thoralf

Direktlänk till inlägg 17 maj 2018

DÖTT LOPP

Av Thoralf Alfsson - 17 maj 2018 13:41

Enligt Yougovs senaste opinionsmätning är det dött lopp mellan SD och S. Båda partierna landar på 23,0 procent, närmare 5 procentenheter före Moderaterna. Personligen tror jag dock att SD ändå är underskattade och att vi idag är Sveriges största parti.


De senaste två kvällarnas Aktuellt-sändningar har sannolikt inte minskat stödet för SD. I tisdagskväll handlade ett långt reportage om hur framförallt S och M svängt i politiken. Jag kallar det för hyckleri eller populism från S och M.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-har-den-politiska-retoriken-svangt


Igår kväll handlade det om brottslighet i utanförskapsområden med bland annat debatt mellan Jimmie Åkesson och socialdemokraternas Anders Ygeman. Ingen kan nog påstå att Anders Ygeman stärkte sina och socialdemokraternas opinionssiffror under den debatten.

https://www.svtplay.se/video/17823507/aktuellt/aktuellt-16-maj-21-00-1?info=visa


Idag fick jag se ett klipp från ”Tina politik” där moderaternas partiledare Ulf Kristersson tackade nej till en ”vuxenfika” med Jimmie Åkesson med följande argument.


”Här tackar Ulf Kristersson (M) nej till en fika med Jimmie Åkesson (SD), och inte heller vill han ta makten tillsammans med honom.

 

- För mig, är inte makten så viktig att jag skulle begå våld på mina egna värderingar, säger Ulf Kristersson.

 

Ulf Kristerssons svar är intressant. Han hävdar att hans värderingar är väsensskilda från Jimmie Åkessons, så stora att han inte ens kan tänka sig att ta makten från Socialdemokraterna. För det är ju det det handlar om - i slutändan. Att ta makten från Socialdemokraterna. Eller?”

 

”Begå våld på mina egna värderingar” Men Moderaterna och Ulf Kristersson har inga problem med att kopiera förslag efter förslag från Sverigedemokraternas motioner i riksdagen eller våra politiska förslag. Oavsett om det gäller migrationspolitik eller kriminalpolitik. Då begår man inte våld på sina egna värderingar.


Det här är höjden av hyckleri av Ulf Kristersson. Det är sandlådenivå av Ulf Kristersson. Det är inte vuxet och värdigt en partiledare för Moderaterna.


Jag har lagt mitt öra mot marken den senaste tiden och jag har hört saker som är helt nya. Jag har hört betongsossar som vänder sig mot Stefan Löfven och till och med mot Johan Persson i Kalmar. För att inte tala om alla dessa före detta moderater som hör av sig och berättar att nu har de röstat M för sista gången.


De svenska väljarna är inte dumma i huvudet. Men det tycks både Ulf Kristersson och Stefan Löfven tro. Jag tror att det svenska folket nu kommit till den gräns att om inte ledarna för Socialdemokraterna och Moderaterna börjar agera som de vuxna de faktiskt är så kommer deras partier raderas ut till småpartier i kommande val.

 


 
 
Ingen bild

World Traveller

17 maj 2018 14:03

Det jag har varit med om och sett de senaste två månaderna har övertygat mig om att SD med lätthet är Sveriges största parti. I valet hänger allt på hur mycket 7-klövern lyckas fuska.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

17 maj 2018 14:13

Gärna flera debatter mella Lillfjärt von Skitenhjelm (Filmen onskan) och Container-Klasse.

Båda 2 är en del av problemet inte lösningen , det ser flera Svenne Bananer i dumburken.

Gärna mera Anders Ygeman i rutan också en (s)tendum noncharlant 08 -åtta


Heja SVT (CCCP -TV)

P.s Visa "Diamanten mycket också i rutan , det piggar upp alla Sverigevänner

 
Ingen bild

Friholt

17 maj 2018 14:17

Jag såg debatten mellan Ygeman och Åkesson. Ygeman liknade en strykrädd hund utan ledning och helt förstörd till att bli ledarhund. Åkesson såg ynkedomen och tog ledarskapet och sa "plats" till Ygeman under hela debatten.

 
Ingen bild

en småländska

17 maj 2018 14:30

Så är det, monumental underskattning, ändå har flera val i Europa visat vart sossarna är på väg! Katastrofsiffror i ex Frankrike, inte kul i Tyskland heller. Så hoppas siffrorna åker rakt ner i källaren :-D

 
Ingen bild

Hacke

17 maj 2018 14:46

Jag tror att en övervägande majoritet av svenska folket är mer än mogna vid det här laget och ser det som en självklarhet att sd ska behandlas precis som alla andra riksdagspartier.
Att ledarna för de s k statsbärande partierna är så tondöva och trotsiga att de inte begriper detta är otroligt oprofessionellt.
De hoppas fortfarande i all sin numera erkända naivitet att de ska få tillbaka de röster de tappat till sd. Det kommer aldrig att ske. Tvärtom kommer flödet att fortsätta från dem, all den stund de fortsatt tycks trivas och skämma ut sig i sandlådan och vägra ta sitt demokratiska ansvar.
Det är i sanning en ynklig syn. Inte minst Kristersson som så storstilat slog an den ton av vuxenhet och ansvarstagande som han nu på kort visat att just han minst av alla har förmågan att axla.
Kristersson gör numera en lika slät figur som Ygeman gjorde i gårdagens debatt med Åkesson.
Åkesson däremot befäster för varje framträdande sin ställning som landets enda vuxna statsministerkandidat. Och även om man aldrig ska ta ut något i förskott ser det i nuläget oförskämt bra ut inför valet.
jag skulle bli mycket förvånad om inte sd är landets största parti efter den 9 september.

 
Ingen bild

Gubben Svensk

17 maj 2018 14:54

Valet 2018 kommer att avgöras från nätet!
Sjuklöverns retorik och sammansättning är gammalmodig.
Henrik Jönsson:
https://www.youtube.com/watch?v=KSFz3TlnRD4

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

17 maj 2018 15:18

Svenska folket behöver förutom Anders Ygeman, Ylva Johansson (fd Kommunist VPK) i TV på bästa sändningstid.

Många framträdande i Agenda Röd eller Opinion helrött, kanske Anders Hellin fd Aftonbladet som ser allt i rött med Åsa "The Butcher " i spetsen kan fixa detta nu när bunkerplatsen och miljoninkomsterna är klara?

Men viktigast är att "Tutt-Ylva" får mera plats i Svennes TV

Kom ihåg att S är ett 12.5% parti med 12.5% bidragstörstande Einsteins...

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

17 maj 2018 16:10

Ulf Kristersson ville bli mer vuxen,men kaffe har han inte börjat med än.
Jag tycker att Jimmy ska erbjuda sig att byta blöja på lille Uffe.

 
Ingen bild

Thomas Lidforss

17 maj 2018 17:13

Heja Thoralf, det är synd att du bor i Småland och inte i Stockholm. Jag hade gjärna kryssat in dig på valsedeln. Det är alltid roligt att läsa din blogg. Jag blir på gott humör bara av att se någon med din kaliber.

Thoralf Alfsson

17 maj 2018 17:22

Tack, det värmer!

 
Ingen bild

Cosmik Debris

17 maj 2018 17:39

En sprätt som inte kan bära en rock, utan att se löjlig ut - är inte en riktig karl.

Ulf Kristersson är inte en riktig karl.

 
Ingen bild

Björn

17 maj 2018 18:51

Hyckleri hit och hyckleri dit. Men tyvärr är det ju fortfarande allt för många som går på det.
Allt för många köper rena osanningar, bara det låter bra och framförs på ett förtroendegivande sätt. Att sen rannsaka sina minnen och försöka minnas hur tidigare regeringar har skött sina jobb, verkar inte vara så viktigt. Eller så tycker man att Sverige är på rätt kurs.

Själv måste jag erkänna att även jag har gjort det. Under Anders Ygemans första tid som minister i regeringen Löfven, så tyckte jag att han gav ett väldigt bra intryck (har dock aldrig röstat S och kommer förmodligen heller aldrig göra det). Och som alla vet så är det första intrycket väldigt viktigt. Som amerikanarna säger " You never get a second chance to make a first impression"
Ett första intryck , bra som dåligt, sitter sen kvar och är många gånger svårt att tvätta bort
Ygeman har sen sjunkit likt en gråsten i Östersjön när det gäller mitt förtroende för honom..

 
Ingen bild

Thor

17 maj 2018 19:08

Kristersson är en sopa. Och liksom Löfven ett medicinskt fenomen, att kunna promenera omkring utan ryggrad.

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

17 maj 2018 19:09

SD har medgång som får en på gott humör.
Det passar med denna historia !

10-åriga Olle berättade för fröken i skolan att deras katt har fått fem ungar.
-Så roligt,var dom söta ?
- Jaa, och dom är socialdemokrater allihop.
Tre veckor senare hade dom Stefan Löfven på besök på skolan och han kom in i Olles klassrum.
Fröken kom ihåg det gulliga som Olle hade berättat och bad honom berätta för Stefan.
-Kan jag väl,sa Olle.
-Våran katt har fått fem ungar och dom är Sverigedemokrater allihop.
-Men du sa till mej att dom är Socialdemokrater,sa fröken.
-Först var dom det,men nu har dom fått upp ögona,sa Olle

 
Ingen bild

Hasse Pannband

17 maj 2018 19:18

Rasistkortet fungerar inte längre.
I stället kommer allsköns svammel som
inte hör till ämnet. Typ religiösa friskolor
och vårdnadsbidrag. Tur för Ygeman att det inte
fanns publik, då hade han blivit utskrattad som
hans chef blev.

Hur ynklig och med ett omöjligt kroppsspråk Ynkeman
är så tar Kristersson ändå hem pokalen på hycklarnas marknad.

 
Ingen bild

dajevlar

17 maj 2018 19:36

Jag är lite rädd att de etablerade partierna insett vad de ställt till med (kanske media också), att Sverige inte längre kan räddas.

Kanske kan de då låta SD bära hundhuvet på nåt sätt... Låt alla inse att inte SD (heller) kan lösa nåt. Ge SD makten, hata dem ännu mer - visa hur sämre Sverige funkar snart, och därefter göra den slutliga revolutionen dvs Sverige är förstört (delvis pga SD), låt S nu bygga upp landet !

Man vet aldrig... nåt konstigt är det... säkert med nån baktanke!

 
Ingen bild

Maja Dacke

17 maj 2018 19:46

Kolla här då:

https://anthropocene.live/2018/05/17/svenska-dagbladet-fortsatter-att-sprida-fake-news/

 
Ingen bild

Leif

17 maj 2018 20:44

Visst ser opinionssiffrorna bra ut även om de varit högre. Jag tror dock som så många andra att det döljer sig ytterligare en hel del, så det ser bra ut inför valet.

Apropå opinionsiffror så kommer jag ihåg när Thoralf lovade en glad och trevlig nyhet för en hel del år sedan. Den nyheten var att SD passerade 10 procent i en undersökning och den gången värmde det i hjärtat :)

 
Ingen bild

Hulda mk1

17 maj 2018 21:05

Jag har också blivit drabbad av samma influensa som allas vår Thoralf. Bara att käka penicillin och härda ut...
Att vågskålen har slagit över, det märks tydligt i media nu. Politikerna bävar för valdagen och SD,s siffror...

 
Ingen bild

Observer

18 maj 2018 12:42

Tips till SD: Idag räcker det troligen med att lova n å g o n form av framtidspositivitet för att ta en stormseger i valet.

-Lova en sjätte semestervecka!
-Lova hissade pensioner med inte bara nån hunding, utan med 5.000:- tills då vi kastat ut alla obehöriga i landet.
-Lova större löneökningar så vi kommer i kapp Schweiz o Tyskland.

 
Ingen bild

Egon

18 maj 2018 21:13

Sd lika stora som S enligt YouGov.........
Värt att fira!
YouGov prickade väl valresultatet bäst 2014.
:-)!

 
Ingen bild

S-E Karlsson

18 maj 2018 22:33

Tog en redig rackebajsare nyss ! Grant Wiskey , kuckelimucck !

 
Ingen bild

S

20 maj 2018 08:13

Jag mår på riktigt dåligt av s politik! Försöker värja mig, försöker att inte hänga med så mycket. Men nyheterna på radion en kväll i veckan när jag körde hem från jobbet fick mig att gå i taket. Det LO's ordförande sa i en intervju gjorde mig livrädd. Det handlade om en KD kvinna som blivit utesluten sina fackliga uppdrag eftersom hon samtidigt stod som valbar i kommunen. S har gjort sitt, LO har gjort sitt och facket? Köpta av företagen. Det sossarna vill få oss att tro är att de är de enda som kan föra arbetares talan. Jag har också hört i flera år nu att till och med betongsossar lämnar. För mig finns bara ETT alternativ för Sverige och det är SD. Missar aldrig ett tillfälle till förespråkade om detta! Och tack för din blogg Thoralf!

 
Ingen bild

Kjell

20 maj 2018 14:21

Är det bara jag som tycker att Stefan Löfvén är ovanligt osynlig i media med tanke på att det är ett valår. Jag upplever att Jimmie Åkesson får mer utrymme i media. Det är inget fel så sätt men jag tycker att det är märkligt med tanke på att det drygt 3 månader kvar till valet. Var är Stefan?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards