thoralf

Direktlänk till inlägg 26 april 2017

DATORSTRUL ÅTER IGEN

Av Thoralf Alfsson - 26 april 2017 23:37

Tänk så förbannat handikappad man blir när datorer krånglar. Jag blir bara så trött!


Har ikväll varit och pratat på ett medlemsmöte i Oskarshamn. Väldigt trevligt.


Har idag, innan datorstrulet började, skrivit och lämnat in en motion angående kommunens vindkraftverk och att man avskaffar hanteringen med internpris för vindkraftselen.


Aldrig mer en Lenovo!!! Bara problem.

 
 
Ingen bild

JBL

26 april 2017 23:52

Lenovo lanserades väl som nåt prisvärt alternativ med bra prestanda mot acer eller om dom är samma. Tror inte det spelar nån roll när det är datorer vad det är för märke. Antingen har man tur och dom fungerar i flera år eller kan det krångla efter några månader fast det är ett dyrt märke. Vet flera med dyra apple som klappat i hop på kort tid och dom med betydligt billigare märken som hållt många år.

 
Ingen bild

Baloo

27 april 2017 00:03

Tacka vet jag Sony Vaio. Haft min i 9 år utan krångel och lika snabb än idag!

 
Ingen bild

Växjöbo

27 april 2017 00:32

Frågan är om det är hårdvaran eller mjukvaran som ställer till problemet?

Troligtvis så använder Du dig utav Windows, nyligen har det gått ut uppdateringar på operativsystem så det kan ju vara någon update av detta som ställer till det (om du nu låtit göra dessa uppdateringar).

 
Ingen bild

Ölandsbonde

27 april 2017 00:54

Nja, håller med ovanstående. Lenovo är världens största datortillverkare. Köpte upp hela IBM´s PC---produktion för några år sedan. Om din dator tidigare har fungerat så tror jag inte att problemet är internt. Troligare programrelaterat.

 
Ingen bild

björn

27 april 2017 01:03

Allt som kan krångla - krånglar förr eller senare. Jag har 2 datorer.

Thoralf Alfsson

27 april 2017 09:12

Just av den anledningen har jag två bärbara datorer. Lenovo båda. På båda har hdmi-porten slutat fungera. På den började skärmen krångla och jag lyfte därför över alla data på min reserv som jag tidigare haft på garantirep. och fått en ny hårddisk installerad. Den funkade i några dagar innan den började krångla med hårddisken och nu startar den inte längre utan försöker göra en automatisk reparation av disk vilket bara går till 74 procent.

Det blir att titta på något nytt idag!

 
Ingen bild

Veritas

27 april 2017 01:17

HP sen 2010, ominstallation 3-4 ggr, spinner som en katt fortfarande. American quality. Skippa Lenovo, Acer mfl sophögar och skaffa en dator :D

 
Ingen bild

vmm

27 april 2017 01:32

Lenovo är ett lågprismärke från Kina. Men jag ska inte säga att dom är så mycket sämre för det. Dom använder amerikanska komponenter av hög kvalitet. Mitt råd är att spara alltid dina texter och bilder på flera enheter så om det blir krasch på någon så finns allt kvar någonstans.

Thoralf Alfsson

27 april 2017 09:16

Kör backup på två olika hårddiskar ;-)

 
Ingen bild

Boris

27 april 2017 05:46

Har kommit till samma slutsats. Aldrig mer en Lenovo. Men i globaliseringens tidevarv med ett fåtal komponenttillverkare spelar det nog ingen roll vad man köper

 
Ingen bild

X

27 april 2017 06:14

Jag har numera en Chromebook.
Fungerar ypperligt.
Allt lagras i molnet och alla program finns på Google servrar.
Snabb och slipper alla uppdateringar.
Behöver inget virusprogram.

Thoralf Alfsson

27 april 2017 09:17

Skulle aldrig få för mig att lagra ett enda dokument i molnet!

 
Ingen bild

Kurtan

27 april 2017 06:34

Inte för att vara "konspiratorisk", men är du säker på att det är hårdvaran, dvs din Lenovo, som spökar och inte ännu ett led i att tysta kritiker till den rådande "normen" i.e dårskapen?!

Sir Winston Churchill sa bl.a följande:
The best argument AGAINST democracy is a five-minute conversation with the average voter.

https://vid.me/vmGo

Thoralf Alfsson

27 april 2017 09:18

Jag är inte fullt så konspiratorisk. När skärmen börjar flimra så är det nog hårdvaran det beror på.

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

27 april 2017 07:15

Jag är imponerad av det jobb du gör Thoralf !
Janne Josefsson borde höra av sig till dig och få din hjälp till UG.

Det du gör i att avslöja mygel och korruption kan jämföras TV-programmet.

Dom som motarbetar dig har inte rent mjöl i påsen.

 
Ingen bild

Stridhsson

27 april 2017 08:05

Är det en laptop? Blir lätt överhettade....
Oftast håller de stationära datorerna längre!

Thoralf Alfsson

27 april 2017 09:19

Är man på resande fot mycket så är det bara en laptop som gäller.

 
Ingen bild

Edde

27 april 2017 09:18

Har haft 2 HP datorer i många år utan problem. Däremot Fujitsu som jag hade innan var mycket problem med Moderkortet brukade gå åt h-e med jämna mellanrum.

 
Ingen bild

X

27 april 2017 09:39

Thoralf.

Tänker du säkerhet så lär du få kryptera din dator och bara skicka krypterad mail, typ Proton.
Annars är det svårt att vara säker...

Thoralf Alfsson

27 april 2017 10:11

Molnet är man i varje fall definitivt inte säker!

 
Ingen bild

?Sanningen

27 april 2017 10:17

"Thoralf Alfsson
Torsdag 27 april 10:11
Molnet är man i varje fall definitivt inte säker!"

Exakt, dessutom att lagra det hos Google är det värsta man kan göra om man vill vara säker på att ingen utomstående läser.

 
Ingen bild

Niklas R

27 april 2017 10:29

Kan vara programvaru relaterat. Speciellt om det är en äldre maskin och automatiska uppdateringar är aktiv.
Då kan det vara så att t.ex en ny grafikkorts rutin inte passar till din dator och då kraschar det.
Hade det problemet med min Asus. Den uppdaterades till Windows 10, sedan när grafikkortets drivrutiner uppdaterades senare så kraschade hela datorn, skärmen blinkade, med mera. Bara för att hårdvaran i datorn inte var kompatibel med programvaran.
Det vara bara att avinstallera den senaste, sätta uppdatering på manuell och installera den drivrutinen som jag fick från Asus.

Har fungerat bra sedan dess.

Thoralf Alfsson

27 april 2017 10:37

Den går inte ens att start i felsäkert läge!

 
Ingen bild

Hacke

27 april 2017 10:36

OT.
Någon som hört talas om Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och vd hos Institutet för näringslivsforskning?
Sannolikt inte så många eftersom han talar klarspråk och således inte syns eller hörs i varken SVT eller SR. Men se och lyssna på detta klipp från Realtid där han förmedlar mer klokskap, insikt och sanningar om Sverige på åtta minuter än vad som kan skrapas ihop i mainstreammedia under ett helt år.
http://www.realtid.se/politikerna-har-fatt-information-men-de-latsas-inte-om-det

 
Ingen bild

Sefan

27 april 2017 10:54

Jag har en Lenovo som jobbdator och den fungerar inte sämre än något annat jag provat. Office 365 däremot....

 
Ingen bild

Tompa

27 april 2017 12:35

Ett bra tips till alla som använder en laptop. Har ni tillgång till riktig tryckluft så blås ur ventilationshålen under laptopen.

Håll andan för ni lär bli ordentligt ned dammade. Komponenterna blir för varma om inte detta görs kontinuerligt och framförallt grafikkorten brukar ta stryk. Tipset är gratis och kommer att spara er massor med onödigt arbete och kostnader oavsett vilket fabrikat ni har.

Thoralf Alfsson

27 april 2017 13:59

Helt riktigt!

 
Ingen bild

C Andersson

27 april 2017 12:39

SVT har eller hade en programserie som hette Dold där man uppmanade sina tittare att knappa in sina tittare på någon tveksam sida. Då ber man om problem.

Nog om detta. Jag är inget proffs som Thoralf som är beroende att ha en dator som fungerar. Jag har en mycket enkel hemsida tillsammans med en likasinnad och så skaffade jag en blogg som jag inte har tid. Vi har varsin stationär dator och varsin laptop. Min är gammal som gatan men den räcker för mina behov och så har den tre återställningsskivor. Det är bäst av allt. Min partner har skaffat en platta. Den har hon för att jaga pokemoner och lite grann i jobbet, Och när hon går på jobbet.

Vi har en mycket pålitlig leverantör när det gäller hemsida och epost. Vi har varsin väldigt privat epostadress som vi använder till släkt och vänner. Varsin inte lika privat till företag och myndigheter. Tre till hemsidan och en till vår cirkelverksamhet. Dessa konton går inte att 'kapa' Lösenorden håller hög kvalitet och går inte att ändra av användaren det måste leverantören göra.

När jag registrerar mig på olika obskyra ställen på internet använder jag gratiskonton. Ett unikt på varje ställe och aldrig samma lösenord. Efter ett visst system. Flexibelt så jag enkelt kan byta konto om jag blir avstängd. Jag brukar försöka använda mitt eget namn som användarnamn. Det är en hederssak för mig. Men det går inte för det mesta.

Datan vi har i våra datorer är inte superhemlig men så det är inte världens katastrof om den lägger. Däremot skulle det vara en katastrof om den försvann. Vi har två hårddiskar i våra datorer. En för operativsystem och program (C:) och en för allt annat (E:). Och så en extern hårddisk var. Dessutom har vi ett eget 'moln' där vi har 'säkerhetskopior' som går att komma även om man är ute på drift.

Några CD/DVD hos bekanta har vi också. Inte något hemligt men med tiotusentals timmar bakom.

Vi har ett på studiecirkal i släktforskning. Vi har Windows 7 hemma och Windows 10 i kurslokalen. Bara det är ett elände. Sedan har deltagarna lite olika uppdateringar hemma och olika datorvana. En del har med sig sina laptop och det gör inte livet enklare. De har sina databaser på en minnepinne om tar med sig vid varje kurstillfälle. Av flera orsaker. Innan de får gå hem för kvällen måste de skicka en kopia från sin egen epost till vår epostadress. Då finns det två kopior och det är ingen katastrof om de skulle glömma pinnen hemma eller slarva bort allt arbete de har gjort. Sedan kan ju vi kontrollera vad de har gjort men de talar vi inte om.

Det om detta. Något kan kanske komma till nytta.

 
Ingen bild

TomaszPLz

27 april 2017 13:05

Skaffa dig en Mac book! Inga antivirus program behövs. Har haft min i 3 år och är jätte nöjd. Tidigare har jag haft Dell som slutade fungera efter 1 år .

 
Ingen bild

Pepparholm

27 april 2017 13:06

Du har tidigare skrivit om grönområden i Kalmar som skövlas med bebyggelse. I Malmö så har man lagt ner den gamla skjutbanan invid betalstationen för Öresundsbron. Det har blivit ett grönt stråk och man sa när bron byggdes, att här kan vi inte bygga bostäder. Det blir för bullrigt. Skönt att vi är av med skjutbanan som dock användes bara några ljusa timmar i veckan.

Nu helt plötsligt så är gamla planer och bullernormer glömda och man vill bygga 550 bostäder i flerfamiljshus. Grannarna i villor som ansågs ligga utanför bullergränsen protesterade. Ingen i stadsbyggnadsnämnden brydde sig. Då klagade grannarna till Miljödomstolen och pekade på att den utrotningshotade grönfläckiga paddan hade synts i området. Det räckte för att Miljödomstolen skulle stoppa bygget. Paddor är ju viktigare än människor.

Nu ska ordföranden i Stadsbyggnadsnämnden, Miljöpartisten Märta Stenevi, överklaga. Det är intressant att Miljöpartiet som en gång kom in i riksdagen på ett falskt alarm om sjuka sälar nu nedvärderar betydelsen av biologiskt mångfald med paddor. Sälkramarna och stiftarna av partiet får ytterligare en käftsmäll.

Ett tips till dem som vill behålla gröna områden i Kalmar. Försök att i smyg inplantera några grönfläckiga paddor så vinner ni i Miljödomstolen.

 
Ingen bild

Observer

27 april 2017 15:06

Precis Thoralf, Lagra aldrig i "Molnet"! Ett-Tu-Tre köps aktuellt bolag upp av Piscatus el liknande eller kommunisterna gör en liten lagändring så är filerna gone.

 
Ingen bild

Observer

27 april 2017 15:10

Tips till SD: När ni kommit till makten; ÄNDRA I LAGEN SÅ ATT DE SOM SÄGER SOM MODERATKVINNAN NEDAN KAN ÅTALAS FÖR EGENMÄKTIGT FÖRFARANDE MED ANNANS PENGAR ELLER DÖMS ATT BETALA SJÄLV!

Läser att Moderaterna och Vänsterpartiet i Stockholms stadshus är överens: De invandrare som staden tar emot får kosta precis hur mycket som helst för skatte­betalarna.
"– Jag struntar i vad det kostar, säger oppositions­borgarrådet Cecilia Brinck (M)."

 
Ingen bild

C Andersson

27 april 2017 15:13

Jag ser att jag skriver som en kratta men det går kanske att förstå ändå. Jag skriver i MS Word det kanske är det som ställer till det. Angående MAC så är det inte så enkelt som att byta. De flesta programmen som jag använ der är för PC. Och det lär inte gå att få studieförbunden att byta. När jag gör dokument eller annat försöker jag hålla mig enkla program som inte är baserade på MS. Jag tycker det är viktigare att alla kan läsa än att det är flashigt.

PDF är smart och HTML är inte så dumt det heller. Hur det är med Excel och kurvor och stapeldiagram vet Thoralf bättre än jag.

 
Ingen bild

PGreen

27 april 2017 15:16

Klanten bakom knapparna är det största viruset!
SBK-fel = skit bakom knapparna!

Thoralf Alfsson

27 april 2017 16:16

Tack!

 
Ingen bild

PC-troll

27 april 2017 15:29

En sista nödlösning vid hårddiskkrasch:
Testa att lägga datorn i frysen några timmar!
Ofta startar den en sista gång, så man hinner rädda viktiga filer.

Thoralf Alfsson

27 april 2017 16:17

Det var ju spännande!

 
Ingen bild

Skämt åsido

27 april 2017 16:17

En majoritet föredrar Annie Lööf som statsminister enligt färsk undersökning gjord efter det islamska terrorattentatet i Stockholm, Annie Lööf dvs mer och snabbare islamisering.

Detta är tyvärr inget skämt, hur obegripligt det än är för en normal människa.

 
Ingen bild

PGreen

27 april 2017 16:22

Vad gjorde att din dator slutade att fungera som du tänkt?
Vilket operativ-system används?
Varför uppdaterar du, om du inte vet vad uppdateringen innebär?
Var det funktioner du saknat?

Reparerar du din bil själv efter att motorn har skurit?

Jag har arbetat med "datorer" sedan 70-talet i alla dess olika operativsystem. Men aldrig med fruktdatorn! (äpple)

 
Ingen bild

Conny

27 april 2017 18:24

Ingen har nämnt NAS när det gäller lagring. En lite burk som går o går och min absolut bästa investering när det gäller data. Eget moln, spara/öppna på distans, automatisk inkrementell backup+ en mängd andra program och finesser.
Lägg till 2 st lågvarvade NAS-diskar på 3-4-Tb så är du hemma med allt framtida sparande.
Min Synology har gått i 2 år nu 24/7 utan några som helst problem. En investering på 6-7-tusen som du inte kommer att ångra.
Länkar:
https://www.synology.com/sv-se/products/DS216#overview

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/sata-35-tum/wd-red-wd30efrx-64mb-3tb-5400rpm/177130.8991/



http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.656510/basta-nas-test/sida/2/synology-ds216--betyg-8

 
Ingen bild

Conny

27 april 2017 18:26

PS Håller med om Lenovo. Håller mig själv alltid till Acer.

 
Ingen bild

Boris

27 april 2017 22:07

Min Lenovo betedde sig likadant som din Thoralf, den var omöjlig att starta. Jag lät den ladda ur helt, kunde också ha tagit ur batteriet, och sedan startade den lätt som en plätt. Den hade hängt sig på något stt.

 
Ingen bild

SUNE

28 april 2017 22:45

KÖP ALDRIG LENOVO, RENT SKIT! Vdlj mellan ASUS, DELL eller varför inte en MacBook Pro

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards