemot andra politikers och mediers påhopp.

Jag tror inte att det finns många andra Sverigedemokrater som är lika viktiga för partiet som du.
Alla fakta som du presenterar på ett sakligt och tydligt sätt med diagram och staplar har garanterat värvat många röster till SD.

Skulle utredningen resultera i något annat än en varning hoppas jag att någon vill starta en namninsamling till stöd för dig och skicka till Jimmie Åkesson.

 
Ingen bild

Clas

11 november 2018 17:30

Jag gick ur partiet när SD-ledningen började utesluta medlemmar. I årets val röstade jag inte på SD. SD har en ledning som förstör partiet. Många "gamla" medlemmar i partiet har lämnat skutan och utesluts du kommer än fler att lämna partiet och sluta rösta på partiet. SD gräver sin egna grav.

 
Ingen bild

Lars

11 november 2018 17:35

3 avslut totalt i andra halvlek Thoralf. Vad gjorde Kalmar i 2:a halvlek?

Thoralf Alfsson

11 november 2018 20:05

Det är så Henrik Rydström (S) vill att KFF skall spela. Jag gillar det inte alls. Sparka Rydström!

 
Ingen bild

Nils Dacke

11 november 2018 18:18

Blir du utesluten Thoralf så kommer jag att avsluta mitt medlemsskap i Sverigedemokraterna.

 
Ingen bild

Lena1

11 november 2018 18:39

Mattias Bäckström Johansson, distriktsordförande för Sd Kalmar län, har lurat till sig en plats i kommunstyrelse i Högsby. Han var regissören bakom en kupp där Sd får en x-tra plats och han påstår att det är lagligt att göra som så "att SD-politikerna skrev Socialdemokraterna och Vänstern på valsedlarna men med de egna politikernas namn.
Ven ÄR denna person Mattias Bäckström Johansson? Tycker Sd-ledningen att detta är en lämplig person för att styra distriktet? För mig känns det som att denna person tror att han är mycket SMART person - det luktar om detta. Som sagt borde inte även han undersökas? Hur gott omdöme har SD-ledning egentligen?

Thoralf Alfsson

11 november 2018 20:06

Det handlar om heder och samvete!

 
Ingen bild

Lena1

11 november 2018 18:42

Oops länken till ovanstående inlägg finns hos @PV544s

 
Ingen bild

Pierre

11 november 2018 19:27

Du har mitt fulla stöd däremot ogillar jag rävarna inom partiet och distriktet och frågan är hur en viss person kom in med tanke på bakgrunden . SD är inte var det var förr då vi nu fått in stolpskott som inte ens platsade i de andra partierna förr men växer gör ju partiet.

 
Ingen bild

Molle

11 november 2018 19:42

Ja detta är ju bara löjligt. Vad är det för barnslig människa som anmäler något så banalt. Varken du Thoralf eller någon annan svensk
ska behöva tåla hur mycket skit som helst. Svara med samma mynt är väl inte värre än den som började skriva.

Det är väl någon som vill åt din plats antagligen, en förädare i leden.
Fullföljer de med uteslutning får SD inte heller min röst mer,

Då får du starta en eget parti lokalt till börja med.

 
Ingen bild

Tony

11 november 2018 20:01

Själv har jag bestämt mig, blir det en uteslutning så kommer mitt medlemskort att i itu klippt form hamna centralt hos SD. Någonstans får man sätta gränsen för stupiditet!

 
Ingen bild

Calle

11 november 2018 20:13

Sker det för mig otänkbara scenariot, så ryker åtminstone mitt medlemskap!

 
Ingen bild

Lena1

11 november 2018 20:34

förstår inte ditt svar Thoralf, men kanske kommer jag att göra det längre fram när det här är utagerat.

Thoralf Alfsson

11 november 2018 20:55

Jag syftade på agerandet i Högsby. Jag skulle nog inte kunna skriva ett annat partis namn på en valsedel för sno andra platser än de som ett proportionellt valsätt skall ge. Det handlar om heder o samvete. Även om andra partier tidigare varit fula och inte gett SD det som partiet borde haft.

 
Ingen bild

Hulda mk1

11 november 2018 21:17

Fullt stöd från södra Skaraborg. Så mycket jobb, så många timmar, så många avslöjanden. Men tyvärr är otack ibland världens lön...

 
Ingen bild

C Andersson

11 november 2018 21:22

@O.N. 11 nov 17:14

Du ska nog inte hoppas för mycket på Jimmie Åkesson. Jag har en känsla av att hans inflytande är dalande.

 
Ingen bild

Lotta_1

11 november 2018 21:53

Storlögnaren Jan Björklund ljuger friskt i kvällens Agenda om att Sverige ligger på EU:s miniminivå när det gäller migrationen. Vad ligger då Danmark och Finland på?

Mejlar diagrammet.

 
Ingen bild

Sven

11 november 2018 23:10

Att första världskriget slutade idag för 100 år sedan verkar de flesta media inte ta upp. Har vi slutat att fira viktiga historiska händelser. Nu var inte Sverige med men det var andra länders unga män och kvinnor som dog I skyttegravarna som bör minnas. De får inte ha dött förgäves.

 
Ingen bild

Åke

11 november 2018 23:40

Nanne Bergstrand är inte ett dugg bättre än Rydström, maken till fegspel med hans spelidéer finns inte, tur han lagt av. In med nytt blod!

 
Ingen bild

Jag

12 november 2018 05:13

All heder till dig och Lycka Till!! Vi är med dig i tankar, politik, din fina blogg som vi följer.
Sköt om dig

 
Ingen bild

Friholt

12 november 2018 08:51

@C Andersson 17:14 Under söndagen hade jag två från varandra olika telefonsamtal från Danmark. Åkesson är inte i dalande i vårt grannland - tvärt om påstods det - och röstade på Åkesson vid senaste valet.
Varje vecka träffar jag SD-folk(många)och jag kan försäkra dig om att Åkesson inte dalar bland dem. Däremot har man koll på trollen. Ja, det är egentligen lätt för de sticker ut om de numera förekommer i de kretsarna över huvud taget.

 
Ingen bild

C Andersson

12 november 2018 11:15

@Friholt 12 nov 08:51

Danmark???

 
Ingen bild

Stefan A

12 november 2018 12:43

Man skall vara rädd om våra partiarbetare i kommunerna som sliter oavlönat och offrar sin fritid för partiet och inte ständigt hota med uteslutningar för struntsaker, glöm inte bort var ni kommer ifrån bara för att kassan råkar bli välfylld.....

 
Ingen bild

Ludvig

12 november 2018 13:54

Väldigt roligt att läsa om allt stöd du får, det är du värd.

 
Ingen bild

Mässkalle

13 november 2018 21:41

”In the beginning of a change the patriot is a scarce man, and brave, and hated and scorned. When his cause succeeds, the timid join him, for then it costs nothing to be a patriot.”
-Mark Twain
Thoralf kämpa på! Du är en vinnare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards