thoralf

Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Thoralf Alfsson - 8 oktober 2012 23:48

 

Karl XII statyn                                            Foto Thoralf Alfsson


När jag läser om min bänkgrannes motion (Annika Lillemets (MP) sitter bakom mig i kammaren) som vill att flera statyer som prytt Stockholms centrum sedan 1796 och 1868 bör flyttas till en mer undanskymd plats blir jag minst sagt förundrad. Hur kan man överhuvudtaget komma på en sån idé?


Vad lider man av för problem när man skriver en sådan motion?


Jag är fullt övertygad om att Annika Lillemets inte hade något att invända emot den enorma skupltur av Lenin som fanns på bokmässan under förra veckan.


Avpixlat skriver väldigt träffande om årets dummaste motion.


”Motionen visar att Miljöpartiet utvidgat sitt miljöbegrepp ytterligare. Från början handlade partiets politik om sådant som vi normalt förknippar med miljö – rent vatten, ren luft, mindre föroreningar, mer förnybar energi osv. På senare år har det mer och mer kommit att handla om att genom fri invandring göra om Sverige till en mångkulturell miljö, Nu tar man ytterligare ett steg och ger sig på kulturarvet och dömer ut det som dålig miljö. Vad blir det härnäst?


Kanske borde någon motionera om att miljöpartister i riksdagen är miljöfarligt för Sverige och att de bör flyttas till en undanskymd plats där de inte riskerar att skada och förorena vårt land med sin politik.”


Varje dag som jag är i Stockholm promenerar jag förbi Karl XII statyn och almarna. Så gott som varje dag sitter det ett gäng somalier med sina ölburkar i dess omgivning. De måste i varje fall trivas med Karl XII sällskap. Ett mångkulturellt möte som Annika Lillemets borde uppskatta!


Har Annika Lillemets inte förstått att både Gustaf II Adolf och Karl XII är en del av vår historia! Det krigades på 1300-talet, det krigades på 1400-talet, det krigades på 1500-talet, det krigades på 1600-talet och det krigades på 1700-talet, frågan är om allt som kan förknippas med alla dessa kungar och krigsherrar skall flyttas till en undanskymd plats enligt Miljöpartiet? Skall vi plocka bort konstverk från Nationalmuseum? Skall vi börja rensa på Nordiska museet? Eller vill Miljöpartiet elt enkelt stänga Nordiska museet?


Jag hoppas att denna motion uppmärksammas i media och att Herman Lindqvist får en möjlighet att kommentera denna motion. Det skulle vara intressant att höra hans sågning av Annika Lillemets!


När vi pratar om historia kan jag berätta att jag nyligen letade upp en plats några mil ifrån Kalmar som är historisk. Nämligen den plats där Dackeupproret sägs ha startat på allvar mot Gustaf Vasa, Dackehall. Platsen var inte lätt att hitta men med hjälp av www.fornsok.se och lite tur hittade jag platsen. Länsstyrelsen borde skylta upp dessa platser bättre så att de går att hitta för vanligt folk. Men Annika Lillemets gillar säkert att den är så undanskymd!


 

Av Thoralf Alfsson - 8 oktober 2012 09:18

Efter att jag sovit och fått lite distans till partiledardebatten kan jag bara konstatera att den var bra för SD.


Den viktigaste punkten var att 7-klövern var enig med Miljöpartiet angående invandringen.


Sverige skall ha en ökad och generös invandring oavsett kostnad och vilket behov det finns i vårt land!


Det innebär att t.ex Nybro kommun där det finns 10 lediga jobb och 790 arbetssökande skall ta emot mängder av outbildade människor, i många fall analfabeter. Det kommer göra Nybro till en framtidskommun, enligt 7-klövern!


Sedan kan jag även konstatera att Jimmie Åkesson blev ”mobbad” under den amdra timmen av debatten då han bara fick ordet fyra gånger av programledarna. Det skall jämföras med Stefan Löfven och Åsa Romson 10, Jan Björklund 8, Fredrik Reinfeldt 7 och övriga i 7-klövern 6 gånger. En klar strategi från programledarna!


När det gäller invandringspolitik så kommer alltid ”sympatikortet” eller ”rasistkortet” eller ibland båda. Personligen anser jag att Jimmie skulle använt sig av samma taktik och tagit upp ett grovt brottsfall t.ex Mariannelunds gruppvåldtäkten och berättat om dessa 9 män från Afghanistan för att täppa till truten på 7-klöverns partiledare.


En märklig omständighet är att i TV kan t.ex Jan Björklund stå och prata om ett enskilt fall men i riksdagen får inte jag som riksdagsledamot ställa en skriftlig fråga till en minister om ett enskilt fall!


Jag undrar hur många som noterade statsministerns uttalande om koldioxidskatten. Han sa ungefär så här.


”Sverige är ett av de få länder som har koldioxidskatt. I många fall fem gånger så hög i Sverige.”

 

Hur påverkar det svenskarnas plånböcker och våra företags konkurrenskraft?


Efter gårdagens partiledardebatt och Anne Rambergs uttalande i Rapport kommer knappast våra opinionssiffror bli mindre!    

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards