thoralf

Direktlänk till inlägg 28 juli 2013

EN SÅN DÄR

Av Thoralf Alfsson - 28 juli 2013 13:24

En nygammal nyhet att LO utbildar sina förtroendevalda mot rasism. Men i nästan varje sådan artikel kommer något nytt uttalande från någon ”hög” LO-företrädare. Så även denna gång.


”Folk kommenterar sådant som man inte ska kommentera, och det finns även bland oss fackliga. Många personer säger att de står för alla människors lika värde men ändå kan samma person säga: "Här kommer en sån där med slöja." Att säga så är inte okej. Rasismen har ökat, så är det, säger Hanna Haraldsen.”


Frågan är om det är ok för LO att säga här kommer en med slöja? Eller om det är ”en sån där” som är problemet. Är det då ok att säga ”här kommer en muslim med slöja”?


 


Frågorna blir många men jag är säker på att Alexander Bengtsson på Expo kan reda ut begreppen när det gäller vad man får säga och inte säga som förtroendevald inom LO. Läs artikel.


Vi har religionsfrihet, yttrandefrihet och åsiktsfrihet i det här landet men LO, med hjälp av Expo håller nu på att införa någon form av yttrandeförbud när det gäller islam och deras religiösa symboler.

För mig kan en burka eller niqab mycket väl liknas vid ett enmanstält. Precis som Jonas Gardell gjorde i ett twitterinlägg. Det är svårt att inte se symboliken i den liknelsen.


Personligen blir jag bara mer och mer bekymrad och beklämd för var dag som går. Det mördas och dödas i den muslimska världen som aldrig förr. Och mitt i detta elände befinner sig Israel omgivit av ett helt gäng med diktaturer. Jag tror faktiskt man snart även kan räkna in Erdogan och Turkiet i denna skara också. Erdogan stödjer ju öppet Mursi i Egypten men det tycks ingen reagera särskilt starkt på. För mig är det bara en bekräftelse att Turkiet har inget att göra inom EU.


I Frankrike läser jag att Birgitte Bardot har åtalats för hets mot folkgrupp för femte gången.


- Jag är trött på att vara ”under tummen” av denna befolkning som förstör oss, förstör vårt land och inför sina gärningar, sade stjärnan som kostade femte åtalet.


Alltid detta krypande för religionen islam. När det gäller kristendom kan folk säga precis vad som helst. Den som förolämpar kristna mest blir istället prisad av den svenska kulturvänstern. Man undrar ju hur det står till egentligen!


Sverige ligger inte långt efter Frankrike så det är bara att se framtiden an. Kärleken och fredens religion kommer säkert få stå okritiserad av etablissemanget och media även i fortsättningen.



Det är bara vanligt folk som t.ex LO-anställda som ser hur galet allt håller på att bli. Och dessa skall Expo och Alexander Bengtsson och Daniel Poohl ta under tukt och förmaning.


I Kalmar har vi ju vår egen representant för islam MP, Dr, Excellens, ambassadör, världsfredsperson, koranutbildare och ordförande Nasim Malik. Men media är för fega för att granska sanningen bakom alla dessa titlar. De lokala journalister darrar under risken att bli kallade rasister om de börjar gräva i Nasim Maliks bakgrund och vad han sysslar med under alla sina resor.


Peter Wahlbeck kom in på islam och muslimer ett antal gånger. Jag fick tyvärr inte med de bästa delarna men här finns ett klipp på FB.


Det är väl enda tillfället som det är möjligt att skämta om islam utan att bli anmäld för hets mot folkgrupp. I varje fall än så länge! Det gäller nog att ”njuta” av denna frihet så länge den finns.


Som om detta inte vore nog! Undrar om LO och Expo även kommer starta en utbildning angående sexuella trakasserier. 



 

 
 
Svensson

Svensson

28 juli 2013 14:36

Det är inte rasism att säga vad man tycker om en folkgrupp, det fria ordet får aldrig tystas. Expo är en märklig tidning, alla ogillar den,men ändå låter vi dom få hålla på.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com

 
Stefan K

Stefan K

28 juli 2013 15:15

Jag jobbar själv på en arbetsplats med ett LO-förbund som facklig företrädare.
Skulle LO och Expo höra vad som sägs på arbetsplatser och bland vanliga arbetare skulle de rodna ända ner till knäna och då ska ni veta att de som uttalar sig värst är europeiska invandrare, främst från södra- och östra Europa.
Varför?
ja, svaret är inte någon överraskning. Det är vanliga och hederliga arbetare som drabbas värst av den politik som förs och inte sällan också deras barn och föräldrar. Titta hur det ser ut på arbetsmarknaden och i arbetslöshetskön. Vilka har hamnat allt längre bak? Titta hur det ser ut på bostadsmarknaden. Vilka har svårast att få tag i bostad? Titta hur det ser ut i de ekonomiska förutsättningarna. Vilka är det som får allt svårare att pussla ihop sin vardag?
Även på min arbetsplats har vi ombud som gått på kurs hos Expo. De har inte visat sig ute en enda gång på arbetsplatsen och jag skulle vilja reaktionen om någon av dessa samlade till möte för att förklara för vuxna arbetare att de inte får uttrycka sig som de vill och definitivt inte ha de åsikter de har. Jag skulle inte vilja vara i de fackombudens kläder.

http://petterssonsblogg.se

 
Ingen bild

Ludvig

28 juli 2013 15:20

Tyvärr har det gått så långt i vårt land att man får passa sig väldigt väl för vad man säger om muslimer och homofiler. Men om kristna får man säga vad för smörja som helst

 
Ingen bild

UncleBob

28 juli 2013 15:52

Detta klipp är exakt vad som behövs för att väcka det sovande folket!

http://youtu.be/7TS0AHERNaI

Förslag: Det bör översättas till svenska, eftersom den australienska dialekten försvårar förståelsen för de som inte är vana vid den. Det är ett led i att flest möjligt skall nås av informationen.

Därefter måste det spridas vitt och brett över "bloggosfären", gärna uppdelad i kortare kapitel som kan användas som debattunderlag.
Detta klipp är seriöst underbyggt och har högsta möjliga trovärdighet.

 
Ingen bild

Essendon

28 juli 2013 16:58

Panik i PK-träsket när SD börjar närma sig, och passerar 20%.
Journalisterna börjar fatta att loppet är snart kört med deras lögner och tramsartiklar!

 
Ingen bild

Magentan

28 juli 2013 17:00

"Här kommer en sån där med slöja" är alltså förbjudna ord för LO-medlemmar!

Nu gäller det verkligen för alla LO-medlemmar att hålla tand för tunga och tänka till ordentligt innan ni öppnar munnen! Ni borde kräva att LO delar ut kataloger med alla FÖRBJUDNA ord och uttryck listade.

Bäst vore naturligtvis att tänka till ännu mer och besluta att anmäla sitt UTTRÄDE ur LO!

 
Ingen bild

Åke

28 juli 2013 17:35

Jag säger då som Baghera i Djungelboken:- Så utomordentligt fånigt -

Själv kommer jag alltid att hålla mig till sanningen, och säga precis vad jag tycker, vare sig det är journalister, expos trupper, eller andra PK-styrda marionetter....

Personligen är jag helt enkelt JÄTTETRÖTT på detta trams som pågår, och har bara gjort mig och många andra än mera övertygade att krafttag behövs och engagemang för att vända skutan Sverige norrut igen!!! Sverige behöver SD och SD behöver Er!!! ( Annars kommer det att gå helt åt pipsvängen )

 
Ingen bild

vmm

28 juli 2013 19:04

Lars Mejern Larsson, riksdagsledamot (S) och ombudsman för Byggnads skrev så här i Värmlands Folkblad 2007-06-25 (sista delen av artikeln):

"Ser man till hur många röster Sverigedemokraterna fick i valet blir man rädd. De påstår sig veta vad som är rätt och fel, vem som är svensk och vem som inte är det.

Byggnads har sedan länge haft fyra pistoler för att skydda sig mot nazister. Pistolerna har varit i vår ägo ända sedan kriget. Då var hotet verkligt och pistolerna en nödvändighet. Nazister och deras anhang utgjorde ett hot mot fackföreningsrörelsen på den tiden. Vi kämpade för allas rätt, för allas lika värde. Nazisterna kämpade mot oss.

För några veckor sedan lämnade vi in pistolerna till polisen. Hotet är inte lika fysiskt påtagligt längre, men det finns fortfarande kvar. Partier som inte står för allas lika värde håller nästan på att ta sig in i riksdagen. Kan det bli tydligare än så? Vi måste fortsatt ta kampen för att alla ska behandlas lika, för att ingen ska diskrimineras på grund av sin hudfärg eller etnicitet.

Vi måste tänka på vad vi säger. Vilka värderingar finns bakom orden vi använder. Vi måste vara på vår vakt, främlingsfientligheten smyger sig på oss när vi minst anar det. Tillsammans kan och måste vi bekämpa fördomar och fortsätta verka för allas lika rätt och allas lika värde.

I Värmland borde vi vara ett föredöme, det är en självklarhet att alla ska behandlas lika. Vi måste visa vägen. Var och en av oss. Jag vill inte vara med om den dag då Byggnads måste skaffa nya pistoler."

Byggnads vill helst inte använda pistoler för att kämpa för alla människors lika värde, men om SD kommer in i riksdagen (som dom ju gjorde 2010) så... Så när LO ska kämpa "för alla människors lika värde" så kan man ju undra om dom ska använda pistoler eller inte.

 
Ingen bild

Kurtan

28 juli 2013 19:21


Jag undrar om dessa inom expo LO och andra doo-gooders egentligen inte BORDE inse att vad de gör är att försöka införa en viktig del av sharia (islams lag) dvs förbjuda och bestraffa all kritik sann eller ej av islam....

Man borde härmed kunna benämna dessa som "nyttiga idioter"!

Bröder och systrar LÅT ER ALDRIG TYSTAS!
MVH


 
Ingen bild

Per

28 juli 2013 20:10

Nästa steg är att LO vill förmå arbetsgivaren att ge personer med fel åsikter sparken. Så går det till i Vitryssland, och snart kommer det hit också.

 
Ingen bild

Hulda mk1

28 juli 2013 20:20

SD,s framgångar bland LO-medlemmarna skrämmer sk-ten ut Sossarna och LO. Låt dem svettas och må illa!
Men tyvärr betalas EXPO,s försök till hjärntvätt också av LO.s många SD-sympatisörer...

 
Stefan K

Stefan K

28 juli 2013 20:34

Magentan 17:00

En utomordentlig idé. Kommer ombuden ut i grupperna för att tala om vad som är lämpligt och olämpligt att säga lär vi kräva att man skriver ned "förbjudna ord" på ett papper och sätter upp dessa i varje fikarum.
Därefter lär ombuden göra bäst i att hålla sig borta och därefter lär flertalet lämna facket.
Tänk så det kan gå LO...

http://petterssonsblogg.se

 
Ingen bild

Leon

28 juli 2013 20:43

@ Ludvig. Man får i yttrandefrihetens namn säga precis vad man vill om muslimer eller homosexuella (eller Norrmän, Finländare, Greker eller vilken valfri etnisk eller religiös grupp som helst). Förutsättningen är ju givetvis att man håller sig inom lagens råmärken även om lagstiftningen på området har mycket övrigt att önska. Men också då vara beredd på såväl saklig som osaklig kritik för detta.

Vad man ska akta sig för är att framföra tämligen svepande och grova generaliseringar. Ett exempel på detta är att tillmäta nära en miljard människor (d v s muslimer) vissa, oftast negativa, egenskaper grundade på en förment kulturell gemenskap. Vilka gemensamma kulturella egenskaper, förutom då religionen, delar en person från södra Filippinerna med en Berber från Marocko eller en Nigerian med en Bosniak ? Det är ytterst naivt tillmäta denna etniskt och kulturellt högst skiftande grupp gemensamma egenskaper utifrån en förment religiös "gemenskap". Ungefär lika naivt som att hävda en "kulturell" gemenskap mellan en Portugis och Ålänning eller en Moldavier och en Islänning.

Speciellt absurt blir då detta då man sedan framhåller sin nationella "kultur" som något särdeles unikt och väsenskillt.

 
Ingen bild

Fale Hin Unge

28 juli 2013 20:57

OBS: Vi måste få bort de här sinnessjuka personerna från maktpositioner (min ståndpunkt)!
De kan förstöra något fruktansvärt om de får härja fritt!
Jag anser att ett nationellt register bör upprättas där dessa demokratiskt fientliga element noteras. Dels för att lättare kunna upprätthålla demoktatisk ordning i landet i framtiden -men även för att kunna lagföra dem för ev begågna brott.

De som vill sabotera framtidens demokrati skall få lära sig veta hut och att betala för ev begågna brott som kostat landet pengar.

Registret bör upprättas snarast!

 
Ingen bild

Niklas R

28 juli 2013 21:01

Den svenska arbetsmarknadslagen borde göras om så att det inte ligger så mycket makt över vanligt folk i händer på personer som de inte valt, nämligen fackföreningarna.
Enligt svensk lag är det olagligt för en arbetsgivare att förhandla med sina anställda utan det måste göras via en fackförening, oavsett om dessa är medlemmar eller inte.
Om förhandling sker ändå kan facket stämma arbetsgivaren och sedan stoppa eventuellt skadestånd i egen ficka.

Va fan är det för frälselagar som facken har? Påminner om de gamla lagarna som kloster kunde få med beskattningsrätt av vissa varor eller liknande.

 
Ingen bild

Faöe Hin Unge

28 juli 2013 21:17


##### MYCKET VIKTIGT! #####

Det är av Y T T E R S T A. V I K T. att alla nationellt vänligt sinnade partier i Europa snart möts och klubbar ett EGET organ för att hålla koll och ordning på motståndarsidan!

Anledningen är att det blå Sovjet med kaviar-vänstern i spetsen tänker göra det sjäöva

http://www.independent.ie/world-news/europe/eu-to-own-drones-as-part-of-spy-agency-29453027.html

De nationella partierna har i nuläget ett försprång hos folk -För att säkerstälöa det MÅSTE och jag repeterar MÅSTE man själva se om sitt hus på ett mptsvarande vis. ....ANNARS ÄR MAN I ETT HOPPLÖST UNDERLÄGE!!!

..Mötet måste ske detta år!

 
Ingen bild

Lotta

28 juli 2013 22:12

@Leon

Lockerbie 21 december 1988

New York 11 september 2001

Bali 12 oktober 2002

Moskva 23 oktober 2002

Madrid 11 mars 2004

Beslan 1-3 september 2004

London 7 juli 2005

Fort Hood, USA 5 november 2009

Stockholm 11 december 2010

Boston 3 maj 2013

Du kan läsa mer själv på denna sida:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Islamic_terrorist_attacks

Vad har ovan nämnda attacker gemensamt?

 
Ingen bild

Niklas R

28 juli 2013 22:27

@Leon

Sen när är islam en folkgrupp?
Det är en religiös övertygelse som inte har några rättigheter som inte kristendomen, judendomen eller för den delen hinduismen har.

 
Ingen bild

OT

28 juli 2013 22:38

Helt apropå!

Jag råkade (som min älskade dotter brukar säga) vara på ett fackmöte som Stig-Malm deltog i.

Rätt många voro arga över de arvoden han fick. Medeans jag så här efteråt förstog vad han pratade om.

Stig-malm menade på att han stog till tjänst 24h om dygnet och ta-mig f-n om han inte hade rätt.

Många såsom Thoralf m.fl står till vår tjänst 24/7 och vad får de det?

P.S: Vad jag menar är att vi måste uppskatta vad de gör...

 
Ingen bild

OT

28 juli 2013 23:16

Varför kan vi inte få ha våran religion i fred?

Varför? Är inte vår religion mer i fred en de andras?

"eddie meduza - mera brännvin": http://www.youtube.com/watch?v=nDG3_vrQUvs

P.S Kanske andras religion är viktigares än andras? Våran profet behöver också erkänande!

 
Ingen bild

Thoralf A

28 juli 2013 23:26

Lotta

En "fin" lista som förenar islam ända frå Bali till Europa och USA.

 
Lassekolja

Lassekolja

28 juli 2013 23:28

Förr innebar uttrycket RASIST någon som delar in människor efter nå´n sorts raser, ungefär som katter och hundar. I PK´s tidevarv kan det betyda lite av varje. Jag har faktiskt frågat ett antal PK-bloggare hur jag skall uttrycka kritik mot invandringspolitiken utan att resp. bloggare kallar mig RASIST. Bl.a har jag frågat Alexander Bengtsson, Lisa Bjurwald,m.fl. Ingen har hittills svarat på denna enkla raka fråga utan presenterat ett antal omskrivningar, som alla landat i att jag är i stort set en fullfjädrad RASIST! Om det nu är så, hur har jag kunnat bli det? Borde inte PK-politiker, d.v.s 7:an föra en politik, som INTE resulterar i att RASISMEN ökar?
Jag har en svartvit liten "huskatt" som heter Bosse. Är alla hund- och kattägare RASISTER eller måste man tycka att alla katter och hundar är lika mycket värda? Jag såg i GP att en kattägare erbjöd 25.000kr i hittelön till den som hittar deras bortsprungne katt. Dom måste väl vara RASISTER, eftersom dom aldrig skulle erbjuda 25.000spänn om min lille Bosse skulle springa bort?
Nej, jag säger som Björn Söder uttryckte det en gång; "Alla människor har samma människovärde"! Det är mer värt än LO´s trams om att "alla människor utom Sverigedemokrater är lika mycket värda". För LO har enbart betalande medlemmar något värde över huvud taget!
SD 2013 & 2014 !!!

http://www.status.st

 
Ingen bild

OT

28 juli 2013 23:29

Så här under semeseter tider undrar man...
Eddie Meduza hoppla lilla åsna: http://www.youtube.com/watch?v=V5ahfxK7C5E

P.S Vem tror jag att jag är? Bättre än Eddie Medusa?

 
Ingen bild

OT

28 juli 2013 23:38

Eddie är min hjälte, du får förlåta mig Thoralf.

eddie meduza - eleganten från vidderna: http://www.youtube.com/watch?v=IhHrm1Gqopw

 
Ingen bild

OT

28 juli 2013 23:52

Oturligt nog. Johnny Cash - The Man Comes Around: http://www.youtube.com/watch?v=k9IfHDi-2EA

Aj, aj, aj, vad skall man han anklaga honomm för?

 
Lassekolja

Lassekolja

29 juli 2013 00:00

@Fale Hin Unge & OT, något får mig att hoppas att Ni är nyktra tills i morgon måndag!
Ursäkta mig om jag är helt ute och cyklar!

http://www.status.st

 
Ingen bild

ot

29 juli 2013 00:27

Bortom Sveas rikes gränser...

Sabaton - Karolinens bön: http://www.youtube.com/watch?v=Fn-eSBAJIY0'

p.s OM VI ÄR NYKTRA ELLER INTE ÄR EN FRÅGAOM RELIOGION (VÅR RELIGION).

 
Magnus S

Magnus S

29 juli 2013 02:27

OT"

Jag är "lagom" onykter. Jag har t o m tagit två snapsar. Denna versionen är bättre tycker jag;

http://www.youtube.com/watch?v=O9cnir-C-yM

Jag skulle vilja sett expo-Bengtsson i fält i början på 1700-talet i öster..

http://www.youtube.com/watch?v=O9cnir-C-yM

 
Ingen bild

Leon

29 juli 2013 07:08

@ Lotta & a l
Visst listor kan vara intressanta....vad sägs då om denna
Tianmen 4 juli 1989
Sarajevo 5 april 1992 - 29 februari 1996
Hebron 25 februari 1994
Oklahoma City 19 april 1995
Srebrenica 11 - 22 juli 1995
Atlanta (Olympic Park) 27 juli 1996
Erfurt 26 april 2002
Kauhajoki 23 september 2008
Oslo/Utoeja 22 juli 2011
Newtown 14 september 2012

Alla exempel på våldsdåd riktade mot civilpersoner av stater och enskilda personer. Påfallande många dessutom av personer som nominellt betraktas som "kristna" eller motiverade av politiska eller religiösa skäl. Givetvis kan en del av dåden "bortförklaras" med att de är krigshandlingar eller utförda av "enskilda galningar". Men då kan man ju i o f s fråga sig om det inte också finns muslimska "enskilda galningar" som utfört sina illdåd. Alltså att de inte enbart kan, som gjorts ovan, förklaras med gärningsmännens "religiösa tillhörighet".

 
Ingen bild

Arvid

29 juli 2013 07:44

till Leon!

'Gräv ned dig - till halsen', så som muslimer plägar..., lyssna sedan på följande. Planeten är full av idioter, funktionella och äkta. Vad är du. En annan är 'spitting-Svensson' -professor i Lund

http://youtu.be/yyNv8kvd2H8

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

29 juli 2013 08:20

OT : Förra veckans våldsfacit en våldtäkt en sprängd bil en 25 kvinna misshandlad vid rånförsök av två män.
Kvinnans öde omskrivs i Barometern med 3 rader inga signalement
Vi får innerligt be för att våldet som grisarna i byn sysslar med drabbar rätt personer framgent

 
Ingen bild

Lotta

29 juli 2013 08:29

@Leon

Listor är bra men här vet jag inte vad du tänkte. Googlade snabbt på orterna och fick följande resultat:


Tianmen - 1989 kinesiska staten mot studenter
Sarajevo - 5 april 1992 - 29 februari 1996 Serbiska styrkor
Hebron 25 februari 1994 - Judisk bosättare dödar 29 muslimer
Oklahoma City 19 april 1995 - Timothy McVeigh och Terry Nichols, för myndigheternas katastrofala tillslag på Ruby Ridge 1992 och Waco ranch 1993.
Srebrenica 11 - 22 juli 1995 - Bosnienserbiska styrkor
Erfurt 26 april 2002 - 19-årige Robert Steinhäuser, skolmassaker
Kauhajoki 23 september 2008 - Matti Juhani Saari, skolmassaker
Oslo/Utoeja 22 juli 2011 - Anders Behring Breivik
Newtown 14 september 2012 - Ryan Lanza, skolmassaker

Du tar alltså bland annat upp tre (3) skolmassakrar. Du skriver till om med själv att bakgrunden till dåden varierar. Det man kan konstatera är att det enda händelserna har gemensamt är att inga muslimer är inblandade som gärningsmän. I min lista gick något som en knallröd tråd genom listan, gissa vilken.

 
Ingen bild

Tony

29 juli 2013 08:35

Varför ansluter sig folk till ett fackförbund idag?
Hela LO kollektivet jobbar ju emot sina medlemmar,
och skäller dem för vardags rasister. Så Fuck ditt
Fack och gå ur, det är bara att använda samma metoder
som emot den Svenska Pressen, utan Medlemmar resp. Läsare
inga inkomster, dom som har förverkat sina egentliga
uppdrag ska inte hållas under vingarna!

 
Ingen bild

Hulda mk1

29 juli 2013 09:27

Tony...
Visst! Facket har blivit alldeles för mäktigt. Med deras enorma tillgångar kan de stänga av samhället helt om de vill ta ut folk i en strejk.
Sedan kan de höja medlemsavgifterna för att bygga upp tillgångarna återigen...
Nu har de på detta också lierat sig med EXPO för att återigen försöka styra medlemmarnas politiska åsikter. Det skedde tidigare med "kolektivanslutningen" till Socialdemokraterna.
Ett fult sätt att stödja Sossarna och styra medlemmarna varje valdag. Inspirationen kom säkert från Stalins Sovjet.

Tänk vad mycket biligare Fackavgiften skulle bli för en arbetare om Fsacket gjörde det som är deras uppgift och INGET ANNAT.

Dvs. stoppa enorma pengaöverföringar till Sossarnas partikassa, annat stöd till dem och stoppa EXPO,s hjärntvättsföreläsningar.

Det är tur att man inte är Fackmedlem!!

 
MetalHeadViking

MetalHeadViking

29 juli 2013 10:52

Glömm inte att rösta på SD i Kyrkovalet! Senast på Torsdag (den 1 augusti) ska du vara medlem i Svenska kyrkan.

Valet sker den 15 september.

Vil du inte betala kyrkoskatt, så är det bara att lämna kyrkan innan den 1 november. Detta sker endast vart fjärde år. Så det är värt besväret för att hjälpa SD.

Mer info hittar ni på min blogg.

SD 2013!

http://detopaverkadesinnet.blogspot.com

 
Ingen bild

Stefan A.

29 juli 2013 11:59

Går väl som vanligt när småpåvarna får för sig att de ska uppfostra vuxna människor, det får motsatt effekt, kanske många får den lilla knuff de behöver för att rösta SD....

 
Ingen bild

Magentan

29 juli 2013 13:00

@ Leon och Lotta

"Leon" tar upp tre skolmassakrer samt dessutom två krigshändelser. Sarajevo- och Srebrenica-händelserna skedde i Jugoslavien-kriget.

Nedan finns en länk till en mycket intressant film om just Srebrenica. Det är en norsk dokumentär från 2011 om kriget i Bosnien som visar Jugoslavien-kriget ur en delvis ny vinkel. Förutom det som tittarna är vana att se i inslag om kriget i forna Jugoslavien visar dokumentären en komponent som brukar utelämnas i svensk media, nämligen serbiska offer. Här skildras inledningen och orsaken till det som senare blev "Srebrenica-massakern".

Från filmen:
För att säkra säkra livsmedel åt bosnienmuslimerna angrep den bosniskmuslimske brigadgeneralen 50 närliggande serbiska byar som ödelades av de bosnienmuslimska styrkorna. Flera tusen serber dödades, även kvinnor, barn och gamla. Det finns tusentals obduktionsprotokokoll på serber som blivit torterade och dödade av bosnienmuslimerna i detta område. Morden hade ibland en religiös karaktär. Männen blev omskurna och därefter kastrerade. På gravida kvinnor ristade man ett kors på magen och fostret skars ur. Vissa blev korsfästa, uppspikade på träd.
Dessa brutala massmord ledde till massiva krav från serberna på hämnd. Det var ett smutsigt inbördeskrig som handlade om kontroll över territorier, folkgrupper, städer, broar. Enligt dokumentären offrades Srebrenica med viss hjälp av Bosniens president Izetbegovic, som lät förstå att Srebrenica ändå skulle gå förlorat i ett fredsavtal och ville utnyttja detta ("ingen skulle ju beskylla oss muslimer för det"). En titt på kartan räckte för att inse att enklaven inte kunde försvaras i längden...
Allt finns i filmen "Staden som offrades":
http://www.youtube.com/watch?v=gzS1PsXW2xI

 
Ingen bild

S-E Karlsson

29 juli 2013 13:18

Ja,ja men sista delen av Fagerhult samt byarna Träthultsmåla , Träthult, Mjösebo ,Fögeberg, Göshult har i dag fått infobladet om fri sjuk& tandvård för illegala & gömda flyktingar !
Hoppas att det såtts ett frö hos dem !

 
Ingen bild

OH

29 juli 2013 13:29

Jag utgår ifrån att ett så anrikt och välrennomerat universitet som det i Lund tar sig en funderare över om dom kan ha en sådan kvinnohatare och rasist anställd som denne Erik Svensson. Det är säkerligen många föräldrar utomlands och även i Sverige som tvekar till att låta sina barn studera där sådana människor som denne Svensson verkar.

 
Ingen bild

Magentan

29 juli 2013 13:29

Thoralf skriver: "... Och mitt i detta elände befinner sig Israel omgivet av ett helt gäng med diktaturer. Jag tror faktiskt man snart även kan räkna in Erdogan och Turkiet i denna skara också. Erdogan stödjer ju öppet Mursi i Egypten men det tycks ingen reagera särskilt starkt på. För mig är det bara en bekräftelse att Turkiet har inget att göra inom EU."

Första och sista meningen instämmer jag HELT med, men ... Israels strategi begriper jag mig inte alls på numera:
I Syriens inbördeskrig mellan å ena sidan shiamuslimer (=Assad-regeringens alawiter) och å andra sidan sunnimuslimer (=Muslimska Brödraskapet + al-Qaida) har den sunnimuslimska oppositionen hela tiden stöttats av USA (och därmed Israel). USA har t.ex levererat olika förnödenheter till "oppositionen" samt utbildat "oppositionens soldater." Detta USA-stöd ska nu utökas till att även omfatta vapenleveranser till "soldaterna" (vilka till stor del består av al-Qaidamän från bland annat Afghanistan och Sverige).

Varför är USA (och därmed också Israel) så fruktansvärt angelägna om att de islamistiska sunnimuslimerna (och al-Qaida) ska lyckas med sitt uppror mot den shiamuslimska (och i viss mån sekulariserade) Assad-regimen? Assad är visserligen en diktator, men i varje MENA-land med alla olika sinsemellan fientliga muslimska grupperingar och klan-grupper KRÄVS en diktator för att länderna ska fungera någorlunda. Så har det varit i TUSENTALS år i dessa länder. Varför är det så viktigt för USA (och därmed också Israel) att denna diktator ska bli en sunnimuslim i Syrien istället för en shiamuslim? Jag trodde att det skulle vara som att välja mellan pest och kolera för Israels/USA:s del, och att de och resten av västvärlden därför skulle hålla sig helt neutrala till detta inbördeskrig efter att ha sett resultatet av västmaktens militära hjälp till den ena stridande sidan i Libyen.

Jag hade alltså fel, och eftersom det tydligen är så viktigt för USA/Israel att det blir en sunnimuslimsk ledare i Syrien, så borde väl USA/Israel även stödja den sunnimuslimske Mursi i Egypten, eller...???
PS: Jag vet att det shiamuslimska Iran är ett hot mot Israel, men hade hotet varit mindre för Israel om Iran hade varit sunnimuslimskt? Och ser Israel sina sunnimuslimska grannländer som mindre hotfulla? Eller är det något som inte stämmer i hur jag har uppfattat hela det här komplicerade "spelet".

 
Ingen bild

Vilgot

29 juli 2013 14:08

Muslimer är inte en homogen eller homosexuell folkgrupp utan
mer en sammansättning av olika folkgrupper som tolkar religon
på sina sätt. Är man rasist om man utdömer beteendet hos vissa
enklaver hos dessa muslimer som förkastligt? samma skulle vara att en grek har fått krökt rygg pga. för fet tjock guldkedja.
Stereotypiska särdrag finns hos många men det är skillnad på extremister som har som livsåskådning att västerlandet är för
dekandent och ska islamiseras med hjälp av tro/tillbud.
Invandringen fortsätter som vanligt och har inte uppnått de bästa positiva följderna men ändå så använder styrande samma tillämpning år efter år ungefär som Einstein sa en gång:

Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.


 
Ingen bild

Skånepåg

29 juli 2013 14:14

@ Magentan

Jag brukar skumma igenom http://www.israelnationalnews.com/ för att eventuellt hitta något av intresse och som kan ge en inblick i skeendet i detta område. Israel jobbar hårt med att försöka att skydda civilbefolkningen genom antirobotsystemet "Iron Dome" och samtidigt har man utvecklat troligtvis världens förnämsta skydd mot inkommande robotar mot stridsvagnar. Tror systemet heter "Trophy".

Men det mest intressanta är givetvis att försöka att följa det politiska rävspelet bakom kulisserna. Det är ju t.ex inte mer än cirka 3 år sedan som turkiska och israeliska stridsplan samövade i Turkiet och nu är Turkiet och Erdogan dödsfiende gentemot Israel. Jag måste tillstå att jag har svårt att hänga med i "svängarna".

Att det fortfarande är "lugnt" i Jordanien förvånar mig och givetvis hur USA agerar inom hela detta område. Först skulle man skicka vapen till terrorister (?) i Syrien (vad det nu blir av detta) och nu har man ställt in en leverans av F-16 jaktplan till Egypten. Man har även skickat ytterligare en hangarfartygsstyrka till området, så hur detta skall sluta vette tusan?

 
Ingen bild

Hemming W

29 juli 2013 14:40

STÄDA TRÅDEN, Thoralf! Fyllon med OT-inlägg har inget här att göra..

 
Ingen bild

Tony

29 juli 2013 15:35

Expressen och andra tidningar skriver gärna om
hur Svårt HBT personer har det i Ryssland, att dom
straffas för sin läggning med indragna förmåner
som följd, och det ju möjligt, men i Arabländer
riskerar dom dödsstraff för samma läggning, men om
det skriver inte Ex pressen, undrar varför??
Varför detta tassande och fotskrapande för det
medeltida Islam??

 
Ingen bild

Hulda mk1

29 juli 2013 16:39

Tony...
Ja, jag längtar till den dagen när Birgitta Olsson mfl. åker till Saudi-Arabien och drar igång ett Pridetåg....!
Det räcker iof. med Turkiet, ett land som vissa gravt naiva vill ha med i EU...

 
Ingen bild

Fiona1177

29 juli 2013 17:12

Dags att börja med rövarspråket igen (för de som kommer ihåg det). Då kan man åtminstone inte bli kallad rasist eftersom det språket inte finns officiellt.

 
Ingen bild

Nyhetspojken

29 juli 2013 17:22

@MetalHeadViking
"Glömm inte att rösta på SD i Kyrkovalet! Senast på Torsdag (den 1 augusti) ska du vara medlem i Svenska kyrkan. "

Tack och lov har vi inte haft någon från SD i kyrkorådet i min församling. Måtte vi slippa i fortsättningen med. Det samma gäller övriga politiska partier. Kyrkopolitik ska skötas av kyrkan, rätt fånigt att folk som inte ens är troende ska vara med och besluta om sånt de inte tror på.

"Vil du inte betala kyrkoskatt, så är det bara att lämna kyrkan innan den 1 november."

Äta kakan och ha den kvar...sorglig inställning.

 
Ingen bild

Sladden

29 juli 2013 17:34

@Nyhetspojken, det säger du samtidigt som ni har Helle Klein och resten av Seglora kyrka tillsammans med en vänsterinriktad bunt av överstepräster.

Skrattretande att du pratar om en opolitisk kyrka, nu när den verkligen är full av politik.

 
Ingen bild

Skånepåg

29 juli 2013 17:54

@ Vilgot

"Muslimer är inte en homogen eller homosexuell folkgrupp utan
mer en sammansättning av olika folkgrupper som tolkar religon
på sina sätt."

Ligger man med ashlet 5 ggr i luften varje dag, så är det kanske inte helt fel att att använda begreppet "homosexuell folkgrupp" i det här sammanhanget!

 
Lassekolja

Lassekolja

29 juli 2013 18:20

Bra jobbat S-E Karlsson!
Bra inlägg Tony, Hulda och Skånepåg!
Även jag ser fram emot när den patetiska Birgitta Olson åker till Saudi och kaxar upp sig. Då får hon veta att hon lever, eller mer korrekt att hon levde! Därefter kan hon åtminstone inte åka till civiliserade länder och skämma ut Sverige!

http://www.status.st

 
Ingen bild

S-E Karlsson

29 juli 2013 18:59

Tack ska du ha " Lassekolja"! Mvh S-E .

 
Ingen bild

Lotta

29 juli 2013 19:16

Läser i en av kvällsblaskorna följande citat: "Hårdare gränskontroller i södra Europa står emellan syriska flyktingar och skydd i Sverige." Så långt har det alltså gått att det enda landet i världen där man kan söka asyl i är Sverige. Man tar sig för pannan. När tycker dessa naiva godhetsapostlar att vi tagit emot tillräckligt många? När är gränsen nådd?

 
Ingen bild

Lotta

29 juli 2013 19:30

@Magentan

Tack för tipset, den skall jag se ikväll.

 
Ingen bild

Hulda mk1

29 juli 2013 19:38

Annat ämne...
Polisen ger upp de flesta brotten som skedde under Husbykravallerna. Det är säkert order uppifrån, då många rättegångar med "Nyanlända" alltför nära ett riksdagsval, kan gynna "fel" parti...

 
Ingen bild

Hulda mk1

29 juli 2013 19:50

Lassekolja...
Tack! Men du skriver klokt också! Vi lär säkert alla bli ännu bättre, för dumheterna i vårt land verkar bara öka och öka...

 
Ingen bild

Tony

29 juli 2013 20:33

Med sådana utbildare Som professor Eric Svensson
på Lunds Universitet är det inte konstigt att
obildningen breder ut sig i Landet, för när en professor
visar så dåligt omdöme mot en oliktänkande, visar
det på att det sitter folk på höga positioner, där dom
absolut inte borde sitta. Denne Eric Svensson hade passat
betydligt bättre på Aftonbladets kulturredaktion tillsammans
med dom andra hönshjärnorna!

 
Ingen bild

Hulda mk1

29 juli 2013 20:40

Tony...
1-0 till Avpixlat! Men att detta hamnar i någon kvällstidning, radio eller TV... glöm det.
Trots att en kvinnlig journalist blivit "näthatad" lär tystnaden bli total..

 
Ingen bild

Assar

29 juli 2013 21:10

@Magentan
Sunni = Saudi Arabien = mycket olja = USA's allierade i MÖ --> stöd till sunni för att bli ännu bättre kompisar

 
MetalHeadViking

MetalHeadViking

30 juli 2013 03:52

@Nyhetspojken.

Gå in och läs det jag har skrivit istället. Jag går in i detalj på alla sådana farhågor.

http://detopaverkadesinnet.blogspot.com

 
MetalHeadViking

MetalHeadViking

30 juli 2013 04:05

@Magentan.

Jag tror det borde framgå nu ganska tydligt att den Israeliska Staten och dess elit arbetar inte för israelernas bästa. Samma sak gäller USA och Sverige till exempel.

Det finns först en delning mellan sunni och shia som har dominerat spektrumet de senaste åren i MÖ. Men MB har spelat på en allt för utmanande riskspel. Och det har straffat sig. Nu har pan-arabisterna (militärerna) slagit tillbaka.

Det som hände var att MB hotade den saudiska monarkin i Riyadh. De skulle ersättas med den extremt islamistiska ledningen ifrån Mecca. De skulle de inte ha försökt sig på. Den saudiska monarkin är fortfarande mycket rikt och starkt. Nu har de varit med och finansierat kuppen mot MB. Generalen så väl som den nya staben i Egypten har alla starka band till Saudiarabien.

http://detopaverkadesinnet.blogspot.com

 
Ingen bild

Peter

7 augusti 2013 13:50

Vilket svammel, bara en massa röriga anklagelser utan att utveckla det. En helt vanlig Sd-politikers tankar alltså.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards