thoralf

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2013

OSMAKLIGT AV TELE2

Av Thoralf Alfsson - 12 oktober 2013 17:10

För att en demokrati och rättssamhälle skall fungera krävs det att medborgarna följer våra lagar och regler. Det innebär bland annat att man har en skyldighet att vittna vid t.ex rättegångar om vårt rättssystem skall fungera. Nu vet vi att det är lite si o så med detta i speciellt utanförskapsområden där kriminella gäng eller etniska/religiösa grupperingar har stort inflytande.


Men jag anser att företag och organisationer också har en skyldighet och samhällsansvar i detta avseende.


Igår fick jag höra något som gjorde mig en aning upprörd. Jag tror de flesta läst om dubbelmordet i Flakeböle på Öland. I åklagarens utredning har bland annat den åtalades mobiltelefon haft en ganska stor betydelse och varit viktig för att kartlägga 56-åringens rörelser på norra Öland under dagen för dubbelmordet. Med anledning av detta har polis/åklagare begärt att de aktuella mobiltelefonoperatörerna skall ”tömma” sina master på alla data för att kunna kartlägga all telefontrafik. Tydligen finns det tre operatörer som man varit tvungna att begära ut dessa datafiler ifrån, Telia, 3G och Tele2.


Nu gör inte mobiloperatörerna detta utan att ta ut en avgift för denna service. Jag bedömmer det dock som att man bara gör en datakörning för att få fram aktuella uppgifter och sedan får polis/åklagare bearbeta dessa datafiler. Det osmakliga kommer när operatörerna fakturer detta till polisen eller rättare sagt när Tele2 skickar sin faktura.


Telia fakturerade polisen ca 20 000 kronor för detta. Operatören 3G fakturerade ca 40 000 kronor för samma sak men Tele2 fakturerade hela ca 540 000 kronor för samma sak.


Det handlar om ren ocker från Tele2 och jag uppfattar det som rent osmakligt från Tele2. Företaget vet att polisen är tvungen att ha dessa uppgifter och kan därmed begära vilket pris som helst då rättsväsendet (vi skattebetalare) måste ha dessa uppgifter för att kunna sätta fast en dubbelmördare. Nu lyckades polisen förhandla ner priset till ca halva kostnaden från Tele2 men vi pratar fortfarande om en kvarts miljon kronor.


Tele2 faktura motsvarar i princip vad en polisman kostar under ett år. Jag anser att Tele2 även har ett samhällsansvar för att vårt rättssamhälle skall fungera och inte borde bedriva ocker och utnyttja rättsväsendet för att krydda sitt eget miljardresultat.


Det är ett minst sagt osmakligt beteendet av Tele2. Något samhällsansvar tycks man heller inte känna på bolaget. Tele2 borde skämmas och jag hoppas att media tar upp deras osmakliga prissättning och ställer ansvariga personer på Tele2 mot väggen.


Personligen får god lust att säga upp den enda tjänst jag köper från företaget!

 
 
Ingen bild

Hacke

12 oktober 2013 17:24

Bra att du tar upp sådana här händelser som annars sannolikt inte kommer till allmän kännedom. Detta borde få större uppmärksamhet så vi vet vilka företag vi har att göra med. Har själv ett abonnemang hos Tele2 vilket definitivt inte känns bra. Vill inte ha något som helst med ockrare av våra skattemedel att göra.

 
Karlskronabloggen

Karlskronabloggen

12 oktober 2013 17:27

Håller med dig helt Thoralf och Tele2:s faktura är obegriplig, men faktiskt även de andra två telefonbolagens.

Speciellt i ett fall som detta när det gäller mord så ska självklart detta lämnas ut från telefonbolagen utan kostnad.

Jag har själv tidigare jobbat på webbhotell i 15 år och det hände ibland att vi fick förfrågningar om IP-nummer och liknande från polisen och självklart lämnade vi ut dessa utan kostnad eller ännu mer vanligt att vi meddelande hur de, eller kunden, enkelt kunde hitta informationen i kundens statistik och loggar!

http://karlskronabloggen.se

 
Ingen bild

Isak Nygren

12 oktober 2013 18:31

Jag har själv blivit fakturerad falska fakturor av Tele2. De påstår att jag sade upp mitt abonnemang i juli 2013, när jag i själva verket gjorde det i augusti 2012. Efter mycket tjafs, så har jag inget annat val än att anmäla dem. Må Tele2 gå i konkurs. Jag ångrar att jag någonsin blev kund där. Jag betraktar dessa falska fakturor, inklusive dessa polisen har blivit fakturerade för bedrägeri genom inkompetens.

 
Ingen bild

Rune

12 oktober 2013 18:33

Sådana uppgifter skall ju naturligtvis telefonbolagen vara skyldiga att lämna på anmodan från polisutredningen, kostnadsfritt.
Så trodde ju jag att det var.
Tänk om andra vittnen skulle börja ta betalt för sina vittnesmål?
Hur kan det ens vara möjligt för telebolagen att bete sig så?

 
Ingen bild

Lundabo58

12 oktober 2013 18:40

Såna här grejer ska egentligen inte faktureras överhuvudtaget. Och att stå till tjänst i en mordutredning skulle snarare ge företagen bra reklam.

Men ok, då vet jag iaf vilket bolag jag INTE ska välja när det är dags för den nya telefonen.

 
Lassekolja

Lassekolja

12 oktober 2013 18:44

Telia, 3G och TELE2, samtliga ger mig utpressninsvibbar.
Återstår nå´n form av lagstiftning eller tillståndsvillkor?
Visst är det ocker!
Har min fasta telefon hos TELE2 men känner nånstans att dom är olika grader av kålsupare allihop!

Idag var jag (+ca 40 till) och lyssnade på Kent Ekeroth när han redogjorde för Riksdagsarbetet. Mycket intressant! Han berättade bl.a om de övriga "hyckel-gyckel-partiernas" triangulering av SD´s motioner. Bästa gapskrattet drog MP´s förslag om att bekämpa maffian genom att erbjuda GRATIS KOMVUX!!! Lika intelligent som våldsfritt försvar! Betänk att varje Miljöpartistisk Riksdagsledamot tjänar 58.000kr/mån Helt dj--a otroligt!!!
Slutsats: Moder Svea´s enda möjlighet till överlevnad: SD>50%!!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Stig-Arne

12 oktober 2013 19:36

Jag sa redan upp mitt abonnemang hos Tele2 för ett halvår sedan p g a dålig täckning och dålig kundservice.

I övrigt håller jag med Thoralf.

 
Ingen bild

Tony

12 oktober 2013 19:56

Nästa gång jag väljer operatör, så inte kommer det
att bli Tele 2!

 
Ingen bild

kalle

12 oktober 2013 20:27

borde vara gratis. tydligen har 7 klöverns politiker sett till att dränera skattebetalarna och hela landet på dess tillgångar.

att hjälpa polismyndighet gratis i brottsutredningar borde varit inskrivet i avtalen när mobiloperatörerna fick tillstånden för radiofrekvens licenserna.
ingen slump att detta glömdes bort !

 
Ingen bild

Hulda mk1

12 oktober 2013 20:35

Eftersom Tele2 kört sin reklam på engelska under många, många år, har jag sedan länge avslutat mina kontakter med dem.
Förstår ordvitsen med fåret, men det är otroligt respektlöst mot vårt land och vårt språk att de fortfarande använder den.

Att det kostat någon timma att få fram uppgifterna, kan jag förstå och en liten rimlig kostnad kan vara förståelig, men detta...

 
Ingen bild

Ola

12 oktober 2013 20:54

Värt att notera att vissa svenska myndigheter har Tele2 som leverantör av teletjänster, ex. Trafikverket. Kanske dags för staten att se sig om efter en annan teleleverantör istället? Det hande kanske satt press på ockrarna?

 
Ingen bild

Tommy

12 oktober 2013 21:08

Noterade SD-medarbetare dela ut material vid Fridhemsplan idag. Stora vimplar. Stod och noterade ett tag. Var inte strykande åtgång. Fick mottaga infoblad och tycker att kreatören har levererat. Saknade dock hur hela kalaset skulle betalas. Befriande att se ett infoblad utan ngn koppling till invandringspoltiken. Misstänker dock att det är där man räknar med att finansieringen ska lösas.

 
Ingen bild

Blåsippan

12 oktober 2013 21:47

Jag har också tele2 tyvärr. Både mobilt, nät och hem. Vilka ska jag välja nu då?

 
Ingen bild

Blåsippan

12 oktober 2013 22:13

Tommy@

Det är väldigt svårt att tolka ditt inlägg. Ja, tyvärr vad säger du?..,

 
Ingen bild

Tommy

12 oktober 2013 22:31

@Blåsippan
Försöker bryta ner det i punktform för att förtydliga. Redogjorde för en närområdesobservation.
1) Bra info-blad.
2) Saknade hur man skulle finansiera kalaset.
3) Positivt att man kunde undvika invandringen även om jag misstänker att den har viss betydelse för hur kalaset ska betalas.
4) Verkade inte vara så många som ville ha info-blad.

 
Ingen bild

Tommy

12 oktober 2013 22:37

För övrigt:
@Thoralf
Bra scoop. Sjukt.
Sedan kan jag tycka att viss debitering känns ok men som lekman inom området känns det aningen överprissatt.

@Lassekolja
Maffia ska lösas med komvux? Om det nu är sant lär det ju vara lite ryckt ur sitt sammanhang misstänker jag...

 
Lassekolja

Lassekolja

12 oktober 2013 22:52

@Tommy, ryckt ur sitt sammanhang? Tommy! Vi snackar MP, då får ingen vara främmande för någonting!
Jag minns när elpriserna var så höga att industrin tvingades stänga tillfälligt. Vilket parti tror Du tyckte det var positivt? Ja, just det, alldeles riktigt! MP! Vem annars?
Jag säger det igen, MP är inte enbart tokflummigt, MP är SAMHÄLLSFARLIGT för ett land som Sverige!
Om jag får välja mellan Alliansseger eller rödgrön valseger 2014, då hade jag utan minsta tvekan valt SD-seger!!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Tommy

12 oktober 2013 23:09

@Lassekolja
Här brukar det raljeras om att PK-media vrider och vänder på allting för att misskreditera SD. Det är väl inte så att MP vill att maffia ska bekämpas med komvux?

 
Ingen bild

Blåsippan

12 oktober 2013 23:21

Näe, det handlar om att individen skall samlas vid sitt sunda förnuft. Så enkelt är det. För svenskarnas bästa.

 
Lassekolja

Lassekolja

13 oktober 2013 00:00

Nu har klockan passerat 00:00.

STORT GRATTIS till Dig THORALF på Din 56:e födelsedag!!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

Hulda mk1

13 oktober 2013 00:32

Då lyfter jag också på hatten!!

 
Ingen bild

Farbror Sven

13 oktober 2013 06:48

Grattis,grattis,grattis!

 
Ingen bild

Rune

13 oktober 2013 08:54

Vad är det för "Kalas" Tommy skriver om? Och som skall betalas?

 
Ingen bild

Generalkorpralen

13 oktober 2013 09:00

Hur kan det komma sig att ingen, sk journalist, uppmärksammat
detta??? -Borde vara förstasidesstoff.
Fejkade reportagen om romregister, hijabuppror, REVA mm. -Det har man resurser till.
Med tanke på vad journalisterna presterar finns inget skäl till
fortsatt prenumeration.
Thoralf är verkligen värd sin riksdagslön och mer därtill....

 
Ingen bild

Tobbe S

13 oktober 2013 09:47

Grattis!

 
Ingen bild

SM811

13 oktober 2013 10:06

Nu ökar SD 9,7% (+0,3) i Sifo och MP 7,9% (-2,1) minskar.
Det var en glad nyhet så här på söndagsmorgonen.

 
Ingen bild

Tommy

13 oktober 2013 10:25

@Rune
Mottog som sagt ett info-blad av SD igår.
Det handlade om att förutom ett femte jobbskatteavdrag ska även pensionärerna och de arbetslösa få mer än vad regeringen har yrkat på i sin budget. Man skulle dessutom varken anamma alliansens lönedumpningspolitik eller vänsterns skattehöjningspolitik. Skojade till det genom att använda ordet kalas. Skulle man varit mer korrekt skulle man skrivit: Hur ska SD finansiera sina förslag?

 
Ingen bild

Tony

13 oktober 2013 10:51

@ Tommy.

"Hur ska SD finansiera sina förslag"
Jag tror inte det är en nyhet för dig att SD vill
dra ner på invandringen till en nivå som överensstämmer
med övriga EU länder, där något förnuft råder. Det finns
nämligen enorma besparingar att göra på detta område, utan
att för den skull sluta hjälpa flyktingar. Det kostar enorma
summor att föra en extrem invandringspolitik, det tror jag att
du begriper!

 
Ingen bild

Niklas R

13 oktober 2013 13:24

Kanske dags att införa en lag som kräver att personer och företag samarbetar gratis vid brottsutredningar, precis som det krävs att man samarbetar gratis vid skatteutredningar.

 
Ingen bild

Ludvig

13 oktober 2013 17:25

Bra att veta till nästa gång det blir aktuellt att förnya abbonemang.

 
Ingen bild

Ateisten

14 oktober 2013 08:56

Tele2 är ett riktigt skitföretag. Undermåliga produkter och förmodligen Sveriges sämsta kundtjänst och support.
För att avsluta ett mobil- och ett bredbandsabonnemang krävdes 7 (sju!) samtal till deras kundtjänst.

 
Ingen bild

millicom

15 oktober 2013 18:37

3 dagar efter att thoralf publicerade detta på sin journalistblog, hamnade detta på MSM...

mitt företag med c:a 12.000 abbonemang, kommer aldrig att byta leverantör utifrån detta! Vi måste hitta en undanflykt... Sorgligt... Presstöd schmesstöd... Alla pengar till Thoralf!

/millicom

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards