thoralf

Alla inlägg den 17 oktober 2012

Av Thoralf Alfsson - 17 oktober 2012 23:30

Jag har ställt två skriftliga frågor till statsråd. Den första gäller böneutrop och har besvarats och har besvarats av Stefan Attefall (KD) och den andra frågan gäller kravet på egna rum för asylsökande ensamkommande barn som har besvarats av Maria Larsson (KD).


Båda frågeställningarna har också inneburit att vi skrivit enskilda motioner som du kan läsa här.

Förbud mot böneutrop.

Delat boende för ensamkommande barn.


När det gäller min fråga om böneutrop vid moskéer till Stefan Attefall (läs frågan här) så kan svaret bara beskrivas som undvikande och han överlåter hela ansvaret till Botkyrka kommun.


Här är hela svaret.


”Svar på fråga 2012/13:37 av Thoralf Alfsson (SD) Kan böneutrop jämställas med klockringning

 

Thoralf Alfsson har frågat mig om jag avser att vidta någon åtgärd eller ta något initiativ med anledning av om böneutrop kan jämställas med klockringning.

 

Som Thoralf Alfsson känner till så är religionsfriheten och föreningsfriheten grundlagsfäst genom bestämmelserna i 2 kap. regeringsformen. Varje medborgare har rätt att utöva sin egen religion, antingen ensam eller tillsammans med andra, och att anordna offentliga gudstjänster. Samtidigt omfattas givetvis även verksamhet som förekommer i ett religiöst sammanhang av gällande civilrättslig reglering.

 

Som minister ansvarig för statens relationer med trossamfunden är jag övertygad om att trossamfunden är en betydelsefull del av det civila samhället och att vi ska ha ett samhälle med många religiösa uttryck. Det är kommunen och de berörda samfundens uppgift att föra dialog för att nå en lösning som är hållbar och bra för alla parter.

 

Stockholm den 17 oktober 2012

Stefan Attefall”

 

Uppenbarligen är det regeringens uppfattning att vi skall ha ”ett samhälle med många religiösa uttryck”. Jag tolkar det som att regeringen förespråkar böneutrop från minareter vid moskéer i Sverige. Jag tar mig för pannan och undrar vad Alliansen vill uppnå med detta.







När det gäller min fråga om kravet på egna rum som jag ställt till Tobias Billström (läs frågan här) så har han överlämnat den till Maria Larsson att svara. I svaret kan jag faktiskt se en viss förståelse för min frågeställning och att frågan håller på att utredas och ett förtydligande kommer från Socialstyrelsen under hösten.


Här hela svaret.


”Svar på fråga 2012/13:27 av Thoralf Alfsson (SD) Krav på egna rum för ensamkommande barn

 

Thoralf Alfsson har frågat migrationsministern om denne avser att vidta några åtgärder angående de bestämmelser som gäller för boenden som riktar sig till ensamkommande barn. Thoralf Alfsson anser att Socialsty­relsens allmänna råd och föreskrifter för hem för vård eller boende (SOFS 2003:20) som bl. a. ställer krav på egna rum för ensamkommande medför kraftigt ökade kostnader för kommunerna.

 

Arbetet inom regeringen är så fördelat att det är jag som ska svara på frågan som rör boende i hem för vård eller boende (HVB). Jag vill även tillägga att det finns andra alternativ än enbart HVB-hem för ensamkommande barn, så som familjehem.

 

Enligt nuvarande lagstiftning har kommunen ansvaret för att barn ska kunna växa upp under trygga förhållanden och därmed även ansvaret för att stötta och skydda alla barn som är i behov av detta.  Om det bedöms som nödvändigt kan en placering i ett hem för vård eller boende bli aktu­ellt. Det är viktigt att understryka att kommunens ansvar omfattar alla barn, och att ensamkommande barn inte särskiljs från andra barn i behov av stöd från samhället.

 

Socialstyrelsens författningar utgår från gällande lagar och förordningar. De består av bl. a. föreskrifter och allmänna råd. Föreskrifter är bindande regler och allmänna råd är rekommendationer om hur en författning kan eller bör tillämpas. Av de allmänna råden framgår att barn som bor i HVB i regel bör ha ett eget rum. Denna rekommendation gäller alla barn i HVB och har sin utgångspunkt i det enskilda barnets bästa.

 

Som barn- och äldreminister med ansvar för barnrättsfrågor anser jag att det är vik­tigt att alla barn har samma grundrättigheter vad gäller de stödinsatser som ges dem. Med detta som utgångspunkt ska socialtjänsten därefter pröva varje enskilt barns behov av vilka insatser som passar just honom eller henne. Socialstyrelsen kommer under hösten att ta fram en vägled­ning om ensamkommande barn där bland annat boendealternativ utifrån bedömt vårdbehov kommer att förtydligas utifrån gällande bestämmel­ser.

 

Stockholm den 17 oktober 2012

Maria Larsson”




Om Socialstyrelsen under hösten förändrar sin egen tolkning av de allmänna råden kan det innebära att ombyggnationen av Villa Ossian i Påryd är onödig. Då kan det vara ok att två såkallade ensamkommande barn delar rum under tiden deras asylärende prövas.


Jag skulle därmed vilja uppmana Socialnämnden i Kalmar att vänta med att teckna ett nytt avtal med Byalaget i Påryd om ett 20-årigt hyresavtal för Villa Ossian som kommer kosta Kalmar kommun mångmiljonbelopp.

Av Thoralf Alfsson - 17 oktober 2012 18:54

Malin Pettersson utses till utvecklingsdirektör vid länsstyrelsen i Kalmar. Uppenbarligen är det en helt ny tjänst som inrättats vid länsstyrelsen.


Malin Pettersson tvingades att avgå som moderaternas oppositionsråd och gruppledare i Kalmar efter att hon inlett i förhållande med det socialdemokratiska kommunalrådet Johan Persson. Hon lämnade sin tjänst i slutet av september och efterträdes av Per-Olof Jonsson.


Han har i flera intervjuer sagt att hon haft ett nytt jobb på gång men inte kunnat berätta detta innan det var helt klart. Nu förstår vi att den politiska makten har jobbat med detta en längre tid. Det är minst sagt häpnadsväckande!  Vänskapskorruption ligger väldigt nära till hands.


Man förlorar all respekt för hur makten tar hand om de sina. Att dom inte skäms!


Jag förstår att mitt överklagande av Gota Medias mediehus aldrig hade en chans hos Länsstyrelsen i Kalmar. Jag är väldigt glad att jag gått vidare till nästa instans men frågan är om det räcker för att få ett objektivt beslut?


Länsstyrelsen skall ha ett insynsråd som utsett av regeringen. I detta insynsråd på åtta personer sitter fyra riksdagsledamöter.


Anders Andersson (KD)

Anders Åkesson (C)

Eva Bengtsson Skogsberg (M)

Desireé Liljevall (S)


Insynsrådet skall sammanträda fyra gånger om året. På Länsstyrelsens hemsida finns dock inget protokoll sedan 17 mars 2010. Undrar varför? Dags att begära ut dessa protokoll så att man får se om insynsrådet hade några synpunkter på en ny utvecklingsdirektör?


Barometern hade sin kommentarsfunktion aktiv till att börja med men nu har Anders Blank tagit bort möjligheten och raderat alla kommentarer, bland annat två som jag skrivit själv.


Östran har fortfarande kommentarsfunktionen öppen.


Av Thoralf Alfsson - 17 oktober 2012 13:10

Martin "kallskänken" Nilsson har uppenbarligen spårat ur efter mitt blogginlägg som uppenbarligen tog mitt i solarplexus. Han har skrivit en replik på sin blogg "Mycket gutt". Skrev gärna en kommentar på hans blogg.


"Mitt hat mot dig Thoralf är baserat på din åsikter och inte hur du är som person, så jag behöver och vill inte heller träffa dig. För övrigt behöver du inte och bör nog heller inte komma till Kallskänken som är ett väldigt bra exempel på integration, medmänsklighet och tolerans för andra vänner, och ej rasister."


Frågan är om jag skall uppfatta det som ett hot om jag kliver in på Kallskänken för att handla?


För övrigt hade jag förväntat mig att Martin Nilsson skulle dementera att det var hans plakat men det gjorde han inte. Det får var och en tolka som han vill. Men Martin Nilsson var det ditt plakat kan du ju stå för dina handlingar och bekräfta att det var på din butik som det var uppsatt.


Har dina anställda kollektivavtal Martin?


http://www.mycketgutt.se/ovrigt/replik


http://www.mycketgutt.se/ovrigt/thoralf-alfsson-till-attack-hitler-i-marknadsforingen



Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards