thoralf

Alla inlägg den 8 juli 2013

Av Thoralf Alfsson - 8 juli 2013 22:41

För nästan exakt ett år sedan skrev jag i flera blogginlägg om Socialnämnden i Kalmar och hur illa man hanterade tillståndsgivningen av alkoholtillstånd. Jag inledde det första blogginlägget enligt nedan.


”Detta blogginlägg är långt och kommer sannolikt innebära att ett antal dörrar slår igen framför mig och att jag gör mig kanske till ovän med flera etablerade personer men jag kan inte stilla se på när Socialnämnden missbrukar sin ställning mot en enskild näringsidkare och samtidigt blundar för de ”goda näringsidkarnas” ständiga felsteg.”


Läs hela mitt blogginlägg om vänskapskorruptionen i Kalmar.


Mitt blogginlägg väckte mycket uppmärksamhet! Tidningen Östran var som vanligt på tå och nappade på alla uppgifter som jag presenterade, dessutom fick jag uppskattning för mitt ställningstagande. Läs detta blogginlägg med en artikel om mitt blogginlägg.


Barometer tog närmare två veckor på sig innan man kom till skott. Läs blogginlägg.


Det hela slutade med att Förvaltningsrätten underkände Socialnämndens beslut. Vilket visar att jag var helt rätt ute med min kritik i mitt blogginlägg. Läs blogginlägg.


Nu är samma Socialnämnd ute i blåsväder igen. Jag har de senaste veckorna uppmärksammat detta och jag har även fått en del samtal om hur socialnämndens ordförande Roger Holmberg styr nämnden.


Förra året var rubriken på mitt första blogginlägg ”Styr vänskapskorruptionen i Kalmar”. Förra året ifrågasatte jag hur det kunde komma sig att företaget Kalmar krogar kunde undkomma med endast varningar trots att man inte klarade flera av kraven för att upprätthålla sina alkoholtillstånd.


Nu har detta blivit än mer aktuellt sedan en av ägarna av Kalmar krogar, Thomas Axeheim fällts för bokföringsbrott vid Kalmar tingsrätt. Förra året var Socialnämnden väldigt snabba med att rycka tillståndet för Bistro bar och ägaren Thomas Kazandzidis, mitt under den heta och viktiga sommarsäsongen.


Nu ligger istället Socialnämnden lågt och Roger Holmberg väntar på att domen skall överklagas eller att den blir lagakraftvunnen. Han har dessutom inga planer att göra något förrän nästa ordinarie möte i augusti.


Barometern skriver idag följande.

”Barometern tog kontakt med restaurangjuristen Åsa Olofsson för att få veta hur det ligger till.

Är man fälld när man är dömd i första instans?

– Nu är det så här att socialnämnden inte behöver vänta på en tingsrättsdom. Blotta misstanken om bokföringsbrott är skäl nog för att rycka alkoholtillstånd. Jag tycker att det är uppseendeväckande att en krögare som är fälld för bokföringsbrott får behålla serveringstillståndet.”

 

Handlar det återigen om vänskapskorruption? Bakom Kalmar krogar finns ju inte bara Thomas Axeheim utan även Ronny Nilsson. Och i kullisserna finns ju även det socialdemokratiska kommunalrådet Johan Persson, som utan tvekan drar i trådarna på ”sprattelgubben” Roger Holmberg.


B-G Svedjenäs som nyligen själv var i rejält blåsväder är sannolikt inte så road av Johan Perssons agerande. Svedjenäs skrev nyligen följande på sin blogg.


”Politikern fick husrum hos en god vän vid sin skillsmässa. Är det därför krogimperiet fortfarande har kvar sitt sprittillstånd?”


Fritt översatt blir detta följande enligt min uppfattning.


Det socialdemokratiska kommunalrådet Johan Persson blev utkastat av sin fru efter att hans kärleksaffär med det moderata oppositionsrådet Malin Pettersson blev känd. Han fick då bo hemma hos Ronny Nilsson, en av ägarna till Kalmar krogar. Som tack för hjälpen får Kalmar krogar behålla sitt alkholtillstånd trots att en av ägarna dömts för bokföringsbrott.


Så tolkar jag det som B-G Svedjenäs skrivit på sin blogg.


Socialnämndens ordförande Roger Holmberg kommer med största sannolikhet inte agera i denna fråga under sitt nästa möte i Socialnämnden.


Socialdemokraterna pratar alltid om alla människors lika värde men sedan gör man i praktiken skillnad på människor. I detta fall Bistro bars ägare, greken Thomas Kazandzidis och Kalmar krogars ägare, svensken Thomas Axeheim.


Vet ni vad jag tycker att det luktar?

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards