thoralf

Alla inlägg den 23 november 2012

Av Thoralf Alfsson - 23 november 2012 18:09

Ministrarna Erik Ullenhag, Tobias Billström och Hillevi Engström är ute på en så kallad jobbturne i landet under hösten. Enligt regeringen hemsida handlar det om Etableringsreformen och man har startat något man kallar ”Ta vara på kompetensen”. Läs mera här.


Ministrarna åker runt och besöker företag som lyckats och är goda exempel om jag tolkar informationen riktigt. För några veckor sedan besökte man företaget MKEF i Växjö.


 

 


Givetvis slog lokalmedia eller rättare sagt Smålandsposten upp detta ministerbesök stort. Inte minst att ministrarna träffade Bo Frank som meddelade att Kronobergs kommuner skulle vägra öka sin ”flyktingmottagning”.


När jag läste artikeln i SMP så reagerade jag på en sak. Tidningen skrev att MKEF hade 60 anställda och en omsättning på 13 miljoner kronor. En ekvation som inte går ihop!


 


Därför kontaktade jag företaget och undrade om siffrorna stämde? Nej, det gjorde de inte. De förstod inte vad SMP fått 60 anställda ifrån, de var drygt 50 anställda. Men SMP:s journalist tyckte nog att det lät bättre med 60 än 50 anställda.


Nu var jag ändå inte nöjd med en omsättning på 13 miljoner kronor på drygt 50 anställda så jag frågade ansvariga på företaget om jag kunde få deras årsredovisning för 2011. De var mycket tillmötesgående och mejlade över årsredovisningen och nu blev det väldigt intressant.


Företaget MKEF, Mångkulturell Kunskap Ekonomisk Förening sysslar med hemtjänst och assistans till framförallt invandrare på deras modersmål. Eller kanske uteslutande till invandrare. Språkkunskapen är stor och består av bland annat följande språk Svenska, spanska, albanska, bosniska, kroatiska, serbiska, arabiska, tigrinja, persiska, dari, krmanji, surani, somaliska och teckenspråk m.fl


Vid närmare kontroll av tjänstgörningsgrader visade det sig att många var deltidsanställda och 13 personer var timanställda. Men genom att summera ihop tjänstgörningsgraderna kom jag fram till att företaget har tillgång till drygt 65000 arbetstimmar/år + timanställda.


När jag däremot synade de fakturerade beloppen blev jag minst sagt förvånad. Omsättningen på hushållsnära tjänster, hemtjänst och assistans låg bara på ca 3 miljoner kronor. Det innebär bara ca 10 000 fakturerade timmar eller kanske till och med mindreberoende på timdebitering.


Hur får man då företaget att gå runt? Bidrag förstås.


Ersättning från försäkringskassan 6 228 256 kronor

Ersättning bidrag personal  3 825 017 kronor

Erhållna EU-bidrag 105 659 kronor

Projekt Balkan 25 000 kronor

Övriga ersättningar och intäkter 461 854 kronor


Det handlar om nästan 11 miljoner kronor i olika former av bidrag och stöd till företaget.


Vad gör de anställda de minst 55 000 timmarna som man inte fakturerar någon?


Regeringen och ministrarna Ullenhag, Billström och Engström är givetvis nöjda över hur den så kallade arbetslinjen fungerar! I statistiken har 60 (50) personer arbete och är med andra ord inte arbetslösa. Undrar om de själva är medvetna om hur det ser ut ekonomiskt för företaget?


Eller som regeringen skriver på sin webbsida ”men tack vare MKEF har de numera egen försörjning”.


Det är inte tack vare MKEF utan tack vare svenska skattebetalare!


Ullenhag kan därmed fortsätta med sitt mantra att 600 000 invandrare går till jobbet varje vecka. Frågan är bara vem som betalar? Vi Sverigedemokrater vet i varje fall vem som betalar.


Ett litet förtydligande från min sida. Jag vill inte hänga ut företaget! De följer bara de spelregler som Alliansregeringen satt upp. Jag kritiserar den politik som leder till dessa märkliga företagslösningar.


PS


Kent Ekeroth deltog vid gårdagens votering i riksdagen!


Med tanke på mitt blogginlägg från i onsdags undrar man om TT läste mitt blogginlägg innan man skrev följande artikel som fanns i dagens Barometer.


  

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards