thoralf

Alla inlägg den 13 oktober 2012

Av Thoralf Alfsson - 13 oktober 2012 22:49

Förvisso är det min födelsedag så jag borde ha ledigt från bloggen men Jimmies brev har uppenbarligen väckt medias intresse men det har också väckt många frågor hos medlemmarna inom Sverigedemokraterna. Många har undrat om det nu är munkavel som gäller för alla medlemmar?


För min egen del reagerade jag inte det minsta på detta brev. En helt normal uppmaning som kanske borde kommit för flera år sedan. Som företrädare för Sverigedemokraterna eller bara som medlem skall man givetvis använda ett vårdat språk och inte använda illa valda formuleringar.


Att det funnits medlemmar som använt ett mycket bedrövligt språk eller skrivit uppseendeväckande saker på nätet vet nog de flesta om. Den som inbillar sig att man kan vara anonym på nätet skall omedelbart sätta sig ner och fundera på hur mycket man har bakom pannbenet.


En gyllene regel skall vara att alltid kunna stå för vad man skrivit eller sagt.


Nu är det inte bara Sverigedemokrater som uttrycker sig väldigt bedrövligt. Under året har jag hört mängder mycket hårda ordalag om invandringen men framförallt om 7-klöverns politiker från allmänheten. Det har kommit från alla samhällsklasser, inte minst från företagsledare och etablerade politiker inom 7-klövern som är upprörda över att ingen försöker minska dagens massinvandring till Sverige, inte ens deras egna partiföreträdare i riksdagen eller deras ministrar.


Jag vill vara väldigt tydlig med att det går alldeles utmärkt att vara mycket kritisk till invandringspolitiken, kriminalpolitiken och hur 7-klövern raserar vårt land genom att använda ett vårdat språk. Det finns väldigt många kraftuttryck som kan användas om man vill visa sin negativa uppfattning om dessa samhällsfrågor i debatter, insändare, intervjuer, samtal eller på olika forum på nätet, utan att gå över gränsen till ett ovårdat språk


Jag kommer inte förändra något på min blogg med anledning av Jimmie Åkessons brev/mejl. Jag kommer kritisera islam lika hårt som innan, oavsett om jag kallas islamofob. Den som inte är islamofob i dagens samhälle har ”missat” något, enligt min mening. Nu kan man ju till och med kalla Daniel Poohl på Expo för islamofob efter hans debattartikel på SVT-debatt. Åtminstone om man använder den måttstock som Expo använt tidigare.


Jag tror många inte läst hela brevet från Jimmie Åkesson utan bara de delar som publicerats i media eller den del som Avpixlat publicerat. Men det är inte hela brevet. De positiva omdömena som Jimmie Åkesson beskriver i början på sitt brev har utelämnats i de artiklar jag sett.


Här kommer hela texten. En text jag finner väldigt positiv, inte negativ som många vill göra gällande!!!


Tid för ansvar


Riksdagsinträdet var en milstolpe för vårt parti, men valet 2010 innebar också stora framgångar på lokal nivå. Totalt erövrade vi 612 mandat i 246 kommuner. Dessutom fick vi representation i 15 landsting. Detta innebär i praktiken att fler än tusen personer numera företräder partiet i olika fullmäktigeförsamlingar, styrelser, nämnder, utskott, beredningar, kommunala bolag, domstolar med mera. Tillsammans utgör vi ett stort och brett parti med ambitioner för vårt land.


Jag gör mitt bästa för att följa våra lokalpolitikers arbete runt om i landet, och nästan varje dag finner jag anledning att vara stolt ledare för ett parti som visar engagemang och ansvarskänsla i såväl stort som smått. Själv är jag, vid sidan av partiledaruppdraget, kommunpolitiskt engagerad sedan 14 år tillbaka och vet mycket väl vilka utmaningar det innebär att vara sverigedemokratisk fritidspolitiker. Idag har jag förvisso tolv procent av väljarna i ryggen och ytterligare fem sverigedemokratiska kollegor i fullmäktigesalen, men även jag har tidigare suttit ensam på ett isolerat mandat och är i hög grad medveten om att det inte är en alldeles bekymmerslös situation. Det är likväl ett synnerligen viktigt arbete – och vi klarar det generellt sett väldigt bra. Jag vill härmed rikta ett stort och varmt tack till alla er som dagligen kämpar för vårt parti och vår sak.


Om några månader firar Sverigedemokraterna 25-årsjubileum. Det sker i en tid när vi håller på att ta nästa steg och etablera oss som ett stort parti. Vägen hit har varit lång och krokig. Många människor har gjort digra uppoffringar och investerat stora delar av sina liv för den framgång vi hittills nått och för att vi på längre sikt, på allvar, ska kunna påverka samhället i Sverigevänlig riktning. Det är våra gemensamma idéer för samhället och det bästa för Sverige som måste stå i fokus för att vi ska kunna nå nya framgångar och faktiskt uppnå det vi är här för - att göra Sverige till ett bättre land.


Med detta sagt vill jag lyfta de undantagsfall som avviker från denna generella bild och som – tyvärr – påverkar partiet i minst lika hög grad som våra tusentals duktiga företrädare. Titt som tätt dyker det upp enskilda, lokala företrädare som genom sitt agerande skadar partiets anseende. Jag tvingas tyvärr konstatera att det sammantaget har blivit alldeles för många sådana enskilda exempel och jag är därför angelägen om att en gång för alla klargöra hur jag och partiledningen ser på detta och vad vi avser göra åt problemet.


Sverigedemokraterna är ett demokratiskt, socialkonservativt parti med en nationalistisk grundsyn. I vårt parti finns inget utrymme för extremister, rasister, rättshaverister eller andra med ett personligt behov av politiska eller privata utsvävningar. Att en del personer med sådana problem ändå hamnat i vårt parti hänger ihop med den snabba tillväxttakt vi upplevt, inte minst i samband med valet 2010. På det hela taget rör det sig dock om en mycket liten andel av partiets alla lokala företrädare och jag vägrar låta dessa sorgliga exempel sätta bilden av hur vårt parti uppfattas av väljarna. Vår sak är alldeles för viktig för att låta några enskildas personliga problem utgöra hinder för vår framgång. Från och med nu råder nolltolerans och arbetet med att städa upp i leden ges högsta prioritet.


Den som känner sig träffad av eller har problem med dessa skarpa formuleringar bör genast lämna Sverigedemokraterna frivilligt. Det skulle bespara oss en hel del arbete. Den som ändå väljer att stanna kvar, kommer inom kort att bli föremål för personärende och uteslutning.


Vårt parti är viktigt, alldeles för viktigt för att det förtroende vi vunnit ska förslösas genom några enskildas ideologiska och politiska avvikelser. Det är min fasta övertygelse.


Jag kan inte nog poängtera det jag sagt inledningsvis. Vårt parti består till allra största delen av engagerade, intelligenta och härliga människor och det går inte en dag utan att både jag och alla andra har goda skäl att vara stolta över det fantastiska arbete vi tillsammans utför, i varje kommunfullmäktigeförsamling, i varje landsting och i Sveriges riksdag. Låt oss fira 25-årsjubiléet till våren med den stoltheten i åtanke – tillsammans.


Jimmie Åkesson

Partiledare"

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards